2009-11-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Det här med källkritik är inte din starka sida märker jag. Det blev inte snyggare av att du försökte gömma länken lite diskret.

Du tror inte folk upptäcker vart dom hamnar om dom besöker länken?

Vad i är det för fel att en Svensk pilot berättar hur att upplever sin kärra
eller är han heller inte trovärdig i dina ögon?
Citera
2009-11-30, 09:55
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Det enda du tillfört i detta ämne är din vilja att vara "kung" på forumet och vinna debatter.

Vad är detta för känslodravel? Jag tillhör inte Gripen fan club per automatik, så enkelt är det. Det är säkerligen ett utmärkt system men jag tänker inte ta någonting som står på gripen.com okritiskt i beaktande.

Du kommer med svepande påståenden och har mage nog att slänga upp siffror om RCS på Gripen. ilmarinen sågar det totalt och efter det, trots att jag bad dig, klarar du inte av att presentera någonting som styrker ditt påstående om att RCS lär vara mindre än 0,4 m^2.

Citat:
Vad i är det för fel att en Svensk pilot berättar hur att upplever sin kärra
eller är han heller inte trovärdig i dina ögon?

Det vi kan läsa är taget ur sin kontext, inte så märkligt då det går att läsa på tillverkarens sida. Vad som hade varit intressant hade självfallet varit att veta lite mer om övningsscenario och upplägg, samt vad övriga deltagare hade att säga om samma situation som denne Lindberg beskriver. Nu får vi veta att det är en bra kärra.

Förresten, användes störkapsel?
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-11-30 kl. 10:20. Anledning: Rättade till en typo
Citera
2009-11-30, 11:04
Medlem
Citat:
Vad är detta för känslodravel? Jag tillhör inte Gripen fan club per automatik, så enkelt är det. Det är säkerligen ett utmärkt system men jag tänker inte ta någonting som står på gripen.com okritiskt i beaktande.

Du kommer med svepande påståenden och har mage nog att slänga upp siffror om RCS på Gripen. ilmarinen sågar det totalt och efter det, trots att jag bad dig, klarar du inte av att presentera någonting som styrker ditt påstående om att RCS lär vara mindre än 0,4 m^2.

Väldigt vad du lindar in orden . Det var du själv som i tidigare inlägg lyfte fram "kung på forumet" och "vinna debatter".

Ingen som påstått något om fan club heller.

Det lustiga är att tex när man driftar Amerikanska uppgifter om RCS eller annat så tas detta genast med hull och hår, inget ifrågasättande om källkritik då.

Om du nu så hårt vill vara kung här inne så tycker jag du kan göra din egna hemläxa och uppvisa något som styrker ditt påstående
Citera
2009-11-30, 11:47
Medlem
Jag vill minnas att jag läst att SweAF på Red Flag också fått stor uppmärksamhet för att de kunnat baxa in hela supportorganisationen till 10 flygplan, eller vad det är, i två C-130. Inklusive personal, teknik, vapen, reservdelar och allt annat som behövs för att öva i två veckor.

Bra också att Gripen har så hög tillgänglighet. B-2 har så låg tillgänglighet att planet fått smeknamnet "Hangardrottningen" inom USAF, vilket är ett ganska elakt namn tycker jag. F-22 har lite av samma problem. Hoppas att RAM-materialet i Gripen NG kommer att vara enklare att underhålla.

Edit: Jag hittade länken, http://www.strategypage.com/dls/articles/F-22-Magic-Backfires-3-18-2009.asp
Senast redigerad av joxxx 2009-11-30 kl. 11:50.
Citera
2009-11-30, 11:56
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Väldigt vad du lindar in orden . Det var du själv som i tidigare inlägg lyfte fram "kung på forumet" och "vinna debatter".

Lustigt att du citerar dig själv med egenpåhittade citat.

Citat:
Ingen som påstått något om fan club heller.

Jag gjorde det. Och jag påstår att du tillhör fan cluben.

Citat:
Det lustiga är att tex när man driftar Amerikanska uppgifter om RCS eller annat så tas detta genast med hull och hår, inget ifrågasättande om källkritik då.

Tråden handar om Gripen. För övrigt kan precis samma beräkningsformler och simuleringar i mjukvara användas på Gripen som på F-22/F-35 för att utröna en uppskattad RCS. Så det är väl inga märkligheter på det sättet. Självfallet ska samma metod användas på alla flygplanstyper, annars får man ju inte särskilt jämförbara data.

Citat:
Om du nu så hårt vill vara kung här inne så tycker jag du kan göra din egna hemläxa och uppvisa något som styrker ditt påstående

Vad är det du menar att jag har påstått nu? Jag bad dig länka till "någon" som sagt det du påstod, att Gripen uppges ha en RCS på 0,4^m. Vem är det som säger detta? Var har det sagts? Av vem har det sagts?

Det är sådant jag vill veta.
Citera
2009-11-30, 12:05
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxx
Bra också att Gripen har så hög tillgänglighet. B-2 har så låg tillgänglighet att planet fått smeknamnet "Hangardrottningen" inom USAF, vilket är ett ganska elakt namn tycker jag. F-22 har lite av samma problem. Hoppas att RAM-materialet i Gripen NG kommer att vara enklare att underhålla.

Med heltäckande ytbeläggning som täcker alla luckor med tejp och pasta som slipas ner, och som måste göras om varje gång en lucka öppnats skulle det kanske inte vara lika hög tillgänglighet. Varken en B-2 eller F-22 är byggd för att landa och få påfyllning utan de stannar i luften och dominerar tills uppdraget är slutfört, så vi kan nog anta att ytbeläggningen på Gripen NG inte kommer vara ens i närheten av lika ambitiös, och därför ja, lättare att underhålla.

Men oavsett vad lär ytbeläggningen absorbera en del radiovågor ändå, så det är helt klart ett steg mot att minska RCS vilket är positivt.
Citera
2009-11-30, 14:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Med heltäckande ytbeläggning som täcker alla luckor med tejp och pasta som slipas ner, och som måste göras om varje gång en lucka öppnats skulle det kanske inte vara lika hög tillgänglighet. Varken en B-2 eller F-22 är byggd för att landa och få påfyllning utan de stannar i luften och dominerar tills uppdraget är slutfört, så vi kan nog anta att ytbeläggningen på Gripen NG inte kommer vara ens i närheten av lika ambitiös, och därför ja, lättare att underhålla.

Men oavsett vad lär ytbeläggningen absorbera en del radiovågor ändå, så det är helt klart ett steg mot att minska RCS vilket är positivt.

Läser du själv vad du skriver?
"Stanna i luften tills uppdraget är slutfört" Således är F-22 och B2 i luften mellan 12-24 tim, sen är det ett par tre dygn på backen som gäller?
Citera
2009-11-30, 17:44
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Läser du själv vad du skriver?
"Stanna i luften tills uppdraget är slutfört" Således är F-22 och B2 i luften mellan 12-24 tim, sen är det ett par tre dygn på backen som gäller?

Och en Gripen kan stanna i luften längre än så menar du?

Om ambitionen är att lyfta igen med en B-2 med samma RCS som under det första uppdraget krävs det lite längre tid på marken, ja, dock inte "par tre dygn". Är så ej fallet är det ju bara att lyfta igen utan att ha tejpat och slipat torkad pasta?
Citera
2009-11-30, 18:44
Medlem
Citat:

Om ambitionen är att lyfta igen med en B-2 med samma RCS som under det första uppdraget krävs det lite längre tid på marken, ja, dock inte "par tre dygn". Är så ej fallet är det ju bara att lyfta igen utan att ha tejpat och slipat torkad pasta?

Sedan man fick lufttankningsförmågan så kan man stanna upp i dessa tidsrymder ja.

Var väl ett par år sedan man verifierade det med två Gripen kärror. Har för mig att dom stannade uppe runt 8 timmar.

Man har utrymme för lite vätska och typ någon macka med i kabinen.

(Hoppas man kan skriva detta utan att Telefonsamtal skriker om källa för det.)
Senast redigerad av Hansol 2009-11-30 kl. 18:47.
Citera
2009-11-30, 19:00
Medlem
Citat:
Man har utrymme för lite vätska och typ någon macka med i kabinen.

(Hoppas man kan skriva detta utan att Telefonsamtal skriker om källa för det.)

Hallå? Det där är väl negativ kritik? Du behöver inte vara orolig
Citera
2009-11-30, 21:36
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

Lite mer tid på marken?? slipa luckor o ha sig..jo tjena.

Gripen kan landa fylla på soppa och ammo sen lyfta igen.
Citera
2009-11-30, 21:55
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Lite mer tid på marken?? slipa luckor o ha sig..jo tjena.

Gripen kan landa fylla på soppa och ammo sen lyfta igen.

Okej lite grundläggande information om hur radar fungerar då. Radiovågor skickas ut i en kort riktad puls från en sändare, när ett objekt träffas av radiovågorna "sprängs" dessa och sprids åt alla håll, det vill säga ger eko. En del av dessa radiovågor studsar alltså (försvagat) tillbaka till radarenheten där det snappas upp av en mottagare. Radiovågor färdas i ljusets hastighet.

Det som populärt kallas "stealth" bygger på två huvudsakliga passiva tekniker på fartyg, flygplan eller var nu stealth appliceras. Dels, genom eliminerandet av skarpa kanter försöker man få så lite av radiovågorna som det bara är möjligt att studsa tillbaka till mottagaren. En extremt slät yta är således bättre än en med nitar och luckor, hur obetydliga dessa än kan verka. I övrigt tillkommer ytbeläggning som reflekterar radiovågor (medvetet) sämre än metall.

Det enda som kan göras på Gripen, då en kraftig ombyggnad av skrov etc. knappast är aktuell, är att applicera denna radarabsorberande ytbeläggning. Den kommer dock inte vara lika komplett och effektiv som på F-22 ändå, då Gripen är fullbelamrad med luckor och dylikt som reflekterar radiovågor.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-11-30 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in