• 1
  • 2
2016-06-14, 23:23
Medlem
Tjena!
Just fått hem mina glasögon. Känns jättebra mot huvudvärken och den dåliga synen jag gått runt med.
MEN - har ett (i-landsproblem) jäkligt tröttsamt problem.
De blir så snabbt smutsiga/flottiga, varje detalj på glaset upptäcker man ju direkt när man bär glasögonen. Testat glasögonbutikens spray i kombo med deras duk man får med, men fungerar inte, känns som jag bara "flottar runt" hinnan som ligger på glasen.

-Diskmedel, funkar okej, men vet att det inte är så bra för glasen.

Tillslut har jag ju senaste kört med fönsterputs haha, för får dom inte rena! Och vet att det skadar glaset..

Att folk ens torkar av glasögonen med tröjan, eller med papper förstår jag inte, blir ju bara värre.. Hur gör du ??

Mvh
Citera
2016-06-14, 23:27
Medlem
Varmt vatten och tvål.. haft mina i 8 år (dock används de bara hemma) det funkar prima och är man lat så är det bara att skölja med varmt vatten och gnida med fingrarna, och sedan torka av med ren handduk/papper.
Citera
2016-06-14, 23:28
Medlem
vtcs avatar
Spray och microfiberduk är förmodligen den vanligaste rekommenderade lösningen. Bäst är väl egentligen ultraljudsrengöring, men det verkar ej ha slagit igenom bland privatpersoner i Sverige ännu.
Citera
2016-06-14, 23:30
Medlem
Rengöringsspray & ett mjukt papper typ Ica bad & toa.
Citera
2016-06-14, 23:33
Medlem
Illustrations avatar
En microfiberduk och spray använder jag.
Citera
2016-06-14, 23:34
Medlem
Ingabromsars avatar
Ultraljudstvätt. Oslagbart. Förvisso kostar den 500-1000 kronor men så bra.
Citera
2016-06-14, 23:35
Medlem
Fridfullts avatar
Intressant, jag har själv funderat mycket på detta!
Det verkar dock redan finnas ett antal trådar i ämnet, bland annat följande:

Hur tvättar ni glasögonen?
Citera
2016-06-15, 00:29
Medlem
AlfaQhards avatar
Microfiber
Citera
2016-06-15, 01:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingabromsar
Ultraljudstvätt. Oslagbart. Förvisso kostar den 500-1000 kronor men så bra.

Har en jag också, men köpte den för annat än glasögon. Bågarna blir oerhört rena, så därför kör jag glasögonen i ultraljudstvätt ett par gånger om året. (Varmt vatten med en droppe diskmedel i). Men glasen gör jag vardagligen rent med flytande handtvål, alternativt diskmedel. Det verkar mest vara vi som är närsynta som störs av smutsiga glas, då vi fokuserar på sådant som är nära ögat. Har lagt märke till att mina långsynta vänner har oerhört smutsiga glas, eftersom deras ögon inte fokuserar på nära håll. Men nog måste även långsynta störas av smutsiga glas? Någon form av dimsyn måste rimligen uppstå för långsynta med smutsiga glas..

Ett tips till TS från en gammal glasögonorm: Ta inte i själva glasen när du hanterar glasögonen, ta i bågen. Glasen håller sig rena längre då. Blir ursur (men visar det inte?) på mina vänner och anhöriga när de får för sig att flytta på mina glasögon och de tar i glasen med fingrarna. Jag måste då "omedelbart" tvätta glasen för att inte gå bananas.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-06-15 kl. 01:18.
Citera
2016-06-15, 01:19
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illustration
En microfiberduk och spray använder jag.
Tre inlägg nämner spray, då undrar jag vad för slags spray?

Ibland andväner jag fönsterspray och torkar med mjukt näsdukspapper.

Eller diskmedel och vatten, torkar med en bomullsnäsduk.

Tvål och vatten har jag aldrig provat.
Citera
2016-06-15, 01:23
Medlem
Fick en duk från specsavers men den gjorde just sådär, kleta omkring fettet på ytan .
Sen hittade jag en gammal duk här hemma från några andra brillor jag haft, ett tyskt företag:
rodenstock
Denna duk var så himla braaa. den var mycket mjukare och tygigare än specsavers polyester-aktiga blanka sak.

Diskmedel har jag hört kan påverka antireflex- eller någon annan yta på glaset.
Citera
2016-06-15, 01:55
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Fick en duk från specsavers men den gjorde just sådär, kleta omkring fettet på ytan .
Sen hittade jag en gammal duk här hemma från några andra brillor jag haft, ett tyskt företag:
rodenstock
Denna duk var så himla braaa. den var mycket mjukare och tygigare än specsavers polyester-aktiga blanka sak.

Diskmedel har jag hört kan påverka antireflex- eller någon annan yta på glaset.
De där polyesterdukarna man får från optikerna är ju helt värdelösa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in