2017-06-16, 21:47
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För 15 månader sedan hamnade han i koma och föräldrarna fick vet detta först förra veckan. Som förklaring hade en nordkoreansk expert nog den mest troliga med att Nordkorea inte ville att han skulle dö på deras mark och därmed nu lät amerikanerna hämta hem honom när tillståndet kanske blivit kritiskt...

Hoppas ju att man har fel och att han tillfrisknar och vaknar upp och därmed fick en ganska kort tid som han nu minns av nordkoreanskt fängelse. Men 15 månader i koma det kommer ju även om han nu överlever ha satt sina spår.

Det är nog mycket troligt att så är fallet. Kan ju hända att de utsatt honom för tortyr som gick snett och de inte vill åka dit med att ha torterat ihjäl en av USA:s medborgare när relationerna redan är frostiga och då ser chansen att skylla på botulism och skicka hem honom. Om han dör kan de då skylla på inkompetenta läkare i USA och hävda att det kanske hade varit bättre om han stannat i Nordkorea.
Citera
2017-06-16, 22:03
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs

Kanske de utsatt honom för skendränkning? Det borde nog inte lämna några speciellt synliga spår på kroppen och kan mycket väl orsaka rejäl syrebrist.

Ändring:
Heh, Lazermannen var lite snabbare.

Jag tror definitivt att Warmbier har blivit torterad, skendränkning lämnar inga märken på kroppen, och vad skulle annars kunna ha orsakat mycket allvarliga hjärnskador? Blodtillförseln till Warmbiers hjärna har inte varit tillräcklig under en längre tid, dvs han har fått hjärtstillestånd.
Senast redigerad av Lazermannen 2017-06-16 kl. 22:05.
Citera
2017-06-16, 23:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Är det rimligt att tro att NK rutinmässigt torterar fängslade amerikaner? Jag tror inte det. Är det tortyr tror jag något udda måste ha hänt. Antingen från Warmbier sida, eller från en låg instans i NK.

Eller finns det rapporter om tortyr av 'vanliga' amerikaner tidigare? Dvs ej neutraliserade nordkoreaner.
Citera
2017-06-16, 23:17
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Jag tror definitivt att Warmbier har blivit torterad, skendränkning lämnar inga märken på kroppen, och vad skulle annars kunna ha orsakat mycket allvarliga hjärnskador? Blodtillförseln till Warmbiers hjärna har inte varit tillräcklig under en längre tid, dvs han har fått hjärtstillestånd.

Det kan kanske hända att han drabbas av det på grund av något annat. Botulism orsakar ju paralys och är de inte snabba med att behandla det med manuell ventilation kan det hända att han kvävs. Det finns således i alla fall en möjlighet att de inte ljuger, antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det rimligt att tro att NK rutinmässigt torterar fängslade amerikaner? Jag tror inte det. Är det tortyr tror jag något udda måste ha hänt. Antingen från Warmbier sida, eller från en låg instans i NK.

Eller finns det rapporter om tortyr av 'vanliga' amerikaner tidigare? Dvs ej neutraliserade nordkoreaner.

Här är en ny artikel från BBC som i alla fall verkar antyda att det inte är någon dans på rosor.
http://www.bbc.com/news/world-asia-40269546

Jag har läst någon stans, men kommer inte ihåg källan nu, att utländska fångar skall behandlas bättre än lokalbefolkningen, men det är svårt att veta exakt hur mycket bättre det är. Sanningen kommer nog endast komma fram om Otto mot all förmodan återfår medvetande igen och kan berätta om vad som hände.
Citera
2017-06-17, 01:03
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
För 15 månader sedan hamnade han i koma och föräldrarna fick vet detta först förra veckan. Som förklaring hade en nordkoreansk expert nog den mest troliga med att Nordkorea inte ville att han skulle dö på deras mark och därmed nu lät amerikanerna hämta hem honom när tillståndet kanske blivit kritiskt...

Hoppas ju att man har fel och att han tillfrisknar och vaknar upp och därmed fick en ganska kort tid som han nu minns av nordkoreanskt fängelse. Men 15 månader i koma det kommer ju även om han nu överlever ha satt sina spår.

Det låter rimligt. Nordkorea ville väl inte heller fortsätta betala vårdkostnaden för amerikanen. Hemsk regim.
Citera
2017-06-17, 02:00
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:

Vi får väl tro på de amerikanska läkarna. Han har förlorat en hel del av sin hjärna, så det lär inte finnas mycket hopp för honom.

Det finns förstås ingen skyldighet att rapportera till Vita Huset om vad som händer med tjuvar som är dömda i DFR Korea – lika lite som vi kan förvänta oss att USA gör detta till andra stater. Som vanligt utgår USA från att det har nått slags särskilt privilegium, men det har denna skurkstat förstås inte.

USA fick veta om Warmbiers tillstånd, om jag nu minns rätt, efter att det förekommit inofficiella kontakter i Norge/Sverige mellan representanter för DFRK och USA och då begärde USA att få skicka en representant till DFRK, vilket det fick. Sedan ville USA att Warmbier skulle friges på humanitära grunder, vilket DFRK också accepterade.

På mig låter det som att DFRK var helt resonlig. Det gick med på allt USA ville. För DFRK var Warmbier förstås ingen tillgång längre då han inte kunde arbeta av sitt straff och bidra till folkhushållet. Den kostnad som DFRK hade för honom var troligen ganska marginell, då han troligen bara fick ligga i en säng och blev försedd med näring, tydligen tillräckligt eftersom USA inte klagat på att han var undernärd.
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-06-17 kl. 02:10.
Citera
2017-06-17, 02:07
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Videoupptagningen finns, ja, och det är inget större tvivel om att han tog ned skylten från väggen, men kan du på fullaste allvar säga att du köper dravlet de tvingade honom att säga under presskonferensen? Att CIA i kombination med en kristen kyrka vill stjäla en valaffisch i Nordkorea och anlitar en student att göra detta för att destabilisera landet?

Jag har ingen anledning att tvivla på att USA skickar in spioner i DFRK. I själva verket skulle knappast Trump förneka det. Inte heller finns anledning att tvivla att religiösa knäppgökar i både USA som S.Korea har DFR Korea högst på sin lista som måltavla för attacker (det vet vi genom att ta del av vad de kristna organisationerna själv säger), i vilka det ingår att tränga sig in i landet och lägga biblar på hotellrum och liknande dumheter. Warmbier skulle ha fått uppdraget att stjäla en banner som sedan skulle användas i nån slags kristen exorcism eller annan svartkonst. Synd för honom att han muckade gräl med fel personer. Samtidigt är det tragiskt att amerikanska bortskämda ungar inte får lära sig nån vett och måste riskera liv och hälsa pga ett sådant ruttet samhälle som det amerikanska.
Citera
2017-06-17, 08:13
Medlem
Citat:
Videoupptagningen finns, ja, och det är inget större tvivel om att han tog ned skylten från väggen, men kan du på fullaste allvar säga att du köper dravlet de tvingade honom att säga under presskonferensen? Att CIA i kombination med en kristen kyrka vill stjäla en valaffisch i Nordkorea och anlitar en student att göra detta för att destabilisera landet?

Anser du det även rimligt att man får 15 års straffarbete utdömt för att lyfta ned en affisch från en vägg? Jag tror inte ens Saudi hade utdömt så löjliga straff för en sådan sak.

Kanske de utsatt honom för skendränkning? Det borde nog inte lämna några speciellt synliga spår på kroppen och kan mycket väl orsaka rejäl syrebrist.

Ändring:
Heh, Lazermannen var lite snabbare.
Finns det verkligen en videoupptagning där studenten går att identifiera? Vet att man visade en video där en spökplump rörde sig mot en vägg på ett något onaturligt sätt. Finns det fler och bättre videoupptagningar än detta så är saken möjligen klar, annars inte.

Givetvis har skurkstaten ifråga utsatt studenten för tortyr. Dräkning av något slag är väl inte helt otippat. Syrebrist till hjärnan (+4 min) orsakar omfattande hjärnskador.
Senast redigerad av pf10 2017-06-17 kl. 08:38.
Citera
2017-06-17, 12:41
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Finns det verkligen en videoupptagning där studenten går att identifiera? Vet att man visade en video där en spökplump rörde sig mot en vägg på ett något onaturligt sätt. Finns det fler och bättre videoupptagningar än detta så är saken möjligen klar, annars inte.

Givetvis har skurkstaten ifråga utsatt studenten för tortyr. Dräkning av något slag är väl inte helt otippat. Syrebrist till hjärnan (+4 min) orsakar omfattande hjärnskador.

Filmen är luddig, det har du rätt i, men varför skulle Nordkorea välja ut denna student för att sätta dit? Folk från USA turistar i Nordkorea titt som tätt, vad jag förstått, utan att Nordkorea fabricerar brott som de påstås begått. Jag tror snarare att han gjorde en dumhet på fyllan och Nordkorea tar chansen att klämma till honom hårt.

Om turister, tillsynes på måfå, skulle börja anklagas för brott i Nordkorea tror jag att deras turistnäring skulle dö ganska fort och även om Nordkorea inte är det normalaste landet på detta klot tror jag inte de vill det.
Citera
2017-06-17, 12:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Filmen är luddig, det har du rätt i, men varför skulle Nordkorea välja ut denna student för att sätta dit? Folk från USA turistar i Nordkorea titt som tätt, vad jag förstått, utan att Nordkorea fabricerar brott som de påstås begått. Jag tror snarare att han gjorde en dumhet på fyllan och Nordkorea tar chansen att klämma till honom hårt.

Om turister, tillsynes på måfå, skulle börja anklagas för brott i Nordkorea tror jag att deras turistnäring skulle dö ganska fort och även om Nordkorea inte är det normalaste landet på detta klot tror jag inte de vill det.

Håller med. Det är ologiskt att Nordkorea skulle fabricera bevis bara för att sätta dit den här personen. Att sedan 'rättegången' präglades av bisarra anklagelser är ev en annan historia.

Men varför skulle regimen börja tortera den här killen? Men ja, konstigare saker har väl hänt. Extremt svårt att få veta vad som hänt.
Citera
2017-06-17, 12:54
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10

"Givetvis"? Ingenting talar för detta.
Du återberättar istället de vanliga fantasierna om vad amerikaner tros utsättas för i DFR Korea efter att de blivit gripna. Här kan du läsa om vad som verkligen händer från en verklig amerikan som verkligen var fången i DFR Korea.

Fallet Matthew Miller – också en amerikansk student - dömd till 6 års hårt arbete 2014, i en intervju efter att han skickats ut från DFR Korea:
“Miller said he had prepared himself for the ordeal he believed he would face in detention, but was surprised by how well he was treated. He was allowed to keep possession of his iPhone and iPad for “at least a month” after his arrival in North Korea, enabling him to listen to music and access other stored information, although he could not use them to send or receive messages from elsewhere. “This might sound strange, but I was prepared for the ‘torture’. But instead of that I was killed with kindness, and with that my mind folded and the plan fell apart,” he said, speaking from his home in California.”
https://www.theguardian.com/world/20...matthew-miller
Citera
2017-06-17, 13:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
"Givetvis"? Ingenting talar för detta.
Du återberättar istället de vanliga fantasierna om vad amerikaner tros utsättas för i DFR Korea efter att de blivit gripna. Här kan du läsa om vad som verkligen händer från en verklig amerikan som verkligen var fången i DFR Korea.

Fallet Matthew Miller – också en amerikansk student - dömd till 6 års hårt arbete 2014, i en intervju efter att han skickats ut från DFR Korea:
“Miller said he had prepared himself for the ordeal he believed he would face in detention, but was surprised by how well he was treated. He was allowed to keep possession of his iPhone and iPad for “at least a month” after his arrival in North Korea, enabling him to listen to music and access other stored information, although he could not use them to send or receive messages from elsewhere. “This might sound strange, but I was prepared for the ‘torture’. But instead of that I was killed with kindness, and with that my mind folded and the plan fell apart,” he said, speaking from his home in California.”
https://www.theguardian.com/world/20...matthew-miller

Man bör dock ha i åtanke att Miller uppenbart har psykiska vanföreställningar, och även hade dem innan han reste in i Nordkorea med fantasier om att se nordkoreanskt fängelse från insidan.

Cool att han fick behålla sin funktionsdugliga iPhone i en hel månad dock,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in