2009-12-03, 21:06
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Flygvapnets överflödiga Gripen... leasades ut. Leasingavtal är avsevärt billigare än att köpa nya F-16. Där har du förklaringen till varför de valde Gripen. Ungefär samma sak med Thailand som köpte ett par av Flygvapnets överblivna och därmed begagnade Gripen och som bonus fick två av Flygvapnets radarspaningsflygplan.

För Ungerns del handlar det väl om leasing och sedan köp??
Citera
2009-12-03, 21:09
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
USA köper den materiel som man anser lämplig - använder inga motköp.

Menar du att USA inte ibland erbjuder vapensystem som "socker" för att få som de vill i sina relationer med andra länder?
Citera
2009-12-03, 21:11
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Menar du att USA inte ibland erbjuder vapensystem som "socker" för att få som de vill i sina relationer med andra länder?

Och du har förstås ett konkret exempel att delge oss där USA sockrat på med andra vapensystem efter att ett val av ett amerikanskt stridsflygplan gjorts?
Citera
2009-12-03, 21:15
Medlem
krokodils avatar
Citat:
För Ungerns del handlar det väl om leasing och sedan köp??
Både Tjeckien och Ungern kommer att "köpa loss" sina flygplan ( vardera 14 st).
Citera
2009-12-03, 21:19
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Det handlar mer om att kunden oftast vill ha Amerikansk utrustning till sina flygplan - mycket sällan för att öppna dörrar för att tex kunna köpa Amerikanska stridsvagnar som du yrar om.

Även om man väljer Svenska flygplan så kan man i de flesta fall även köpa Amerikansk utrustning och vapen.

Angående motköp så var det anledningen till att Sydafrika valde Gripen - även enda kunden som köpt fabriksnya flygplan som inte varit avsedda för Svenska Flygvapnet.
Citera
2009-12-03, 21:36
Medlem
Citat:
Om Sverige skulle haft obegränsat med pengar så skulle man inte utvecklat Gripen, utan då ett större flygplan med bättre prestanda.
Man hade även fått det i tjänst runt 1991 som planerat och inte 1997.

Är du säker ? Med tanke på att gripen är liten och smidig och har sitt "STOL"
system så passar ju faktikst Gripen perfekt för de svenska skogarna och vägarna.Jag tror nog att sverige hade utvecklat Gripen.Dock kanske vissa ändringar,
Citera
2009-12-03, 21:37
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Och du har förstås ett konkret exempel att delge oss där USA sockrat på med andra vapensystem efter att ett val av ett amerikanskt stridsflygplan gjorts?

Nu skrev jag iofs inte specifikt om flygplan. Jag skrev väl "för att få som de vill"?
Men. När USA drog ur pluggen för Lavi-projektet så kompenserades alltså Israel inte överhuvudtaget?

Var det inte tal om att USA "mutade" Israel med MIM-104 Patriot batterier, för att Israelerna inte skulle ge sig in i Gulfkriget? Patriot (PAC-2) var vid tiden knappt färdigutvecklad och användes väl operativt för första gången i slutet av januari 1991? De måste väl andå ses som ganska ovanligt att USA levererar ett nytt vapensystem, innan de ens själva har försett sig med det antal enheter de behöver? Även fast Israel uppenbarligen har en särställning i vapenhandel med USA (Det är mellan dem och inget som jag bryr mig om).

Iran-Contras, tänker jag inte en gå in på.
Inte heller CIA:s inblandning i Afghanistan, vad gäller hjälp till mujahedin med vapen, utbildning och finansiering. Bin Ladin var väl en av CIA:s pojkar i A ??

Det är sådana saker jag menar med att vapenhandel numera är mest politik och ekonomi.
Det är inte så att jag ser något fel i att det är så. Jag reflekterar bara över sakernas tillstånd. Vi lever ju trots allt i en kapitalistisk värld.
Senast redigerad av nemesis67 2009-12-03 kl. 21:42.
Citera
2009-12-03, 21:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
USA köper den materiel som man anser lämplig - använder inga motköp.

Om Sverige skulle haft obegränsat med pengar så skulle man inte utvecklat Gripen, utan då ett större flygplan med bättre prestanda.
Man hade även fått det i tjänst runt 1991 som planerat och inte 1997.

Pengar är aldrig en obegränsad resurs.
Hade Sverige vetat 1982 att muren skulle ramla 1989 så hade man aldrig byggt Gripen.
Nu visste man inte det, antagandet var att ca 300 fpl skulle köpas in som ersättare för Draken och Viggen.
Redan vid anskaffande mot en nivå av 100-200 Fpl förespråkade man inköp av F 18 resp F-16.
Gripen är ett utmärkt system som är väl anpassat efter svenska förhållande, dvs. hela poängen med att ha en egen försvarsindustri, dvs samma argument som Israel använder för sin.
Dock var inte Gripen optimerat efter långa flygsträckor och lufttankning, vilket man i efterhand korrigerat.

Vad framtiden bär med sig vet vi inte, om vi idag skulle veta att ex Ryssland och Polen skulle hamna i en konflikt år 2030 som kunde riskera vår fred så skulle vi antagligen kraftigt öka FM´s budget.
Visste vi idag att den eviga freden inträtt så skulle vi göra som idag dvs helt avveckla vår egen försvarsförmåga.
Sen om Reinfeldt och Tolgfors tagit råd av Saida´s dotter det förtäljer inte historien. Kanske kom uppenbarelsen under ett drogrus på Thritnaha
Senast redigerad av Svithjod 2009-12-03 kl. 21:44.
Citera
2009-12-03, 21:42
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Är du säker ? Med tanke på att gripen är liten och smidig och har sitt "STOL"
system så passar ju faktikst Gripen perfekt för de svenska skogarna och vägarna.Jag tror nog att sverige hade utvecklat Gripen.Dock kanske vissa ändringar,
Den betydligt större Viggen hade ungefär motsvarande kapacitet att starta och landa på små vägar.

Finland använder F-18 i ett liknande vägbassystem som Svenska BAS90.
Citera
2009-12-03, 21:52
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nu skrev jag iofs inte specifikt om flygplan. Jag skrev väl "för att få som de vill"?
Men. När USA drog ur pluggen för Lavi-projektet så kompenserades alltså Israel inte överhuvudtaget?
USA var med och betalade LAVI-projektet och fortsatte att stödja Israel och sålde F-16 till Israel istället ( som då har flest F-16 i världen om man inte räknar med USA).

Citat:
Var det inte tal om att USA "mutade" Israel med MIM-104 Patriot batterier, för att Israelerna inte skulle ge sig in i Gulfkriget? Patriot (PAC-2) var vid tiden knappt färdigutvecklad och användes väl operativt för första gången i slutet av januari 1991? De måste väl andå ses som ganska ovanligt att USA levererar ett nytt vapensystem, innan de ens själva har försett sig med det antal enheter de behöver? Även fast Israel uppenbarligen har en särställning i vapenhandel med USA (Det är mellan dem och inget som jag bryr mig om).
Patriot hade varit tjänst sedan 1976 och den version som var mer anpasad för ballistiska robotar sedan 1988.
Det handlade om Amerikanska förband som baserades i Israel som skydd, då det var mycket viktigt att Israel inte gick med i kriget ( vilket då Saddam hoppades på).

Tyskland kompenserade senare Israel med "gratis" ubåtar, bla för att Tyskland sålt förbjuden materiel till Irak.
Citera
2009-12-03, 22:23
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
USA var med och betalade LAVI-projektet och fortsatte att stödja Israel och sålde F-16 till Israel istället ( som då har flest F-16 i världen om man inte räknar med USA).

Patriot hade varit tjänst sedan 1976 och den version som var mer anpasad för ballistiska robotar sedan 1988.
Det handlade om Amerikanska förband som baserades i Israel som skydd, då det var mycket viktigt att Israel inte gick med i kriget ( vilket då Saddam hoppades på).

Tyskland kompenserade senare Israel med "gratis" ubåtar, bla för att Tyskland sålt förbjuden materiel till Irak.

PAC-2 kom väl ut på förband 1990?

Naturligtvis erbjuder Sverige motköp!
Jag har aldrig påstått något annat. Det är helt normalt i affärsvärlden med "ge och ta". Du påstår att USA inte ägnar sig åt motköp. Jag är tveksam till det. De vore rent ut sagt dumma i huvudet om de inte passade på att i möjligaste mån försöka knyta upp sina kunder för framtiden. Det vore dumt.
Det behöver inte vara i samma direkta form som de svenska motköpen i Sydafrika. Naturligtvis kan motköp läggas upp på många sätt, officiella och inofficiella.
Jänkarna är nog ganska medvetna om att det kan räcka med att en kund befarar att framtida inköp från USA kan påverkas av kundens val i en aktuell affär. Det är helt vanliga affärer. Den som inte inser det, borde kanske läsa på lite om hur affärer går till. (Det går alldeles utmärkt att hoppa över kapitlen om Etik och Moral, de är inte så relevanta då det gäller att sälja vapen, av någon underlig anledning)
Citera
2009-12-03, 22:27
Medlem
Citat:
Flygvapnets överflödiga Gripen... leasades ut. Leasingavtal är avsevärt billigare än att köpa nya F-16. Där har du förklaringen till varför de valde Gripen. Ungefär samma sak med Thailand som köpte ett par av Flygvapnets överblivna och därmed begagnade Gripen och som bonus fick två av Flygvapnets radarspaningsflygplan.

Nu valde ju Ungern sig för att köpa loss sina ganska så omgåeende efter avtalet börjat,
även Tjeckien signalerat att man har för avsikt att köpa loss sina när leasingtiden är slut.

Thailand har köpt 6st A2C så det är i praktiken ny kärror. Man har även meddelat att man kommer köpa 6 till till nästa budgetår.

Sedan har vi Sydafrikas 28 kärror dessa är nya C/D .

Hur var det med din källkritik nu då ?
Senast redigerad av Hansol 2009-12-03 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in