2013-12-30, 15:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Ska vi tippa på att man tänker förlita sig på störförmåga plus sin mycket goda förmåga att förvandla markbaserade anläggningar till grushögar?

Kan man göra systemet tillräckligt finmaskigt så blir det ju lite jobbigare plus att varje enhet skulle behöva ett adekvat medel och kortdistans LV som skydd. Detta kostar ju dock milt sagt en massa slantar

Det är sändarenheterna som är lätta att förvandla till grus och utspritt elektronikskrot. Mottagarenheterna hittar de aldrig.

Då kan man ju skydda sig genom att ha ett stort antal (de är inte dyra) sändarenheter som startas upp vartefter de tidigare förstörts. Sändarenheterna kan ju vara av typen belysare om man har ett multistatiskt system, alltså flera mottagarenheter till varje sändarenhet.
Citera
2013-12-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Georgien hade amerikansk personal på plats vid krigets utbrott (logistik och rådgivare) samt var med i Irakkriget, fick militärt bistånd från USA och var på NATOs observatörslista.

Det hjälpte inte jättemycket.

Det är ju som det gäller för varje människa. Du vet vilka dina riktiga vänner är, dom som ställer upp för dig, när du sitter i skiten mao. Dock så är väl ändå SWE bra högre uppsatt på den skalan?

Jag tror personligen att den hela nedrustningen av försvaret har o göra med att vi inte varit i krig på
evigheter. Å där är problemet. Att vi inte har känt något hot o tror automatiskt att: bara för vi inte varit i krig , så innebär det att vi aldrig komer hamna i krig.Är det kanske därför vi öppnar våra gränser hejvilt o släpper in alla som sätter sin fot på vår mark?.

Tex gämnför jag med mina släktingar i Finland så minns dom mycket väl ryssen.Dom
är inte alls lika naiva att ett till krig kan bryta ut. Ser man till mänsklighetens historia så är det sannolikt att flera krig kommmer. Men vi är så upptagna med våran fred,internet, iphones att vi inte kan föreställa oss det.
Citera
2013-12-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är sändarenheterna som är lätta att förvandla till grus och utspritt elektronikskrot. Mottagarenheterna hittar de aldrig.

Då kan man ju skydda sig genom att ha ett stort antal (de är inte dyra) sändarenheter som startas upp vartefter de tidigare förstörts. Sändarenheterna kan ju vara av typen belysare om man har ett multistatiskt system, alltså flera mottagarenheter till varje sändarenhet.

Du menar nog tvärtom många sändare per mottagare. Mottagare utan en sändare är ju rätt meningslösa
Citera
2013-12-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Anfådd grodätare har inga större problem med att hålla en F-22:a framför sig vid flera tillfällen: http://www.youtube.com/watch?v=KOswfrc7Xtg

Slikt er selvsagt morsomt for noen. Så lenge du ikke vet noe hverken om piloten som flyr F-22 eller Rafale ( erfaring / flytimer med flytypen), eller Rules of Engagement (ROE) for øvelsen så er en slik video verdiløs for alt annet enn underholdning.
Citera
2013-12-30, 16:40
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Du menar nog tvärtom många sändare per mottagare. Mottagare utan en sändare är ju rätt meningslösa
Finns passiv radar, multistatisk, sensorer som lyssnar efter andra aktiva sändare (telekrig/rwr etc) och givetvis TV/IR/UV system som är passiva.

Vad gäller radarsystem så är de i regel enkla att reparera, och att träffa en radaf slm stängt av sig är inte det lättaste. Särskilt när hela området kryllar av slumpmässigt placerade reflektorer eller falska sändare.
Citera
2013-12-30, 20:04
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Fundera en stund på om man verkligen behöver 100 drönare i luften för att göra det svårt för fi. Tror det räcker med 6 stycken i en "svärm" och att de byter random position och tänder och släcker i mycket korta intervaller .... hur neutraliserar du dem?
Går inte. Än värre är det om vi pratar om MALD eller liknande. Och nu är vi nere på den fysiska mättnaden. Hur många jaktrobotar fick de verkligen med sig?

Genom att agera på det sättet så tvingar man fienden att avslöja sig vilket gör att de...
1, blöder ut sin jaktkapacitet genom att slösa bort robotar
2, tvingar fienden att strida på kortare avstånd (om de spar på ammunitionen)
3, alt tvingar fienden att bära mer vapenlast (externt) vilket gör att de dyker upp på flygstridsledningens och luftvärnets radar (samt i förlängningen jaktflygets).

Till det hackas ju NATOs WAN på dryga 10-30 min av ett jaktflygs dator, lite kortare om det sker hos luftstridsledningen (typ 1-5 min).

När detta är gjort är det fritt fram att muppa sig med att härma fiendens IFF-svar (så fienden tror att du är med dem), skicka falska data över fiendens datalänk, eventuellt t.om ange koordinater för fientligt flyg där de bara har egna osv. Finns gott om kul grejer att göra på ett modern slagfält. Jag hoppas verkligen att Gripen E får ordentliga EW-förmågor och då ffa kodknäckning etc.
Citera
2013-12-30, 20:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nja, enligt de som har flugit F-35 så har den flygegenskaper som F/A-18,
fast med bättre acceleration är Hornet.

Dragkraft/viktförhållandet är ungefär 90% av det på PAK-FA.
Vingbelastningen är som sagt hög, men någon katastrof är det näppeligen

Så värdelös är den näppeligen.

Link 16 lever inte upp till kraven på smygegenskaper.
Om jag minns saken rätt så fick F-22 ett eget länksystem
som lever upp till kraven på smygegenskaper,
men detta system kan enbart användas för dataöverföring mellan olika F-22r.
Det finns ett gammalt talesätt: If it looks good, it flies good
Jag tycker F 35 ser rätt fet och korvig ut, dock torde motorstyrka och flyg by wire system göra underverk.
Citera
2013-12-31, 00:58
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
det vi vet säkert med markradar är att det går att bygga många billiga enheter som i sin tur kopplas till stor datakraft och vips har du en gigantisk radar som består av massa små enheter där du inte alls behöver alla fungerande samtidigt ... låt då denna matris med radar stationer rotera på/av så att den som spanar bara ser ett myller av olika sändar platser men ingen som är statiskt på hela tiden. Ta den här varianten t ex: Du har 100 drönare av typen spaningsvariant. De är små och ligger allihop och "cirklar" (flyger i något slags random mönster) någonstans ovanför Gotland och växlar sändare mottagare. De är påslagna en väldigt kort stund och byter sedan plats och position. Jämfört med det vi känner till idag skulle dessa drönare fungera och se ut som en myggsvärm .... hur i helvete skall du lyckas skjuta ner en "myggsvärm" med billig teknik med svindyra missiler Har du en väldigt tur lyckas du skjuta ner en "mygga" men inte mer då myggsvärmen har en stor omkrets

personligen är jag säker på att SAAB redan nu skissar på en variant av dessa "myggsvärmar" då deras krigsindustrin är försvars inriktad ... Tror SAAB har framtiden för sig .... mer så än F35 har en framgångsrik framtid ....

Fundera en stund på om man verkligen behöver 100 drönare i luften för att göra det svårt för fi. Tror det räcker med 6 stycken i en "svärm" och att de byter random position och tänder och släcker i mycket korta intervaller .... hur neutraliserar du dem?

Citat:
Går inte. Än värre är det om vi pratar om MALD eller liknande. Och nu är vi nere på den fysiska mättnaden. Hur många jaktrobotar fick de verkligen med sig?

Genom att agera på det sättet så tvingar man fienden att avslöja sig vilket gör att de...
1, blöder ut sin jaktkapacitet genom att slösa bort robotar
2, tvingar fienden att strida på kortare avstånd (om de spar på ammunitionen)
3, alt tvingar fienden att bära mer vapenlast (externt) vilket gör att de dyker upp på flygstridsledningens och luftvärnets radar (samt i förlängningen jaktflygets).
Det här är faktiskt en grymt cool idé - så cool att den egentligen borde få en egen tråd. (Hej moderatorer!)

Jag håller helt med om att det borde vara svårt att störa ut en sådan distribuerad radararray, och att lösningen ligger i takt med tiden. Både militär och civil elektronik har ju utvecklats i den här riktningen i 10-20 år nu (allt fler, allt billigare enheter som får stor effekt tillsammans). Tydligen fanns det planer på att ha tusentals små radarelement på USA:s nya Zumwalt-jagare, men det verkar inte ha blivit av på den första av dem som just nu tillverkas.

Men jag tror att markbaserade stationer är svårare att slå ut, mer ekonomiska och mer driftsäkra. Drönares downlink till stridsledningen kan ju lätt blockeras eftersom de går via radio. Synkronisering av signalerna blir också ett större problem i en störd radiomiljö. En kombination av mängder av kabelanslutna stationer på marken och några luftbaserade skulle nog vara en bättre lösning.

Jag snokade runt lite på nätet, och överraskades när jag hittade två stycken forskningsrapporter om mer traditionella radar-arrayer från "Naval Postgraduate School" i Kalifornien. Båda är skrivna av höga svenska officerare som har varit där för att vidareutbilda sig hos den amerikanska flottan och forska i ämnet! Undrar vad de gör idag?
http://www.dtic.mil/get-tr-doc/pdf?AD=ADA488670
http://www.dtic.mil/get-tr-doc/pdf?AD=ADA456947
Senast redigerad av Darkwing Duck 2013-12-31 kl. 01:39.
Citera
2013-12-31, 01:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Nej fler mottagare än sändare. Alltså i drift då. Då kan man triangulera målet. Sedan får man ju starta upp nya belysare efterhand som de förstörs, såklart.

Om man har identifikation på varje puls, dopplerinformation samt varje mottagares position, det behövs minst tre, så ska det nog fungera. Sedan är det en annan fråga hur störtåligt det blir, förstås.
Citera
2013-12-31, 05:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Drönares downlink till stridsledningen kan ju lätt blockeras eftersom de går via radio. Synkronisering av signalerna blir också ett större problem i en störd radiomiljö. En kombination av mängder av kabelanslutna stationer på marken och några luftbaserade skulle nog vara en bättre lösning.

Det är inte radiolänkar utan snarare mikrovågslänkar och de är svårare att störa ut eftersom man i princip måste finnas mitt emellan och störa.
Citera
2013-12-31, 12:06
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Men jag tror att markbaserade stationer är svårare att slå ut, mer ekonomiska och mer driftsäkra. Drönares downlink till stridsledningen kan ju lätt blockeras eftersom de går via radio.
Det kan bli svårt att störa ut riktade sändningar, det är ju så nya TIDLS kommer fungeraoch det är även så TS9000 kommer att fungera. Blir jäkligt svårt att störa ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte radiolänkar utan snarare mikrovågslänkar och de är svårare att störa ut eftersom man i princip måste finnas mitt emellan och störa.
Radio är dataöverföring mha ljus i olika våglängder, det finns KV-radio, UKV, mikrovåg osv.
Citera
2013-12-31, 12:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Radio är dataöverföring mha ljus i olika våglängder, det finns KV-radio, UKV, mikrovåg osv.
Nja, nog för att både ljus och radiovågor är av samma art, elektromagnetiska vågor men det är ju ändå ett definierat ganska smalt spann som kallas för ljus som särskiljer det från de mer långvågiga radiovågorna. Ett visst litet överlapp finns det väl i gränslandet mellan mikrovågor och infrarött ljus beroende på vem som satt gränsen, den är ju inte knivskarpt definierad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in