Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Tror inte man ska använda logik och sunt förnuft när man pratar om Nordkorea och dess ledare. Det kan ha varit tillräckligt att NK var förargat över de nya sanktionerna och tog första bästa amerikan som endast tittade snett på en prooagandaaffisch. Foliehattsresonemanget om CIA och kyrkan tycker jag endast belägger ovanstående.
Jag finner det vidare besynnerligt att en totalitär övervakningsstat inte kan presentera mer än en kort filmsnutt på en mörk figur i syfte att bevisa att studenten är skyldig. Min första tanke när jag såg filmen var att den var dåligt datoranimerad med tanke på att figuren är helmörk samt har ett något märkligt rörelsemönster. Ärligt talat hade en sådan filmsekvens haft noll bevisvärde i en rättsstat.
Det som jag tycker talar emot att allting skulle vara uppdiktat från första början vad gäller anklagelserna är just att de är så löjliga. Om de skall fabricera videobevis och anklagelser, varför inte fabricera något trovärdigt? Varför inte visa en mörk skum film där han sätter ut avlyssningsutrustning?
Nu har vi istället en film som påstås visa honom försöka stjäla en affisch i en korridor och sedan spinner de en löjlig historia runt det. Just det banala i det påstådda brottet får mig att tro att det var en dum fyllegrej som de sedan utnyttjade. Jag håller för övrigt med om att filmen i en riktig rättsstat inte har mycket värde.
När det kommer till om det var tortyr eller inte har jag svårt att bestämma mig för vad jag skall tro. Å ena sidan skulle jag inte bli förvånad om Nordkorea torterat honom, men å andra sidan ser jag inget syfte med att tortera honom heller. Om de inte köpt sin egen historia om att han är CIA-agent förstås.
Vad gäller videons kvalitet kanske man skall komma ihåg att Nordkorea trots allt inte är någon rik väststat liksom Sverige. Det är nog inte alltför konstigt att kamerorna som sitter utspridda på diverse hotell inte alltid håller modern standard vad gäller bildkvalitet.