2017-06-24, 19:14
Avstängd
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Skulle inte förvåna om han fick mycket misshandel av Nordkoreanska vakter. Nordkoreaner hatar vita.

Han fick nog sig en regäl omgång efter rättegången. Han blev garanterad torterad innan dess. Förvägrades säker mat, dryck, sömn m.m. Tills han erkänt "brottet" Tänk vad dessa kommunister ska förstora upp allt. Försöka sno en sketen banderoll, är ju bara en bagatell.
Citera
2017-06-24, 20:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har nordkoreaner en speciellt bra syn?

Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Han fick nog sig en regäl omgång efter rättegången. Han blev garanterad torterad innan dess. Förvägrades säker mat, dryck, sömn m.m. Tills han erkänt "brottet" Tänk vad dessa kommunister ska förstora upp allt. Försöka sno en sketen banderoll, är ju bara en bagatell.

Kan förstås vara möjligt men jag tror inte det. Vid den yttre besiktningen av kroppen i USA framkom i a f ingenting som tydde på att han skulle ha blivit fysiskt misshandlad/torterad.

Ett mycket säkert "påtryckningsmedel" är att förvägra någon sömn. Warmbier kan mycket väl ha blivit utsatt för detta till dess han erkände det s. k. brottet. Han kanske inte ens var skyldig till att ha stulit den här propagandabanderollen eller har nordkoreaner speciellt god syn?
Citera
2017-06-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Det intressanta är att propagandan om DFR Koreas undermåliga rättsäkerhet slås sönder då man jämför med kända fall i ett land som Sverige, som producerar en ständig ström av rättskandaler.
Det finns nog ingen demokrati vars rättsapparat är helt felfri, men till skillnad från slutna diktaturer har vi en öppenhet som tillåter kritisk granskning. Detta har på senare år möjliggjort resning i ett antal uppmärksammade fall. Detta är något som är helt omöjligt i totalitära regimer.
Senast redigerad av pf10 2017-06-24 kl. 23:31.
Citera
2017-06-24, 23:03
Avstängd
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan förstås vara möjligt men jag tror inte det. Vid den yttre besiktningen av kroppen i USA framkom i a f ingenting som tydde på att han skulle ha blivit fysiskt misshandlad/torterad.

Ett mycket säkert "påtryckningsmedel" är att förvägra någon sömn. Warmbier kan mycket väl ha blivit utsatt för detta till dess han erkände det s. k. brottet. Han kanske inte ens var skyldig till att ha stulit den här propagandabanderollen eller har nordkoreaner speciellt god syn?

Han var nog utsatt för fysik tortyr. batongslag som är invirade i tyg lämnar inga synliga spår. Det var ju populärt på 70 talet i svenska arrester, om någon hade misshandlat en snut. Några polare till mig fick erfara den saken. Dem hade ont som fan dagen efter, men inte några synliga märken.
Citera
2017-06-24, 23:59
Moderator
Unitys avatar
Rubrik uppdaterad. Utgående rubrik: Amerikansk student döms till 15 års straffarbete i Nordkorea

/Mod
Citera
2017-06-25, 02:35
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vem var Warmbiers försvarare under denna rättssäkra rättegång? Vem var hans tolk?
Vill du ha namn och adress?

Men annars, tack för att du tar upp frågan!

Warmbier hade givetvis en advokat, så som är brukligt i en rättsstat. Denne pläderade för att Warmbier inte skulle erhålla livstid, även fast brottet som sådant var nog allvarligt för domstolen att utfärda ett dödsstraff. Uppenbarligen lyckades advokaten bra, då Warmbier fick ett lindrigare straff än livstid.

Vad gäller frågan om en tolk kan vi förmoda att sådan har funnits, hur skulle annars Warmbier ens kunna reagera på domen?

Ovanstående visar att DFR Korea är en helt igenom legitim rättsstat som tjänar vår respekt.
Några fler frågor?

Detta rapporterade Reuters den 16 mars 2016:
"Warmbier’s defense attorney said the gravity of his crime was such that he would not be able to pay even with his death but proposed to the court a sentence that is reduced from the prosecution’s request of a life sentence, KCNA said."
http://www.huffingtonpost.com/entry/...b0860f99daf495
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-06-25 kl. 02:37.
Citera
2017-06-25, 02:44
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men OM det nu vore så hur kan man då förklara att sonen i den här familjen insisterar att få besöka det som är definitionsmässigt "ont"?

Och hur kan det komma sig att en religiös, intelligent, ambitiös, smart kille trotsar sina föräldrar genom att åka till självaste ondskan OCH väl framme beter sig olämpligt?

Eller är det kanske så att sonen redan innan resan var mentalt instabil?

Sen har jag VÄLDIGT svårt att tro att USA skulle längta efter att börja kriga med NK, men jag kan ha fel. Jag förstår bara vad USA skulle vinna med det kriget..

För att göra gott, t ex genom att stjäla en politisk banderoll i syfte att svartmåla och underminera DFR Koreas sociala och politiska system. Detta är ju sådant som religiösa knäppgökar - i maskopi främst med den S.Koreanska underrättelsetjänsten, men även t ex med CIA - gör hela tiden Vs. DFRK. Församlingar skickar in folk för att frälsa dem som utsätts för ondskan, lägger ut biblar etc. (Proselytism är ett brott i DFRK. Däremot är religion inte brottsligt. Det finns t ex olika kristna kyrkor i DFRK.)
Citera
2017-06-25, 02:53
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samma sak händer när svenskar blir dömda i USA enligt den amerikanska lagen utan att man då tar hänsyn till kön eller nationalitet.

Tänker då exempelvis på fallet med Annika Östberg som "inte hade fått så hårt straff i Sverige" eller "som inte deltog i själva dödandet" - trots att hon laddade om vapnet åt sin pojkvän. Därtill var hon dömd en gång innan redan för dråp men sluppit undan med blotta förskräckelsen..

Ändå orkade den svenska pressen tjata om hur "orättvis" domen var.

Annika Östberg är ett bra exempel. Andra exempel är folk som döms till döden i Singapore eller Indonesien för narkotikabrott; brott som i Sverige skulle ge ca 1års fängelse ger dödsstraff i Singapore. Åker folk till Singapore? Personligen älskar jag denna plats. Men jag vet också om att om någon skulle stoppa 501 gr+ cannabis i min ryggsäck då jag passerade gränsen och jag blir tagen av gränsvakterna (som oftast har narkotikahundar, t ex vid gränspassagen från Malaysia till Singapore), då skulle jag per automatik dömas till döden.
Citera
2017-06-25, 03:51
Medlem
Kanske att några personer inom det nordkoreanska rättsväsendet gjorde någon felbedömning eller misstag som ledde till Warmbiers död. Det kan t.ex. vara så att man gjorde antagandet att Warmbier var spion som jobbade åt Washington. Det skulle kunna göra att det blev någon form av tortyr där nordkoreaner försökte klämma ut någon information eller erkännande ur killen. Warmbier var dock bara en vanlig student som klantade till det p.g.a. ungdomligt oförstånd på en spontantripp till korea, så nordkoreanerna fick ingen som helst info eller spionerkännanden från killen trots tortyr... men det ledde senare till komplikationerna och hans död.

Tramsigt dock att inte tillåta obduktion. Nästan så att man kan misstänka att det hela stycket som jag nyss skrev ovan inte stämmer i och med denna ovilja till obduktion. Men religiösa fanatiker agerar sällan logiskt så det första stycket är det som är mest rimligt att anta trots allt tycker jag.
Senast redigerad av MrNoShow 2017-06-25 kl. 03:58.
Citera
2017-06-25, 05:49
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Annika Östberg är ett bra exempel. Andra exempel är folk som döms till döden i Singapore eller Indonesien för narkotikabrott; brott som i Sverige skulle ge ca 1års fängelse ger dödsstraff i Singapore. Åker folk till Singapore? Personligen älskar jag denna plats. Men jag vet också om att om någon skulle stoppa 501 gr+ cannabis i min ryggsäck då jag passerade gränsen och jag blir tagen av gränsvakterna (som oftast har narkotikahundar, t ex vid gränspassagen från Malaysia till Singapore), då skulle jag per automatik dömas till döden.
Gjorde ett litet tilltag i Singapore. Badade i en fontän vid ett flygledartorn på flygplatsen. Kom undan med en natt i arresten och min fina Gant jacka bränd med cigarett. Det förekommer spöstraff och dödsstraff där. Man har överseende med västerlänningar.
Citera
2017-06-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Kanske att några personer inom det nordkoreanska rättsväsendet gjorde någon felbedömning eller misstag som ledde till Warmbiers död. Det kan t.ex. vara så att man gjorde antagandet att Warmbier var spion som jobbade åt Washington. Det skulle kunna göra att det blev någon form av tortyr där nordkoreaner försökte klämma ut någon information eller erkännande ur killen. Warmbier var dock bara en vanlig student som klantade till det p.g.a. ungdomligt oförstånd på en spontantripp till korea, så nordkoreanerna fick ingen som helst info eller spionerkännanden från killen trots tortyr... men det ledde senare till komplikationerna och hans död.

Tramsigt dock att inte tillåta obduktion. Nästan så att man kan misstänka att det hela stycket som jag nyss skrev ovan inte stämmer i och med denna ovilja till obduktion. Men religiösa fanatiker agerar sällan logiskt så det första stycket är det som är mest rimligt att anta trots allt tycker jag.

Föräldrarna tappar all trovärdighet när de först anklagar Nord-Korea för mörkläggning men sen samtidigt själva väljer att mörklägga precis den frågan som är den mest intressanta: dödsorsaken!
Citera
2017-06-25, 10:08
Medlem
Citat:
För att göra gott, t ex genom att stjäla en politisk banderoll i syfte att svartmåla och underminera DFR Koreas sociala och politiska system. Detta är ju sådant som religiösa knäppgökar - i maskopi främst med den S.Koreanska underrättelsetjänsten, men även t ex med CIA - gör hela tiden Vs. DFRK. Församlingar skickar in folk för att frälsa dem som utsätts för ondskan, lägger ut biblar etc. (Proselytism är ett brott i DFRK. Däremot är religion inte brottsligt. Det finns t ex olika kristna kyrkor i DFRK.)

I den övervakningsfilm som har släppts ser jag ingen stjäla en banderoll. Jag ser en person ta ner en och lägga den på golvet.

Det kanske kan uppfattas som förnedrande för landsfadern, men stöld är det ju inte.

Sen finns det tydligen även andra idioter som innan Otto har varit på det här "förbjudna" våningsplanet och FILMAT! Märkligt att man från hotellets sidan inte har vidtagit åtgärder för att förhindra liknande besök i framtiden..

Det är naturligtvis helt orimligt straff för en sådan här sak i våra västerländska ögon, men så är även livstidsstraffet - eller döden - för 501gr kokain i andra sammanhang..

Just nu befinner sig en 26 årig finsk-filippinsk Miss Helsinki finalist i arresten i Taguig på Filippinerna, eftersom polisen har hittat en massa droger (kokain, methamfetamin, extasy) i den lgh där hon vistades tillsammans med sin pojkvän. Polisen har inte kunnat bevisa hennes deltagande i försäljningen på något sätt, men man har hittat droger i hennes blod.

I Finland skulle hon knappt till dömd för något fängelsestraff. Hon riskerar hon livstid.

Tjejen deltog i diplomatutbildningen och hade som mål att bli ambassadör på Filippinerna, eftersom hon behärskade både språken. Nu lär det inte bli så..

Jag har VÄLDIGT svårt att fatta varför folk tar sådana här enorma risker för ingenting. För man kan ju försöka övertyga icke-troende i sitt hemland utan att riskera livet för det. Och man kan faktiskt använda droger också utan livsavgörande konsekvenser som följd om man åker fast.

Men vissa tycks anse resan är värd risken och att man borde få samma påföljd som i hemlandet ifall man åker fast för olagligheter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in