2025-05-12, 18:38
Medlem
ElFettsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Tack för tipset. Då har de bra grejer utöver den obligatoriska budgetkorven då.

Biltema är bra skit.
Citera
2025-05-12, 18:49
Medlem
yes diskmedel, ljummet vatten och sen sen blåser jag bort vattnet med tryckluft (finns på burk)
Då slipper man alla ränder och riskerar inte repa glasen.
Citera
2025-05-12, 19:21
Medlem
Lillreds avatar
Vanlig fönsterputs typ varannan dag. Kört så i massor av år och jodå, efter typ 5-6 år så blir det krackeleringar i glasen men då är det ju även dags för byte så ser inget problem med att använda fönsterputs.
Citera
2025-05-12, 19:26
Medlem
Jag är eventuellt något på spåren, här nämns både specsavers och skillnaderna på ytbehandlingar. Men utan att se personens glas kan jag inte avgöra om vi har exakt samma fläckar och dimmighet.
https://www.reddit.com/r/chemistry/c...aning_glasses/
Citat:
When I last dug into this problem with lots of internetting, I discovered that dish soap and microfiber cloths are the best method, as many of you have pointed out.

Polmolive is one of the better dish soaps to use.

Even using this method I struggle I get my glasses perfectly clean and streak free. My son's glasses are much easier to clean. I think the difficulty of cleaning of specific glasses depends on the coatings applied on the lenses (anti scratch, blue blocker, anti glare, etc)

OP for you I think your problem might be a hazed coating. I've had this in the past. Some chemical you may have come in contact with may have hazed a coating on your glasses.

Citat:
Which lens cleaner do you use & what are the ingredients?

Citat:
Specsavers. Ingredients aren't available anywhere. It is "alcohol-free lens bright" that they gave me along with the glasses.

By the way, I used dish soap and it worked perfectly except getting rid of the remaining water. So I can get rid of it.

But I'm still not sure exactly what it is.

Får se om de inköpta servetterna som innehåller alkohol kommer att lösa problemet. Nästa steg får väl bli en annan optikers rengöringsspray som rengjorde bra tidigare glasögon av bättre kvalitet.
Citera
2025-05-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Tjena!
Just fått hem mina glasögon. Känns jättebra mot huvudvärken och den dåliga synen jag gått runt med.
MEN - har ett (i-landsproblem) jäkligt tröttsamt problem.
De blir så snabbt smutsiga/flottiga, varje detalj på glaset upptäcker man ju direkt när man bär glasögonen. Testat glasögonbutikens spray i kombo med deras duk man får med, men fungerar inte, känns som jag bara "flottar runt" hinnan som ligger på glasen.

-Diskmedel, funkar okej, men vet att det inte är så bra för glasen.

Tillslut har jag ju senaste kört med fönsterputs haha, för får dom inte rena! Och vet att det skadar glaset..

Att folk ens torkar av glasögonen med tröjan, eller med papper förstår jag inte, blir ju bara värre.. Hur gör du ??

Mvh

Har haft glasögon i 40+ år och alltid rengjort dem med diskmedel. Aldrig haft ett par som blivit förstörda av det.
Citera
2025-05-22, 15:48
Avstängd
Knivur-273s avatar
Skölj dem i handvarmt vatten under kranen. Tvåla in dem med handdiskmedel först och tvätta med fingertopparna. En eller två droppar räcker gott. Låt dem stå en stund på hushållspapper och torka av vattendropparna nedtill med samma papper.

Jag föredrar glaslinser för sin överlägsna hårdhet (över 63 Rockwell), och att de kan vara optiskt aktiva och mörkna vid starkt ljus, samt bli helt klara i mörker.

Plastlinser som är billigare och lönsammare för optikerns avance, det ger jag inte mycket för som person.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 15:54.
Citera
2025-05-22, 15:55
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Skölj dem i handvarmt vatten under kranen. Tvåla in dem med handdiskmedel först och tvätta med fingertopparna. En eller två droppar räcker gott. Låt dem stå en stund på hushållspapper och torka av vattendropparna nedtill med samma papper.

Jag föredrar glaslinser för sin överlägsna hårdhet (över 63 Rockwell), och att de kan vara optiskt aktiva och mörkna vid starkt ljus, samt bli helt klara i mörker.

Plastlinser som är billigare och lönsammare för optikerns avance, det ger jag inte mycket för som person.

Finns det inte risk att de smälter om vattnet är för varmt? Och så små som linser är är de väl lätta att tappa ner i slasken?
Citera
2025-05-22, 17:48
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Finns det inte risk att de smälter om vattnet är för varmt? Och så små som linser är är de väl lätta att tappa ner i slasken?
Jag skriver om helt vanliga glasögon, och linserna smälter ej eller trillar ur bågarna även om vattnet skulle vara brännhett.

Du tänker nog på s.k "kontaktlinser" som är en helt annan sak.
Jag skulle aldrig drömma om att använda kontaktlinser, för då går jag hellre utan korrektion alls.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 17:54.
Citera
2025-05-22, 17:59
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Jag skriver om helt vanliga glasögon, och linserna smälter ej eller trillar ur bågarna även om vattnet skulle vara brännhett.

Du tänker nog på s.k "kontaktlinser" som är en helt annan sak.

Helt korrekt. Jag tänkte direkt på kontaktlinser, då jag vanligtvis brukar kalla glasögonglas för bara glas (eller plastglas).
Citera
2025-05-22, 19:02
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Helt korrekt. Jag tänkte direkt på kontaktlinser, då jag vanligtvis brukar kalla glasögonglas för bara glas (eller plastglas).
Varför besvärar du dig med att kommentera rengöring av glasögon om du inte vet det minsta i ämnet ? Hade du stora svårigheter i SFI ?
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 19:09.
Citera
2025-05-22, 19:23
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Varför besvärar du dig med att kommentera rengöring av glasögon om du inte vet det minsta i ämnet ?

Det var bara ett missförstånd. Jag vet en hel del om ämnet eftersom jag haft glasögon i ungefär 35 år.
Citera
2025-05-22, 22:04
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:

Är hushållspapper verkligen bra att använda?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in