2020-08-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jag tror det är värt med lite kontext: bestfighter4canada hade tidigare ett annat namn: gripen4canada.

Den är knappast mer neutral eller objektiv nu?

Jag tyckte den var saklig och korrekt!
Citera
2020-08-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tyckte den var saklig och korrekt!

It's the blå-gula glasögon talking
Citera
2020-08-02, 01:17
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Jag tror det är värt med lite kontext: bestfighter4canada hade tidigare ett annat namn: gripen4canada.

Den är knappast mer neutral eller objektiv nu?

De 6 posterna följs år av över 5000 kommentarer. Som om dina inlägg här vore utan bias...
Citera
2020-08-02, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
De 6 posterna följs år av över 5000 kommentarer.

På vilket sätt skulle det vara relevant? Kommer alla med samma syn? Då blir man ju än mer skeptisk.

Citat:
Som om dina inlägg här vore utan bias...

Vi har alla någon form av bias. Den som inser det har kommit en bra bit. Jag försöker också argumentera för mina åsikter.
Citera
2020-08-02, 10:24
Medlem
Skogismyras avatar
Kommer Gripen få AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile tro?
Citera
2020-08-02, 10:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Kommer Gripen få AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile tro?

Det får den nog, vad det lider.

USA verkar emellertid vilja ha den på sina egna bästa flygplan först: F22 för flygvapnets del och F/A18 E/F för flottans del.

Inget hindrar att andra länder, som t ex Sverige och Kanada, får köpa senare.
Citera
2020-08-02, 13:53
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Vi har alla någon form av bias. Den som inser det har kommit en bra bit. Jag försöker också argumentera för mina åsikter.
De åtta artiklarna
Back to basics: Politics
Back to basics: Logistics
Back to basics: Range
Back to basics: Stealth and Countermeasures
Back to basics: Maneuverbility
Back to basics: Sensors
Back to basics: Firepower
Back to basics: Speed
är alla väl underbyggda och noggranna jämförelser mellan de tre alternativen för Canada och tillika Finland. Har inte sett dessa nämnas i denna tråd eller i tråden om bästa planet för Finland. Att det avfärdas med ett misstänkliggörande om bias säger mer om dig än om artiklarna. Finns även en hel del intressant i kommentarerna och ofta på en helt annan nivå en pojkrumssifferjämförelseexcerciserna i denna tråd.
Citera
2020-08-02, 14:19
Medlem
Citat:
De åtta artiklarna
Back to basics: Politics
Back to basics: Logistics
Back to basics: Range
Back to basics: Stealth and Countermeasures
Back to basics: Maneuverbility
Back to basics: Sensors
Back to basics: Firepower
Back to basics: Speed
är alla väl underbyggda och noggranna jämförelser mellan de tre alternativen för Canada och tillika Finland. Har inte sett dessa nämnas i denna tråd eller i tråden om bästa planet för Finland. Att det avfärdas med ett misstänkliggörande om bias säger mer om dig än om artiklarna. Finns även en hel del intressant i kommentarerna och ofta på en helt annan nivå en pojkrumssifferjämförelseexcerciserna i denna tråd.

Bra så. Jag välkomnar alla artiklar och åsikter.

Men då räknar jag också med att man förstår att omnämnandet av att en publikation som nu heter "bestfighter4canada" har ändrat namn från "gripen4canada" av många inte bara betraktas som ett misstänkliggörande angående bias, men det närmaste man kan komma ett konstaterande av bias (kolla definitionen av bias!).

Detta förhindrar inte åsikter som förmedlas från att ha värde eller att slutsatser kan vara korrekta, men man borde veta om bakgrunden till den publikationen, och strikt sett borde du, för diskussionens skull, ha nämnt det själv.
Citera
2020-08-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
SAAB har lämnat en offert till Kanada.

https://www.dn.se/ekonomi/saab-erbjuder-gripen-till-kanada/

Sveriges regering uttrycker, föga förvånande, sitt fulla stöd.

SAAB tänker spela på den kanadensiska självkänslan:

https://saabgroup.com/sv/media/news-press/news/2020-03/saab-presenterar-gripen-for-canada-team/
Det skal bli spennende å se hvordan Saab skal ordne med "Two Eyes requirement". Dette er en hemmelig nettverk som USA og Kanada har sammen. Tilsvarende som Five Eyes hvor New Zeeland, Australia og UK inngår i tillegg.

En artikkel i norske TU i dag om mulighetene i Kanada.

Saab: – Vi har ekstremt gode sjanser for å selge Gripen til Canada.
Jonas Hjelm, som er direktør for forretningsområdet Aeronautics i Saab, er optimistisk og mener det er sannsynlig at dette ender med en av Sveriges største industrikontrakter noen gang:

– Ut fra pris, ytelse og hva slags krav Canada har stilt, vil jeg si at vi har en ekstremt stor sjanse for å stå igjen som vinner i denne konkurransen, sier han til det svenske nyhetsbyrået TT.
https://www.tu.no/artikler/saab-vi-har-ekstremt-gode-sjanser-for-a-selge-gripen-til-canada/496826

Selvsagt må de ansvarlige hos Saab være optimister, men at sjansen er ekstremt stor tviler jeg på.
Citera
2020-08-03, 23:16
Medlem
Running_mans avatar
Kanada lär inte välja Gripen då dom är så glada vid amerikanska mutor(min teori) samt blivit hotade förr i tiden. Läs om inhemska planet Avro Canada CF-105 som märkligt nog lades ner när prototyper var klara. Istället köpte man den "flygande likkistan" Lockheed F-104 Starfighter från... ja exakt... USA. Trots att F-104 var långsammare och inte kunde bära lika mycket vapen.

Att Kanada väljer Gripen är helt otänkbart.
Citera
2020-08-04, 06:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det skal bli spennende å se hvordan Saab skal ordne med "Two Eyes requirement". Dette er en hemmelig nettverk som USA og Kanada har sammen. Tilsvarende som Five Eyes hvor New Zeeland, Australia og UK inngår i tillegg.

Jonas Hjelm, som er direktør for forretningsområdet Aeronautics i Saab, er optimistisk og mener det er sannsynlig at dette ender med en av Sveriges største industrikontrakter noen gang:

– Ut fra pris, ytelse og hva slags krav Canada har stilt, vil jeg si at vi har en ekstremt stor sjanse for å stå igjen som vinner i denne konkurransen, sier han til det svenske nyhetsbyrået TT.
https://www.tu.no/artikler/saab-vi-har-ekstremt-gode-sjanser-for-a-selge-gripen-til-canada/496826

Selvsagt må de ansvarlige hos Saab være optimister, men at sjansen er ekstremt stor tviler jeg på.

Det kan nog bl a vara det som är anledningen till att det mesta ska byggas i Kanada. Alltså att hemliga funktioner byggs in.

Det är utifrån priset och utifrån kravspecen som SAAB är extremt optimistiskt. Sedan är det politiken också...
Citera
2020-08-05, 20:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

Att Saab skulle säga tvärtom, att de har "små chanser att få affären" vore kanske inte så begåvat. Bättre då att hålla fanan högt fram till avgörandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in