2013-03-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det någon som vet i vilket utvecklingspaket som drone-mode kommer att införas i? Dvs jag undrar mest om det är enbart förbehållet E-versionen eller om det kommer till C/D.

Om du med "drone-mode" menar att Gripen skulle kunna flyga och operera utan ff så kommer det inte att vara aktuellt de kommande 15-20 åren. Orsaken till det är att Gripen E först och främst är ett bemannat flygplan som skall ut och mogna hos brukarna. När det är klart kanske det går att fundera på. Det mest troliga är att det inte kommer in överhuvudtaget, Men det är bara en gissning, politik kan ändra på den saken.

Min personliga uppfattning är att det vore direkt korkat att inte ha med en ff på ett flygplan där hela designen är anpassad för att det skall finnas en kusk! Vill t ex FV ha en UCAV, vilket inte är politiskt gångbart idag, så borde de ringa till Tannefors och be Saab knåpa ihop en ny knarr baserad på Gripens apparater/system avionik mm. Rätt verktyg till rätt saker helt enkelt.
Citera
2013-03-08, 20:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumma
Det är inte datastaven, den eller rättare sagt dem (en pilotstav och en mekstav) sitter placerade till höger om piloten i höfthöjd ungefär.
Nu kanske jag är dum, men var inte tanken att Gripen skulle kunna landa på en vanlig svensk väg, tankas och rustas för nytt uppdrag på väldigt kort tid och sedan kriga vidare?
Är det då inte dumt att behöva öppna luckan in till besättningen, det kan ju finnas C-stridsmedel i området (jag utgår från att flygplanet är skyddat). Markpersonalens grejer borde väl sitta bakom luckor som nås från marken?
Citera
2013-03-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nu kanske jag är dum, men var inte tanken att Gripen skulle kunna landa på en vanlig svensk väg, tankas och rustas för nytt uppdrag på väldigt kort tid och sedan kriga vidare?
Är det då inte dumt att behöva öppna luckan in till besättningen, det kan ju finnas C-stridsmedel i området (jag utgår från att flygplanet är skyddat). Markpersonalens grejer borde väl sitta bakom luckor som nås från marken?

Den sk. mekstaven plockar man ur efter att flyguppdragen är slutförda. Man behöver inte plocka ur den så fort man har landat.
Citera
2013-03-08, 22:36
Medlem
wellerockss avatar
Enligt den brasilianska Bortgmästaren av San Bernardo är Gripen favoriten i dagsläget i Brasilien.

Citat:
Marine meets leaders of favoritism and announces Saab Gripen

The mayor of San Bernardo, Luiz Marinho (PT) was on Thursday (07/03) with the dome of the Swedish company, Saab, maker of the Gripen fighter, and announced by perception, the company is a favorite of President Republic, Dilma Rousseff (PT) in the public bidding for the purchase of 36 aircraft to the Brazilian Air Force (FAB).

Ska väl förvisso tas med en nypa salt, men både Saab och Boeing har ökat sina kampanjer i Brasilien rejält, medan Dassault mer eller mindre stått stilla ett bra tag (och lagt all energi på Indien?). Definitivt positivt!
Citera
2013-03-09, 09:41
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Den sk. mekstaven plockar man ur efter att flyguppdragen är slutförda. Man behöver inte plocka ur den så fort man har landat.

I C versionen ja. Skulle man av någon anledning vilja byta datastav i en David kärra så sitter den bakom en lucka i skrovet. Den får helt enkelt inte plats i kabinen..
Citera
2013-03-09, 09:58
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast besättningen sitter i ett luftförsörjningssystem och har dräkter, om det är VX gas eller senapsgas på basen där man tänkt landa så hade man dirigerat dem till en annan bas i Bas 90 systemet och förflyttat basförbanden efter sanering till ny plats.
Mer flyktiga gaser som Sarin, Tabun och Soman är inte kvarliggande speciellt länge och torde sällan utgöra något problem annat än kort in på granaterna eller bomberna exploderat över området.

Frågan är dock varför man då skulle få för sig använda gas istället för vanliga sprängmedel?
Senast redigerad av Svithjod 2013-03-09 kl. 10:02.
Citera
2013-03-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
I C versionen ja. Skulle man av någon anledning vilja byta datastav i en David kärra så sitter den bakom en lucka i skrovet. Den får helt enkelt inte plats i kabinen..

Den sitter på samma ställe i en David som en Cesar. Det är MMC:n (Massminneskassetten) som du menar. Den sitter i en lucka på sidan på en D och i förarkabinen på en C.
Citera
2013-03-10, 00:57
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Den sitter på samma ställe i en David som en Cesar. Det är MMC:n (Massminneskassetten) som du menar. Den sitter i en lucka på sidan på en D och i förarkabinen på en C.

Sant så sant. Fick för mig att det det var den som menades..
Citera
2013-03-10, 10:51
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfs
Har Signatory twittrat något om varför han lämnade militaryphotos.com?
Jag har frågat honom utan att få något svar. Han försvann från mp i samband med kraschen på siten för ett par år sedan.
Citera
2013-03-13, 10:06
Medlem
Citat:
Det är inte datastaven, den eller rättare sagt dem (en pilotstav och en mekstav) sitter placerade till höger om piloten i höfthöjd ungefär.

Precis. De syns på den här bilden, som två svarta klossar längst ner till höger. De är typ 8cm bred, 2cm tjock och 15cm långa. http://3.bp.blogspot.com/_DBjGBOt4IWU/TOtkV8PIrcI/AAAAAAAAAiQ/XoYKXAAaDzM/s1600/575_29957.jpg
Citera
2013-03-17, 12:29
Medlem
Dom här 60 nya planen..

Kommer dom innebära att vi får 60 st fler plan i försvaret, eller kommer vi göra oss av med äldre c/d så att vi får samma antal som idag?
Citera
2013-03-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Dom här 60 nya planen..

Kommer dom innebära att vi får 60 st fler plan i försvaret, eller kommer vi göra oss av med äldre c/d så att vi får samma antal som idag?
60 st befintliga flygplan ska byggas om, och detta för nästan 1 Miljard/styck.
Eftersom eventuella exportkunder får fast pris, så är det Svenska skattebetalare som får stå för utvecklingskostnaden.
Därför får vi hoppas att exportordrar uteblir så att projektet stoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in