Citat:
Jag ser mig inte som en hedersamerikan. Jag bryr mig på grund av att en ung människa har dött, på samma sätt som jag tidigare brytt mig om hur regimen hanterar sina egna medborgare. Oavsett orsak till studentens död så har NK ett mycket stort ansvar i detta. Det finns inget futtigt med att bry sig om de uppenbara brott och grymheter som regimen begår. Det är rent skrattretande att det finns folk som litar på nordkoreanernas historia när det finns en så stark misstro bland läkare samt att NK väntat så länge med att tillkännage läget.
För egen del kan jag inte säga att det förändrats det minsta. Jag har aldrig förstått hur somliga svenskar tycks se sig som hedersamerikaner och bryr sig extremt mycket om vad som drabbar just amerikaner. Med tanke på alla fångläger i Nordkorea tycker jag det är rätt futtigt att bli så upprörd över om en turist som begått ett förvisso enligt oss trivialt brott dör i vad som troligen snarare handlar om utebliven läkarvård än avsiktligt mord.
I relation till hur Nordkoreas turistindustri kan komma att påverkas är det relevant. Om folk inte skall stanna hemma så får de på något sätt jämföra risker med att åka till olika länder. I ett land är risken större att bli rånmördad, i ett annat att bli överkörd av vansinniga bilister och i ett tredje att fängslas för något vi inte ens skulle se som ett brott. Thailand har det gemensamt med Nordkorea att även mild kritik av ledaren kan ge hårda straff, ändå reser folk i drivor till Thailand.
I relation till hur Nordkoreas turistindustri kan komma att påverkas är det relevant. Om folk inte skall stanna hemma så får de på något sätt jämföra risker med att åka till olika länder. I ett land är risken större att bli rånmördad, i ett annat att bli överkörd av vansinniga bilister och i ett tredje att fängslas för något vi inte ens skulle se som ett brott. Thailand har det gemensamt med Nordkorea att även mild kritik av ledaren kan ge hårda straff, ändå reser folk i drivor till Thailand.