2024-05-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Anledningen att Sverige inte är med i Tempestprojektet enligt SVD

Låst artikel. Stod det något i den om vilka val Sverige har?
Citera
2024-05-12, 15:37
Medlem
Azerbaijan på väg att köpa JF-17 från pakistan för värt flera miljader dollar

https://www.eurasiantimes.com/azerbaijan-to-buy-jf-17-thunder-block-iii-fighter-riva/

Även Irak är på väg att köpa Pakistansk stritsflyg JF-17

https://theprint.in/defence/iraq-to-buy-pakistan-china-co-produced-jf-17-fighter-jets-in-664-mn-deal/1668435/

Jag undrar, Vad gör SAABs ledning, Dessa länder kunde lika gärna köpt Jas gripen från Sverige
är dem dumma i huvudet och går spelar golf, istället för att marknadsföra Gripen?

Dessa avtal skulle gynna svenska ekonomin nu när Sveriges stat satsar på spändare pengar på för försvarsmakten.
Citera
2024-05-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det var inte svaret på min fråga varför andra länder i det här fallet inte köper SAAB39E.
Visst att de inte klarar att levererar i tid är en del. Nu säger det att det bara blir försening till 2025.
Men är det en produkt som tilltalar köparna?

Då SAAB inte ens klarade av att flyga i Finland. När planens förmågor skulle visas. Lite svårt att mäta sig med andra när planet blev kvar på landbacken. Kan nya SAAB 39E flyga i snö var en fråga som ställdes av journalister. Då väderleksförhållandena inte tilltalade SAAB. Bra sälj argument.

Annars har även SAAB:s VD börjat fatta. Så han kan väl inte vara dum i huvudet eller. "Att SAAB39E är svårsåld".

Jag har inte yttrat mig om hur svårsålt Gripen E är, det jag hela tiden har skrivit är att ditt argument att "Saab har haft sena leveranser" inte är en vettig anledning för att beställa F-35 istället för fler Gripen E. Men nääh, du måste såklart jiddra om saker som inte hör till frågan, som en senildement kärring. Sluta slänga in halmgubbar som du drar ur röven, och håll dig till vad som diskuteras.

Den inställda testflygningen hade inget med Gripen att göra, det var de specifika testpunkterna som inte kunde utföras i det vädret. Vilket flygplan det var är oväsentligt, flygningen hade blivit inställd oavsett. Det var korkade bloggare och journalister som inte förstår något, som sedan fick för sig att Gripen inte kan flyga i snö.
Citera
2024-05-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Jag har inte yttrat mig om hur svårsålt Gripen E är, det jag hela tiden har skrivit är att ditt argument att "Saab har haft sena leveranser" inte är en vettig anledning för att beställa F-35 istället för fler Gripen E. Men nääh, du måste såklart jiddra om saker som inte hör till frågan, som en senildement kärring. Sluta slänga in halmgubbar som du drar ur röven, och håll dig till vad som diskuteras.

Den inställda testflygningen hade inget med Gripen att göra, det var de specifika testpunkterna som inte kunde utföras i det vädret. Vilket flygplan det var är oväsentligt, flygningen hade blivit inställd oavsett. Det var korkade bloggare och journalister som inte förstår något, som sedan fick för sig att Gripen inte kan flyga i snö.
Annars bör man ta allt i ett kontex. Där en är att SAAB har förseningar och svårt med leveranser. Visst Danmark har också problem med att få leveranser av F35. För att lösa sitt löfte om F16 till Ukraina.

Sedan anser jag mfl länder att F35 har fördelar mot JAS39E. Uppfattat det som ganska tydligt i mina argument. Men nu har vi beställt 60 st JAS39E. Men behöver då inte fler. Utan då ska vi titta på andra lösningar.
Senast redigerad av slurppen 2024-05-12 kl. 21:53.
Citera
2024-05-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Låst artikel. Stod det något i den om vilka val Sverige har?
Köpa färdigt, gå med i samarbete eller utveckla eget.
Citera
2024-05-12, 22:03
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Annars bör man ta allt i ett kontex. Där en är att SAAB har förseningar och svårt med leveranser. Visst Danmark har också problem med att få leveranser av F35. För att lösa sitt löfte om F16 till Ukraina.

Sedan anser jag mfl länder att F35 har fördelar mot JAS39E. Uppfattat det som ganska tydligt i mina argument. Men nu har vi beställt 60 st JAS39E. Men behöver då inte fler. Utan då ska vi titta på andra lösningar.

F-35 levererades ett årtionde sent...Och att ha fler olika stridsflygplansmodeller i FV vore vansinne. Oavsett om vi borde ha satsat på F-35 eller Gripen E, så är det Gripen E som vi har valt och med ett så litet flygvapen, så får vi då får vi köra vidare på det spåret.

Att plocka in en tredje kärra, vore fullkomligt vansinne när det gäller ekonomi, pilotutbildning, underhåll och logistik och någonting som u-länder och arabstater, som inte bryr sig om försvarets slagkraft, utan bara om mutor och nya leksaker kan hålla på med.
Citera
2024-05-12, 23:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Vi har redan tillgång till F-35. Det finns ett hundratal F-35 i grannländerna.

Så då kompletterar vi med Gripen.
Citera
2024-05-13, 00:12
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Rätt vi ingår i en allians.. Vi behöver ej ha hela menyn själv.

Kommer vi att betala till europeiska NATO tankflottan nu som medlemmar?

Konstigt att de 3 Baltiska länderna ej har jaktflyg.. med 6 miljoner innvånare. Dk har 5 miljoner.

Estland har 2 brigader samt ett par patrullbåtar.. typ övervakningsbåtar.
Citera
2024-05-13, 01:47
Medlem
Citat:

Du skriver som ett mongo, du läser som ett mongo, du tänker som ett mongo... Du är helt oförmögen att hålla dig till kontexten. Hur fan kan du inte fatta vid det här laget vad det handlar om? OK, vi tar det igen, för sista gången. Det jag påpekade var att ditt argument för att köpa F-35, eftersom Saab har misslyckats att hålla budget och tidsplan i en del projekt, INTE SPELAR NÅGON JÄVLA ROLL, eftersom Saab inte är värre på detta än andra vapenutvecklare som Lockheed-Fucking-Martin! Saab och Gripen E har ingen nackdel jämfört med LM och F-35 i DEN SATANS KONTEXTEN, så du kan hålla käften om Saabs förseningar och att det skulle vara en fördel för F-35.

Nej, du är inte tydlig med något. Du skriver som en full kratta som har tvättat ögonen med kaustiksoda. Och har Downs Syndrom.
Citera
2024-05-13, 06:55
Medlem
Selv om man er uenig så kan man la være å snakke ned andre debattanter. Å kalle andre for nedsettende ting gjør at man selv fremstår i dårlig lys.
Citera
2024-05-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Du skriver som ett mongo, du läser som ett mongo, du tänker som ett mongo... Du är helt oförmögen att hålla dig till kontexten. Hur fan kan du inte fatta vid det här laget vad det handlar om? OK, vi tar det igen, för sista gången. Det jag påpekade var att ditt argument för att köpa F-35, eftersom Saab har misslyckats att hålla budget och tidsplan i en del projekt, INTE SPELAR NÅGON JÄVLA ROLL, eftersom Saab inte är värre på detta än andra vapenutvecklare som Lockheed-Fucking-Martin! Saab och Gripen E har ingen nackdel jämfört med LM och F-35 i DEN SATANS KONTEXTEN, så du kan hålla käften om Saabs förseningar och att det skulle vara en fördel för F-35.

Nej, du är inte tydlig med något. Du skriver som en full kratta som har tvättat ögonen med kaustiksoda. Och har Downs Syndrom.
Om du inte fattar bättre så kan jag inte hjälpa dig. Jag pratar inte bara om SAAB:s förseningar. När jag och andra säger att vissa av SAAB:s produkter har brister.
Citera
2024-05-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Det där argumentet har framförts tidigare. Vi kanske inte ens får vara med i ett uppdrag. För att vi bara har JAS39 C/E som då inte räcker till. Vi får samtidigt förlita oss på våra grannländers F35. De har kanske då inte tid att hjälpa oss. Men nu blir det så en tid på 10-15 år ändå.

Behöver vi då ubåtar, luftförsvarskorvetter etc, Då andra kan hjälpa oss. Vad ska vi då bidra med,
jo Jas 39/E. Visst det är väl inget problem i Lettland och fi ser våra JAS39 C/E. Men de borde vara mer vaksamma om det flygs med F35. Där man inte vet var dem är och vilken last dem bär.

Och återigen jag accepterar att vi har beställt 60 st JAS39E som nu beräknas komma 2025 istället för 2022. Men vi ska inte beställa fler utan då satsa på modernare flygplan som ex F35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in