2016-03-15, 14:28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Suck du är ju inte mer påläst än syrrans grabb på 8bast... du är helt enkelt för dum i huvudet fetknopp.

Givet svaret så antar jag att du sett en hund vädra snorren och äntligen fattat skillnaden... Grattis!
Citera
2016-03-15, 14:32
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Givet svaret så antar jag att du sett en hund vädra snorren och äntligen fattat skillnaden... Grattis!

Nej jag har inte sett en hund vädrar sin snorre då jag inte har några större ambitioner till att göra det.
Senast redigerad av nousernameneeded 2016-03-15 kl. 15:11.
Citera
2016-03-15, 14:33
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Återigen .. (fast du tycks vara så dum i huvudet så att upprepningar inte hjälper) jag är är emot båda (alla) formerna.

Men ytterhud har du på ditt ollon - och ingreppen är inte jämförbara.

Läs på
https://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning

Omskärelse sker i regel på små pojkar som inte ens fått yttra sig i frågan.
Plastikkirurgin handlar om den enskillda kvinnans behov.

Trådstarten visar tydligt researchgruppens behov av att kontrollera kvinnor, än att låta kvinnor bejaka sina egna behov/liv/frihet/fittor.
Citera
2016-03-15, 14:39
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Hade kvinnors hälsa eller risken förknippad med ingreppet stått i centrum, så borde feminister tala om för kvinnor att banta/träna mer.

Kvinnor rakar t.ex. fortfarande fittan trotts feminismens ondgörande av fenomenet och att ingen kommer att se den nyrakad.

Känner feminister kvinnor???
Citera
2016-03-15, 14:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Omskärelse sker i regel på små pojkar som inte ens fått yttra sig i frågan.
Plastikkirurgin handlar om den enskillda kvinnans behov.

Trådstarten visar tydligt researchgruppens behov av att kontrollera kvinnor, än att låta kvinnor bejaka sina egna behov/liv/frihet/fittor.
Absolut - har du läst mina inlägg i tråden så ser du att jag inte ser några ingrepp på barn jämförbart med kvinnors fria val i väst.

Det som sker på barn är övergrepp.

Jag kan inte heller se att det skulle vara likställt med att kvinnor inom vissa kulturer tvingas till skadliga ingrepp just för att de saknar det fria val som vi i väst har.
Citera
2016-03-15, 14:42
Medlem
Här en intressant infallsvinkel av denna debatt som jag tror mer speglar vad den tweetande kvinnan i TS syftade på med sin liknelse mellan västerländsk intimkirurgi och kvinnlig omskärelse.

Makten över definitionerna
Enligt Världshälsoorganisationen WHO kallas numera icke-medicinskt motiverade ingrepp i kvinnors könsorgan för könsstympning. Men jola-kvinnorna skulle inte gå med på denna definition. Frågan illustrerar maktrelationen mellan nord och syd, där de rika länderna i nord har skaffat sig tolkningsföreträde i allt från att definiera vad som är stympning till när tortyr är legitimt.

Ett exempel är den intimkirurgi, som ökat markant i Sverige sedan 1990-talet, ett annat exempel är barn som föds med tvetydiga könsorgan, det vill säga att organet är för långt för att anses vara en klitoris och för kort för att klassificeras som en penis. Ungefär 2 000 små barn i USA och 5-10 barn per år i Sverige genomgår en operation där deras könsorgan av så kallat psykosociala skäl omskapas enligt läkarvetenskapens normer till ett accepterat könsorgan. Det innebär att barn i Sverige utsätts för partiell klitoridektomi, skapandet av ett kvinnligt organ.

När den federala lagen mot kvinnlig könsstympning år 1997 skulle antas i USA för att skydda afrikanska flickor mot könsstympning stämdes staten helt oväntat av en mängd amerikanska kvinnor som hade fötts med tvetydiga könsorgan. De hävdade att de hade blivit könsstympade bara för att de inte passade in i mallarna för hur kvinnor och män ska se ut och fått fysiska och psykiska skador.

I USA och i Sverige har vi alltså våra skäl att skära i flickors klitoris, och människor i delar av Afrika har sina skäl. Den stora skillnaden är att i väst är praktiken legitimerad av läkarvetenskapen och ses därför inte som stympning. Detta inte menat som direkt jämförelse, då ju verkligen inte alla barn i Sverige eller USA könsopereras, men exemplet visar att saken inte är fullt så enkel som den ser ut.

http://fof.se/tidning/2008/8/omskare...norna-ta-plats

Sen! Måste man faktiskt syna begreppet kvinnlig könstympning lite och tala om vilken typ av ingrepp man talar om.
I detta begrepp ligger nämligen alla ingrepp man gör i världen idag mot kvinnor, även de som man nog kan se motsvaras av den manliga omskärelsen, i praktiken i vart fall ( jag har ingen aning om manlig resp. kvinnlig omskärelse får samma konsekvenser) man tar bort enbart klitorishättan, eller "prickar".
Senast redigerad av Merapi 2016-03-15 kl. 14:46.
Citera
2016-03-15, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
De är i allra högsta grad jämförbara. Den största anledningen till det är att det du beskriver som ingreppet i själva verket kan vara väldigt många olika ingrepp, beroende på vilken "operation som utförs" och av vem. Det är inte tränade kirurger detta, men världens bästa redskap för ändamålet som används utan ofta "traditionella" verktyg som gått i arv från generation till generation och slipats mot en traditionell sten bakom stället där hönsen bajsar. Wikipedias artikel om det här var ganska dålig.

Skillnaden mot kvinnor och män är anatomiska och i sin enklaste form väldigt snarlika. Förhud och labia minora är jämförbara i de fall där labia minora sticker ut och blir obekväm. Mäns förhuds funktion har diskuterats ur flera aspekter och svaren varierar en del även mellan könen. Kvinnors ingrepp får vi sällan fråga på. För vi har egentligen inte med det att göra annat än som betrodda tillfrågade. Sen finns det flera nivåer på kvinnliga omskärelser. Man syr ihop vid hymen eller mer exteriört, med lite olika syften osv, men som övergrepp är det samma tolkning jag gör. Antingen är det konsekvent att vi inte ska skära i barn, eller så är det inte det. Det får aldrig vara godtyckligt, för att en tycker si, andra så.
Ett barns kropp och skinns integritet kränks för absolut inget bra skäl överhuvudtaget annat än religiöst hokus pokus och det hör inte hemma i en modern värld.

Att tjejer vill trimma sin labia när de blir äldre är inte konstigare än att de vill ha en större byst. Hade det funnits bra sätt att förstora manlighet hade det utnyttjats av många män också.
Precis som alla andra medicinskt motiverade ingrepp. Här finns en hel del man kunde reglera hårdare.
Tack för ett mkt bra inlägg!

Alla former av övergrepp på små barn ska helt enkelt vara strikt förbjudna, och därför måste man, (utan jidder från kvinnohåll om vad som är värst. Det är självklart att just total stympning på flickor är mkt mkt värre än partiell stympning på pojkar) kunna ta upp de övergreppen - som sjukt nog fortfarande är lagliga! - här i Sverige, nämligen övergreppen som dagligen sker på små pojkar i form av partiell stympning på pojkars könsorgan.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-15 kl. 14:58.
Citera
2016-03-15, 14:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxooww
Tack för ett mkt bra inlägg!

Alla former av övergrepp på små barn ska helt enkelt vara strikt förbjudna, och därför måste man, (utan jidder från kvinnohåll om vad som är värst. Det är självklart att just total stympning på flickor är mkt mkt värre än partiell stympning på pojkar) kunna ta upp de övergreppen - som sjukt nog fortfarande är lagliga! - här i Sverige, nämligen övergreppen som dagligen sker på små pojkar i form av partiell stympning på pojkars könsorgan.

Som sagt förbjud all form av könsstympning på småbarn förutom om det är tvunget av medicinska skäl, annars får man vänta till barnet är vuxet och kan ta ett sådant beslut själv.

Men att påstå att skära i en pojke kontra skära i en flicka inte är samma sak är skrattretande och rent av löjligt.
Senast redigerad av nousernameneeded 2016-03-15 kl. 15:03.
Citera
2016-03-15, 15:02
Bannlyst
Citat:
Som sagt förbjud all form av könsstympning på småbarn förutom om det är tvunget av medicinska skäl, annars får man vänta till barnet är vuxet och kan ta ett sådant beslut själv.
Ja, exakt. Sedan när det gäller de, (10% av nämnts i tråden) med för trång förhud: det ska mig veterligen finnas något man smetar på huden, för att göra den mindre trång. Vilket gör att man ej behöver ta bort den. Har även hört om folk som fått ett snitt i huden, och att det räckt med detta snittet för att åtgärda problemet med för trång förhud.

(googlade. Kortisonsalva är det som gäller)
Senast redigerad av xxooww 2016-03-15 kl. 15:05.
Citera
2016-03-15, 15:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxooww
Ja, exakt. Sedan när det gäller de, (10% av nämnts i tråden) med för trång förhud: det ska mig veterligen finnas något man smetar på huden, för att göra den mindre trång. Vilket gör att man ej behöver ta bort den. Har även hört om folk som fått ett snitt i huden, och att det räckt med detta snittet för att åtgärda problemet med för trång förhud.

Okej det var mer en vad jag visste men om det finns är det ju ännu bättre, då finns det ju absolut inga ursäkter för omskärelse av småpojkar utan de får vänta tills de är gamla nog att ta ett sådant beslut.
Citera
2016-03-15, 15:07
Bannlyst
Citat:
Okej det var mer en vad jag visste men om det finns är det ju ännu bättre, då finns det ju absolut inga ursäkter för omskärelse av småpojkar utan de får vänta tills de är gamla nog att ta ett sådant beslut.
Gick in på 1177.se, och det var kortisonsalva 'som var grejen för grejen'.

Edit: Sedan finns det alltid de som fortsätter med att försöka rättfärdiga övergreppen på sina söner. "jo, men det är ett förbund med gud, och vi gör vad vi vill med VÅRA barn" osv.

1. föräldrar äger inte sina barn. Övergrepp är därför inte ok, oavsett om det handlar om deras gudar.

2. ofta får dessa frågor som t ex: "och om det istället hade gällt örsnibbar, hade ni istället tagit bort dessa då?"

Då kommer antingen: "idiot, så kan man inte jämföra!" eller så blir det knäpptyst.

Självklart kan man prima jämföra dessa: hade det istället stått örsnibbar som skulle bort, så hade det istället varit örsnibbarna som rykt. Och skulle det, (även) gälla att man vill få barn att inte onanera, (som också förs fram ibland) så är det även ett medvetet övergrepp på barnets sexualitet.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-15 kl. 15:20.
Citera
2016-03-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
kanske hon resonerar så här ungefär:

Kvinnlig omskärelse, som motsvaras av den manliga dito, (alltså inte är könstympning utan i praktiken ett litet snitt/ prickning som det även kallas som snittar klitorishuvan eller tar bort den) är en praktik som precis som den manliga görs av kulturell tradition som i stort handlar om att markera samhörighet och/ eller religionstillhörighet.

Går om man utgår från detta orsakssammanhang att kanske jämföra med estitisk underlivskirurgi i väst som görs för att "tillhöra" en slags norm kring hur man "ska" se ut i underlivet.

Tror hon resonerar så.

(jag lägger för övrigt ingen värdering i ovan resonemang kring varken manlig eller kvinnlig omskärelse eller intimkirurgi)

Alltså, du vågar inte sticka ut hakan i det här specifika fallet. Ingen uppfattning p g a vad?

Du tycker inte kvinnlig omskärelse som sker på barn ofta under ganska primitiva omständigheter är så pass mycket värre att du vill lägga in någon värdering i frågan?

Manlig omskärelse sker ändå av medicinska skäl och har ingen större inverkan på personens sexualliv längre fram, det är dock ett relativt sjukt ingrepp eftersom det oftastvsker i en religiös kontext.

Vad vuxna galenpannor gör är ju ändå upp till dom, individuell frihet kontra barnmisshandel och könsstympning! Din brist på värdering i frågan väcker oroande frågetecken, är denna brist på uppfattning ett utslag av någon agenda eller tycker du inte att det är särskilt viktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in