2010-02-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Det handlar fortfarande om uppgradering av befintliga flygplan + att de 3-4 Miljarder som uppgraderingen kostat inte skulle räcka till 31 st nya flygplan.

Sedan vad Flygvapnet kallar det är rätt ovesäntligt, de har fortfarande på sin uppdaterade hemsida info om att Gripen är världens enda operativa generations 4 stridsflygplan....

Men om du vill räkna de uppgraderade flygplanen som helt nya , så gör det, spelar ingen roll för mig - Men SAAB kommer troligtvis aldrig få bygga fler än 230 fabriksnya Gripen.

Om man får ut 8000 flygtimmar på dessa individer ,
alltså exakt lika mycket som en flång ny C/D så är det nog lite mer än en "uppgradering".

Att du personligen har en annan uppfattning , vilket inte delas med FMW och Flygvapnet är
av mindre betydelse. Tror nog att dom två sistnämda har mer kompetens än dig.

Sedan tror jag även hur mycket du än hatar det , få uppleva att
det rullar ut ännu en ny Gripen vad det lider
Senast redigerad av Hansol 2010-02-06 kl. 23:26.
Citera
2010-02-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Man byggde om A/B till C/D med samma motor. Nu hade de inte så många motortimmar ändå. Man gjorde samma sak när hornet vart superhornet, kostnadseffektivt.
Hornet och Super Hornet är två distinkt olika flygplan. Ditt påstående är oriktigt. Med all respekt.
Citera
2010-02-07, 01:54
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Man gjorde samma sak när hornet vart superhornet
Superhornet är ett nytt flygplan, inte ett uppgraderat Hornet A/B/C/D,
Citera
2010-02-07, 02:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Om man får ut 8000 flygtimmar på dessa individer ,
alltså exakt lika mycket som en flång ny C/D så är det nog lite mer än en "uppgradering".

Att du personligen har en annan uppfattning , vilket inte delas med FMW och Flygvapnet är
av mindre betydelse. Tror nog att dom två sistnämda har mer kompetens än dig.

Sedan tror jag även hur mycket du än hatar det , få uppleva att
det rullar ut ännu en ny Gripen vad det lider
Men du använder ändå en del vitala delar från det ursprungliga flygplanet, därför är det en uppgradering - SAAB sjuka, det visste jag att du hade, men nu får du för fan ta och ge dig....

Och FMV ska vara utan W.

"2007 september-oktober
Regeringen beslutar att Sverige ska ha 100 Gripen flygplan av C/D-version. FMV får i uppdrag att förhandla fram avtal med Saab av modifiering av 31 A/B till C/D version.
"
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=802

"Många Gripen A/B uppgraderas nu till Gripen C/D."
http://www.mil.se/sv/Materiel-och-teknik/Flyg/Stridsflygplan-JAS-39-AB/
Citera
2010-02-07, 10:30
Medlem
Citat:
Men du använder ändå en del vitala delar från det ursprungliga flygplanet, därför är det en uppgradering - SAAB sjuka, det visste jag att du hade, men nu får du för fan ta och ge dig....

Och FMV ska vara utan W.

"2007 september-oktober
Regeringen beslutar att Sverige ska ha 100 Gripen flygplan av C/D-version. FMV får i uppdrag att förhandla fram avtal med Saab av modifiering av 31 A/B till C/D version.
"
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=802

"Många Gripen A/B uppgraderas nu till Gripen C/D."
http://www.mil.se/sv/Materiel-och-teknik/Flyg/Stridsflygplan-JAS-39-AB/

Varför får dessa ny och högre individnummer än de ordinarie kärrorna ?
Man kan aldrig ge en gammal kärra nytt individnummer.

Det är inte motor och ett mindre antal apparater landställ som ger flygplanet dess
individnummer.

Nytt individnummer = Ny individ
Citera
2010-02-07, 14:55
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Nytt individnummer = Ny individ

= Samma flygplan
Citera
2010-02-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
= Samma flygplan

Så då är bara landställ och motor samt ombyggda vingar som räknas som ett flygplan ?

Helt ny kropp nytt bränslesystem ,helt nytt hydralsystem ,ny avinonik, ny fena, carnrdvingar
dvs nya apparater ,delvis nytt räddningssystem , helt nya elsystem , mm ,det ingår inte alltså ?

För mig är det mer eller mindre en ny individ med ett litet antal återvunnet material.
Och att den får 8000 flygtimmar innebär att den räknas som helt ny.

Och i FMV:s Fenix system en helt ny individ.
Senast redigerad av Hansol 2010-02-07 kl. 16:49. Anledning: edit text
Citera
2010-02-07, 18:32
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Så då är bara landställ och motor samt ombyggda vingar som räknas som ett flygplan ?

Helt ny kropp nytt bränslesystem ,helt nytt hydralsystem ,ny avinonik, ny fena, carnrdvingar
dvs nya apparater ,delvis nytt räddningssystem , helt nya elsystem , mm ,det ingår inte alltså ?

För mig är det mer eller mindre en ny individ med ett litet antal återvunnet material.

Det är fortfarande en uppgradering av befintliga flygplan, snälla, sluta nu.
Citera
2010-02-07, 19:04
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:

Ja, uppgraderingen är tämligen omfattande, vilket ju är lustigt då politikerna i princip gick med på det då det är en "uppgradering" och inte nya flygplan. Saab behövde en omfattande tids- och kostnadskrävande uppgradering från A till C för att kunna fortsätta hålla linan öppen, personalen sysselsatt och ge företaget tid att hitta fler exportkunder. Det kommer som sagt bli intressant att se vad som händer omkring 2016 när linan måste stängas förutsatt att Saab inte får fler order.

Jag tror som sagt att det blir Gripen NG då, det svenska flygvapnet kommer "behöva" ett dussin eller två för att hålla linan öppen ett tag till av industripolitiska skäl. När linan väl stängts helt och personal sagts upp finns ingen återvändo. Det skulle bli alldeles för dyrt att öppna linan igen.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-02-07 kl. 19:08.
Citera
2010-02-07, 19:28
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Jag tror som sagt att det blir Gripen NG då, det svenska flygvapnet kommer "behöva" ett dussin eller två för att hålla linan öppen ett tag till av industripolitiska skäl. När linan väl stängts helt och personal sagts upp finns ingen återvändo. Det skulle bli alldeles för dyrt att öppna linan igen.
E/Fär oavsett vad man tycker och tror om dess förmågor en schysst uppgradering från C/D, så det är klart att vi ska ha sådana. Jag har faktiskt inga problem med att en del av mina skattepengar går till svensk högteknologisk industri, det måste vara kul att vara ingenjör på ett projekt som Gripen. Ska man sanera statskassan finns det långt mycket bättre ställen att ta ifrån. Alexandra Johansson exempelvis.
Citera
2010-02-07, 19:50
Medlem
Citat:

Nu är det ju även så att i de fall man sålt (exporterat Thailand ,Ungern ,Tjeckien) har man förbundit sig att supporta dessa individer under dess livstid (läs FMV).

Och iom det kommer man alltså vara tvingad att hålla
kompetensen upp, detta finns inte på något annat ställe än just SAAB.

Sedan kan man läsa ut vad man vill om det.
Citera
2010-02-07, 19:53
Medlem
Citat:
Det är fortfarande en uppgradering av befintliga flygplan, snälla, sluta nu.

Så med ditt sätt att tänka, så om jag tar vindrutetorkare och vinterhjul från
en Volvo 140 och sätter det på en V70 så har jag en uppdaterad Volvo 140 ?
Senast redigerad av Hansol 2010-02-07 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in