2017-06-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
En svensk hade kommit ut (Sveriges ambassad) efter ett par månader men jag skulle aldrig åka till Nordkorea som Amerikan..
Men som svensk skulle jag nog tänka mig göra det, vi har en stark tradition i Sverige av att åka till Kuba men till viss del även till Nordkorea.

Men jag tror nog det är nåt fishy men den här storien.. hans unga ålder talar emot det dock.. (om de inte har fejakt den, men det är svårt att fejka ålder under decennier i USA) ,hur mycket hinner man involvera sig i den grad unga ålder. Säkerhetstjänsterna brukar ju rekrytera från efter college i USA.

ja nordkoreanerna måste ju bli misstänksamma om en amerikan besöker landet frivilligt?

om jag var amerikan så skulle jag inte vara i närheten av nordkorea
Citera
2017-06-20, 09:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
får en osökt tänka på Guantanamo och hur USA kidnappat och skeppat "misstänkta" till olika länder som tillåter totyr!
Även på hemmaplan är USA:s rättssystem ofta horribelt. På pappret har man rättigheter, i praktiken lurar/tvingar åklagare misstänka att erkänna för en plea deal utan rättegång genom hot om extremt hårda straff om det går till rättegång eller genom att staten helt enkelt inte har tillgång till offentliga försvarare så att man blir inlåst på obestämd tid i väntan på rättegång om man inte har råd med egen advokat.

Sen har vi ju alla som blir skjutna direkt på gatan av polisen.
Citera
2017-06-20, 12:30
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
får en osökt tänka på Guantanamo och hur USA kidnappat och skeppat "misstänkta" till olika länder som tillåter totyr!

vissa borde plocka huvudet ur....

Tror du man hamnar i Guantanamo för att man snor en banderoll på fyllan? Idiot
Citera
2017-06-20, 12:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
1. Det har suttit mängder av amerikaner fångna i DFR Korea under de senaste decennierna (sitter just nu minst 3 från USA och 1 från Kanada ). Ingen har sedan de släppts beskrivit förhållandena i de termer som du antyder.

2. Men att vara dömd till hårt arbete är förstås ingen dans på rosor (ta en yxa och sätt igång och hugg ner furor 10timmar om dagen och detta är en försmak om vad som kan vänta, + att umgås med andra kriminella som kanske daskar till dig i huvudet med en yxa för ingen anledning alls), speciellt inte för en dittills bortskämd medelklasskille från USA som bröt ihop och såg sitt liv försvinna. Men bara för att man är amerikan har man ingen rätt till särskilt välvilligt och skyddat omhändertagande (även fast amerikaner ofta fått just detta i DFRK; Warmbier kanske är ett undantag, vad vet vi). Enligt amerikanska läkare som hade presskonferens idag så har Warmbier hjärnskador. Hur dessa har uppkommit är oklart.

3. Det finns inte några frågetecken om Warbier är skyldig. Det har presenterats teknisk bevisning i form av en videoupptagning och han erkände själv gärningen samt berättade om motivet.

4. Vad gäller turism föreslår jag en tripp till Saudiarabien, Iran etc och nått försök att förolämpa Muhammed eller Islam. Att detta ses som ett gravt brott och att denna sedan döms till döden eller ett mycket hårt straff kanske inte skulle förvåna någon utan snarare skyllas på den dåren som begick detta brott. Warmbier begick ett brott som i ett annat land betraktas som mycket grovt och hans motiv för det var inte heller till hans fördel. DFR Korea är troligen ett av de mest säkra ställen att turista på, givet att du inte försöker begå brott. Här finns inga skrikande och våldsamma fascister, inga terrorister, inga ungdomsgäng som gör gatorna osäkra – bara ett vänligt folk och ett samhälle som välkomnar besökare.

Jag antar att du tycker att Sophie Scholl dömdes till rätt straff också.
Citera
2017-06-20, 14:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tror du man hamnar i Guantanamo för att man snor en banderoll på fyllan? Idiot
Nej, ofta hamnade man där för att någon granne var sur på en och gick till amerikanarna och anklagade en för att vara taliban eller liknande och kvitterade ut en belöning. Skulle det vara bättre?
Citera
2017-06-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, ofta hamnade man där för att någon granne var sur på en och gick till amerikanarna och anklagade en för att vara taliban eller liknande och kvitterade ut en belöning. Skulle det vara bättre?

Säger inte att du ljuger, men var har du hämtat den här informationen ifrån? specifikt grannexemplet.

Sen så är det ju lite skillnad att fängsla misstänka fiender under ett krig, istället för att fängsla turister.
Citera
2017-06-20, 15:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Säger inte att du ljuger, men var har du hämtat den här informationen ifrån? specifikt grannexemplet.
Vanligen var det väl inte grannar utan utlänningar, men här ett par artiklar jag snabbt sökte fram om hur det kunde gå till
http://www.nbcnews.com/id/8049868/ns...hey-were-sold/
http://www.mcclatchydc.com/news/spec...e24484918.html
"You have to understand some folks were detained because they got turned in by neighbors or family members who were feuding with them,"

Citat:
Sen så är det ju lite skillnad att fängsla misstänka fiender under ett krig, istället för att fängsla turister.
Formellt är Koreakriget inte över även om det råder en vapenvila. Sen var ju USA:s invasion av Afghanistan ingen vacker historia så att det var krig vet jag inte om det är någon ursäkt. Det finns också andra historier, typ Maher Arar, en kanadensare som mellanlandade i USA, kidnappades och fördes över till Syrien för tortyr.
Citera
2017-06-20, 15:41
Medlem
Citat:
Vanligen var det väl inte grannar utan utlänningar, men här ett par artiklar jag snabbt sökte fram om hur det kunde gå till
http://www.nbcnews.com/id/8049868/ns...hey-were-sold/
http://www.mcclatchydc.com/news/spec...e24484918.html
"You have to understand some folks were detained because they got turned in by neighbors or family members who were feuding with them,"

Formellt är Koreakriget inte över även om det råder en vapenvila. Sen var ju USA:s invasion av Afghanistan ingen vacker historia så att det var krig vet jag inte om det är någon ursäkt. Det finns också andra historier, typ Maher Arar, en kanadensare som mellanlandade i USA, kidnappades och fördes över till Syrien för tortyr.

Även om USA har visat sig vara lite tokiga så tycker jag det är mindre uppseendeväckande att fängsla personer misstänkta för terrorism under krigstid (även om vissa har visat sig vara oskyldiga och ska ha skadestånd) än att fängsla en simpel turist och i princip döda han för en liten stöld av ett plakat vem som helst hade kunnat ta som en souvenir.

Sen ifall du menar att på grund utav att det inte finns någon formell fred så är detta ursäktat, ja då har man ju inte någon rätt att klaga på vad som helst USA gör mot Nordkorea i form av sanktioner, övningar osv.

Men är det inte så att det inaktiva kriget råder formellt mellan Syd och Nordkorea, istället för med USA?

Föresten... jag tycker också att USAs rättsystem har varit vansinnigt sedan 9/11, men att jämnföra med Nordkorea är väl lite att ta i.
Senast redigerad av Al.Zarqawi 2017-06-20 kl. 15:43.
Citera
2017-06-20, 15:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Ditt USA-hat gör dig till en lallande idiot med noll substans. Men fortsätt du försvara terrorister och ditt älskade skitland Nordkorea
Citera
2017-06-20, 15:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Även om USA har visat sig vara lite tokiga så tycker jag det är mindre uppseendeväckande att fängsla personer misstänkta för terrorism under krigstid (även om vissa har visat sig vara oskyldiga och ska ha skadestånd) än att fängsla en simpel turist och i princip döda han för en liten stöld av ett plakat vem som helst hade kunnat ta som en souvenir.
Finns det något som tyder på att Nordkorea planerade att döda eller allvarligt skada den där turisten? till skillnad då från USA som helt avsiktligt använde sig av tortyr vilket vi vet i flera fall lett till döden.

Och som sagt, att skylla på krigstid är lite ihåligt när man själv startade kriget och de "terrorister" man talar om, i den mån de alls gjort något, kanske bara kämpat mot ockupationsarmén. Vi har ju också exemplet med John Walker Lindh, amerikanen som åkte ned till Afghanistan och för att slåss för en grupp skurkar mot en annan grupp skurkar och helt plötsligt fann sig fängslad av USA som förrädare för att medan han var där hade USA bestämt sig för att stödja den andra gruppen skurkar.

Citat:
Sen ifall du menar att på grund utav att det inte finns någon formell fred så är detta ursäktat,
Jag menade tvärtom att om du vill ursäkta USA övergrepp i Afghanistan med att det rådde krig är det du som får acceptera även Nordkoreas agerande.
Citera
2017-06-20, 16:38
Medlem
Citat:

vissa borde plocka huvudet ur....
USA:s hantering kring Guantanamo och en del andra rättsfrågor lämnar helt klart en del att önska, men i detta enskilda fall är det ointressant då två fel aldrig kan ge ett rätt.
Citera
2017-06-20, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försökskanin?

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
fyfan va dom måste utsatt han för skit om han hamnade i koma för 1 år sen.. usa borde jämna nordkorea med marken, sjuka jävlar där...

Man funderar så klart över vad de kan ha gjort med honom? Kanske använde de honom som någon försökskanin av något slag?

Warmbiers familj hade inte hört av honom sedan han erhöll domen i mars 2016. Enligt nordkoreanska myndigheter hade han legat i coma under ca ett års tid innan han släpptes. Varför han frigavs var naturligtvis att myndigheterna där inte ville ha honom kvar eftersom risken var uppenbar att han snart skulle avlida. Då var det "bättre" för dem att han fick avlida hemma i USA.

Det finns väl ytterligare amerikaner som befinner sig inom det nordkoreanska "rättsystemet"? Nej det är verkligen inget bra turistmål detta land för en amerikansk medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in