2014-10-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzmeister
http://www.di.se/artiklar/2014/10/22/brasilien-vill-salja-jas-till-argentina/

Det låter lovande. Jag undrar dock lite över upplägget eftersom det är Brasilien som säljer till Argentina, vilken del har SAAB i det hela?

Sen så är ju Argentinas ekonomi katastrof just nu så man undrar ju lite.
Men om detta stämmer så lär ju Brasilien skriva på när som helst och då är det inte långt ifrån att även t.ex. Chile som är ett av dom ekonomiskt starkaste i Sydamerika hakar på senare också när det är dags för dom att uppgradera.

Enligt min erfarenhet så är det ett av de smartaste sätten att göra affärer på; dvs man ger ett lämpligt företag /nation en licens för en lämplig del av paketet, därefter tipsar man diverse intresserade parter att kontakta den part som man har gett licensen till; det brukar ge resultat!
Citera
2014-10-23, 11:30
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Utan att ta till överdrifter så är Jas riktigt bra, helt klart top 3 inom det den skall göra.
Resten av planen där ute är som stora lador jämfört, vi är väl det andra landet som har egen "landskod" eller vad kallades det för?
Alltså, det datorprogram som KTH utvecklade som såldes delvis till Kina, det säger ju en del om hur faktiskt avancerat programmet är samt hur bra Jas är, men det ska väl komma en ersättare?

Va ett tag sen jag hade koll på det där, även en vän var flygmek på Jas för herrans år sen, redan då berättade han om hur bra planet var, nu talar jag om 15-20 år sen.

Programmet Edge såldes aldrig till Kina. Det blev stopp före.

Dessutom är Edge ett program för att planera flygplan och kalkylera värden som man tidigare måste använda extensiva vindtunneltest för. Det har alltså inget att göra med att använda JAS 39 Gripen, eller dess förmågor på elektroniska fronten.
Citera
2014-10-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7

Dessutom är Edge ett program för att planera flygplan och kalkylera värden som man tidigare måste använda extensiva vindtunneltest för. Det har alltså inget att göra med att använda JAS 39 Gripen, eller dess förmågor på elektroniska fronten.

Jag förstår inte det här med edge. För det första var det vad jag har hört inget märkvärdigt, andra länder inklusive Kina har liknande programvaror. För det andra så låg väl edge ute för gratis nedladdning till nyligen? Varför var Kina intresserade?
Citera
2014-10-24, 02:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Jag förstår inte det här med edge. För det första var det vad jag har hört inget märkvärdigt, andra länder inklusive Kina har liknande programvaror. För det andra så låg väl edge ute för gratis nedladdning till nyligen? Varför var Kina intresserade?

Kina har ju tankat ner edge för länge sen. Vad hela affären handlade om var att de ville ha hjälp med att använda det för specifika beräkningar.
Citera
2014-10-24, 03:55
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7

Vad jag förstått har Kina det redan, men inte en fullständig version, men allt för att kunna beräkna allt från passagerarplan till stridsplan.

Självklart menade jag ju vindtunnelberäkningar.
Citera
2014-10-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kina har ju tankat ner edge för länge sen. Vad hela affären handlade om varframåte ville ha hjälp med att använda det för specifika beräkningar.

Kineserna är ju väldigt bra på att sno och kopiera. Därefter, behöver dom hjälp för att kunna ta sig framåt. Än så länge har kineserna visat att de är efterföljare och inte ledare!
Citera
2014-10-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Rykten säger att Argentina är eventuellt intresserade av att köpa 24st Gripen NG.
Detta skulle vara ett led i ett samarbete mellan Argentina och Brasilien.

En fråga på det är vad Storbritannien kommer att säga om det?
Jag har för mig att de har blockerat tidigare försök från Argentina att
införskaffa nya stridsflygplan?

Förövrigt så känns det som att detta eventuellt bara är början då det i alla fall
(det står det iofs i artikeln också) tidigare har ryktats om intresse från bl.a. Chile och Peru.

Ettersom UK leverer ca 35% av Gripen E så kommer det aldri til å bli noe salg til Argentina.
Hvis så skal kunne skje må man utvikle en alternativ modell med en annen radar, IRST, landingsstell og ejection sete.

Dette er selvsagt mulig, men spørsmålet er om det vil bli gjort.
Citera
2014-10-26, 12:22
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ettersom UK leverer ca 35% av Gripen E så kommer det aldri til å bli noe salg til Argentina.
Hvis så skal kunne skje må man utvikle en alternativ modell med en annen radar, IRST, landingsstell og ejection sete.

Dette er selvsagt mulig, men spørsmålet er om det vil bli gjort.

Är det du själv som kommit på detta med 35%?

Alla stridsflygplan kan delas upp i 2 delar; själva flygplanet med eller utan motor samt sensorer. Det är inte alls ovanligt att en köpare av ett stridsflygplan väljer andra sensorer än dom som planet har från början, utan det är tvärtom snarare standard.

Att påstå att mer än en tredjedel av Gripen är från UK mest pga olika sensorer är inte riktigt sant. Man får separera själva flygplanet från dess sensorer då dessa kan bytas ut.
Det är inte alls omöjligt att Argentina kan tänkas köpa Gripen utan den radar, irst etc som kommer från Uk och istället välja dessa system från andra länder.
Citera
2014-10-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Är det du själv som kommit på detta med 35%?

Alla stridsflygplan kan delas upp i 2 delar; själva flygplanet med eller utan motor samt sensorer. Det är inte alls ovanligt att en köpare av ett stridsflygplan väljer andra sensorer än dom som planet har från början, utan det är tvärtom snarare standard.

Att påstå att mer än en tredjedel av Gripen är från UK mest pga olika sensorer är inte riktigt sant. Man får separera själva flygplanet från dess sensorer då dessa kan bytas ut.
Det är inte alls omöjligt att Argentina kan tänkas köpa Gripen utan den radar, irst etc som kommer från Uk och istället välja dessa system från andra länder.

At du vet lite om produksjonen av Gripen E er tydelig.
http://www.janes.com/article/31834/uk-to-benefit-from-brazilian-f-x2-deal
Indeed, such is the level of UK participation in the Gripen E programme that Saab officials previously described the aircraft as being essentially a Swedish/UK hybrid.

Det er ikke så mange svenske flagg på disse illustrasjonene.
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?233646-Brazil-chooses-Gripen/page14
Citera
2014-10-26, 21:20
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
At du vet lite om produksjonen av Gripen E er tydelig.
http://www.janes.com/article/31834/uk-to-benefit-from-brazilian-f-x2-deal
Indeed, such is the level of UK participation in the Gripen E programme that Saab officials previously described the aircraft as being essentially a Swedish/UK hybrid.

Det er ikke så mange svenske flagg på disse illustrasjonene.
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?233646-Brazil-chooses-Gripen/page14

Argentina skulle köpa från Brasilien dock. Jag tror inte UK bryr sig om flygplanet, de bryr sig nog främst om vilka vapen Argentina kan hänga på balkarna.

Tror inte det är speciellt stor sannolikhet att de skulle lägga sig i ett köp av själva Gripen-systemet.
Citera
2014-10-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Argentina skulle köpa från Brasilien dock. Jag tror inte UK bryr sig om flygplanet, de bryr sig nog främst om vilka vapen Argentina kan hänga på balkarna.

Tror inte det är speciellt stor sannolikhet att de skulle lägga sig i ett köp av själva Gripen-systemet.

Det har gjort det før, og jeg kan ikke se at noe har endret seg siden de bidro til at både Frankrike og Spania sa nei til Argentina.
Citera
2014-10-26, 22:41
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Jag tror att Storbritannien har rätt mycket att säga till om faktiskt om de känner för det eftersom BAE systems och SAAB är så involverade. Däremot tror jag inte de gör det. Om de vill "stoppa" argentina från att bli för starka så tror jag de fokuserar på vapensidan istället, vilka missiler som får förvärvas.

Storbritannien kan stoppa Gripen, men de kan inte förhindra Argentina
att köpa moderna vapen från t.ex. Brasilien, Sydafrika, Israel, eller Turkiet.

Nu spelar det mindre roll då Argentina inte har råd med Gripen,
och skär ner sitt flygvapen klart under den nivå
som de hade under Falklandskriget.

Samtliga spetsnoskärror (Mirage III/V och Dagger)
är t.ex. avvecklade eller under avveckling
för att i bästa fall ersättas med en handfull Kfir
(1/5 av de flygplan som de ersätter)
och ett begränsat antal lokaltillverkade skolflygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in