2017-06-17, 15:40
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Det verkar dröja ett tag till Warmbier kan tacka Rodman..

Förstås många oklarheter. Men låt oss ta det som sagts för sant.

1. Warmbier drabbas av botulism.
2. Han får en sömntablett.
3. Han faller i koma.

Så vad göra? DFR Korea har inte stora resurser inom hälso- och sjukvård och dessa är förstås inte främst riktade mot fångar som begått brott mot staten och fått 15 år för det.

Men tänk till nu: USA är landet som mest vill ha än mer sanktioner mot DFR Korea. Dessa sanktioner drabbar bl a hälso- och sjukvården, så man kan rikta tillbaks kritiken mot regimen i Washington: Be carefull what you ask for.

I övrigt kan man säga att Warmbier är ett tragiskt fall. Han bröt ju helt ihop då han i domstolen skulle svara för konsekvenserna av sina handlingar. Men domstolen hade bara att följa lagen.

Fast du är väl överlycklig att Otto aldrig kommer att kunna berätta, vad han var med om i koncentrations lägret. Så nu kan väll du och andra kommunister fortsätta att försköna om Nordkorea.
Citera
2017-06-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs
Filmen är luddig, det har du rätt i, men varför skulle Nordkorea välja ut denna student för att sätta dit? Folk från USA turistar i Nordkorea titt som tätt, vad jag förstått, utan att Nordkorea fabricerar brott som de påstås begått. Jag tror snarare att han gjorde en dumhet på fyllan och Nordkorea tar chansen att klämma till honom hårt.

Om turister, tillsynes på måfå, skulle börja anklagas för brott i Nordkorea tror jag att deras turistnäring skulle dö ganska fort och även om Nordkorea inte är det normalaste landet på detta klot tror jag inte de vill det.
Tror inte man ska använda logik och sunt förnuft när man pratar om Nordkorea och dess ledare. Det kan ha varit tillräckligt att NK var förargat över de nya sanktionerna och tog första bästa amerikan som endast tittade snett på en prooagandaaffisch. Foliehattsresonemanget om CIA och kyrkan tycker jag endast belägger ovanstående.

Jag finner det vidare besynnerligt att en totalitär övervakningsstat inte kan presentera mer än en kort filmsnutt på en mörk figur i syfte att bevisa att studenten är skyldig. Min första tanke när jag såg filmen var att den var dåligt datoranimerad med tanke på att figuren är helmörk samt har ett något märkligt rörelsemönster. Ärligt talat hade en sådan filmsekvens haft noll bevisvärde i en rättsstat.
Citera
2017-06-17, 19:39
Medlem
Citat:
"Givetvis"? Ingenting talar för detta.
Du återberättar istället de vanliga fantasierna om vad amerikaner tros utsättas för i DFR Korea efter att de blivit gripna. Här kan du läsa om vad som verkligen händer från en verklig amerikan som verkligen var fången i DFR Korea.

Fallet Matthew Miller – också en amerikansk student - dömd till 6 års hårt arbete 2014, i en intervju efter att han skickats ut från DFR Korea:
“Miller said he had prepared himself for the ordeal he believed he would face in detention, but was surprised by how well he was treated. He was allowed to keep possession of his iPhone and iPad for “at least a month” after his arrival in North Korea, enabling him to listen to music and access other stored information, although he could not use them to send or receive messages from elsewhere. “This might sound strange, but I was prepared for the ‘torture’. But instead of that I was killed with kindness, and with that my mind folded and the plan fell apart,” he said, speaking from his home in California.”
https://www.theguardian.com/world/20...matthew-miller
Faktum kvarstår fortfarande att han har omfattande hjärnskador och läkare inte hittar några spår eller indikationer på den aktuella sjukdomen/förgiftningen. Detta är ingenting som totalitära skurkstater eller smygkommunister kan prata bort.
Citera
2017-06-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Otto Warmbier studerade på ett universitet i delstaten Virginia i USA och besökte Pyongyang i Nordkorea. Där bestämde han sig för att stjäla banderollen från en del av hotellet som han bodde på där endast personal är tillåten att vistas. Senare greps han och nu får han knega för diktatorn i 15 år.

Kommer jenkarna att begära ut honom? Hur ser FN på detta? Ytterligare sanktioner?

[spoiler]15 års straffarbete i Nordkorea för brott mot staten. Det är domen mot den 21-årige amerikanska studenten Otto Warmbier som stal en banderoll med politiskt budskap.

Otto Warmbier studerade på ett universitet i delstaten Virginia i USA och besökte Pyongyang i Nordkorea. Där bestämde han sig för att stjäla banderollen från en del av hotellet som han bodde på där endast personal är tillåten att vistas. Han greps i januari när han skulle lämna landet.

Bad om ursäkt i TV
Han har tidigare i februari bett om ursäkt i statlig nordkoreansk tv där Otto Warmbier förklarade handlingen med att en väns mor har erbjudit honom en begagnad bil, värd 10.000 dollar, i utbyte mot banderollen. I klippet ber han, gråtande, om ursäkt och säger att han har begått ”det värsta misstaget i sitt liv”.

Rättegången pågick i ungefär en timme på onsdagsmorgonen. Domen kommer bara ett par veckor efter att USA, tillsammans med andra länder, lyckades få FN att gå med på tuffare sanktioner mot Nordkorea som straff för kärnvapenprov och robotuppskjutningar.
r
sluta ha med referenser där du skickar trafik till svt:s hemsida. svt denna kommunistiska lögncentral.

i utländska media används amerikanska fångar som brickor i ett spel. för att pressa amerikanerna på pengar och annat som kommunisterna behöver. warmbier kan inte prata eller kommunicera, han är i ett vegetativt tillstånd och han svarar bara om det är någon som rör vid honom. en stor del hjärnväv fattas för att hjärnan inte fått syre. förmodligen har kommunisterna trott att amerikanerna skickat honom för att spionera och genom att kväva honom vill de signallera vad som händer med spioner.
Citera
2017-06-17, 23:30
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Tror inte man ska använda logik och sunt förnuft när man pratar om Nordkorea och dess ledare. Det kan ha varit tillräckligt att NK var förargat över de nya sanktionerna och tog första bästa amerikan som endast tittade snett på en prooagandaaffisch. Foliehattsresonemanget om CIA och kyrkan tycker jag endast belägger ovanstående.

Jag finner det vidare besynnerligt att en totalitär övervakningsstat inte kan presentera mer än en kort filmsnutt på en mörk figur i syfte att bevisa att studenten är skyldig. Min första tanke när jag såg filmen var att den var dåligt datoranimerad med tanke på att figuren är helmörk samt har ett något märkligt rörelsemönster. Ärligt talat hade en sådan filmsekvens haft noll bevisvärde i en rättsstat.

Det som jag tycker talar emot att allting skulle vara uppdiktat från första början vad gäller anklagelserna är just att de är så löjliga. Om de skall fabricera videobevis och anklagelser, varför inte fabricera något trovärdigt? Varför inte visa en mörk skum film där han sätter ut avlyssningsutrustning?

Nu har vi istället en film som påstås visa honom försöka stjäla en affisch i en korridor och sedan spinner de en löjlig historia runt det. Just det banala i det påstådda brottet får mig att tro att det var en dum fyllegrej som de sedan utnyttjade. Jag håller för övrigt med om att filmen i en riktig rättsstat inte har mycket värde.

När det kommer till om det var tortyr eller inte har jag svårt att bestämma mig för vad jag skall tro. Å ena sidan skulle jag inte bli förvånad om Nordkorea torterat honom, men å andra sidan ser jag inget syfte med att tortera honom heller. Om de inte köpt sin egen historia om att han är CIA-agent förstås.

Vad gäller videons kvalitet kanske man skall komma ihåg att Nordkorea trots allt inte är någon rik väststat liksom Sverige. Det är nog inte alltför konstigt att kamerorna som sitter utspridda på diverse hotell inte alltid håller modern standard vad gäller bildkvalitet.
Citera
2017-06-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs
Det som jag tycker talar emot att allting skulle vara uppdiktat från första början vad gäller anklagelserna är just att de är så löjliga. Om de skall fabricera videobevis och anklagelser, varför inte fabricera något trovärdigt? Varför inte visa en mörk skum film där han sätter ut avlyssningsutrustning?

Nu har vi istället en film som påstås visa honom försöka stjäla en affisch i en korridor och sedan spinner de en löjlig historia runt det. Just det banala i det påstådda brottet får mig att tro att det var en dum fyllegrej som de sedan utnyttjade. Jag håller för övrigt med om att filmen i en riktig rättsstat inte har mycket värde.

När det kommer till om det var tortyr eller inte har jag svårt att bestämma mig för vad jag skall tro. Å ena sidan skulle jag inte bli förvånad om Nordkorea torterat honom, men å andra sidan ser jag inget syfte med att tortera honom heller. Om de inte köpt sin egen historia om att han är CIA-agent förstås.

Vad gäller videons kvalitet kanske man skall komma ihåg att Nordkorea trots allt inte är någon rik väststat liksom Sverige. Det är nog inte alltför konstigt att kamerorna som sitter utspridda på diverse hotell inte alltid håller modern standard vad gäller bildkvalitet.
Kan en västerlänning verkligen få sig en fylla i NK? Nåväl, jag köper att det faktiskt kan ha inträffat men samtidigt kan jag inte släppa att filmsekvensen ser märklig ut, olik andra klipp man sett från kameror med dålig kvalitét. Med tanke på hur mycket konstigheter som hänt tidigare i landet, tror jag vi ska vara försiktiga med att applicera vår egen logik på hur maktskiktet tänker.
Senast redigerad av pf10 2017-06-18 kl. 10:15.
Citera
2017-06-18, 10:28
Medlem
Är man idiot så är man >.<
Citera
2017-06-18, 11:57
Medlem
Qebuis avatar
Brr, fattar inte ens att man vågar sätta sin fot där i landet.
Citera
2017-06-18, 14:49
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Nåväl, jag köper att det faktiskt kan ha inträffat men samtidigt kan jag inte släppa att filmsekvensen ser märklig ut, olik andra klipp man sett från kameror med dålig kvalitét. Med tanke på hur mycket konstigheter som hänt tidigare i landet, tror jag vi ska vara försiktiga med att applicera vår egen logik på hur maktskiktet tänker.

Mycket möjligt att filmsekvensen är fabricerad och att Warmbier aldrig ens rörde skylten.

Det som turisterna får se i Pyongyang är mestadels en illusion skapad av kulisser och skådespelare.

Dock tror jag inte att Warmbiers hjärnskada var planerad utan att den uppkom pga att nåt gick snett. Hjärnskadan har ytterligare fläckat ner Nordkoreas dåliga anseende, så det är egentligen märkligt att regimen skickade hem Warmbier i det tillståndet. De skulle kunna ha avlivat honom istället, låtit åren gå och sen skyllt på att han tog livet av sig eller att han dog pga sjukdom. Då hade uppståndelsen inte blivit lika stor.

Citat:
Ursprungligen postat av Qebui
Brr, fattar inte ens att man vågar sätta sin fot där i landet.

Jag tror att turismen till Nordkorea kommer att avta ett tag just pga den bisarra incidenten med Warmbier.
Senast redigerad av Lazermannen 2017-06-18 kl. 14:54.
Citera
2017-06-18, 22:43
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Jag tror att turismen till Nordkorea kommer att avta ett tag just pga den bisarra incidenten med Warmbier.

Det tror jag inte. Warmbier är en tjuv och han blev dömd. Sedan blev han sjuk, tog sömnmedel och vaknade inte upp. Otur för honom.
Citera
2017-06-18, 22:51
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Faktum kvarstår fortfarande att han har omfattande hjärnskador och läkare inte hittar några spår eller indikationer på den aktuella sjukdomen/förgiftningen. Detta är ingenting som totalitära skurkstater eller smygkommunister kan prata bort.

Frågan är vad som kan hittas genom en preliminär undersökning långt över ett år efter att han drabbats? Kan man hitta spår om kroppen gjort sig av med en hel del hjärnsubstans dessutom? Är du läkare och expert? Har du själv undersökt Warmbier?

Om inte, använd klassisk vetenskapsteori. Har läkarna falsifierat DFRKs påstående genom att hävda att de inte hittar spår av botulism? Svaret är nej, eftersom man måste veta vad som kan hittas och dessutom måste nog mer ingående undersökningar göras.

Sedan kan förstås DFR Koreas läkare ha feldiagnosticerat. Sådant händer även på svenska universitetssjukhus, så om det händer i DFRK är nog ingen direkt sensation.
Citera
2017-06-18, 23:43
Medlem
Citat:
Frågan är vad som kan hittas genom en preliminär undersökning långt över ett år efter att han drabbats? Kan man hitta spår om kroppen gjort sig av med en hel del hjärnsubstans dessutom? Är du läkare och expert? Har du själv undersökt Warmbier?

Om inte, använd klassisk vetenskapsteori. Har läkarna falsifierat DFRKs påstående genom att hävda att de inte hittar spår av botulism? Svaret är nej, eftersom man måste veta vad som kan hittas och dessutom måste nog mer ingående undersökningar göras.

Sedan kan förstås DFR Koreas läkare ha feldiagnosticerat. Sådant händer även på svenska universitetssjukhus, så om det händer i DFRK är nog ingen direkt sensation.
Jag har själv ingen kunskap huruvida man kan hitta spår av den aktuella sjukdomen efter så lång tid. Kan man inte det så är det ju oerhört lägligt att man väntat över ett år innan man tillkännagav studentens tillstånd. Efter alla konstigheter som varit i Nordkorea och lönnmordet på Kim Jong-Nam litar jag inte ett skit på vad de säger. Det gäller även alla vedervärdiga kommunister här i Sverige som försvarar regimen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in