2017-06-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För egen del kan jag inte säga att det förändrats det minsta. Jag har aldrig förstått hur somliga svenskar tycks se sig som hedersamerikaner och bryr sig extremt mycket om vad som drabbar just amerikaner. Med tanke på alla fångläger i Nordkorea tycker jag det är rätt futtigt att bli så upprörd över om en turist som begått ett förvisso enligt oss trivialt brott dör i vad som troligen snarare handlar om utebliven läkarvård än avsiktligt mord.

I relation till hur Nordkoreas turistindustri kan komma att påverkas är det relevant. Om folk inte skall stanna hemma så får de på något sätt jämföra risker med att åka till olika länder. I ett land är risken större att bli rånmördad, i ett annat att bli överkörd av vansinniga bilister och i ett tredje att fängslas för något vi inte ens skulle se som ett brott. Thailand har det gemensamt med Nordkorea att även mild kritik av ledaren kan ge hårda straff, ändå reser folk i drivor till Thailand.
Jag ser mig inte som en hedersamerikan. Jag bryr mig på grund av att en ung människa har dött, på samma sätt som jag tidigare brytt mig om hur regimen hanterar sina egna medborgare. Oavsett orsak till studentens död så har NK ett mycket stort ansvar i detta. Det finns inget futtigt med att bry sig om de uppenbara brott och grymheter som regimen begår. Det är rent skrattretande att det finns folk som litar på nordkoreanernas historia när det finns en så stark misstro bland läkare samt att NK väntat så länge med att tillkännage läget.
Citera
2017-06-21, 07:05
Medlem
wwrs avatar
Familjen har avböjt obduktion i USA.
Jag har inte alls följt fallet, men man kan ju gissa ...
Kanske självmord efter psykisk press i fängelse.
Citera
2017-06-21, 07:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Familjen har avböjt obduktion i USA.
Jag har inte alls följt fallet, men man kan ju gissa ...
Kanske självmord efter psykisk press i fängelse.
Det är nog den mest troliga förklaringen. Han misslyckades med att hänga sig själv men hamnade i koma med hjärnskador.
Citera
2017-06-21, 07:18
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag ser mig inte som en hedersamerikan. Jag bryr mig på grund av att en ung människa har dött, på samma sätt som jag tidigare brytt mig om hur regimen hanterar sina egna medborgare. Oavsett orsak till studentens död så har NK ett mycket stort ansvar i detta. Det finns inget futtigt med att bry sig om de uppenbara brott och grymheter som regimen begår. Det är rent skrattretande att det finns folk som litar på nordkoreanernas historia när det finns en så stark misstro bland läkare samt att NK väntat så länge med att tillkännage läget.

Vilket ansvar har DFR Korea? Svar: behandla honom som vilken annan kriminell som helst.

Uppenbarligen säger läkarna att yttre våld inte förekommit. Nu vägrar föräldrarna att låta kroppen obduceras, kanske en judisk grej (?), vad vet jag - då han har judisk bakgrund. Han har för övrigt även besökt Israel, en traditionellt till DFR Korea fientlig stat, då DFRK stöder palestiniernas sak samt Syriens regering etc. Detta kan för övrigt spela in i hans motivbild för brottet.

Ingenting tyder således på att Warmbier utsatts för vare sig yttre våld eller annan klandervärd hantering. Han behandlades troligen som vilken annan amerikansk fånge som helst. Sedan hade han otur eller var särskilt svag, eller utsatte sig för risker - tog starka sömnmedel etc?
Citera
2017-06-21, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Ingenting tyder således på att Warmbier utsatts för vare sig yttre våld eller annan klandervärd hantering. Han behandlades troligen som vilken annan amerikansk fånge som helst. Sedan hade han otur eller var särskilt svag, eller utsatte sig för risker - tog starka sömnmedel etc?
Ja förutom att Nord-Korea väntade ett år innan de meddelade USA att han hamnat i koma, och nekade honom därmed högklassig sjukvård.

Sen vet vi inte vad som orsakade hjärnskadorna, men det är högst troligt att Nordkorea klantat sig på något sätt, inte minst med sin patetiskt dåliga sjukvård.
Citera
2017-06-21, 07:56
Medlem
wwrs avatar
Det är ibland lättare att hamna i fängelse i ett udda land än vad många, speciellt unga, människor nog föreställer sig.

Utlänningen kan bli en bricka i ett internationellt politiskt eller ekonomiskt spel, korruption eller maktkamp inom landet samt många andra mekanismer som utlänningen inte alltid har klara för sig.

Politiska system är ju helt olika, förstås. Hade studenten t.ex kommit från forna Sovjet eller Kina hade han nog bedömt de möjliga konsekvenserna av att stjäla en politisk banderoll (om det nu var sant att han gjort det) i NK, som betydligt allvarligare.

Man kan komma att tänka på nya zeeländaren som gjorde reklam för sitt disko i Burma genom en bild av en Buddha med hörlurar. Den "hädelsen" renderade ett par år i fängelse. Burma är ju (fortfarande) också militärdiktatur i praktiken, men inte alls med samma tyngd som NK.
Senast redigerad av wwr 2017-06-21 kl. 08:07.
Citera
2017-06-21, 08:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vilket ansvar har DFR Korea? Svar: behandla honom som vilken annan kriminell som helst.

Uppenbarligen säger läkarna att yttre våld inte förekommit. Nu vägrar föräldrarna att låta kroppen obduceras, kanske en judisk grej (?), vad vet jag - då han har judisk bakgrund. Han har för övrigt även besökt Israel, en traditionellt till DFR Korea fientlig stat, då DFRK stöder palestiniernas sak samt Syriens regering etc. Detta kan för övrigt spela in i hans motivbild för brottet.

Sluta försöka försvara den sinnessjuka Nordkoreanska regimen. Nordkorea hade studenten i sin "vård", och därmed ansvar för honom.

USA har för övrigt tackat Sverige för våra ansträngningar att få studenten fri. Vi är skyddsmakt åt bl.a. USA därför att vi har en ambassad i Nordkorea .
Citera
2017-06-21, 14:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pyongyang den 2 januari 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är nog den mest troliga förklaringen. Han misslyckades med att hänga sig själv men hamnade i koma med hjärnskador.

Jag tror också att detta kan ha varit orsaken till att han fick dessa svåra hjärnskador. Detta vill inte de nordkoreanska myndigheterna erkänna.

Har läst på amerikanska media att han redan dagen efter domen i mars 2016 skall ha hamnat i koma. Detta kan i s f förklara varför föräldrarna inte hörde av honom efter domen. Ej heller den svenska ambassaden fick lov att träffa Warmbier.

Danny Gratton, engelsmannen som var hans rumskamrat under resan i Nordkorea, såg honom föras bort. Gratton var den siste västerlänningen som fick se honom. Detta skall ha skett då de som sista personer i den turistgrupp som de tillhörde skulle lämna flygplatsen den 2 januari 2016.

Otto Warmbier i Nordkorea endast dagar innan han greps:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...ier-foras-bort
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-21 kl. 14:17.
Citera
2017-06-21, 14:42
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Jag mår riktigt illa när jag läser ditt kommunistiska nonsens.. Du saknar bevisligen all form av moral och känsla för rättvisa vilket ju är helt i linje med totalitära Nordkoreas grundideologi. Ett enskilt liv är tydligen noll och intet värt och du hävdar envist att han får skylla sig själv; snatta en banderoll , plikta med livet.. Fy satan du borde skämmas och utvisas ur vårt demokratiska samhälle din lilla varböld.
Citera
2017-06-21, 16:15
Medlem
FiffelMonas avatar
Vet man med säkerhet vad som hänt killen, som har orsakat de 15 månaderna i koma, eller har vi bara Nordkorea att förlita oss på? Och är det ens säkert att han har gjort något, Nordkorea kan väl lika gärna trolla..
Citera
2017-06-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror också att detta kan ha varit orsaken till att han fick dessa svåra hjärnskador. Detta vill inte de nordkoreanska myndigheterna erkänna.
Då har de en dålig propagandaapparat. Det kunde lika gärna slås upp stort som bevis för att han insett hur allvarligt hans brott var eller rentav beskrivits som en fientlig handling för att få Nordkorea att framstå i dålig dager.
Citera
2017-06-21, 19:04
Medlem
Citat:

Det är rent löjeväckande att behandla en ung man som påståtts stulit en plansch som vilken annan kriminell som helst. Kroppen kommer obduceras oavsett, är ganska säker på att nya uppgifter då kommer fram. Nordkorea har helt och hållet det fulla ansvaret för hans död oavsett om deras historia är sann eller ej, då man i så fall väntat över ett år med att tillkännage studentens tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in