Citat:
Ursprungligen postat av
Banzai-Perkele
Jag r bengen att hlla med. Vanligt folk orkar inte hlla p och fippla med VR-glasgon och en massa paraphernalia, s det kommer troligtvis inte uppst ngon strre kundbas som gr det lnt fr utvecklare att skapa VR-spel. Det r nu uppenbart att konceptet inte tar fart; ingen frutom de strsta entusiasterna snackar om VR. Kolla bara hr: Flashbacks VR-trd r snart ett r gammal och har inte ens 50 inlgg n. Det r inte tecken p en succ.
Mjligtvis kanske VR hankar sig vidare ett tag till som en nischad grej inom TV och datorspel, men nyhetens behag kommer snart att frsvinna nr kpare brjar inse att ett annorlunda perspektiv faktiskt inte tillfr s mycket och rentav kan introducera nya ovntade irritationsmoment. Sen nr spelutvecklingen avstannar p grund av att det inte finns ngon ekonomi i det, fr VR gra sllskap med betamax och 3D-TV i teknikhimlen.
vriga tillmpningar av VR knns ocks ddfdda. Dagstidningen DN har slagit p stora trumman angende sin nya VR-reportage, men i verkligheten bryr sig ingen nmnvrt. Nyheter och reportage konsumerar man genom att lsa eller se p klassisk 2D-TV, fr det rcker liksom s.
Slutligen s tycker jag att hela konceptet har lite av en tragikomisk aspekt; f saker ser fr en yttre betraktare s ljliga ut som en person som lever helt i sin egen vrld med ett par VR-glasgon p. Fr ett tag sen lste jag t.ex. en artikel dr en kille testade en VR-simulation dr man skulle vara kossa p en ng. En vuxen man krlade runt p alla fyra p golvet och gaggade som en idiot. Om farsan sett mig i ett sdant tillstnd skulle han ha barnhrtighetsddat mig p flcken.
Min gissning r VR kommer vara bortglmt vid 2020. Det finns en viss trghet i systemet, s dt drjer nog ngra r till innan det ebbar ut.
Nja du har helt fel. VR erbjuder en helt annan niv av inlevelse i spelen och hrdvaran fungerar i stort sett felfritt. Det stora problemet handlar om att marknaden n s lnge r ganska liten, men redan nu finns en del riktigt bra spel (typ Dead and Buried och RecRoom). Sen terstr naturligtvis en del problem med upplsning och field of view vilket kommande generationer headsets kommer tgrda. Dock finns inga enkla lsningar p motionsickness, varfr hemmaspelande framfrallt kommer att begrnsas till roomscale fr en lng tid framver (tills exoskelet kommer). Bilspel, spel dr man rr sig lnga distanser etc. kommer istllet att ppna upp fr en ny typ av arkadhallar dr, frutom vr-headsets, omni-threadmills och bilsimulatorer kommer utgra standardutrustningen. Dessa kommer erstta de gamla trtta arkadhallarna som fastnat kvar i 80- och 90-talets teknik.
Att sedan flashbacks "enda trd" om VR knappt ftt mer n 50 inlgg handlar kanske om att gamers r ett konservativt slkte. Dessutom brukar ju Sverige alltid ligga 5-10 r efter andra lnder (har inte sttt p mnga svenskar med vr). Anpassning till det nya sttet att spela kan sledes vara en generationsfrga, dr 2d-spelande i framtiden framfrallt kommer att ga rum p ldreboenden (hr p flashback ltar ju folk fortfarande Tibia liksom, ocks sjlv kan jag nog nostalgiskt blicka tillbaka p LBA2 eller WoW ibland).
Edit: Ett annat tecken p att vr kommer i stor skala r att det blivit riktigt stort i Kina, som ju r framtidslandet. Dr framfrallt p arkadhallar och gym.