Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 12:10
  #565
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Är du dum på riktigt eller ? Hur står det till med allmänbildningen ? Koma betyder samma sak som blind och döv. Dvs den som befinner sig i koma, är både blind och döv samtidigt, och kan tex inte svälja. Det är väl bara de anhörigas sätt att förstärka beskrivningen om OWs tillstånd, för dem som inte vet vad koma innebär.

Åk tex till närmsta sjukhus så kan du se hur komatösa patienter ser ut och vad de kan göra och inte kan göra ? Men jag gissar att du mest tittar på youtube ?



Det är mycket möjligt att OWs kropp genomgick någon slags obduktion eller en full obduktion ändå, dessutom är jag säker på att mängder av prover har tagits när OW återvände till USA. Det är mycket möjligt att USA sitter på väldigt mycket mera information kring OWs död, men håller inne med ganska mycket, av rent politiska skäl.

Att tänderna var illa skadade tyder ju på tortyr av något slag, tex att med vanliga tänger bryta av tänderna eller vanlig hederliig misshandel, mm. Den enda "sjukdom" som kan skada tänderna allvarligt på en så pass ung människa med god tandstatus innan är ju skörbjugg, men den måste ju då ha pågått en längre tid. I och för sig så kan ju amfetaminmissbrukare och cannabismissbrukare få extremt dålig tandstatus på kort tid.

En annan sak som kan skada tänderna är tex epileptiska anfall, men då drabbas nästan bara de bakre tänderna, och nästan alltid bara en sida. Epileptiska anfall brukar komma i och med svåra hjärnskador och emot dessa så ger man kramplösande medel tex Diazepam, Stesolid mfl.



Full transparans - Haha Du är nog mera än lovligt korkad --- Det är väl klart att fångar i regel prisar sin fängelsetid där, i annat fall så kan ju de kvarvarande västerländska fångarna råka ut för typ "diverse tråkigheter", typ...
Jämför Schibbye & Persson --- jag tror inte att de talade sanning om vistelsen på fängelset i Etiopien heller. Annars om de hade trivts så bra så skulle de väl ha önskat stannat kvar på fängelset ?
Jämför man tex Guantanamo med NKs fängelser så är nog Guantanamo rena drömfängelset, Den som är sugen på att fördjupa sig i ämnet kan ju se serien Världens värsta fängelser
Där får nog de flesta sitt lystmäte av elände - Men det är väl USAs fel det också enligt henvänstern

Jag tycker att det är dags för SecundusSilent att bevisa sin tes om NKs utmärkta fängelser genom att göra ett Wallraffande experiment med att ta sig till NK, stjäla en banderoll, skoja om Raket-Kim, sitta av några år, och komma hem som en grönsak med regeringsplanet



Javisst, en sjukdom kan ju drabba alla - Men hur skulle sjukdomen/förgiftningen gått till då ? Varför finns inte det ett tillkännagivande om fler förgiftningar vid samma tillfälle ? Om du nu sitter inne med sådan information så kan du ju delge den här till oss på FB.

Jag antar att SecundusSilent vet ju just inte ett skit mera än vad vi redan gör

Varför kom det inte en kommunike' om OWs hälsotillstånd på en gång ? Botulism utvecklas på 3-10 dygn efter intaget av giftig mat, och blir då snabbt livshotande

NK kan ju ha testat VX nervgas på OW, men bestämt sig för att behålla honom vid liv och gett motgift, fastän lite försent så att OW blev en grönsak. VX dödade ju Lill-Kims halvbror, Kim Jong Nam på Kuala Lumpurs flygplats, en rättegång som startade väl igår. Men det är väl USAs fel det också enligt FBs henvänster här...

Hursomhelst så kan ju OW ha drabbats av botulism, helt omöjligt är det ju inte. Men så pass svår förgiftning leder till 100 % död i de allra flesta fall, i och med att andningsfunktionen upphör. Plus också att styrningen av hjärtverksamheten upphör. Man hinner vanligen inte sätta in en pacemaker i tid. Patienten blir helt enkelt en grönsak. Det finns inget motgift emot botulism, mer än att lägga patienten i respirator, och hoppas på att kroppen rensar ut giftet av sig självt

Jag har för mig att efter 3-4 månader så går det inte att påvisa något botulinumtoxin i vävnaderna alls, giftet lämnar inga kvarstående rester efter så lång tid

Däremot så finns det ju en koppling emellan filmen The Interview, år 2014 och OWs död, I filmen så avsåg man att mörda Lill-Kim lite snabbt med något gift liknande ricin. Man kan ju ifrån NKs sida ha känt att de måste bemöta hotet i filmen. Det kan också ha inspirerat till utföra mordet på Kim Jong Nam -- Långsökt javisst men det är inget som är omöjligt i NKs politiska värld, tyvärr

The Interviews medarbetare står väl fortfarande under dödshot ifrån NK, kan jag tro ?

Du gör ett jättefint och långt utlägg som tyvärr havererar direkt i början.

Han har inte utsatts för någon 'yttre' åverkan enligt dom amerikanska läkarna som har undersökt honom. Nu finns det några konspiratoriskt lagda här som tror att han ändå har torterats på insidan utan att det lämnar märken på kroppen, men det finns inga bevis för det heller. Hans tänder var inte skadade eller förvridna enligt läkaren, det var en lögn från föräldrarnas sida som tyvärr sprids som sanning. Men det är så propagandan fungerar i USA.

Så till dig kan jag bara säga, tänk om, gör om, och gör rätt.
Citera
2017-10-05, 19:39
  #566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
En AMERIKANSK doktor som har undersökt hans kropp, säger att han INTE har blivit utsatt för tortyr, det fanns inga märken på våld på hans kropp förutom ett sår på foten. Är det så svårt att fatta?
Han har drabbats av syrebrist, alltså försökt hänga sig själv. Och såret på foten kan mycket väl va från fallet när repet skars av?

Nej, ett sår på foten ifrån ett fall som skett 15 månader tidigare borde varit läkt om OW omgående fick läkarvård. Som jag ser det så är det såret på foten med största sannolikhet ett helt vanligt liggsår, och de brukar uppstå på fötterna. Just på grund av att vi kan anta att OW varit sängliggande en lång tid, och att man på NKs sjukhus inte har flyttat om fötternas och benens position tillräckligt ofta. Även unga människor kan få liggsår, i synnerhet som de inte kan röra på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det som stinker med det här ärendet är att NK väntat så lång tid med att tillkännage Ottos tillstånd. Hade man gått ut med information med en gång efter skadans inträffande hade jag varit mindre misstänksam. Nu ser det istället ut som att man försöker dölja något.

Jo det är extremt hänsynslöst gentemot OWs anhöriga att ha hållit inne information på det sättet. Skulle NK istället välja att offentliggöra OWs journal och eventuella labbprover så vore det ju en välgärning emot dem.

Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Hur vet vi hur länge NK har väntat med att tillkännage hans tillstånd? Har vi fått någon information om när det hände?

Alltså det är ju lite konstigt med den här diskussionen, det har varit känt i utländska medier sedan straxt innan han skickades hem, det finns rätt många artiklar. Svenska medier har dock varit mycket sparsamma med att rapportera om OW. Sen att ni yrar om konspirationer hit och dit nu ?

Ni konspirationsteoretiker kan väl åka hem till OWs anhöriga och berätta om era spännande teorier för dem, rentav kan ni ju komma med i tex Jimmy Kimmel Live eller Ophra ?

Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Nu tror alla att NK är skyldiga och det passar deras agenda. Hade sanningen kommit fram så hade det visat att NK är oskyldiga.

NK är säkert heeelt oskyldiga, fråga Margot Wallström ?

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Enligt dailymail-artikeln:

The coroner found a collection of 10 scars on Otto's 'well-developed, well-nourished' body, but nothing serious enough to indicate he was tortured

De har alltså skött både dropp och sondmatning, eventuellt också katetrar som de skulle, ser det ut som.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
he showed no signs of broken bones or other trauma but that he had severe and extensive brain damage.

OW har alltså blivit röntgad på både tvären och längden och man då inte sett några brutna ben eller liknande. Dock så kan hjärnskador uppstå av många många varierande orsaker.
En vanlig orsak är ju tex en vanlig blodpropp och som ger upphov tilll att hjärnvävnad dör. Den återbildas alltså inte utan brukar synas som ett stort ärr på röntgen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det konstiga är varför hans föräldrar ljuger om hans tillstånd, t ex kommentaren om att "it 'looked like someone had taken a pair of pliers and rearranged' his bottom teeth".

Hursomhelst om detta är sant eller inte, men det kan hänga ihop med att OW haft ett respiratormunstycke i munnen under så lång tid, det förskjuter tänderna lite grand i taget, i regel mest i nederkäken förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Att NK försöker dölja det tycker jag inte är konstigt, de hade ju redan innan en väldigt spänd relation med USA och självklart vill man inte gå ut med något som skulle förvärra detta ytterligare.

Haha, typiskt kommunistförsvar, kommunisterna vill alltid hemlighålla allt de kan bara för att det ska göras, på det viset så gör de det hela värre för sig själva. Fastän det begriper de inte själva...

Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Du gör ett jättefint och långt utlägg som tyvärr havererar direkt i början.

Okej, jag får böja mig för NK-expertisen här då Hur skulle det vara om du, clutchshooter, ville bevisa din tes om NKs oförvitlighet och transparans med att du och SecundusSilent skulle åka till NK, stjäla en banderoll och förölämpa Lill-Kim , åka in på kåken i NK, Löfve'n får betala mutor för att få ut er och så kan ni komma hem som grönsaker och sen berätta vad som hänt ? Man kan ju tex blinka morsekod med ögonen

Nej, jag tycker självfallet att det är du ska komma med en förklaring till OWs tillstånd och ev botulismen då ?
Botulism var ju en sjukdom som var vanligare förr, och nästan alltid så var orsaken till det dåliga konserver. Så man undrar ju om NK har dåliga konserver och konserveringsmetoder ?


Som jag anser det så kan det inte ha förelegat en hängning utan att det då synts skador på tex luftstrupen, eller typ dislokation av nackkotorna.

Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Men det är så propagandan fungerar i USA.

Jag tycker snarare att kritiken emot NK i det här ärendet har varit rätt så tunn ifrån USAs sida. Det är mycket möjligt att USA har mycket mera info kring det här, i form av provsvar mm, Kom ihåg att USA har väl fler fångar i NK, och är de för hårda i sin kritik ang OW så råkar andra utländska fångar i NK riktigt illa ut. Kom ihåg att NK i sina tal mest talar om allsköns hämnd emot USA på alla upptänkliga vis.

Det verkar som att NK har velat med att skicka hem OW, Om de har någorlunda kunniga läkare i NK så borde de ju sett prognosen tidigt. Eller så ville NK att han skulle dö i NK, någon annan prognos kan ju inte jag ha sett framför mig

Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Så till dig kan jag bara säga, tänk om, gör om, och gör rätt.

Jag försöker och försöker, men det går ju inte, kan väl bero på att jag känner folk som växt upp i kommunistländerna. Ingen av dem vill ha kommunismen tillbaks, så sorry du får nog behålla dina kommunistsympatier för dig själv
- Jag är nog obotlig antikommunist, tyvärr...
Citera
2017-10-05, 20:31
  #567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Du gör ett jättefint och långt utlägg som tyvärr havererar direkt i början.

Han har inte utsatts för någon 'yttre' åverkan enligt dom amerikanska läkarna som har undersökt honom. Nu finns det några konspiratoriskt lagda här som tror att han ändå har torterats på insidan utan att det lämnar märken på kroppen, men det finns inga bevis för det heller. Hans tänder var inte skadade eller förvridna enligt läkaren, det var en lögn från föräldrarnas sida som tyvärr sprids som sanning. Men det är så propagandan fungerar i USA.

Så till dig kan jag bara säga, tänk om, gör om, och gör rätt.
Tycker det är löjligt att hålla på att yra om konspirationsteoretiker och propaganda då vi pratar om världens mest slutna land, där flertalet samstämmiga vittnesmål finns om att regimen bedriver tortyr och grova övergrepp mot befolkningen samt då diktatorns halvbror precis blivit lönnmördad. Att andra amerikanska fångar behandlats förhållandevis väl tidigare visar inte ett skit, i synnerhet inte då man dolde Ottos tillstånd i över ett år och vägrade låta folk utifrån träffa honom.

Det finns en lång indiciekedja här som starkt talar till NK:s nackdel. Att en och annan förvirrad kommunist eller nordkoreanskfinansierad tangentbordskrigare inte vill inse detta må visserligen vara hänt.

Som sagt, ser det ut som skit och luktar som skit så är det också det i 99,9999% av fallen. Därutöver har NK oavsett vad som hänt det fulla ansvaret för dödsfallet.
__________________
Senast redigerad av pf10 2017-10-05 kl. 20:56.
Citera
2017-10-06, 02:43
  #568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Tycker det är löjligt att hålla på att yra om konspirationsteoretiker och propaganda då vi pratar om världens mest slutna land, där flertalet samstämmiga vittnesmål finns om att regimen bedriver tortyr och grova övergrepp mot befolkningen samt då diktatorns halvbror precis blivit lönnmördad. Att andra amerikanska fångar behandlats förhållandevis väl tidigare visar inte ett skit, i synnerhet inte då man dolde Ottos tillstånd i över ett år och vägrade låta folk utifrån träffa honom.

Håller ju helt med här, å andra sidan kan jag ju faktiskt hålla med clutchshooter på ett plan, nämligen att NK kan ju ha meddelat om Otto Warmbiers tillstånd långt tidigare till USA, men det har inte vidarebefordrats varken till media eller anhöriga.
-- Men det finns ju ett aber i det här, Vad som händer internt i NK brukar ju gå via bla den Svenska Ambassaden i Pyongyang eftersom USA inte har någon ambassad där. Det brukar ju läcka någon information därifrån då och då.

Vad jag tänkt på att det kanske inte var Botulism som gjorde OW till en grönsak utan en annan mycket farlig bakterieinfektion, nämligen Stelkramp, som ger kramper i hela kroppen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stelkramp
https://en.wikipedia.org/wiki/Tetanus

Ett av de första symptomen är svårigheten att röra käken smidigt, och redan på rättegången så ser det så ut. Nacken blir också stel efter hand och patienten får en ryckig gång. Vilket ju också syns på filmen
Sjukdomen är mycket plågsam, och kan ju påverka andningen så illa att patienten får syrebrist och dör

Stelkramp orsakas av ett vanligt sår som infekterats av Tetanus-bakterierna.
Stelkramp är vanligare än Botulism, och jag kan mycket väl tänka mig att man kan få det i fängelsemiljöer.
Stelkrampen lämnar inga spår, utom kanske kvarvarande snedställning av kroppen och lemmar. Biokemiskt så går det inte att påvisa i efterhand, Det har forskats om det som lämpligt kemvapen. Det är dock uselt till det, men det är ju inte omöjligt att NK experimenterar aktivt med detta som avrättningsmetod eftersom man i NK leker med VX och kärnvapen

Botulism och Stelkramp (Tetanus) är varandras motsatser pga att Botulism orsakar svår förlamning, medans Stelkramp är det tvärtom, det orsakar kraftiga spasmer, kramper. På ett sätt påverkar de nervcellerna på samma sätt fast tvärtom så att säga.

Nej fast det är inte möjligt att en välutbildad läkare inte skulle se skillnad på dessa sjukdomar. Men en relativt otränad läkare skulle kunna tro att det var samma sjukdom. Pga att Botulism är så sällsynt numera, men om det förekommer i NK det vet jag ju inte - Helt omöjligt är det ju inte

Det har hänt i bland annat i Indien att läkare misstagit Stelkramp för Botulism, men det då rörde sig om fall där patienterna hade fått vård i ett sent stadium.

NK kan ju hjälpa till med att räta ut frågetecknena genom att publicera de medicinska fakta och journaler som man kan förmoda har nedtecknats.

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det finns en lång indiciekedja här som starkt talar till NK:s nackdel. Att en och annan förvirrad kommunist eller nordkoreanskfinansierad tangentbordskrigare inte vill inse detta må visserligen vara hänt.

Som sagt, ser det ut som skit och luktar som skit så är det också det i 99,9999% av fallen. Därutöver har NK oavsett vad som hänt det fulla ansvaret för dödsfallet.

Ja precis så är det ju -- Även om det låter långsökt så är det ju fullt möjligt att filmen The Interview (*) är upptakten till OWs död, hur konstigt det än låter. I en stenhård diktatur som NK så kan man nog förvänta sig nästan vad som helst och vilka skruvade paranoiska ide'er som helst.

Det har ju framgått att CIA har ju mycket svårt att placera agenter på insidan av NK, men att man gjorde en del försök bla på 1970-talet. Tystnaden är dock så gott som fullständig om vad som egentligen hände då. Nuförtiden så har ju CIA framförallt inriktat sig på att värva de nordkoreaner som arbetar utomlands, men CIA saknar ju därmed också möjligheter att dubbelkolla informationen emot källor inne i NK. Det är alltså inte möjligt att kontrollera om vilka som eventuellt skullle vara dubbelagenter

(*) NKs reaktion på filmen var ju minst sagt uppseendeväckande och oproportionerlig, Man har menat att domen mot Warmbier hade med filmen att göra. Ungefär som Ayatollah Khomeinis fatwa emot Salman Rushdie, typ...
Citera
2017-10-06, 13:42
  #569
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nej, ett sår på foten ifrån ett fall som skett 15 månader tidigare borde varit läkt om OW omgående fick läkarvård. Som jag ser det så är det såret på foten med största sannolikhet ett helt vanligt liggsår, och de brukar uppstå på fötterna. Just på grund av att vi kan anta att OW varit sängliggande en lång tid, och att man på NKs sjukhus inte har flyttat om fötternas och benens position tillräckligt ofta. Även unga människor kan få liggsår, i synnerhet som de inte kan röra på sig.



Jo det är extremt hänsynslöst gentemot OWs anhöriga att ha hållit inne information på det sättet. Skulle NK istället välja att offentliggöra OWs journal och eventuella labbprover så vore det ju en välgärning emot dem.



Alltså det är ju lite konstigt med den här diskussionen, det har varit känt i utländska medier sedan straxt innan han skickades hem, det finns rätt många artiklar. Svenska medier har dock varit mycket sparsamma med att rapportera om OW. Sen att ni yrar om konspirationer hit och dit nu ?

Ni konspirationsteoretiker kan väl åka hem till OWs anhöriga och berätta om era spännande teorier för dem, rentav kan ni ju komma med i tex Jimmy Kimmel Live eller Ophra ?



NK är säkert heeelt oskyldiga, fråga Margot Wallström ?



De har alltså skött både dropp och sondmatning, eventuellt också katetrar som de skulle, ser det ut som.



OW har alltså blivit röntgad på både tvären och längden och man då inte sett några brutna ben eller liknande. Dock så kan hjärnskador uppstå av många många varierande orsaker.
En vanlig orsak är ju tex en vanlig blodpropp och som ger upphov tilll att hjärnvävnad dör. Den återbildas alltså inte utan brukar synas som ett stort ärr på röntgen.



Hursomhelst om detta är sant eller inte, men det kan hänga ihop med att OW haft ett respiratormunstycke i munnen under så lång tid, det förskjuter tänderna lite grand i taget, i regel mest i nederkäken förstås.



Haha, typiskt kommunistförsvar, kommunisterna vill alltid hemlighålla allt de kan bara för att det ska göras, på det viset så gör de det hela värre för sig själva. Fastän det begriper de inte själva...



Okej, jag får böja mig för NK-expertisen här då Hur skulle det vara om du, clutchshooter, ville bevisa din tes om NKs oförvitlighet och transparans med att du och SecundusSilent skulle åka till NK, stjäla en banderoll och förölämpa Lill-Kim , åka in på kåken i NK, Löfve'n får betala mutor för att få ut er och så kan ni komma hem som grönsaker och sen berätta vad som hänt ? Man kan ju tex blinka morsekod med ögonen

Nej, jag tycker självfallet att det är du ska komma med en förklaring till OWs tillstånd och ev botulismen då ?
Botulism var ju en sjukdom som var vanligare förr, och nästan alltid så var orsaken till det dåliga konserver. Så man undrar ju om NK har dåliga konserver och konserveringsmetoder ?


Som jag anser det så kan det inte ha förelegat en hängning utan att det då synts skador på tex luftstrupen, eller typ dislokation av nackkotorna.



Jag tycker snarare att kritiken emot NK i det här ärendet har varit rätt så tunn ifrån USAs sida. Det är mycket möjligt att USA har mycket mera info kring det här, i form av provsvar mm, Kom ihåg att USA har väl fler fångar i NK, och är de för hårda i sin kritik ang OW så råkar andra utländska fångar i NK riktigt illa ut. Kom ihåg att NK i sina tal mest talar om allsköns hämnd emot USA på alla upptänkliga vis.

Det verkar som att NK har velat med att skicka hem OW, Om de har någorlunda kunniga läkare i NK så borde de ju sett prognosen tidigt. Eller så ville NK att han skulle dö i NK, någon annan prognos kan ju inte jag ha sett framför mig



Jag försöker och försöker, men det går ju inte, kan väl bero på att jag känner folk som växt upp i kommunistländerna. Ingen av dem vill ha kommunismen tillbaks, så sorry du får nog behålla dina kommunistsympatier för dig själv
- Jag är nog obotlig antikommunist, tyvärr...

Mycket svammel, jag måste ha träffat en öm tå?

Du har helt missat poängen med mitt inlägg när du börjar skriva att jag skulle va någon NK-expert. Du gjorde ett utlägg baserat på helt fake news - att han skulle ha utsatts för tortyr och att hans tänder var sena/vridna. Man behöver inte va en expert i NK för att kunna förstå en amerikansk läkares undersökning, det borde höra till allmänbildningen. Sen om man har en läkares utlåtande och ändå väljer att lyssna till lögner så säger det en hel del om dig.
Citera
2017-10-06, 14:59
  #570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Mycket svammel, jag måste ha träffat en öm tå?

Läs hela tråden, ärendet är jäkligt märkligt ur många perspektiv faktiskt. Faktiskt så märkligt att det förtjänar att uppmärksammas.

Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Du har helt missat poängen med mitt inlägg när du börjar skriva att jag skulle va någon NK-expert. Du gjorde ett utlägg baserat på helt fake news - att han skulle ha utsatts för tortyr och att hans tänder var sena/vridna. Man behöver inte va en expert i NK för att kunna förstå en amerikansk läkares undersökning, det borde höra till allmänbildningen. Sen om man har en läkares utlåtande och ändå väljer att lyssna till lögner så säger det en hel del om dig.

För somliga människor här i Världen så anses det vara jämförbart med "tortyr" att förvägra en fånge adekvat medicinsk vård vid sjukdom. Liksom det anses vara "tortyr" att inte ställa upp med tillräckligt med vatten och mat. Ditt inlägg fäster jag ingen större vikt vid eftersom NK sitter på hela informationsbiten här, och har ett informationsansvar gentemot OWs anhöriga.

Vad är "Fake News" i det här då ? Att OW satt i fängelse i NK, Att OW var i koma när han anlände till USA ? Att OW är död ?
Så jag anser att det är NKs ansvar att delge information om OWs hela sjukdomsförlopp, provsvar, prognos mm, knappast någon annan, eller hur ?

Vad är din förklaring till såret på foten då ? Det kan vi ju nog enas om att det existerade, eller hur ?
Eller är det också ett sk "Fake News" utlåtande ?

Här finns en av många länkar om NKs fångläger:
http://www.bbc.com/news/world-asia-40269546
Men det är väl "Fake News" det också eftersom det är kapitalistmedia bakom, eller hur ?
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-10-06 kl. 15:18.
Citera
2017-10-06, 17:18
  #571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Håller ju helt med här, å andra sidan kan jag ju faktiskt hålla med clutchshooter på ett plan, nämligen att NK kan ju ha meddelat om Otto Warmbiers tillstånd långt tidigare till USA, men det har inte vidarebefordrats varken till media eller anhöriga.
-- Men det finns ju ett aber i det här, Vad som händer internt i NK brukar ju gå via bla den Svenska Ambassaden i Pyongyang eftersom USA inte har någon ambassad där. Det brukar ju läcka någon information därifrån då och då.

Vad jag tänkt på att det kanske inte var Botulism som gjorde OW till en grönsak utan en annan mycket farlig bakterieinfektion, nämligen Stelkramp, som ger kramper i hela kroppen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stelkramp
https://en.wikipedia.org/wiki/Tetanus

Ett av de första symptomen är svårigheten att röra käken smidigt, och redan på rättegången så ser det så ut. Nacken blir också stel efter hand och patienten får en ryckig gång. Vilket ju också syns på filmen
Sjukdomen är mycket plågsam, och kan ju påverka andningen så illa att patienten får syrebrist och dör

Stelkramp orsakas av ett vanligt sår som infekterats av Tetanus-bakterierna.
Stelkramp är vanligare än Botulism, och jag kan mycket väl tänka mig att man kan få det i fängelsemiljöer.
Stelkrampen lämnar inga spår, utom kanske kvarvarande snedställning av kroppen och lemmar. Biokemiskt så går det inte att påvisa i efterhand, Det har forskats om det som lämpligt kemvapen. Det är dock uselt till det, men det är ju inte omöjligt att NK experimenterar aktivt med detta som avrättningsmetod eftersom man i NK leker med VX och kärnvapen

Botulism och Stelkramp (Tetanus) är varandras motsatser pga att Botulism orsakar svår förlamning, medans Stelkramp är det tvärtom, det orsakar kraftiga spasmer, kramper. På ett sätt påverkar de nervcellerna på samma sätt fast tvärtom så att säga.

Nej fast det är inte möjligt att en välutbildad läkare inte skulle se skillnad på dessa sjukdomar. Men en relativt otränad läkare skulle kunna tro att det var samma sjukdom. Pga att Botulism är så sällsynt numera, men om det förekommer i NK det vet jag ju inte - Helt omöjligt är det ju inte

Det har hänt i bland annat i Indien att läkare misstagit Stelkramp för Botulism, men det då rörde sig om fall där patienterna hade fått vård i ett sent stadium.

NK kan ju hjälpa till med att räta ut frågetecknena genom att publicera de medicinska fakta och journaler som man kan förmoda har nedtecknats.



Ja precis så är det ju -- Även om det låter långsökt så är det ju fullt möjligt att filmen The Interview (*) är upptakten till OWs död, hur konstigt det än låter. I en stenhård diktatur som NK så kan man nog förvänta sig nästan vad som helst och vilka skruvade paranoiska ide'er som helst.

Det har ju framgått att CIA har ju mycket svårt att placera agenter på insidan av NK, men att man gjorde en del försök bla på 1970-talet. Tystnaden är dock så gott som fullständig om vad som egentligen hände då. Nuförtiden så har ju CIA framförallt inriktat sig på att värva de nordkoreaner som arbetar utomlands, men CIA saknar ju därmed också möjligheter att dubbelkolla informationen emot källor inne i NK. Det är alltså inte möjligt att kontrollera om vilka som eventuellt skullle vara dubbelagenter

(*) NKs reaktion på filmen var ju minst sagt uppseendeväckande och oproportionerlig, Man har menat att domen mot Warmbier hade med filmen att göra. Ungefär som Ayatollah Khomeinis fatwa emot Salman Rushdie, typ...
Jag tror inte för ett ögonblick på NK:s egen historia om sjukdomstillståndet eller några andra sjukdomar heller för den delen. Svenska diplomater fick träffa Otto strax innan domen föll. Därefter var det locket på i över ett år innan de ånyo fick se honom. Skulle Otto fallit offer för en sjukdom hade NK haft allt att vinna på att vara transparenta med detta och låta de svenska diplomaterna ha fortsatt insyn i fallet. Nu valde man istället aktivt att motarbeta det. Jag är övertygad om att det hände något strax efter det att Otto fick sin dom, planerat eller oplanerat men med ondsint uppsåt som gjort att dessa skador uppstått. Därefter har man med hjälp av tiden säkerställt att inga uppenbara spår varit synliga.
Citera
2017-10-06, 17:34
  #572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag tror inte för ett ögonblick på NK:s egen historia om sjukdomstillståndet eller några andra sjukdomar heller för den delen. Svenska diplomater fick träffa Otto strax innan domen föll. Därefter var det locket på i över ett år innan de ånyo fick se honom. Skulle Otto fallit offer för en sjukdom hade NK haft allt att vinna på att vara transparenta med detta och låta de svenska diplomaterna ha fortsatt insyn i fallet. Nu valde man istället aktivt att motarbeta det. Jag är övertygad om att det hände något strax efter det att Otto fick sin dom, planerat eller oplanerat men med ondsint uppsåt som gjort att dessa skador uppstått. Därefter har man med hjälp av tiden säkerställt att inga uppenbara spår varit synliga.

Det kan ligga mycket i detta faktiskt. Att det är precis vad som har hänt. Det är mycket möjligt att USA har mera information än vad som har delgivits till media. Jag menar att OW torde ha blivit mycket väl undersökt när han anlände till USA. Det är en en aning märkligt att NK valde att skicka hem honom och inte behöll honom för att han skulle dö där i NK ? Respiratorn kan ju hända att den behövdes till någon annan ? Inte vet jag...

Ondsint uppsåt ja, NK hade ju sagt att de ville hämnas på USA för filmen, en del skribenter tror ju att domen emot OW var ju just det -- en hämnd
Citera
2017-10-10, 19:50
  #573
Avstängd
Vad är "Fake News" i det här då ? Att OW satt i fängelse i NK, Att OW var i koma när han anlände till USA ? Att OW är död ?
Så jag anser att det är NKs ansvar att delge information om OWs hela sjukdomsförlopp, provsvar, prognos mm, knappast någon annan, eller hur ?

Vad är din förklaring till såret på foten då ? Det kan vi ju nog enas om att det existerade, eller hur ?
Eller är det också ett sk "Fake News" utlåtande ?

Här finns en av många länkar om NKs fångläger:
http://www.bbc.com/news/world-asia-40269546
Men det är väl "Fake News" det också eftersom det är kapitalistmedia bakom, eller hur ?[/quote]

Fake news var att han hade blivit synbart torterad, att hans tänder var snea. Det var det jag tog upp. Sen blir du bara pinsam.

Jag är till skillnad från dig ingen doktor, så kan köpa din förklaring med liggsår. Har inte sagt att det är fake news så där gör du bort dig igen.
Citera
2017-12-03, 06:23
  #574
Medlem
Crime-boy2s avatar
Hur fungerar sjukvården generellt i NK? Nån som vet något?
Citera
2019-04-26, 01:56
  #575
Avstängd
wwrs avatar
Washington Post skriver att NK krävt $2 M för Ottos sjukhusvård. (betalvägg)
https://www.washingtonpost.com/ampht...cfb_story.html

Newsweek säger att USA betalade.
https://www.newsweek.com/trump-agree...-1405998?amp=1

Om NK kunnat göra troligt att det var ett självmordsförsök och villkoren för NK-resor är att man betalar sjukvård själv är det inte helt orimligt. Men lite förvånande, det kan ge Kim dålig PR.

Inte oväntat vårdades han på bra sjukhus.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-04-26 kl. 02:01.
Citera
2019-04-26, 03:04
  #576
Avstängd
wwrs avatar
Jag ser i Newsweek att NK sagt botulism och sömnmedicin, men inget är väl säkert. Man kanske vill vara hjälpsam och täcka över självmordsförsök eller i alla fall inte ta upp alltför obehagliga saker.

USA dömde NK att betala $501 miljoner i skadestånd, men åkte istället själva på att betala en räkning på $2 miljoner. Vad gör man åt sådana förhandlare?

Som asiatiska affärsmän så förhandlar Kim in varje krona. Xi är väl minst lika vass. När globalisterna lagt väst-världen i spillror så kommer den amerikansk-israeliska aggressionen att ställas mot den asiatiska daoismen. Få se hur det går. USA öppnade krig mot Irak, men vem vann? Kanske Iran ... ?
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-04-26 kl. 03:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback