Citat:
Tre alternativ.
Ursprungligen postat av WiperTheMighty
Varför skulle man ens välja EF2000? Visst köper man överprisade stridsflyg från USA mycket för relationerna (Norge, F-35).
1 Man köper EF2000 för att man var med och utvecklade flygplanet.
2 Man "köper" det för att flygplanen i princip är gratis (Österrike betalade mindre för sina EF2000 än Schweiz betalade för Gripen... och de är ändå missnöjda trots inkluderad service)
3 Man kan snyta ut miljarder ur vänstra nästborren (Saudiarabien)
Citat:
Det beror helt på behov. F35 och Eurofighter förtjänar inte ens listplatser som stridsflyg. F35 kanske som bomb och spaningsflyg..
Men vilka relationer stärks av ett EF köp? Vad tjänar man på det? Är det här en hyfsat korrekt rangordning för bästa stridsflyg ur ett ekonomiskt perspektiv?
1, Gripen
2, Rafale
3, F-35
4, Eurofighter
Vart stoppar man in F-16, F-18E/F MIG-35 osv?
1, Gripen
2, Rafale
3, F-35
4, Eurofighter
Vart stoppar man in F-16, F-18E/F MIG-35 osv?
De som är erkänt ekonomiska och funktionsdugliga är ju Gripen, F16, Rafale, F18 och nu även de senaste Mig 29 och Su27BM2-Su35BM där just de ryska planen höjt sig extremt gällande tillgänglighet. De håller numer "väststandard" till halva inköpspriset men är fortfarande lite mer underhållskrävande... sägs det.
Rent ekonomiskt är Gripen det som ger mest för pengarna, vill man ha världens idag mest överlägsna gen 4++ stridsflyg så är det Su35 man ska skaffa. När Pak FA kommer så är den ohotad på toppen som världens bästa stridsflyg i alla kategorier utom den ekonomiska och eventuellt som god tvåa mot F22 vid SEAD mot markmål.
Men ekonomiskt och med hög teknisk standard bör listan se ut ungefär såhär:
1 Gripen NG
2 F16V
3 Rafale F3
3 MiG-29SMT (nyprod, ej uppgradering)
5 Su35BM eller Su30MKI
5 Super Hornet
Lista enligt att lägstastandard är uppnådd och därefter ekonomisk sortering.
Citat:
EF 2000 kan bära fler jaktrobotar (A2A) än Gripen, gällande markmålsförmåga så är det bara britterna som öht har markmålsförmåga värd namnet i sina EF2000, de övriga får nöja sig med att bära bomber till vissa versioner av EF2000.
Edit; Är EF verkligen likgiltig som Gripen när den gäller markmålsbekämpning? Hur står sig Eurofighter mot Rafale i en luftstrid?
Vapenlista, markmål enl Wikipedia:
Citat:
Dvs den klarar inte ens JDAMs idag...
Air-to-surface missiles:
AGM-65 Maverick, in the future
AGM-88 HARM, in the future
Storm Shadow (AKA Scalp EG), in the future
Brimstone, in the future
Taurus KEPD 350 [Inte använd skarpt... tex i Libyen]
Penguin, in the future
AGM Armiger, in the future
Bombs:
6× 500lb Paveway IV
Paveway II/III/Enhanced Paveway series of laser-guided bombs (LGBs)
Joint Direct Attack Munition (JDAM), in the future
HOPE/HOSBO, in the future
AGM-65 Maverick, in the future
AGM-88 HARM, in the future
Storm Shadow (AKA Scalp EG), in the future
Brimstone, in the future
Taurus KEPD 350 [Inte använd skarpt... tex i Libyen]
Penguin, in the future
AGM Armiger, in the future
Bombs:
6× 500lb Paveway IV
Paveway II/III/Enhanced Paveway series of laser-guided bombs (LGBs)
Joint Direct Attack Munition (JDAM), in the future
HOPE/HOSBO, in the future
Eller för att citera chefsingenjören
Citat:
I operation Unified Protector över Libyen så visade det sig att Eurofighter har mycket kvar för att nå tillräcklig mognadhetsgrad. De enda som idag har markförmåga med sina Eurofighter är britterna. De inledde med ett antal anfall mot markmål, men ersatte snart sina Eurofighter med Tornado då de har tillgång till en mycket större uppsättning vapen och dessutom har spaningsförmåga.
Gällande luftstrid mellan EF och Rafale så går det inte att säga. De har båda sina för och nackdelar mot varandra men jag skulle lägga mina kulor på Rafale även där.
Tillräckligt bra svar?