2012-05-15, 21:52
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det är ju offentlig info att ingen F16 eller FA18 klarar av att få radarlåsning på en Su30 om de (F16 etc) använder sina gamla pulsdopplers. EWS39 kör också på DRFM-störning så det borde matchas någorlunda då typen av störning är densamma som Su30 kör.

Där kanske du har dit svar
Citera
2012-05-15, 21:59
Medlem
Zunars avatar
Schweiz testar Gripen i Sverige.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=aX1div6XDqE
Citera
2012-05-15, 23:16
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Knutte_Ninja said it

Gripen har ett bra EWS system. Men om vi vänder på frågan, och kollar på robotarna. En IRIS-T/robot 98 har en egen förmåga att se skillnad på flygplan och facklor. Den kan med andra ord förstå att flygplanet skjuter facklor och således fortsätta mot flygplanet. http://en.wikipedia.org/wiki/IRIS-T#Combat_performance
Den är inte dum. Vet du om den kommer komma med lägre räckvidd?

Historiskt sett så har ju IR-jaktrobotar varit de enklaste att lura, har det ändrats iom DRFM-störning och IRIS-T?

Hur många facklor har en Gripen och hur många facklor fälls vid varje undanmanöver? Jag räknade på det och kom fram till 12 platshållare per enhet (ca) och att 4 st finns integrerade, utöver det finns facklor i balkarna (dvs 4x 8-12) vilket ger 4x12+4x10= 88 +/- 8 x antalet facklor per tub.

Är detta ovanligt mycket motmedel och har Sverige börjat med "burning chaffs"? (alltså kombinationen facklor och remsor)
Citat:
Där kanske du har dit svar
Då antar jag helt enkelt att radarjaktrobotar är en ganska dålig beväpning mot moderna fiender i dagsläget. (Iom att DRFM-störning verkar vara mycket effektivt)

Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Vilket förmodligen inte är en helt hundra idé, ställer man sig med en värmekikare vid ett skyddsobjekt för att ta reda på försvarets materiels prestanda så är man ute på rätt hal is
Mja, man kan du vara en bit ifrån och inte filma in mot objektet... Sen vet jag inte vad man skulle göra om några herrar i grönt knackar en på ryggen och frågar vad man håller på med.
Citera
2012-05-16, 12:41
Bannlyst
Satt och tittade på filmer från kraschen 93 och fan va feg piloten är. Han skjuter ju ut sig direkt i stället för att försöka göra en kontrollerad landning. Rena turen att det inte dog någon.

Eller har jag missat någon detalj? Automatisk utskjutning?
Senast redigerad av sremla 2012-05-16 kl. 12:45.
Citera
2012-05-16, 15:56
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Satt och tittade på filmer från kraschen 93 och fan va feg piloten är. Han skjuter ju ut sig direkt i stället för att försöka göra en kontrollerad landning. Rena turen att det inte dog någon.

Eller har jag missat någon detalj? Automatisk utskjutning?

Vart hade du tänkt att han skulle då?
Citera
2012-05-16, 16:14
Medlem
Zalmans avatar
Citat:
För er som har funderingar Gripen-systemet så kan jag försöka svara så gott jag kan. Arbetar som tekniker på kärran och svarar på sånt jag får med tanke på tystnadsplikt och hemlig information etc.
Hej! Några frågor.

Har du varit med på någon Red Flag övning med Gripen? Hur väl står sig Gripen mot andra flygplan som F-15, F-16, F-18, Eurofighter mfl? Var du med i Libyen?

mvh
Citera
2012-05-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Varför kan man inte ha svensk jaktlänk och NATO link-16 samtidigt?

Får inte plats. Det enkla svaret.
Citera
2012-05-16, 17:51
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204

Lite svårt att tro att det verkligen stämmer, dock.

Att de inte får plats med en extra motor är ju en sak, men några små burkar data till borde ju gå att finna plats åt.
Citera
2012-05-16, 18:30
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Hej! Några frågor.

Har du varit med på någon Red Flag övning med Gripen? Hur väl står sig Gripen mot andra flygplan som F-15, F-16, F-18, Eurofighter mfl? Var du med i Libyen?

mvh

Har inte vart med på någon sån övning, är relativt nyanställd så har inte hunnit än Men med tanke på lite andra övningar där vi flugit med finnarna och norrmännen så står sig gripen ganska bra. Förutsatt att det är på samma villkor! F16 och f18 har hjälmsikten, vilket gör det otroligt mycket enklare att dog fighta! Du behöver som inte ha flygplanet pekandes mot målet för att kunna låsa, du behöver bara vrida på huvudet och titta på fi så kan du låsa.. Detta är på gång till sverige och det finns färdiga uttag i kabin för detta! Så bara en tidsfråga.

Libyen var jag inte med till. Men har hört att det var väldigt likt det vi gör hemma, bara att alla var betydligt mer fokuserade på den uppgift de gjorde. Var mycket jobb kontra sömn också, för där fanns inte utrymme att ställa en kärra en vecka.

Citat:

Så kan det säkert också vara, samt en kostnadsfråga med. Men fick för mig att det hade med att det helt enkelt kunde riskeras att skickas ut på fel kanal så att säga, så att jenkarna hade kunnat läsa ut vårt krypto. Är dock osäker här men hade fått för mig det!

Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Lite svårt att tro att det verkligen stämmer, dock.

Att de inte får plats med en extra motor är ju en sak, men några små burkar data till borde ju gå att finna plats åt.

Flygplanet består av motor, datorer, och bränsletankar. Vingarna är mer eller mindre en bränsletank. Och du har jävligt trångt innuti. Visst kan det gå att få in en ny liten burk, men det är trångt!!! Vissa nya moddar utnyttjar de utrymen som finns, och det är extremt svåråtkomligt!!
Citera
2012-05-16, 19:42
Medlem
Citat:
Precis så är det, Nato länken är en rejäl låda.
Citera
2012-05-16, 19:53
Medlem
Citat:
Så kan det säkert också vara, samt en kostnadsfråga med. Men fick för mig att det hade med att det helt enkelt kunde riskeras att skickas ut på fel kanal så att säga, så att jenkarna hade kunnat läsa ut vårt krypto. Är dock osäker här men hade fått för mig det!

Och hur skulle det gå till ,eftersom båda länkarna är helt inkompatibla med varandra ?
Citera
2012-05-16, 21:29
Medlem
Visst är en bidragande faktor till förseningen av hjälmsiktet att den nya hjälmen blir så mycket tyngre att detta påverkar piloterna fysiskt? Arbetsmiljömässigt finns det ju vissa hinder att lägga på 300-500gr på en hjälm i 8-9g.

Jag har förstått det som på de jag pratat med att tekniken är inte det som stoppar utan de rent biodynamiska problemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in