2011-03-19, 12:00
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Du har så klart rätt. F-35 har endast bra jaktförmåga i de fall där man exakt vet var motståndaren befinner sig.
Så du menar att andra jaktflygplan inte behöver veta var motståndaren befinner sig .

Citat:
Vet man inte det och måste använda radar är man inte längre stealth.
F-35 behöver inte använda sin egen radar, då man även har detta system:
http://www.lockheedmartin.com/products/F-35LightningIIEOTS/index.html

Man har även ett mycket avancerat system som tidigt upptäcker fientlig radar.

Man kan även få radarinfo från andra plattformar via sin länk.
Citera
2011-03-19, 12:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Det ska vara tvärtom. F-16 konstruerades ursprungligen som ett lätt jaktplan som lärdom från Vietnamkriget där det framkommit att det behövs ett flygplan som kan upprätthålla ett luftherravälde. Man fokuserade därför på saker som "thrust-to-weight ratio" och utvecklade en karakteristisk "bubble-canopy" för att förbättra sikten bakåt och runtom. Det utvecklades sedan allteftersom mot multi-role.

Senaste versionen har dock evolverats till en "flying-pig" med sina CFTs. De tidigare modellerna var mycket bättre i dog-fight.
Detta gällde då man startade projektet med 'Lightweight Fighter program', men när man startade F-16 projektet så skulle flygplanet även vara attackflygplan och ersätta bla F-4 och F-105 i den rollen.
Citera
2011-03-19, 12:50
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Så du menar att andra jaktflygplan inte behöver veta var motståndaren befinner sig

Jag svarar väl dig trots att du helt saknar förmåga att läsa vad andra skriver.

Eftersom vi pratade om jakt och du hela tiden återkommer till BVR, trots att det är otroligt överskattat, så visade jag bara varför det inte alltid fungerar som du tror.
Det är alltså troligare att blir strid där manövrering spelar större roll, och där ligger F-35 otroligt långt efter jämfört med andra kärror.

Ångrar redan att jag dunkade skallen i väggen igen.

Om du tänker fortsätta att svara på det jag skriver så kan du väl försöka skilja på äpplen och päron.
Citera
2011-03-19, 12:53
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Detta gällde då man startade projektet med 'Lightweight Fighter program', men när man startade F-16 projektet så skulle flygplanet även vara attackflygplan och ersätta bla F-4 och F-105 i den rollen.
Jo men du skrev att det började med att F-16 hade "begränsad jaktförmåga". Det var ju tvärtom, den började med jaktförmågan sen kom resten.
Citera
2011-03-19, 12:56
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det är en rätt vanlig utveckling, man ökar bränslemängd och därigenom vikt, trimmar motorn, mer elektronik, mer vapen.
Senaste versionerna av f 16 är garanterat mer osmidiga än de tidiga.

Så är det med många fpl typer genom åren, allteftersom blir de rena flygegenskaperna sämre men den elektroniska förmågan förbättras konstant.
Precis. Det är också det vägvalet Gripen står inför. Ska man hänga på nya saker måste motorn bli kraftigare, skrovet och även vingarna måste förstoras för att bibehålla flygförmågan. Man måste skala upp flygplanet på alla punkter med andra ord.

F-16 var mer att man hängde på allt och bara trimmade motorn. Hade man skalat upp allt hade planet varit betydligt bättre i luften än idag.
Citera
2011-03-19, 12:56
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Jo men du skrev att det började med att F-16 hade "begränsad jaktförmåga". Det var ju tvärtom, den började med jaktförmågan sen kom resten.

Det spelar ingen roll vad han skrev först. Det slutar alltid med att han blandar om kortleken och ger det han känner för.
Om man hämtar sin avatar från djurriket så borde Ål vara ett mer passande djur.
Citera
2011-03-19, 13:04
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Och med begränsad jaktförmåga så avsåg jag förmåga till BVR ( som då kom från 1984 på C/D versionen).

Från början så var F-16 ett flygplan som främst skulle vara ett komplement till F-15, och då utföra attack och jaktstrid på kortare avstånd.
F-15 konstruerades som ett renodlat jaktflygplan, och därför skulle F-16 bli ett viktigt attckflygplan i USAF.
Citera
2011-03-19, 13:09
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Eftersom vi pratade om jakt och du hela tiden återkommer till BVR, trots att det är otroligt överskattat, så visade jag bara varför det inte alltid fungerar som du tror.
Ändå så satsas det otroligt mycket på just BVR, enligt dig skulle vi kanske helt avstå från att ha radarjaktrobotar på Gripen, och enbart använda IR-jaktrobotar och Akan.

Citat:
Det är alltså troligare att blir strid där manövrering spelar större roll
Säger vem då, du?

Citat:
Om du tänker fortsätta att svara på det jag skriver så kan du väl försöka skilja på äpplen och päron.
Du säger att F-35 blir rökt då man använder sin radar, men du kunde inte berätta hur andra flygplan ska hitta sina mål.

F-35 behöver inte heller använda sin radar för att finna sina mål.
Citera
2011-03-19, 15:20
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ändå så satsas det otroligt mycket på just BVR, enligt dig skulle vi kanske helt avstå från att ha radarjaktrobotar på Gripen, och enbart använda IR-jaktrobotar och Akan.

Sa jag att man borde välja bort det?
Skillnaden som du inte förstår är att F-35 förlitar sig enbart på BVR medan andra har alternativ.
Förstår du att alternativ är bra?

Citat:
Säger vem då, du?

Piloter, information från dokumentärer, t.ex om krigen i Irak.
Anda här har sagt samma, ROE gör ofta att det inte är tillåtet att skjuta om du inte är 100% säker på vem du skjuter på. BVR är alltså inte att fölita sig på till 100%

Citat:
Du säger att F-35 blir rökt då man använder sin radar, men du kunde inte berätta hur andra flygplan ska hitta sina mål.

Det jag sa var en kommentar till stealth. Att om F-35 ska vara stealth och kunna ha en chans BVR så måste det ske utan radar, samma gäller så klart alla plan. Har jag påstått att det endast gäller F-35?

Citat:
F-35 behöver inte heller använda sin radar för att finna sina mål.

Berätta gärna mer om EOTS. Men självklart är det så att om F-35 inte behöver radar för att lokalisera och bekämpa mål så är det bra, just med tanke på stealth.

Då gäller det bara att den har fienden framför sig hela tiden då den inte är speciellt osynlig från andra håll.
Citera
2011-03-19, 16:08
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Sa jag att man borde välja bort det?
Skillnaden som du inte förstår är att F-35 förlitar sig enbart på BVR medan andra har alternativ.
Förstår du att alternativ är bra?
Nej, F-35 förlitar sig inte enbart på BVR, därför har man bla Akan + IR-jaktrobotar.

Citat:
Piloter, information från dokumentärer, t.ex om krigen i Irak.
Anda här har sagt samma, ROE gör ofta att det inte är tillåtet att skjuta om du inte är 100% säker på vem du skjuter på. BVR är alltså inte att fölita sig på till 100%
Luftstrid som inte betecknas som BVR behöver inte ske på mycket nära håll. IR-jaktrobotar av senaste generationen tillsammans med hjälmsikte minskar även betydelsen av att kunna manövrera.

Citat:
Det jag sa var en kommentar till stealth. Att om F-35 ska vara stealth och kunna ha en chans BVR så måste det ske utan radar, samma gäller så klart alla plan. Har jag påstått att det endast gäller F-35?
Den som kommer segra i modern luftstrid är den som först upptäcker sin fiende, vare sig det är på kortare avstånd eller BVR.

Och manöveregenskaperna på ett flygplan minskar drastiskt om man har tunglast externt ( vapen + bränsle).

Moderna radarsystem har även en del funktioner som minskar möjligheten för fienden att upptäcka radarstrålningen, man kan även använda radarn för att störa fiendens system mm.

Citat:
Berätta gärna mer om EOTS. Men självklart är det så att om F-35 inte behöver radar för att lokalisera och bekämpa mål så är det bra, just med tanke på stealth.

Då gäller det bara att den har fienden framför sig hela tiden då den inte är speciellt osynlig från andra håll.
Jag länkande till tillverkaren av systemet. Det är ett mycket avancerat system som kan upptäcka mål på långt avstånd genom värmesignatur mm.

F-35 kan även få radarinfo från andra plattformar.

F-35 har fortfarande låg RCS även sidorna.

Citat:
Om man hämtar sin avatar från djurriket så borde Ål vara ett mer passande djur.
Då har du lyckats bättre i ditt val av avatar, då du valt en skådespelare ur det absoluta bottenskiktet
Citera
2011-03-19, 20:25
Medlem
gurexs avatar
Citat:

Och manöveregenskaperna på ett flygplan minskar drastiskt om man har tunglast externt ( vapen + bränsle).

Ja självklart, vilket gäller f35 också.

Nu verkar ju gripen inte behöva extra tankar för att matcha f35 men kan om man behöver utvidga räckvidden ifall det behövs till skillnad mot f35 med sina futtiga 8% i extra räckvidd.

Fråga: Är det förresten så att om f35 ska ha extra tankar måste den ta det i det interna vapenrummet? Har för mig att jag läst det någonstans.

För övrigt kan man väl släppa bränsletankarna (på uppdrag som behöver längre räckvidd än f35 alltså) om det börjar närma sig en dogfight? I så fall har man en slimmad kärra istället för en konstant fetoxe som inte kan bli riktigt manövrerbar. Alltså får man både räckvidd, fart och manövrerbarhet till kostnad av högre radareko.

Vad som är bäst vet jag inte
Citera
2011-03-19, 20:34
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Ja självklart, vilket gäller f35 också.

Nu verkar ju gripen inte behöva extra tankar för att matcha f35 men kan om man behöver utvidga räckvidden ifall det behövs till skillnad mot f35 med sina futtiga 8% i extra räckvidd.

Fråga: Är det förresten så att om f35 ska ha extra tankar måste den ta det i det interna vapenrummet? Har för mig att jag läst det någonstans.

För övrigt kan man väl släppa bränsletankarna (på uppdrag som behöver längre räckvidd än f35 alltså) om det börjar närma sig en dogfight? I så fall har man en slimmad kärra istället för en konstant fetoxe som inte kan bli riktigt manövrerbar. Alltså får man både räckvidd, fart och manövrerbarhet till kostnad av högre radareko.

Vad som är bäst vet jag inte
Jo, enligt tillverkarnas egna uppgifter så kräver Gripen NG externa tankar för att matcha F-35.

Nej, F-35 kan ta extratankar externt.

Ganska normalt att man först använder sina extratankar för att kunna fälla dessa så tidigt som möjigt, detta är dock en ganska så dyr lösning då extratankar inte direkt är gratis.

Den bästa lösningen är att ha bränset internt som på F-35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in