2007-07-06, 10:46
Medlem
Vad har ni för kommentarer på Expressens ledare idag?

"Lägg ner JAS"

http://www.expressen.se/ledare/1.750053/070706-lagg-ner-jas
Citera
2007-07-06, 10:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Min kommentar är att det är för sent för det. Det ligger redan alldeles för mycket i potten.

Däremot kan man på goda grunder diskutera
  • hur projektet har skötts
  • varför försvaret la en beställning på över 200 flygplan istället för en mindre beställning med option på mer
  • om Sverige ska utveckla vapensystem på egen hand
Citera
2007-07-06, 10:52
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram

"Lägg ner JAS"

Idioter är dom. "Lilla Sverige har ett eget svindyrt flygförvarssystem på halsen, medan våra grannländer köper smidiga lösningar från USA". Vad är det för smidiga lösningar dom menar? F16 som snart är utdaterad eller F18 som kostar svinmycket, eller kanske F22 som USA iknappt själva har råd att få i ordning. Expressen är bara en skittidning.
Citera
2007-07-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram

"Lägg ner JAS"

Så vitt jag vet är Saab inte statsägt. Varför den där skvallerblaskan uppmanar industrin att lägga ner en produkt vet jag inte. De har ju rätt dålig koll på det här ser man i texten. Många felaktigheter.

Jaja, ytterligare bevis på att fler och fler "journalister" är miljöpartister.
Citera
2007-07-06, 10:58
Medlem
Vad grundar Expressen detta på måntro?

"Det mesta talar dessutom för att det i framtiden kommer att bli, om möjligt, ännu svårare att exportera Jas."
Citera
2007-07-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Så vitt jag vet är Saab inte statsägt.

Såvitt jag vet tvingas skattebetalarna vare sig de vill det eller inte fortsätta pumpa in miljardbelopp i utvecklingsarbete av Gripen och det är uppenbart detta man vänder sig emot. Visst hade det varit underbart om industrin kunde bära sina egna kostnader fullt ut, men riktigt så är det inte. Varken när det gäller utvecklingsarbetet där FMV har en betydande roll, eller exporten där Exportkreditnämnden och skattefinansierade motköpsaffärer har en betydande roll.

Säg mig. Om den svenska staten hade slutat skjuta till pengar, inte en krona mer, efter att den sista JAS 39A/B hade levererats till Flygvapnet. Hur tror du att det hade gått för Gripenprojektet då?
Citera
2007-07-06, 11:37
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Jaja, ytterligare bevis på att fler och fler "journalister" är miljöpartister.
1999 var 10% av journalistkåren miljöpartister (källa), men det bleknar ändå jämfört med de 31% som röstade på vänsterpartiet. Inget talar för att siffrorna är lägre idag.

På Expressens ledarredaktion lär de dock vara färre.
Citera
2007-07-06, 12:00
Medlem
humperdicks avatar
Varför man inte valde en kraftigare motor från början var ett stort misstag enligt många insatta, den uppgraderade varianten är en förutsättning om dom ska kunna sälja till bl.a Norge.
Citera
2007-07-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Såvitt jag vet tvingas skattebetalarna vare sig de vill det eller inte fortsätta pumpa in miljardbelopp i utvecklingsarbete av Gripen och det är uppenbart detta man vänder sig emot. Visst hade det varit underbart om industrin kunde bära sina egna kostnader fullt ut, men riktigt så är det inte. Varken när det gäller utvecklingsarbetet där FMV har en betydande roll, eller exporten där Exportkreditnämnden och skattefinansierade motköpsaffärer har en betydande roll.

Staten har ett långsiktigt avtal med IG JAS avseende vidmakthållande och produktion av fpl39. Det som 'pumpas in' från Riksdagens sida tas ur den befintliga ramen som dock kan förstärkas vid ytterligare uppgifter, så som de laser styrda bomber vilket tillfördes under 2006. Ibland kan det vara nödvändigt att rikta om satsningarna vilket nu har gjorts. Nettosumman för den nya lösningen med en enhetligt mindre maskinpark betyder stora besparingar över systemets livslängd.

Citat:
Säg mig. Om den svenska staten hade slutat skjuta till pengar, inte en krona mer, efter att den sista JAS 39A/B hade levererats till Flygvapnet. Hur tror du att det hade gått för Gripenprojektet då?

Först och främst så hade det varit kontraktsbrott med IG JAS. Varvid staten hade blivit tvungen att köpa loss sig ur avtalet. Staten hade redan beställt delserie 3 om 64 st C/D. I samband med detta omförhandlades kontraktet så att de sista 20 av delserie 2 blev C/D modeller mycket likt den nya exportversion BAE-Saab tagit fram utan Svenska stödpengar. Delserie 3 avsedd för Flygvapnet var inte tänkt att bli det som beställdes utan mer likt de A/B flyg som redan anskaffats. Men fick istället ett mer kapabelt flyg.

Optionen på delserie 4 beställdes dock aldrig. Jag vet inte vad du menar, skulle staten ha brutit kontraktet ? Och när? Det är lite väl hypotetiskt att grunda opinion på.
Citera
2007-07-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Varför man inte valde en kraftigare motor från början var ett stort misstag enligt många insatta, den uppgraderade varianten är en förutsättning om dom ska kunna sälja till bl.a Norge.

Det fanns ingen kraftfullare motor då. Alternativet hade varit att använda en nedskalad F100 (P&W 1120) men det krävde att IG JAS designade ett större flygplan. Samt det negativa med att det Amerikanska flygvapnet ej skulle använda den heller.
Citera
2007-07-06, 13:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Idioter är dom. "Lilla Sverige har ett eget svindyrt flygförvarssystem på halsen, medan våra grannländer köper smidiga lösningar från USA". Vad är det för smidiga lösningar dom menar? F16 som snart är utdaterad eller F18 som kostar svinmycket, eller kanske F22 som USA iknappt själva har råd att få i ordning. Expressen är bara en skittidning.
Norge och Danmark har använt sina F-16 sedan början av 1980-talet där de ersatt äldre flygplan, därför börjar de flesta flygplan snat bli mogna för att ersättas av nya flygplan.

Finland har betalat betydligt mindre än 550 miljoner/styck för sina F-18C/D.

USAF har idag över 90 st F/A-22A i aktiv tjänst.
Citera
2007-07-06, 15:06
Medlem
SgtApones avatar
Trams och underkänd.
Redan i stycke två skjuter sig skribenten i foten:
Citat:
Lilla Sverige har ett eget svindyrt flygförvarssystem på halsen, medan våra grannländer köper smidiga lösningar från USA.

Just exakt våra grannländer söker ersättare till sina dyra ålderdomliga amerikanska system och är seriöst intresserade av Gripen.

Hur illa jag än tycker om sExpressen och Aftonlögnen, upphör jag aldrig att förvånas över den låga fakta- och debattnivå de håller. LITE stolthet borde väl ändå har, tycker jag, men Mammon har dem bägge i stramt koppel.

Galet, eftersom de har såpass många läsare som kan missta deras "artiklar" för verklighetanknutna. De borde byta namn till "MAD" istället och skippa allt utom serierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in