Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-07, 20:41
Medlem
Snapcounts avatar
Rengör de när jag måste. Inte innan.

Då med vad jag nära kring mig, tvål + ljummet vatten.., eller diskmedel. När det är sagt så inte ser jag ner eller kritiserar ngn som har en "U-tvätt"..

Vi gör ju alla våra val..
Citera
2025-04-07, 20:45
Medlem
Det finns ju såna där torkare man kan köpa till om man har problem att hålla dom rena.
Citera
2025-04-07, 20:52
Medlem
NoTruces avatar
Det gör jag inte. Det är därför jag är så förbannat jämt.

Skämt åsido. När det behövs med tvål och vatten. Diskmedel är ett jävla helvete. Glasen blir flammiga oavsett hur mycket man torkar.
Citera
2025-04-07, 20:55
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det gör jag inte. Det är därför jag är så förbannat jämt.

Skämt åsido. När det behövs med tvål och vatten. Diskmedel är ett jävla helvete. Glasen blir flammiga oavsett hur mycket man torkar.
Kör bara med varmt vatten och en dedikerad handduk, inget speciellt.
När det är mörkt så ser man ju inte skräpet utan det är nu när solen lyser som putsandet blir uppgraderat.
Ultraljudstvätten blir använd när avlagringarna börjar synas.
Citera
2025-04-07, 20:58
Medlem
rena är inte så svårt. fönsterputs eller diskmedel och en bra mikrofiber duk. men problemet är hur man fixar stenskott och repor som kommit till typ genom att man haft glasögonen i samma ficka som sina nycklar eller nåt annat vasst. hur fan får man bort stenskott och små repor på sina glasögon som man kan se igenom glaset om man fokuserar nogrant.
Citera
2025-04-08, 07:09
Medlem
Använder generellt putsdukar (våtservetter) man får av optikern. Hämtar ut en storpack lite då och då men onekligen jobbigt med att rengöra dem så är ganska dålig på det.

Diskmedel som många verkar köra har jag hört är väldigt dåligt för glasen då de blir "dimiga" osv av det och därmed inte håller alls lika länge.
Citera
2025-04-26, 08:42
Medlem
Muppetys avatar
Använder rengöringsmedel för bildskärmar som jag sprayar på varje glas o sida o putsar med en mikrofiberduk.
Citera
2025-04-26, 09:02
Medlem
Som jag förstått det så blir inte alla glasögon nedsmutsade lika fort. Detta är något som man verkar ha försämrat i jakten på billigare lösningar.
Citera
2025-05-12, 15:17
Medlem
ElFettsos avatar
Torr microfiberduk avsedd för glasögon.
Citera
2025-05-12, 16:25
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElFettso
Torr microfiberduk avsedd för glasögon.

Jag har testat sådana dukar, men de funkar inte. Smetar bara ut dammpartiklarna.
Citera
2025-05-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Kan nog ha varit det företaget.
Var några år sedan och minnet är kort.
Nuvarande glas får en putsning om dagen ungefär.
Det gjordes ett test på glasögon för många år sen, men ändå och Specsavers hade dåliga betyg på smutsavvisande egenskaper. Jag ångrar mitt köp som tusan, ytbehandlingarna är också väldigt undermåliga om jag jämför med alla tidigare glasögon jag haft.

Jag kan nog åka till butiken på en ultraljudrengöring men hur länge kommer den att hålla. Man ska inte behöva köpa en ultraljudrengöringsmaskin bara för att det är dålig kvalitet på deras glas och behandlingar.

Deras spray och duk, eller tvål funkar, uppenbarligen inte, ska testa speciella våtservetter också innan jag går dit och klagar på glasen.

Texten emotsäger tabellen. Det är visst skillnad mellan kedjorna, jag märker det ju själv. Nästa gång blir det förmodligen Synoptik.

https://www.testfakta.se/sv/kropp-ha...-mellan-glasen
https://www.testfakta.se/sites/defau...NARY_97299.pdf
Senast redigerad av Liljor 2025-05-12 kl. 17:55.
Citera
2025-05-12, 17:18
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Använder rengöringsmedel för bildskärmar som jag sprayar på varje glas o sida o putsar med en mikrofiberduk.

Samma här.

Man får tvätta dukarna ganska ofta dock, de blir snabbt smutsiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in