2020-08-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Hur klarar en bandvagn det? Inte alls är svaret.

Flygburet luftvärn fungerar också på enkla plattformar om man inte avser att jaga ikapp fienden och har radarstöd via länk.

Vill man jaga ikapp för att identifiera är det en helt annan uppgift. En fredstida uppgift.
Är det inte det som är finessen med Meteor. Att den kan ge information fram mot målet. Är det då vettigt att sätta sådant system och avancerad radar i propellerplan. Sedan är väl kostnaden för en Meteor ca 22 miljoner.
Citera
2020-08-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En propellerkärra med bra radar och meteor robotar räcker långt. De behöver inte överljudskapacitet för att kunna verka inom sitt luftrum. Det är bättre att ha förmågan att kunna vara upp i luften 4-6 timmar utan lufttankning.

Var ska jaktradar sitta i den menar du? Noskonen framför motorn?

Multi-engine kärra och turbo-proppar? De kanske har en stigförmåga på 10-20m/s och går i ca 300kn och 30 000ft.

Det räcker inte långt när fienden kommer med bombplan i nästan eller över överljudshastighet på 60 000ft
Citera
2020-08-15, 16:57
Medlem
Botswana snackar ju om 8 plan för 15 miljarder. Jag utgår från att 15 miljarder omfattar rubbet vad gäller utbildning och kringlogistik. Det skall ersätta 10 st Kanadabyggda F-5.

Kritiken är omfattande, som det nog blir av denna typ av affär. Men sittande president vann ju valet knappt, så affären bör rulla vidare?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6720502

Man kan ifrågasätta om Botswana behöver ett så kraftfullt flyg som Gripen E. Grannlandet Sydafrika har Gripen C och vad jag vet är deras relation fredlig. I övrigt verkar man ha stridsflyg i paritet med F-5?

Citat:
– Vi värderar just nu vad Sverige har att erbjuda, i jämförelse med andra länder, sade president Khama.

https://www.blankspot.se/kamp-mot-klockan-i-botswana-for-att-stoppa-jas-gripen-kop/

Citat:
Landets försvarsminister Shaw Kgathi har i sin tur motiverat de ökande försvarsutgifterna med att landet står inför globala utmaningar som cyberkrigföring, terrorism och tjuvjakt.

Med tanke på hotbilden, vore inte Gripen C lämplig med sin spaningsförmåga? Den är väl lika effektiv där som Gripen E?

Kan man tänka sig att detta kan handla om nybyggda Gripen C, kanske med GaN jaktradar i nosen? Det finns ingen i närheten som tar dem då.
Citera
2020-08-15, 18:09
Medlem
Känns helt klart dumt för små ganska fattiga länder utan direkt hot att investera i moderna plan. Nu är väl 8 st Jas c bland det billigare man kan få tag på med bra prestanda. Men ändå.
Vet någon kostnaden i jämförelse med f5?
Ibland är ju äldre dyra i drift!

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Botswana snackar ju om 8 plan för 15 miljarder. Jag utgår från att 15 miljarder omfattar rubbet vad gäller utbildning och kringlogistik. Det skall ersätta 10 st Kanadabyggda F-5.

Kritiken är omfattande, som det nog blir av denna typ av affär. Men sittande president vann ju valet knappt, så affären bör rulla vidare?

Man kan ifrågasätta om Botswana behöver ett så kraftfullt flyg som Gripen E. Grannlandet Sydafrika har Gripen C och vad jag vet är deras relation fredlig. I övrigt verkar man ha stridsflyg i paritet med F-5?

https://www.blankspot.se/kamp-mot-klockan-i-botswana-for-att-stoppa-jas-gripen-kop/

Med tanke på hotbilden, vore inte Gripen C lämplig med sin spaningsförmåga? Den är väl lika effektiv där som Gripen E?

Kan man tänka sig att detta kan handla om nybyggda Gripen C, kanske med GaN jaktradar i nosen? Det finns ingen i närheten som tar dem då.
Citera
2020-08-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Känns helt klart dumt för små ganska fattiga länder utan direkt hot att investera i moderna plan. Nu är väl 8 st Jas c bland det billigare man kan få tag på med bra prestanda. Men ändå.
Vet någon kostnaden i jämförelse med f5?
Ibland är ju äldre dyra i drift!

Botswana är faktiskt inte så fattigt! De ligger i medelkategorin tillsammans med Turkiet, Mexico osv....

F-5 flyger ju inte hur länge som helst heller. Metallutmatningen sätter ju en gräns till slut, det är nog rimligt att se sig om efter ersättning.

Men kanske en T-7 är ett bättre alternativ. Hade varit häftigt med SAABs radar i en T-7 med vapenbalkar. Jag tror det kunde varit ett intressant alternativ för länder i denna kategorin.
Citera
2020-08-15, 20:22
Medlem
Ja, finns ju stor chans att man kan sätta många moderna vapensystem på t7. Även Saab's electronic warfare pod. Så kan ju bli kompetent för pengarna!
Undrar vad stycke priset blir, begagnade C är ju väldigt billiga till vad man får också. Någon av dom är absolut kloka val. Ser man till Turkiets militära utgifter är båda en piss i havet 😂

Kollade BNP per capita på wiki och är ju inte alls så dåligt. Bättre än Brasilien, Thailand, Sydafrika vilka har Jas och bättre än länder som Kina.
Inget katastrof beslut att ta gripen, ganska avvägt beslut kanske. Som du säger så dör f5 oavsett snart pga av ålder. Service på 8 mot 10 plan osv..
Vore nice om dom köper

Citat:
Botswana är faktiskt inte så fattigt! De ligger i medelkategorin tillsammans med Turkiet, Mexico osv....

F-5 flyger ju inte hur länge som helst heller. Metallutmatningen sätter ju en gräns till slut, det är nog rimligt att se sig om efter ersättning.

Men kanske en T-7 är ett bättre alternativ. Hade varit häftigt med SAABs radar i en T-7 med vapenbalkar. Jag tror det kunde varit ett intressant alternativ för länder i denna kategorin.
Citera
2020-08-15, 21:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Nu har jag dålig koll på radarteknik, men kan man klämma in en vettig GaN-radar i en liten noskon? Jag vill minnas någon förklaring som gick ut på att krympning av SAABs stora prylar av GaN-typ till Gripenstorlek inte var aktuell då lite mindre antenn kräver mycket högre effekt.
Citera
2020-08-15, 22:30
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Var ska jaktradar sitta i den menar du? Noskonen framför motorn?

Multi-engine kärra och turbo-proppar? De kanske har en stigförmåga på 10-20m/s och går i ca 300kn och 30 000ft.

Det räcker inte långt när fienden kommer med bombplan i nästan eller över överljudshastighet på 60 000ft

Nu tycker jag att det bästa är att använda Gripen men i brist på Gripar är luftburen LV bättre än land eller sjöbaserad LV
Om Meteor:
Guided by an advanced active radar seeker, Meteor provides all weather capability to engage a wide variety of targets from agile fast jets to small Unmanned Aerial Vehicles and cruise missiles. It is designed to meet the most stringent of requirements and is capable of operating in the most severe of clutter and countermeasure environments.

The weapon is also equipped with data link communication. Aimed at meeting the needs of a network centric environment, Meteor can be operated using third party data, enabling the Meteor user – the pilot – to have the most flexible weapon system.
https://www.mbda-systems.com/product/meteor/26/

Egen radar och kan gå på länk från annan än avfyrande plan.

Ex länk från Erieye på Saab 340 som är ett turboprop plan.

Mycket bättre än ett markbaserat LV. Men inte lika bra som på en Gripen.
Citera
2020-08-15, 22:34
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nu har jag dålig koll på radarteknik, men kan man klämma in en vettig GaN-radar i en liten noskon? Jag vill minnas någon förklaring som gick ut på att krympning av SAABs stora prylar av GaN-typ till Gripenstorlek inte var aktuell då lite mindre antenn kräver mycket högre effekt.

Den får plats.
Saab har genomfört de första flygproverna med sin nya radar för stridsflygplan. Radarn, som är av AESA-typ (Aktivt Elektroniskt Styrd Antenn), ingår i Saabs radarerbjudande PS-05/A.
...
Proverna genomfördes med radarn installerad på ett Gripen D-flygplan, vilka idag är utrustade med Saabs senaste Mk4-radar. Saab kan erbjuda den nya versionen av radarn som en uppgradering till Gripen C/D-användare.

Den nya AESA-radarn innehåller galliumnitrid (GaN), ett material som medför lägre energiförbrukning och bättre värmetålighet. Detta ger radarn bredare bandvidd och gör den mer pålitlig med ökad tillgänglighet och effektivitet. Radarn får bland annat bättre prestanda mot små mål, förbättrad elektronisk störskyddsförmåga (ECCM-förmåga) och förmåga att stödja mer avancerade vapenpaket.
https://saabgroup.com/sv/media/news-press/news/2020-04/saab-flyger-med-ny-stridsflygsradar/
Citera
2020-08-15, 23:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Den får plats.
Saab har genomfört de första flygproverna med sin nya radar för stridsflygplan. Radarn, som är av AESA-typ (Aktivt Elektroniskt Styrd Antenn), ingår i Saabs radarerbjudande PS-05/A.
...
Proverna genomfördes med radarn installerad på ett Gripen D-flygplan, vilka idag är utrustade med Saabs senaste Mk4-radar. Saab kan erbjuda den nya versionen av radarn som en uppgradering till Gripen C/D-användare.

Den nya AESA-radarn innehåller galliumnitrid (GaN), ett material som medför lägre energiförbrukning och bättre värmetålighet. Detta ger radarn bredare bandvidd och gör den mer pålitlig med ökad tillgänglighet och effektivitet. Radarn får bland annat bättre prestanda mot små mål, förbättrad elektronisk störskyddsförmåga (ECCM-förmåga) och förmåga att stödja mer avancerade vapenpaket.
https://saabgroup.com/sv/media/news-press/news/2020-04/saab-flyger-med-ny-stridsflygsradar/
Tack. Det jag tänkte på handlade om en större ryggmonterad radar. För att få samma prestanda i sådan som krympts till Gripenformat skulle man tydligen behöva rejält mycket högre effekt.
Citera
2020-08-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Ja, finns ju stor chans att man kan sätta många moderna vapensystem på t7. Även Saab's electronic warfare pod. Så kan ju bli kompetent för pengarna!

Sannolikheten för det är nog nödvändigtvis inte så hög. T-7 är utvecklad för mycket specifika behov (som trainer för det amerikanska flygvapnet) och har avancerad avionik, men är liten, lätt och är utformad för att vara så enkel att underhålla och serva som möjligt. Maxvikten är 5500 kg, och det begränsar möjligheterna för att inkludera större/tyngre sensorer och system och vapen. Andra typer flygplan i samma kategori är betydligt större (t.ex. M-346 Master med 9500 kg och KAI T-50 med 12300 kg), och dessa marknadsförs också som lätta stridsflygplan. Jag tror det blir svårt med T-7.
Citera
2020-08-16, 02:39
Medlem
Så sant, jag tänkte inte så genomtänkt!
Vet någon vilka behov Botswana har?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Sannolikheten för det är nog nödvändigtvis inte så hög. T-7 är utvecklad för mycket specifika behov (som trainer för det amerikanska flygvapnet) och har avancerad avionik, men är liten, lätt och är utformad för att vara så enkel att underhålla och serva som möjligt. Maxvikten är 5500 kg, och det begränsar möjligheterna för att inkludera större/tyngre sensorer och system och vapen. Andra typer flygplan i samma kategori är betydligt större (t.ex. M-346 Master med 9500 kg och KAI T-50 med 12300 kg), och dessa marknadsförs också som lätta stridsflygplan. Jag tror det blir svårt med T-7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in