2010-02-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Fint att du hänvisar till en "försvarsanalytiker". Vad kommer du länka till härnäst? Lena Mellin på Aftonbladet? Den lägsta uppskattade summan 5,4 miljarder dollar, samt den högsta uppskattade summan 7 miljarder dollar kommer från den norska staten i samband med att Gripen ratades. Inga märkligheter.

Era kostnadsjämförelser ni drar upp i tid och otid gäller fortfarande inte F-35A utan långt mer komplexa F-35B samt i viss mån F-35C. Lite olika kostnader vid olika ordervärden, om Norge beställer 48 stycken;

5 miljarder dollar = 104 miljoner dollar per F-35A
5,4 miljarder dollar = 112 miljoner dollar per F-35A
5,7 miljarder dollar = 120 miljoner dollar per F-35A (min egen uppskattning)
7 miljarder dollar = 145 miljoner dollar per F-35A
9,72 miljarder dollar = 202 miljoner dollar per F-35A

Med 104 miljoner dollar styck blir då F-35 endast marginellt dyrare än det erbjudna priset hos Gripen. Priset är inte orimligt ens om det hamnar i extremen 7 miljarder dollar avsett livscykelperspektivet norrmännen hade i sin utvärdering.

Kom du på att att uppmåla sig själv som försvarsanalytiker var så komiskt
att du var tvungen att redigera det direkt , snacka om att sparka in öppna dörrar

Var får du till att vi hänvisar till annat än F-35/A

Denna John Berg är nog mer insatt än dig gällande Norges försvarsfrågor ,
även om du enligt egen utsago har en liknande kunskap.

Och jag har tidigare sagt att Norge kommer gå vidare, oavsett man har med sitt utspel
nämligen inget annat val, när man i sin presskonferens utalade sig om att steahlt var en
av nyckelparametrarna så är dörren stäng för allt annat.
Citera
2010-02-03, 11:34
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Kom du på att att uppmåla sig själv som försvarsanalytiker var så komiskt
att du var tvungen att redigera det direkt , snacka om att sparka in öppna dörrar

Nja, jag är försvarsanalytiker så det kan jag stå för. Inga märkligheter där. Jag tog dock bort det från inlägget då jag knappast är norsk försvarsanalytiker. Å andra sidan är denne John Bergs trovärdighet inte så stor heller, annat än möjligtvis för Saabfantaster. Jag litar mer på den norska statens kostnadsberäkningar och det borde du också göra.

Citat:
Var får du till att vi hänvisar till annat än F-35/A

Tja, kanske genom att du hänvisar till NAVAIR:s rapport och det är inte ens dessa flygplan det norska flygvapnet kommer flyga. Men avsett att du stavar som en kratta förstår jag att det kan vara svårt för dig att skilja på bokstäverna som skiljer versionerna åt.

Citat:
Och jag har tidigare sagt att Norge kommer gå vidare, oavsett man har med sitt utspel
nämligen inget annat val, när man i sin presskonferens utalade sig om att steahlt var en
av nyckelparametrarna så är dörren stäng för allt annat.

Vilket svammel. "Stealth" var aldrig ett kriterium. I sådana fall hade Gripen NG inte ens varit med bland kandidaterna. Men vill du tro att det var därför Gripen NG ratades så visst...

Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-02-03 kl. 11:38.
Citera
2010-02-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ändå skrev du själv tidigare i tråden att siffran 15,4 miljarder baht för flygplanen stämmer

Du framstår som tämligen inkompetent och bortgjord för forumet.

Du fattar fortfarande inte ?
Gör om gör rätt...en hint..affären är en tvåstegs upphandling.
Citera
2010-02-03, 11:42
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Du fattar fortfarande inte ?
Gör om gör rätt...en hint..affären är en tvåstegs upphandling.

77,5 miljoner dollar per Gripen. Jag har skrivit hur jag har räknat ut det.

Det enda du kan kontra med är att Ungerns Gripen kostade nästan lika mycket och då var dessa billigare beroende på att svenska skattebetalare stod för mellanskillnaden genom det inledande leasingarrangemanget.

Skriv gärna hur du tänker när du tror att Thailand betalar mindre per Gripen än den summa jag kom fram till. Bidra lite till forumet för en gångs skull istället för att fylla ut med massa felstavade inlägg utan innehåll.
Citera
2010-02-03, 11:50
Medlem
Citat:
Nja, jag är försvarsanalytiker så det kan jag stå för. Inga märkligheter där. Jag tog dock bort det från inlägget då jag knappast är norsk försvarsanalytiker. Å andra sidan är denne John Bergs trovärdighet inte så stor heller, annat än möjligtvis för Saabfantaster. Jag litar mer på den norska statens kostnadsberäkningar och det borde du också göra.

Tja, kanske genom att du hänvisar till NAVAIR:s rapport och det är inte ens dessa flygplan det norska flygvapnet kommer flyga. Men avsett att du stavar som en kratta förstår jag att det kan vara svårt för dig att skilja på bokstäverna som skiljer versionerna åt.

Vilket svammel. "Stealth" var aldrig ett kriterium. I sådana fall hade Gripen NG inte ens varit med bland kandidaterna. Men vill du tro att det var därför Gripen NG ratades så visst...

Om du nu är en försvarsanalytiker , så måste du vara en av dom mest oinsatta jag någonsin
läst en rad ifrån.

Varför skulle norsk försvarsanalytiker , blanda in F-35/C i sin jämnförelse ?
Allt han talar om är den affär Norge tänker gå vidare med. Varken mer eller mindre.

Vart var du när Norska försvarsministern samt stadsminister på presskonferensen förklarade
vilka kriterium man hade valt på ?
Där var nämligen en av punkterna att just stealth var ett av dessa.

Att jag stavar som en kratta kan jag bjuda på,med tanke på allt du bidrar med
Citera
2010-02-03, 11:51
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Att jag stavar som en kratta kan jag bjuda på,med tanke på allt du bidrar med

Sluta svamla nu och släng upp en prisuppgift.
Citera
2010-02-03, 11:52
Medlem
Citat:
77,5 miljoner dollar per Gripen. Jag har skrivit hur jag har räknat ut det.

Det enda du kan kontra med är att Ungerns Gripen kostade nästan lika mycket och då var dessa billigare beroende på att svenska skattebetalare stod för mellanskillnaden genom det inledande leasingarrangemanget.

Skriv gärna hur du tänker när du tror att Thailand betalar mindre per Gripen än den summa jag kom fram till. Bidra lite till forumet för en gångs skull istället för att fylla ut med massa felstavade inlägg utan innehåll.

Okej när du har listat upp vad som ingår i Steg 1 och Steg 2
i denna affär så kan vi titta på ,vad som stämmer i dina äpplen/päron beräkningar.
Citera
2010-02-03, 12:01
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Okej när du har listat upp vad som ingår i Steg 1 och Steg 2
i denna affär så kan vi titta på ,vad som stämmer i dina äpplen/päron beräkningar.

Sluta svamla nu och släng upp en prisuppgift.
Citera
2010-02-03, 12:13
Medlem
F-35 Lightning II Fördelar emot Gripen NG som jag ser det.

Större antal i teori, intern vapenlast om än liten, USA bygger den dvs politiskt tungt. Samt reducerad radarsignatur .
Citera
2010-02-03, 12:19
Medlem
Citat:

Tror du att dollarn kommer stå i 5,40 -5,70 kr 2015-2016 när Norges köp ska skrivas under.

Tror du att Norge kommer slippa vara med att betala kostnadsökningen
som nu börjar stiga så pass att man även på MOD nivå i USA börjar dra åt handbromsen.

Man offrar F-136 motorn alltså den del som Britterna hade hoppats betala en del av sitt
insatta kapital i detta projekt.

Senast igår gick MOD ut med att man tar pengar som skulle gå till förseriekärrorna
för att täppa till hålen i omkonstruktioner / omprogrameringar i mjukvarubrister.

Man kommer hålla inne med Milstolpepremier till LM, pga av alla förseningar i projektet.

Du som är försvarsanalytiker , tror du verkligen inte att Norge i slutändan kommer få
betala ett högre pris än det "uppskattade" pris man gett till dom ?

Sedan är det bäst att jag skriver det igen,
JA jag tror ändå att man kommer köpa F-35/A, man har nämligen inget annat val.
Senast redigerad av Hansol 2010-02-03 kl. 12:26.
Citera
2010-02-03, 12:25
Medlem
När beräknas de Norska F-35A kunna levereras i så fall?
Citera
2010-02-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
När beräknas de Norska F-35A kunna levereras i så fall?

Från början var det sagt ~2016 men man inser att det kan dröja ända fram
mot 2020 i värsta senario, vilket kan ställa till det för Norska flygvapnet.

Timutaget på F-16 flottan börjar närma sig maxutag redan vid just 2016
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in