2021-09-21, 18:34
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Är inte hela problemet med nätet att kvinnor får välja för mycket?

Till viss det är det säkert så, men frågan är vilka som ger kvinnor möjlighet att välja?

Vill inte göra det till en fråga som leder till krig mellan könen, men ser det som en bra grej om det finns en app där kvinnan är den som måste ta initiativ. Många andra appar och sidor gör att man känner sig jagad mest och har mindre tid och ork till att aktivt söka själv det man önskar, om större delen av tiden går åt till att vara artig och svara på kontaktförsök man inte är intresserade av.
Använder inte vare sig Tinder eller Bumble, men ska jag använda någon sån app, lär det bli Bumble så att jag får vara den som är jägaren så att säga.

Men tror att det många gånger har uppstått slagsida, men frågan är vad vi ska göra åt det, och vilka som är beredda att göra det? Dom som lyckas bra lär inte vilja lyckas sämre, och dom som inte lyckas lär inte kunna påverka så himla mycket?
Citera
2021-09-21, 18:57
Medlem
Ja, det låter väl bra.

Testar jag nätdejting får det bli denna app.
Citera
2021-09-21, 20:10
Medlem
Denutuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Jag var skeptisk när denna app kom och är fortfarande det. Om bumble tar fart i Sverige så ska jag äta upp min hatt!

Problemen är flera:
Dejtingscenen överlag är extremt dominerad utav oseriösa människor:
-Oseriösa män som spammar varenda kvinna som ser någonlunda okay ut
-Oseriösa kvinnor som bara är ute efter uppmärksamhet (och ofta redan har förhållanden)

På dejtingsiter leder detta till att seriösa kvinnor tvingas vada igenom spam varje jävla dag, och dom lämnar skiten efter ett tag. Seriösa män å andra sidan lämnar också skiten, men pga precis motsatt orsak: att de aldrig får svar trots massiv ansträngning.

Appar såsom Tinder är därför perfekt för dessa oseriösa människor som bara vill knulla runt. Männen spammar (swipar på alla kvinnor - se ingengören som gjorde en robot för att swipa t.ex.) och kvinnorna behöver bara lägga upp en Photoshoppad bild tagen i lätt klädsel och från en smart vinkel där brösten ser större ut än vad dom är.

Att i ett sådant här klimat komma med en app som sätter käppar i hjulen för dessa människor är ju direkt dödsdömt. Men vadå då kommer ju alla seriösa söka sig dit? Visst, det kanske dom gör - och sen drar dom igen när dom inser att det inte är några andra som använder appen.

Värt att tillägga här är också att svenska tjejer är otroligt fega när det gäller att ta initiativ till kontakt - jämfört med kvinnor från andra länder såsom USA där man tar lite mera lätt på det här med dejtande. I sverige så ska allt vara så himla seriöst hela tiden. Tjejer tar aldrig initiativ i det här landet och de få som gör det är verkligen enstaka sandkorn på stranden. De som påstår att de själva gör det är de som tror att subtila signaler - eller att ignorera den man gillar - är lika med att flörta. Vissa påstår att svenskar är skadade utav feminismen och att vi är så jävla könsneutrala, vilket är totalt jävla bullshit när det gäller dejtingscenen. På dejtingscenen så är könsrollerna fortfarande så himla 1950-tal som det kan bli: kvinnor utgår fortfarande från att mannen ska sköta 95% utav jobbet.

Detta förklarar också delvis varför andelen självmord är så himla mycket högre bland män än kvinnor. Mansrollen har liksom eroderats bort (tycka vad man vill om det) inom alla andra områden i kulturen och samhället - utom när det gäller det här med att hitta partner: det är en bieffekt utav feminismen som annars rent historiskt har kommit med väldigt bra samhällsförändringar. Kvinnans status i samhället har lyfts upp - vilket är skitbra - men tyvärr samtidigt som man har tryckt ner och spottat på allt som historiskt har ansets "manligt". Många unga män idag får liksom lära sig att det är "fult" att vara för manlig.

Riktigt Bra skrivet och instämmer helt!

Sedan är det ju tragiskt att då tjejer faktiskt tar ”initiativ”, är ju när de är 40+ och kroppen säger att snart är det slut på äggen. 🙁
Citera
2021-09-21, 21:39
Medlem
hyssasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Är inte hela problemet med nätet att kvinnor får välja för mycket?

Håller med, detta känns som nåt riktigt feministtrams om hur vi gör det mer jämställt i dejtingvärlden, jag fattar inte varför man måste diskriminera män på det här sättet.

Är ju riktigt sugen på att starta en dejtingapp där bara män kan inleda konversationer, men jag antar att det blir svårt att få genom det konceptet
Citera
2021-09-21, 21:53
Medlem
Denutuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Håller med, detta känns som nåt riktigt feministtrams om hur vi gör det mer jämställt i dejtingvärlden, jag fattar inte varför man måste diskriminera män på det här sättet.

Är ju riktigt sugen på att starta en dejtingapp där bara män kan inleda konversationer, men jag antar att det blir svårt att få genom det konceptet

En app med AI som gör alla mäns bilder till 10/10. 😂😂😂
Citera
2021-09-21, 21:54
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Få igenom det tror jag inte skulle bli svårt. Däremot skulle könsfördelningen blir 95/5 eller ännu sämre och appen skulle inte överleva särskilt länge. Tyvärr är det några män som förstör för alla andra genom att spamma kvinnor.

Frågan är istället om en app där antalet kontakter begränsades skulle fungera? T ex att du bara fick kontakta 10 personer per månad. Dock tveksam till även det då många seriösa kvinnor har lämnat app-världen. Kvar finns bara bekräftelsesökande kvinnor och spammande män. De flesta seriösa (män och kvinnor) nyttjar inte dessa appar längre.

// CC
Citera
2021-09-21, 22:04
Medlem
hyssasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Få igenom det tror jag inte skulle bli svårt. Däremot skulle könsfördelningen blir 95/5 eller ännu sämre och appen skulle inte överleva särskilt länge. Tyvärr är det några män som förstör för alla andra genom att spamma kvinnor.

Frågan är istället om en app där antalet kontakter begränsades skulle fungera? T ex att du bara fick kontakta 10 personer per månad. Dock tveksam till även det då många seriösa kvinnor har lämnat app-världen. Kvar finns bara bekräftelsesökande kvinnor och spammande män. De flesta seriösa (män och kvinnor) nyttjar inte dessa appar längre.

// CC

Nä de va de jag mena, ingen skulle vilja använda den appen med den könsfördelningen.

Fast man vill ju kunna kontakta många på en gång. Om jag skriver till 10 kanske jag får svar av 5 och till sist 1 person som jag får igång en bra konversation med och en dejt, på så sätt är det ju ett numbers game för att få in en dejt.

Det är ju svårt att veta vad personen bakom skärmen vill och om den är seriös, men så är det ju i verkliga livet också.
Citera
2021-09-21, 22:14
Medlem
Denutuss avatar
Citat:

// CC

Bästa hade väl varit att medlemmarna måste fylla i alla kriterierna med tillräckligt med information om sig själv innan det går att ens söka? Då antar jag att det försvinner en hel del med oseriösa.
Citera
2021-09-21, 22:16
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Nä de va de jag mena, ingen skulle vilja använda den appen med den könsfördelningen.

Fast man vill ju kunna kontakta många på en gång. Om jag skriver till 10 kanske jag får svar av 5 och till sist 1 person som jag får igång en bra konversation med och en dejt, på så sätt är det ju ett numbers game för att få in en dejt.

Det är ju svårt att veta vad personen bakom skärmen vill och om den är seriös, men så är det ju i verkliga livet också.

Numbers game som du kallar det är precis det som förstör apparna. Att kunna kontakta många på en gång är det som är fel med dagens appar. Det innebär att några få män kan dränka alla seriösa kvinnor i meddelanden och i uppmärksamhet att de till slut tröttnar och lämnar eller så faller de för de snyggaste och mest talföra playerna som pump&dumpar dem och får till slut uppfattningen att alla killar som kontaktar dem är oseriösa.

Att det nu har blivit ett numbers game är en naturlig utveckling då vi människor inte kan hantera appar som t ex Tinder, det blir ett slags "fångarnas dilemma" som fångarna (läs vi män) till slut förlorar. Det är även den sista spiken för dessa appar. Då allt fler lämnar dessa appar och kvar finns bara oseriösa players och bekräftelsesökande kvinnor. Det är precis det som allt flera idag upptäcker.

// CC
Citera
2021-09-21, 22:19
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denutus
Bästa hade väl varit att medlemmarna måste fylla i alla kriterierna med tillräckligt med information om sig själv innan det går att ens söka? Då antar jag att det försvinner en hel del med oseriösa.

Finns sådana sidor. Elitsinglar, eDarlings m.fl. Knixet är att många killar är oseriösa i sitt sökande vilket kvinnor har upptäckt och därför finns det i princip bara oseriösa bekräftelsesökande kvinnor kvar på dessa appar och de har inga problem att få sitt behov uppfyllt. Som hyssases själv skrev, det är ett numbers game, vilket det inte var från början.

// CC
Citera
2021-09-21, 22:26
Medlem
Denutuss avatar
Citat:
Finns sådana sidor. Elitsinglar, eDarlings m.fl. Knixet är att många killar är oseriösa i sitt sökande vilket kvinnor har upptäckt och därför finns det i princip bara oseriösa bekräftelsesökande kvinnor kvar på dessa appar och de har inga problem att få sitt behov uppfyllt. Som hyssases själv skrev, det är ett numbers game, vilket det inte var från början.

// CC

Men elit kör ju inte till 100%, sist jag var där så kunde jag vänta med vissa saker, eller har dom ändrat det? Runt 4 år sedan jag var där inne.

Men ja, nätdejting för seriöst är ju inget att hänga i julgranen…
Citera
2021-09-21, 22:27
Medlem
hyssasess avatar
Citat:
Numbers game som du kallar det är precis det som förstör apparna. Att kunna kontakta många på en gång är det som är fel med dagens appar. Det innebär att några få män kan dränka alla seriösa kvinnor i meddelanden och i uppmärksamhet att de till slut tröttnar och lämnar eller så faller de för de snyggaste och mest talföra playerna som pump&dumpar dem och får till slut uppfattningen att alla killar som kontaktar dem är oseriösa.

Att det nu har blivit ett numbers game är en naturlig utveckling då vi människor inte kan hantera appar som t ex Tinder, det blir ett slags "fångarnas dilemma" som fångarna (läs vi män) till slut förlorar. Det är även den sista spiken för dessa appar. Då allt fler lämnar dessa appar och kvar finns bara oseriösa players och bekräftelsesökande kvinnor. Det är precis det som allt flera idag upptäcker.

// CC

Att man får meddelanden av någon som sen väljer att inte svara tillbaka när man svarar dem är inget unikt för kvinnor utan har hänt mig som man flera gånger också. Antagligen svarade någon annan på deras meddelande som de hellre ville prata med där och då.

På dejtingappar har man ju ofta väldigt lite att gå på förutom utseende o eventuell personbeskrivning vilket gör att man måste hålla uppe skrivandet med flera stycken för att kunna få till en dejt, det ser inte jag som nåt oseriöst. Att dock sitta skriva till personer som man har 0 intresse för o aldrig skulle vilja gå på dejt med, det är att spamma någon och oseriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in