Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-12, 17:22
Medlem
ElFettsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag har testat sådana dukar, men de funkar inte. Smetar bara ut dammpartiklarna.

Fungerar för mig och har så gjort i alla år så något fel gör du.
Citera
2025-05-12, 17:28
Medlem
Citat:
Det gör jag inte. Det är därför jag är så förbannat jämt.

Skämt åsido. När det behövs med tvål och vatten. Diskmedel är ett jävla helvete. Glasen blir flammiga oavsett hur mycket man torkar.
Är det lågprisglasögon eller från de dyrare kedjorna som du har?
Citera
2025-05-12, 17:29
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElFettso
Fungerar för mig och har så gjort i alla år så något fel gör du.

Är det något särskilt märke du använder, eller kör du med dem man får med från optikern?
Citera
2025-05-12, 17:31
Medlem
Jahbrahs avatar
Nu har jag bara solglajjor, men en tips för er som "bara smetar runt flottet" är att tvätta skallen nån gång ibland.
Citera
2025-05-12, 17:32
Medlem
exoticspices avatar
Sköljer under varmt vatten och torkar av med mjukt papper.
Citera
2025-05-12, 17:39
Medlem
sound69s avatar
Jag kör med rengöringsservetter (av märket Swirl) från Clas Ohlson.

Funkar finfint 👍
Citera
2025-05-12, 17:40
Medlem
Jag sköljer dom i kranen och torka av dom.

Tyvärr blir dom skitiga rätt snabbt igen.
Citera
2025-05-12, 17:40
Medlem
Venators avatar
Detta är vad en optiker lärde mig: Ljummet vatten under kranen, en droppe diskmedel och rengör med fingertopparna i cirklar, skölj med mer ljummet vatten men inte hett varmvatten. Torka med en ren kökshandduk i linne. Hushållspapper och liknande är för grovt.

En microfiberduk kan man använda för damm och liknande, men inte för fettfläckar från exempelvis hudkontakt.
Citera
2025-05-12, 17:55
Medlem
ElFettsos avatar
Citat:
Är det något särskilt märke du använder, eller kör du med dem man får med från optikern?

Kör med Biltemas 5-pack microfiberdukar som kostar 15 kr. Köper en ny förpackning vare år. Körde innan med optikerns duk men den var så liten och sladdrig och fungerade inte riktigt som den skulle.
Citera
2025-05-12, 17:59
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Är det lågprisglasögon eller från de dyrare kedjorna som du har?

Skulle nog säga att de är i midpriceklassen. Ray-Ban från Synoptik. Har haft dem i flera år nu och behöver starkare glas. Men jag skulle tippa att kvaliteten på glasen inte skiljer sig nämnvärt från kedja till kedja.

Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Nu har jag bara solglajjor, men en tips för er som "bara smetar runt flottet" är att tvätta skallen nån gång ibland.

Eller så har man glajjorna på nosen och inte i håret.

Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Jag kör med rengöringsservetter (av märket Swirl) från Clas Ohlson.

Funkar finfint 👍

Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Detta är vad en optiker lärde mig: Ljummet vatten under kranen, en droppe diskmedel och rengör med fingertopparna i cirklar, skölj med mer ljummet vatten men inte hett varmvatten. Torka med en ren kökshandduk i linne. Hushållspapper och liknande är för grovt.

En microfiberduk kan man använda för damm och liknande, men inte för fettfläckar från exempelvis hudkontakt.

Det där har jag också hört. Men då ska det vara ytterst lite diskmedel och noggrann rensköljning. Blir flammigt annars. Det där med linnehandduken ska jag dock komma ihåg. Har en sådan, men använder den inte för det ändamålet.

Citat:
Ursprungligen postat av ElFettso
Kör med Biltemas 5-pack microfiberdukar som kostar 15 kr. Köper en ny förpackning vare år. Körde innan med optikerns duk men den var så liten och sladdrig och fungerade inte riktigt som den skulle.

Tack för tipset. Då har de bra grejer utöver den obligatoriska budgetkorven då.
Citera
2025-05-12, 18:14
Medlem
Citat:
Skulle nog säga att de är i midpriceklassen. Ray-Ban från Synoptik. Har haft dem i flera år nu och behöver starkare glas. Men jag skulle tippa att kvaliteten på glasen inte skiljer sig nämnvärt från kedja till kedja.

Okej jag började få problem med mina ganska tidigt och jag märker definitivt skillnad på de glasögon jag haft. Efter flera år är det inte ovanligt att man måste byta ut glasögon även om styrkan är densamma. Det brukar bli repor eller krackelering och svårighet med att få glasen rena. Men sådana besvär har för mig personligen alltid kommit efter att man haft glasögonen i flera år. Med ett tidigt par visste jag inte att de inte fick utsättas för värme, men sen dess är man ju medveten om det och har skött sina påföljande glasögon väl.

Hade jag fått välja hade jag struntat i allt vad behandlingar heter men jag har ännu inte hittat glasögon där man slipper diverse behandlingar och där man bara kan få dem tunna. Har läst att folk som har glasögon utan några ytbehandlingar upplever ingen försämring mot sådana som varit behandlade. Repor kommer ändå förr eller senare och man slipper krackelerande behandlingar som stör synen.
Citera
2025-05-12, 18:20
Medlem
Någon som använt lena Kleenex dukar eller pappersnäsdukar? När jag testade var det något bättre resultat än med textildukarna. Det som funkat bäst idag är tvål och att blåsa bort vattendropparna.

Börjar jag använda något för att torka dem torra blir det fläckar som inte går bort, jag fattar inte vad det är. Hjälper inte att tvätta textildukarna heller. Eller är det Specsavers rengöringsspray som är bajs som fettar till glasen.
Senast redigerad av Liljor 2025-05-12 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in