2009-01-19, 21:52
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Suverän artikel Free Thinker jag tackar och bockar.
Citera
2009-01-19, 22:05
Medlem
FreeThinkers avatar
Kul att det finns fler intresserade här. Brukar annars posta på ett annat forum så orkar inte alltid debattera här på FB.
Citera
2009-01-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Som då medför intern vapenkapacitet och stor inre mängd bränsle - dvs inget negativt jämfört med andra flygplans yttre last av vapen och bränsle.
Ett flygplans interna bränslemängd är anpassat efter kraven, en 747:a kan ta ännu mer internt bränsle.
Det är klart att det även finns negativa saker med en bred flygkropp, fast det är ju ett amerikanskt plan vi pratar om och du är ju amerikaskadad så det räcker.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-01-19 kl. 22:43.
Citera
2009-01-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Det verkar ha gått bra för Tjeckerna men vi får inte så mycket information, tex ROE och andra detaljer. Jag skulle inte ta det som en intäkt för att Gripen inte skulle ses av radarn i en F-35 långt innan Gripen kan se F-35.

Länken till detta gällde din tes om

"citat : jag har inte sett någon källa på att amerikanska plan skulle ha haft svårt att låsa på Gripen"

Jag fick uppfattningen att din hypotes gällde amerikanskt flyg rätt och slätt så att säga.

Att F-35 har övertag i ett antal senario, som ett 5-gen. flyg är väl ganska så klart.

Frågan är väl mer hur pass stort kontra kostnad.
Citera
2009-01-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Ang Gripen-NG så finns det redan en flygande NG demonstrator med ghetto-aesa radar osv så den kommer förmodligen komma i produktion (iaf om man får tro SAAB)

AESA radarn finns inte på demon än. Men í samband med att den går in i verkstadsperiod nu , så kommer bla radarbyte ske samt en hel del annan avionic installeras. Allt detta kommer sedan kunna erbjudas även för uppgraderingar på befintliga C/D kärror. nästa allt utom tank och motordelen då såklart.

Sen vet jag inte om man kan kalla den getto-AESA med över 1000 moduler i den ,så blir den ganska så rejält med blås . Det plus NORA i bakändan kan nu göra ett rejält jobb

Edit la till lite...
Senast redigerad av Hansol 2009-01-19 kl. 22:59.
Citera
2009-01-20, 01:59
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ett flygplans interna bränslemängd är anpassat efter kraven, en 747:a kan ta ännu mer internt bränsle.
Det är klart att det även finns negativa saker med en bred flygkropp, fast det är ju ett amerikanskt plan vi pratar om och du är ju amerikaskadad så det räcker.
Du hävdade att F-35 har stort luftmotstånd, jag förklarade då att det inte blir så stort jämfört med övriga flygplan som måste ta beväpning och extratankar externt.
F-35A kan medföra 8,3 ton bränsle internt, jämfört med ca 2,3 ton för Gripen och 3,2 ton för F-16.

Bra slutsats av dig att en 747:a medför mer bränsle än en F-35.

Sanningen är nog att det är du som tror att all "Svensk" materiel är bäst, oavsett, alltid....
Citera
2009-01-20, 09:12
Medlem
Citat:
Du hävdade att F-35 har stort luftmotstånd, jag förklarade då att det inte blir så stort jämfört med övriga flygplan som måste ta beväpning och extratankar externt.
F-35A kan medföra 8,3 ton bränsle internt, jämfört med ca 2,3 ton för Gripen och 3,2 ton för F-16.

Sanningen är nog att det är du som tror att all "Svensk" materiel är bäst, oavsett, alltid....
Nej jag har kritisterat svenskt materiel men du skulla säga att en P51:a var bäst om USA beslöt sig för att använde dem.
Men kör på du, det kan bara se lite subjektivt ut ibland.
Citera
2009-01-20, 13:28
Medlem
Det är väl så att om det enbart är amerikanska vapenforum som är "källorna till kunskap" så blir det ju lätt så.

För övrigt så är Stealth en redan överspelad egenskap gentemot andra teknologiska nationer. Mot talibaner i Afghanistan är det en sak, men det finns redan idag möjligheter att lokalisera "stealthflygplan" nästan lika bra som vanliga, i alla händelser lika bra som vanlig radar såg vanliga flygplan 1995... det är en fråga om datorkapacitet och ledningssystem.

Så just det är definitivt pengarna i sjön, däremot finns det ju andra fördelar aerodynamiskt sett att bära vapenlast internt osv.

För mycket pengar till tveksamt överläge helt enkelt.
Citera
2009-01-20, 13:57
Medlem
Asså har man inte alltid kunna se stealth flygplan med ett bra radar system?
Citera
2009-01-20, 14:19
Medlem
Citat:

eller så är du bara en antisvensk israel som bor i malmö och älskar USA För att dom slickar israels röv med vapen och usas regering består av mycket judar..
Citera
2009-01-20, 15:10
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adhdbarn1
eller så är du bara en antisvensk israel som bor i malmö och älskar USA För att dom slickar israels röv med vapen och usas regering består av mycket judar..
Eller så är du vad du heter.

Det säger väl sig självt att F-35 kommer ha ett tekniskt försprång gentemot Gripen?
Citera
2009-01-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Eller så är du vad du heter.

Det säger väl sig självt att F-35 kommer ha ett tekniskt försprång gentemot Gripen?

möjligt, men ja har så rätt utan att ens läst ett ända inlägg av personen gjorde det dock nu i efterhand och det var som handen i handsken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in