Citat:
Ursprungligen postat av
FulAgent007
Fundera en stund på om man verkligen behöver 100 drönare i luften för att göra det svårt för fi. Tror det räcker med 6 stycken i en "svärm" och att de byter random position och tänder och släcker i mycket korta intervaller .... hur neutraliserar du dem?
Går inte. Än värre är det om vi pratar om MALD eller liknande. Och nu är vi nere på den fysiska mättnaden. Hur många jaktrobotar fick de verkligen med sig?
Genom att agera på det sättet så tvingar man fienden att avslöja sig vilket gör att de...
1, blöder ut sin jaktkapacitet genom att slösa bort robotar
2, tvingar fienden att strida på kortare avstånd (om de spar på ammunitionen)
3, alt tvingar fienden att bära mer vapenlast (externt) vilket gör att de dyker upp på flygstridsledningens och luftvärnets radar (samt i förlängningen jaktflygets).
Till det hackas ju NATOs WAN på dryga 10-30 min av ett jaktflygs dator, lite kortare om det sker hos luftstridsledningen (typ 1-5 min).
När detta är gjort är det fritt fram att muppa sig med att härma fiendens IFF-svar (så fienden tror att du är med dem), skicka falska data över fiendens datalänk, eventuellt t.om ange koordinater för fientligt flyg där de bara har egna osv. Finns gott om kul grejer att göra på ett modern slagfält. Jag hoppas verkligen att Gripen E får ordentliga EW-förmågor och då ffa kodknäckning etc.