Citat:
Ursprungligen postat av
hueizahuatl
Det finns inte ens chans att han sitter av hela straffet. Han är ute innan årsskiftet, sanna mina ord.
Troligen - eller kanske, för denna gång är situationen mycket spänd så priset för att få loss honom kommer att vara högt.
CIA, som ytterst sett ligger bakom liknande fall som Warmbiers, vill förstås få ut honom eftersom det skulle vara en dålig signal till andra som CIA betalar om han inte kommer loss. Just nu sitter det ytterligare två amerikanska medborgare i Nordkorea, för spioneri i bägge fallen har jag för mig.
Man får sätta in Warmbier i åtminstone tre olika sammanhang. Dels i det sammanhang om tidigare dömda som USA fått ut, men också i sammanhanget av att CIA och liknande organisationer (oftast mellanhänder för CIA) hela tiden aktivt arbetar med både propaganda och spioneri mot Nordkorea.
Det tredje sammanhanget är att situationen just nu är oerhört svår i Korea, närmast en perfekt storm av sanktioner, militärövningar och Nordkoreas svar. Därför kommer det inte att bli en enkel sak att få ut honom. Kamrat Kim Jong Un kan hänvisa till att domstolen har fattat sitt beslut och detta kommer inte han att ändra på - såvida inte USA har något att erbjuda som dock med tanke på situationen kräver ett rejält pris, som det inte är säkert att USA kommer att betala.