Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Fint att du hänvisar till en "försvarsanalytiker". Vad kommer du länka till härnäst? Lena Mellin på Aftonbladet? Den lägsta uppskattade summan 5,4 miljarder dollar, samt den högsta uppskattade summan 7 miljarder dollar kommer från den norska staten i samband med att Gripen ratades. Inga märkligheter.
Era kostnadsjämförelser ni drar upp i tid och otid gäller fortfarande inte F-35A utan långt mer komplexa F-35B samt i viss mån F-35C. Lite olika kostnader vid olika ordervärden, om Norge beställer 48 stycken;
5 miljarder dollar = 104 miljoner dollar per F-35A
5,4 miljarder dollar = 112 miljoner dollar per F-35A
5,7 miljarder dollar = 120 miljoner dollar per F-35A (min egen uppskattning)
7 miljarder dollar = 145 miljoner dollar per F-35A
9,72 miljarder dollar = 202 miljoner dollar per F-35A
Med 104 miljoner dollar styck blir då F-35 endast marginellt dyrare än det erbjudna priset hos Gripen. Priset är inte orimligt ens om det hamnar i extremen 7 miljarder dollar avsett livscykelperspektivet norrmännen hade i sin utvärdering.
Era kostnadsjämförelser ni drar upp i tid och otid gäller fortfarande inte F-35A utan långt mer komplexa F-35B samt i viss mån F-35C. Lite olika kostnader vid olika ordervärden, om Norge beställer 48 stycken;
5 miljarder dollar = 104 miljoner dollar per F-35A
5,4 miljarder dollar = 112 miljoner dollar per F-35A
5,7 miljarder dollar = 120 miljoner dollar per F-35A (min egen uppskattning)
7 miljarder dollar = 145 miljoner dollar per F-35A
9,72 miljarder dollar = 202 miljoner dollar per F-35A
Med 104 miljoner dollar styck blir då F-35 endast marginellt dyrare än det erbjudna priset hos Gripen. Priset är inte orimligt ens om det hamnar i extremen 7 miljarder dollar avsett livscykelperspektivet norrmännen hade i sin utvärdering.
Kom du på att att uppmåla sig själv som försvarsanalytiker var så komiskt
att du var tvungen att redigera det direkt , snacka om att sparka in öppna dörrar
Var får du till att vi hänvisar till annat än F-35/A
Denna John Berg är nog mer insatt än dig gällande Norges försvarsfrågor ,
även om du enligt egen utsago har en liknande kunskap.
Och jag har tidigare sagt att Norge kommer gå vidare, oavsett man har med sitt utspel
nämligen inget annat val, när man i sin presskonferens utalade sig om att steahlt var en
av nyckelparametrarna så är dörren stäng för allt annat.