Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-02, 19:05
  #4057
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man balanserar på en lina och riskerar sitt liv då är det ingen som påstår att personen ifråga förtjänade att dö. Men faktum kvarstår att personen tog en onödig risk som vi andra inte skulle ha tagit. Därför dör den som riskerar livet - medan vi andra skriver vidare här på fb.


"Vi andra skriver vidare…" Här stöter du slutgiltigt ut Lotta… Hon kan inte försvara sig… Vad ska vi med rättssystemet till med sådan argumentation och ytligt tänkande? Mycket, mycket stört.

Du var inte där. Du vet inte vad som hände och vad som ledde fram till att hon öppnade. Han kanske hotade med att slå in glaset… som sedan polisen gjorde...
__________________
Senast redigerad av IQ130 2016-10-02 kl. 19:17.
2016-10-02, 19:14
  #4058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Du försöker dupera en hel tråd…

Lotta blev gravt duperad av mannen som antagligen snabbt förklarade att här skulle det bli en relation som hette duga. Han avslutar, han börjar, han bestämmer. Vad Lotta tyckte spelade ingen roll. Det är är klassiskt psykopatbeteende. Han kunde vänstra, det var ok. Han anklagar Lotta för att gör detsamma, då är det inte ok. Olika regler… och smutskastning… gm jagar med psykisk terror… hon bedyrar att så inte är fallet. Det spelar ingen roll för honom vad hon svarar.

Alla bör läsa på om psykopater. Det är ingen idé att resonera med dem. Se exemplet Sno.

Psykopater bör låsas in, de skapar förvirring och olycka där de drar fram.

Du tycks inte heller förstå att kvinnan HAR ett val. Om en psykopatman från facebook plötsligt deklarerar att han har bestämt sig för en "relation som heter duga" då kan kvinnan säga nejtack. Inte intresserad.

Men enligt din logik kan inte kvinnan göra ett skit ifall en man bestämmer sig för att ha en relation med henne.

Men så låter det minsann inte enligt SMS-konversationen...Där är det mannen som får kritik för att han har varit för passiv..

Det hjälper inte kvinnor i sådana här fall att poängtera hur "hjälplösa" de är. Tvärtom.
2016-10-02, 19:14
  #4059
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Man kan lika gärna undra varför en person som är känd för att vara våldsam, för grov kvinnofridskränkning och som dessutom tagit livet av en annan person inte blir kallad till polisen efter att flera hört av sig och namngivit personen. Han var villkorligt frigiven men fick fortsätta att härja runt. Det verkar inte som om polisen och frivården haft någon kontakt alls, om man ska utgå från de journalanteckningar som finns från frivården. Det är för mig skrämmande. Någon som är villkorligt frigiven för brott som han blir anmäld för blir till en början efterlyst i sin frånvaro men när Lotta inte fullföljde anmälan sa la man ner, eller vad? Det är redan konstaterat att han är väldigt farlig och varför man inte låser in honom under en utredning förstår jag inte alls. Vill hon inte ha skydd så låter vi det vara???
Men man kan inte bara låsa in honom helt godtyckligt. Lotta hade gjort en anmälan, det kom in foton på hennes skador och så vidare. Det utesluter dock inte att hon ramlat från en bergsskreva och försöker trycka dit Martin. Just därför skall polisen utreda brottet under ledning av åklagare. Och minns jag rätt så hade åklagaren anhållit Martin i sin frånvaro, det vill säga gett en order om att frihetsberöva honom under utredningen, men sedan drog Lotta tillbaka sin anmälan och då hade åklagaren ingenting som grund kvar för sitt anhållningsbeslut och fick helt enkelt dra tillbaka detta. Rättsväsendet måste kunna bevisa saker och ting förstår ni, och de har inte tillgång till era spåkulor och vet exakt vad som kommer hända för att Martin är si och så.

Hon tackade nej till skydd, och då återstår antingen tvångsåtgärder (vilket jag är tveksam till om det finns lagrum för) eller att följa upp. Tony på bosam hade kontakt med Lotta 26/5 då hon tackade nej till larmtelefon och en vecka senare var Martin hemma hos henne. Det är väldigt liten respit ni ger myndigheterna att följa upp ärendet när Lotta vägrar samarbeta. Om det inte skall till tvångsåtgärder givetvis.
2016-10-02, 19:18
  #4060
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du tycks inte heller förstå att kvinnan HAR ett val. Om en psykopatman från facebook plötsligt deklarerar att han har bestämt sig för en "relation som heter duga" då kan kvinnan säga nejtack. Inte intresserad.

Men enligt din logik kan inte kvinnan göra ett skit ifall en man bestämmer sig för att ha en relation med henne.

Men så låter det minsann inte enligt SMS-konversationen...Där är det mannen som får kritik för att han har varit för passiv..

Det hjälper inte kvinnor i sådana här fall att poängtera hur "hjälplösa" de är. Tvärtom.

Hon sa nej när hon upptäckte hur han var, riksidiot. Det hjälpte inte.
2016-10-02, 19:19
  #4061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
"Vi andra skriver vidare…" Här stöter du slutgiltigt ut Lotta… Hon kan inte försvara sig… Vad ska vi med rättssystemet till med sådan argumentation och ytligt tänkande? Mycket, mycket stört.

Rättssystemet är för att hjälpa dem som vill bli hjälpta. Inte för dem som leker med rättsväsendet.

Om man påstår sig vilja vara ifred - då kontaktar man inte den man vill undvika.
2016-10-02, 19:19
  #4062
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Men man kan inte bara låsa in honom helt godtyckligt. Lotta hade gjort en anmälan, det kom in foton på hennes skador och så vidare. Det utesluter dock inte att hon ramlat från en bergsskreva och försöker trycka dit Martin. Just därför skall polisen utreda brottet under ledning av åklagare. Och minns jag rätt så hade åklagaren anhållit Martin i sin frånvaro, det vill säga gett en order om att frihetsberöva honom under utredningen, men sedan drog Lotta tillbaka sin anmälan och då hade åklagaren ingenting som grund kvar för sitt anhållningsbeslut och fick helt enkelt dra tillbaka detta. Rättsväsendet måste kunna bevisa saker och ting förstår ni, och de har inte tillgång till era spåkulor och vet exakt vad som kommer hända för att Martin är si och så.

Hon tackade nej till skydd, och då återstår antingen tvångsåtgärder (vilket jag är tveksam till om det finns lagrum för) eller att följa upp. Tony på bosam hade kontakt med Lotta 26/5 då hon tackade nej till larmtelefon och en vecka senare var Martin hemma hos henne. Det är väldigt liten respit ni ger myndigheterna att följa upp ärendet när Lotta vägrar samarbeta. Om det inte skall till tvångsåtgärder givetvis.

Varför lägger du allt på Lotta? Han var villkorligt frigiven, bara att dra in på detta. Eller hur?
2016-10-02, 19:20
  #4063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hon sa nej när hon upptäckte hur han var, riksidiot. Det hjälpte inte.

Fel av dig. Det är precis vad hon inte sa.
2016-10-02, 19:22
  #4064
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Rättssystemet är för att hjälpa dem som vill bli hjälpta. Inte för dem som leker med rättsväsendet.

Om man påstår sig vilja vara ifred - då kontaktar man inte den man vill undvika.

Nu vet jag inte vad du menar. Det går att driva misshandelsmål mot den enskildes vilja, tror jag. Så långt gick det inte tyvärr.
2016-10-02, 19:23
  #4065
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fel av dig. Det är precis vad hon inte sa.

Varför tror du att hon fick hundratals med samtal och sms under en enda dag?
2016-10-02, 19:28
  #4066
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Varför lägger du allt på Lotta? Han var villkorligt frigiven, bara att dra in på detta. Eller hur?
Jag lägger inte allt på Lotta. Martin hade ingen som helst rätt att misshandla eller döda henne. Men samhället har inte brustit i annat än att ge Martin på tok för korta straff för tidigare brottslighet. Högre straff är däremot ingenting man trollar fram över en natt.

Nej, det är inte bara att dra in på det. Är det ny brottslighet som ligger till grund för ett frihetsberövande så måste denna bevisas. För att frivården skall dra in den villkorliga friheten så krävs det att han missköter sin kontakt med dem riktigt jävla illa, och då menar jag riktigt illa. Frivården kan dock inte fatta beslut att frihetsberöva honom för att han blir polisanmäld för något, då är det åklagarens ärende.
2016-10-02, 19:29
  #4067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Men man kan inte bara låsa in honom helt godtyckligt. Lotta hade gjort en anmälan, det kom in foton på hennes skador och så vidare. Det utesluter dock inte att hon ramlat från en bergsskreva och försöker trycka dit Martin. Just därför skall polisen utreda brottet under ledning av åklagare. Och minns jag rätt så hade åklagaren anhållit Martin i sin frånvaro, det vill säga gett en order om att frihetsberöva honom under utredningen, men sedan drog Lotta tillbaka sin anmälan och då hade åklagaren ingenting som grund kvar för sitt anhållningsbeslut och fick helt enkelt dra tillbaka detta. Rättsväsendet måste kunna bevisa saker och ting förstår ni, och de har inte tillgång till era spåkulor och vet exakt vad som kommer hända för att Martin är si och så.

Hon tackade nej till skydd, och då återstår antingen tvångsåtgärder (vilket jag är tveksam till om det finns lagrum för) eller att följa upp. Tony på bosam hade kontakt med Lotta 26/5 då hon tackade nej till larmtelefon och en vecka senare var Martin hemma hos henne. Det är väldigt liten respit ni ger myndigheterna att följa upp ärendet när Lotta vägrar samarbeta. Om det inte skall till tvångsåtgärder givetvis.
Jag har läst på lite mer nu och åklagaren har frikänts men det pågår ändå en utredning. Om den utredningen mynnar i att vi har bättre koll på återfallsförbrytare så är det ett bra resultat. Jag har ingen spåkula men tidigare beteende visar på att han är livsfarlig. Att det gick så fort innan han tog livet av henne tror jag inte någon hade räknat med. Då hade nog hennes familj och vänner kidnappat henne tills hon gått med på skyddat boende.
__________________
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-10-02 kl. 19:41.
2016-10-02, 19:32
  #4068
Medlem
Solglittrets avatar
I ett tidigare förhållande SM Lotta hade (med Per )gjorde hon slut för att hon kände sig som "hans mamma". I nästa längre förhållande kände hon sig förbigången o sviken ( med Magnus) - han presenterade henne aldrig för sina föräldrar o träffade aldrig hennes familj. Han verkade helt enkelt inte menat det hela så allvarligt.

När nu denne muskulöse o starke man vill veta allt om henne, ger henne total uppmärksamhet, stor uppvaktning med 100 rosor, presenterar henne för sina vänner, sin bror och sin mormor - och säger sig vilja satsa på en framtid med barn och ny lägenhet tillsammans med henne - ja Då blir hon smickrad o lycklig.
Det var ju detta hon sökte inte agera mamma, någon som var träningsintresserad o ville leva med henne. Klart hon blev förälskad!

Och förälskelsen är som bekant blind! När fasaden krackelerar o första glaset splittras mot hennes fot - så VILL hon inte se det. Hon blundar, förnekar, berättar inte.

All skuld till hennes död har Martin! Han är inte normalt funtat!
Men hon blev inte överfallen av en främling. Hon blev utsatt för våld i en nära relation med en partner och misshandlad till döds. Vad än alla hennes vänner o systrar till en början uttalat sig om - Lotta o Martin hade ett förhållande - ett tajt sådant där de kommunicerade met telefon, träffar o sms så gott som dagligen.
Hon är ytterligare en kvinna mycket brutalt dödad av sin partner!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback