Citat:
Block 3F var den som gjorde at flyet tilsvarte bestillingen, og da er det selvsagt ferdigutviklet. Det er også derfor det nå er godkjent for "full-rate production"
Alt som skjer i etterkant er moderniseringer og utvidelser, og det gjelder selvsagt TR3/Block4 som er en stor sådan.
Nå er det nok med avsporing i denne tråden.
Alt som skjer i etterkant er moderniseringer og utvidelser, og det gjelder selvsagt TR3/Block4 som er en stor sådan.
Nå er det nok med avsporing i denne tråden.
Då har jag varit felinformerad, om 3F verkligen har ALLT som var tänkt, och det inte bara är lek med benämningar för att det ska se bättre ut. Den är förklarad "fully mission capable", åtminstone. Tills jag har luskat på djupet (som jag förmodligen inte kommer orka göra i närtid) får jag hålla käften om att den inte skulle vara färdigutvecklad.
Citat:
Du ville ha fakta på vad SAAB inte levde upp till. Tydligen var du inte nöjd med mitt svar. Undrar varför så många länder föredrar F35 före svårsålda SAAB. Det går inte heller så bra på ubåtsfonten.
Vad är lite sen för dig? Med JAS39E vet du inte. Men redan nu två års försening.
Nio års provkörning med Visby. Följt av ett drygt år försening på RBS15. Minst sju års förseningen på A26. Samt nästan fördubbling av kostnaden. Luleå bara på ritbordet för beställning hösten 2024. När ska den levereras före 2030, efter 2030 och innan 2035.
Vad är lite sen för dig? Med JAS39E vet du inte. Men redan nu två års försening.
Nio års provkörning med Visby. Följt av ett drygt år försening på RBS15. Minst sju års förseningen på A26. Samt nästan fördubbling av kostnaden. Luleå bara på ritbordet för beställning hösten 2024. När ska den levereras före 2030, efter 2030 och innan 2035.
Du kan ju börja med att svara på det inlägg du kvoterar, så ska du se att det blir aningen bättre. Det var inte dina exempel jag svarade på specifikt, men ja, de var dåliga.
Vissa projekt har inte hållit tidsplanen och budgeten (vilket mer eller mindre är standard inom vapenindustrin), men det har, som tidigare sagts, inte alltid varit Saabs fel. Inte heller är Saab mycket värre än andra tillverkare, som Lockheed-Martin. Kockums var för övrigt inte ägt av Saab när POLITIKER lekte sönder Visby-programmet, så att skylla Visbys förseningar på Saab är aningen rubbat.
Citat:
Ja, och det är ett riktigt dumt förslag oavsett hur många gånger du skriver det. Lika dumma är dina anledningar till att göra så.
Det är prohibitivt dyrt att införa en till flygplanstyp i några få exemplar. Det är inte värt kostnaden. Speciellt inte F-35 som skulle kräva en kraftig förändring av logistiken. Ditt argument att Saab "inte levererar och är sena" på något sätt talar för F-35, är även det galet. Saab är inte sämre än andra i klassen när det gäller att gå över budget och inte hålla tidsplanen. F-35-programmet i synnerhet har varit rejält mer kaosartat jämfört med Gripen i alla dess versioner.