2014-05-24, 23:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Sør-Korea er nok et godt tips, for de bruker allerede Arthur langs verdens best overvåkte grense mot NK.

Den nye radarfamilien bygger videre på aesa-teknologien fra Erieye fra 1990-tallet. Det er først nå at Saab anser aesa-teknologien moden nok til å rulles ut i slike bakkeradarer. Det er en avveining mellom kostnad, ytelse og driftssikkerhet.

Giraffe 8A som avdelingen i Halden har ansvaret for er klar for levering i 2017. 8A har en instrumentert rekkevidde på 470 km og evne til å plukke opp «små kampfly» på 400 kilometers hold og små ubemannede fly på opp til 200 kilometers hold. Ettersom både Norge og Sverige er i ferd med å modernisere sine luftovervåking så stiller nok 8A som en bra kandidat i begge land

Norge verkar dock avvakta eftersom det inte finns något budget utrymme för anskaffning av ny luftvärnsradar. Så det lär inte bli inköpt före 2030 i varje fall.
Citera
2014-05-25, 14:39
Medlem
Efter att ha kolllat på youtubefilmer på s300/400/500 så ställer jag mig frågande till hur något någonsin ska kunna flyga in i ryssland?

Hur ska jas/taurus kunna flyga genom rysslands superluftvärn? Dom kan ju skjuta ner varenda liten prick dom ser på himlen
Citera
2014-05-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Efter att ha kolllat på youtubefilmer på s300/400/500 så ställer jag mig frågande till hur något någonsin ska kunna flyga in i ryssland?

Hur ska jas/taurus kunna flyga genom rysslands superluftvärn? Dom kan ju skjuta ner varenda liten prick dom ser på himlen

En kombination av elektronisk utstörning, skenmål, förbekämpning och flygning på låg höjd, antar jag. Israelerna har aldrig haft några problem med att undvika ryska luftvärnssystem.
Citera
2014-05-25, 17:26
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En kombination av elektronisk utstörning, skenmål, förbekämpning och flygning på låg höjd, antar jag. Israelerna har aldrig haft några problem med att undvika ryska luftvärnssystem.

Och NATO har haft tillgång till egna S-300-system
att testa och utveckla motmedel mot i 25 år.
Citera
2014-05-26, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fagin

Jag tror inte att man ska använda Youtubefilmer för att planera en attack!
Citera
2014-05-27, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
Jag tror inte att man ska använda Youtubefilmer för att planera en attack!

Nej?
Citera
2014-05-27, 03:11
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
På hur sätt är Gripensystemet en "operettstyrka"?

Kanske i det att vi saknar både jaktrobotar (I tillräckliga mängder) samt användbara markmålsvapen för en relevant konflikt i närområdet. Operett=opera light - Gripensystemet=Jakt/Attack light?

Bara en tolkning.
Citera
2014-05-27, 03:17
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Det sägs dock att i Syrien (Libanon?) på 80-talet var det mycket slarv och avsteg från standardmässig sovjetisk doktrin som fixade biffen för israelerna. Kontinuerligt aktiva radarsystem etc som öppnade upp för noggrann kartläggning av radarstationernas utplacering och sedan var det enkelt att få dem att slå på radarsystemen och slå ut dem med HARMs.

Men uppträdandet vid bekämpningen av Syriens kärnreaktor var ju mycket imponerande, hursomhelst, och det ligger ju närmare i tiden. Men kanske var syrierna inte de skarpaste knivarna i lådan där heller. Araber verkar ärligt talat inte vara de skickligaste när det kommer till högteknologisk, konventionell krigföring.
Citera
2014-05-27, 08:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Kanske i det att vi saknar både jaktrobotar (I tillräckliga mängder) samt användbara markmålsvapen för en relevant konflikt i närområdet. Operett=opera light - Gripensystemet=Jakt/Attack light?

Bara en tolkning.

Hur många anser du att det behövs då? Det finns omkring 400 jaktrobotar i drift (dvs som går att använda direkt) och några hundra äldre förrådsställda (som kan behöva batteribyten etc för att fungera igen).
Citera
2014-05-27, 08:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Det sägs dock att i Syrien (Libanon?) på 80-talet var det mycket slarv och avsteg från standardmässig sovjetisk doktrin som fixade biffen för israelerna. Kontinuerligt aktiva radarsystem etc som öppnade upp för noggrann kartläggning av radarstationernas utplacering och sedan var det enkelt att få dem att slå på radarsystemen och slå ut dem med HARMs.

Men uppträdandet vid bekämpningen av Syriens kärnreaktor var ju mycket imponerande, hursomhelst, och det ligger ju närmare i tiden. Men kanske var syrierna inte de skarpaste knivarna i lådan där heller. Araber verkar ärligt talat inte vara de skickligaste när det kommer till högteknologisk, konventionell krigföring.

Mattias Rust? Nu var det ett tag sedan, men även om man kan vara mycket skarp och ha hög vaksamhet, så skall man vara det överallt, hela tiden, och det är inte alltid så lätt.
Citera
2014-05-27, 09:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Mattias Rust? Nu var det ett tag sedan, men även om man kan vara mycket skarp och ha hög vaksamhet, så skall man vara det överallt, hela tiden, och det är inte alltid så lätt.

Och framförallt veta vad det är man tittar på. Ett litet långsamt civilt flygplan ses inte som ett militärt hot och de flesta trodde att det var ett besprutningsplan som var ute på jobb.

Hade det varit ett stort passagerarplan så hade det tolkats som ett bombplan och skjutits ned direkt vilket hänt flera gånger.
Citera
2014-05-27, 09:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Hur många anser du att det behövs då? Det finns omkring 400 jaktrobotar i drift (dvs som går att använda direkt) och några hundra äldre förrådsställda (som kan behöva batteribyten etc för att fungera igen).
400/60 st flygplan betyder att drygt 6 st robotar per Gripenplan finns att sätta in, att det skulle vara "tillräckligt" är ett fullkomligt debilt påstående, allra helst som Gripen är vårt enda vapensystem av något antal och modernitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in