2017-02-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Vad r det fr skillnad p att anvnda vr med sin android kontra oculus rift etc?

Hur kper man spel till android, google apps?

Skulle va dskoj och lira lite bil eller zombiespel

Kr du en android-enhet s r den enda head-trackingen enhetens inbyggda gyro nr du vrider p huvudet eller tiltar enheten.
Du kan allts inte rra dig framt och bakt i VR-rummet och att anvnda externa kontroller fr att styra saker du ser i spelet blir omjligt.

Oculus, PS VR, HTC Vive har kamera som har koll p exakt var headset befinner sig och hur det r vridet. Kameran kan ven hlla koll p handkontroller som t ex Playstations Move-kontroller fr att placera vapen eller spelarens hnder i VR-upplevelsen precis dr kontrollerna r.
Citera
2017-03-03, 14:09
Medlem
Sane?s avatar
Om ngon med Rift lyckats missa det; Robo Recall slpptes gratis fr ett par dagar sedan. Sjukt roligt!
Citera
2017-03-03, 14:18
Medlem
MKultra72s avatar
Bsta spelet fr Oculus Rift r Doom 3 (VR mod) imo.. kanske mest fr att det r ett riktigt spel och inte ett 1-2 timmars demo som i stort sett allting annat. Synd att inte HL2 fungerar, det var riktigt kul nr man hade DK2..
Citera
2017-03-03, 14:35
Medlem
arneankanns avatar
Vet inte om detta r bsta trden att frga om det i, men jag hittade ingen mer lmplig.

Tror ni Gamestop tar emot PSVR? Vill slja den nmligen och det r det snabbaste och enklaste sttet. Brukar vara njd med pengarna jag fr utav dem och som silvermedlem (pga slt mycket till dem) fr jag extra inbytesprocent.
Citera
2017-03-14, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag r bengen att hlla med. Vanligt folk orkar inte hlla p och fippla med VR-glasgon och en massa paraphernalia, s det kommer troligtvis inte uppst ngon strre kundbas som gr det lnt fr utvecklare att skapa VR-spel. Det r nu uppenbart att konceptet inte tar fart; ingen frutom de strsta entusiasterna snackar om VR. Kolla bara hr: Flashbacks VR-trd r snart ett r gammal och har inte ens 50 inlgg n. Det r inte tecken p en succ.

Mjligtvis kanske VR hankar sig vidare ett tag till som en nischad grej inom TV och datorspel, men nyhetens behag kommer snart att frsvinna nr kpare brjar inse att ett annorlunda perspektiv faktiskt inte tillfr s mycket och rentav kan introducera nya ovntade irritationsmoment. Sen nr spelutvecklingen avstannar p grund av att det inte finns ngon ekonomi i det, fr VR gra sllskap med betamax och 3D-TV i teknikhimlen.

vriga tillmpningar av VR knns ocks ddfdda. Dagstidningen DN har slagit p stora trumman angende sin nya VR-reportage, men i verkligheten bryr sig ingen nmnvrt. Nyheter och reportage konsumerar man genom att lsa eller se p klassisk 2D-TV, fr det rcker liksom s.

Slutligen s tycker jag att hela konceptet har lite av en tragikomisk aspekt; f saker ser fr en yttre betraktare s ljliga ut som en person som lever helt i sin egen vrld med ett par VR-glasgon p. Fr ett tag sen lste jag t.ex. en artikel dr en kille testade en VR-simulation dr man skulle vara kossa p en ng. En vuxen man krlade runt p alla fyra p golvet och gaggade som en idiot. Om farsan sett mig i ett sdant tillstnd skulle han ha barnhrtighetsddat mig p flcken.

Min gissning r VR kommer vara bortglmt vid 2020. Det finns en viss trghet i systemet, s dt drjer nog ngra r till innan det ebbar ut.
Nej nr tekniken har blivit biligare kommer vr porr ta oss som storm.
Citera
2017-05-22, 18:20
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag r bengen att hlla med. Vanligt folk orkar inte hlla p och fippla med VR-glasgon och en massa paraphernalia, s det kommer troligtvis inte uppst ngon strre kundbas som gr det lnt fr utvecklare att skapa VR-spel. Det r nu uppenbart att konceptet inte tar fart; ingen frutom de strsta entusiasterna snackar om VR. Kolla bara hr: Flashbacks VR-trd r snart ett r gammal och har inte ens 50 inlgg n. Det r inte tecken p en succ.

Mjligtvis kanske VR hankar sig vidare ett tag till som en nischad grej inom TV och datorspel, men nyhetens behag kommer snart att frsvinna nr kpare brjar inse att ett annorlunda perspektiv faktiskt inte tillfr s mycket och rentav kan introducera nya ovntade irritationsmoment. Sen nr spelutvecklingen avstannar p grund av att det inte finns ngon ekonomi i det, fr VR gra sllskap med betamax och 3D-TV i teknikhimlen.

vriga tillmpningar av VR knns ocks ddfdda. Dagstidningen DN har slagit p stora trumman angende sin nya VR-reportage, men i verkligheten bryr sig ingen nmnvrt. Nyheter och reportage konsumerar man genom att lsa eller se p klassisk 2D-TV, fr det rcker liksom s.

Slutligen s tycker jag att hela konceptet har lite av en tragikomisk aspekt; f saker ser fr en yttre betraktare s ljliga ut som en person som lever helt i sin egen vrld med ett par VR-glasgon p. Fr ett tag sen lste jag t.ex. en artikel dr en kille testade en VR-simulation dr man skulle vara kossa p en ng. En vuxen man krlade runt p alla fyra p golvet och gaggade som en idiot. Om farsan sett mig i ett sdant tillstnd skulle han ha barnhrtighetsddat mig p flcken.

Min gissning r VR kommer vara bortglmt vid 2020. Det finns en viss trghet i systemet, s dt drjer nog ngra r till innan det ebbar ut.

Nja du har helt fel. VR erbjuder en helt annan niv av inlevelse i spelen och hrdvaran fungerar i stort sett felfritt. Det stora problemet handlar om att marknaden n s lnge r ganska liten, men redan nu finns en del riktigt bra spel (typ Dead and Buried och RecRoom). Sen terstr naturligtvis en del problem med upplsning och field of view vilket kommande generationer headsets kommer tgrda. Dock finns inga enkla lsningar p motionsickness, varfr hemmaspelande framfrallt kommer att begrnsas till roomscale fr en lng tid framver (tills exoskelet kommer). Bilspel, spel dr man rr sig lnga distanser etc. kommer istllet att ppna upp fr en ny typ av arkadhallar dr, frutom vr-headsets, omni-threadmills och bilsimulatorer kommer utgra standardutrustningen. Dessa kommer erstta de gamla trtta arkadhallarna som fastnat kvar i 80- och 90-talets teknik.

Att sedan flashbacks "enda trd" om VR knappt ftt mer n 50 inlgg handlar kanske om att gamers r ett konservativt slkte. Dessutom brukar ju Sverige alltid ligga 5-10 r efter andra lnder (har inte sttt p mnga svenskar med vr). Anpassning till det nya sttet att spela kan sledes vara en generationsfrga, dr 2d-spelande i framtiden framfrallt kommer att ga rum p ldreboenden (hr p flashback ltar ju folk fortfarande Tibia liksom, ocks sjlv kan jag nog nostalgiskt blicka tillbaka p LBA2 eller WoW ibland).

Edit: Ett annat tecken p att vr kommer i stor skala r att det blivit riktigt stort i Kina, som ju r framtidslandet. Dr framfrallt p arkadhallar och gym.
Senast redigerad av Hejsvej 2017-05-22 kl. 18:35.
Citera
2017-06-18, 00:08
Medlem
Jag skulle vilja ha vr till pc. Problemet r att vr krver ganska stor fri yta att rra sig p vilket fr mig finns i vardagsrummet medan jag har min pc i ett litet arbetsrum som r fr trng fr vr. Finns det ngon enkel lsning fr detta utan att jag behver skaffa 2 datorer? Jag kan tnka mig flytta datorn mellan arbetsrum och vardagsrum nr jag vill kra vr men jag vill slippa att behva flytta och koppla p bildskrm, tangentbord och mus. D bli det fr jobbig. Skulle man kunna kra datorn med vr utan bildskrm, tangentbord och mus och istllet styra datorn via vr hjlmen?
Citera
2017-06-18, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag skulle vilja ha vr till pc. Problemet r att vr krver ganska stor fri yta att rra sig p vilket fr mig finns i vardagsrummet medan jag har min pc i ett litet arbetsrum som r fr trng fr vr. Finns det ngon enkel lsning fr detta utan att jag behver skaffa 2 datorer? Jag kan tnka mig flytta datorn mellan arbetsrum och vardagsrum nr jag vill kra vr men jag vill slippa att behva flytta och koppla p bildskrm, tangentbord och mus. D bli det fr jobbig. Skulle man kunna kra datorn med vr utan bildskrm, tangentbord och mus och istllet styra datorn via vr hjlmen?

Det r Inga problem. Dra en HDMI-kabel och USB-kabel frn datorn till vardagsrummet. Cirka 15 meter ska g bra. Sedan startar du Steam och gr till vardagsrummet och tar p dig headsetet. Du startar och styr allt via det sen. Du kan tom kra virtual desktop s du fr ditt skrivbord i VR.
Citera
2017-08-30, 05:53
Medlem
r inne p andra veckan med mitt VR headset.
Lngtar tills det blir helg och jag fr lira p non stop.
Sist jag satt i VR i 3 timmar fick jag dock uppleva en eftereffekt dr det fortfarande knns som att jag har p mig vr headsetet d verkligheten inte knns p riktigt lngre. Antar att detta gr att trna bort.

Rec room har jag haft riktigt kul i, sttt p en svensk frn Gteborg, en norsk och lite annat kul folk. Mycket barn som spelar till min frvning. Men detta spel knner jag att man totalt glmmer bort verkligheten och skulle haft lite strre utrymme att rra sig i. Trasslar nstan in mig i sladden.
Knns totalt verkligt efter en stunds spelande.
Nr VR r s hr billigt som 4300kr med kontrollers till s var det sjlvklart fr mig att sl till.
// Njd Oculus rift gare.
Citera
2017-09-01, 14:36
Medlem
BigFatCones avatar
Per krona r det ju egentligen inte s farligt men jag r verkligen inte imponerad av tekniken n s lnge. Inte den man fr fr 4300 i alla fall.
Citera
2017-09-01, 15:02
Medlem
SebastianIngrossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Det r Inga problem. Dra en HDMI-kabel och USB-kabel frn datorn till vardagsrummet. Cirka 15 meter ska g bra. Sedan startar du Steam och gr till vardagsrummet och tar p dig headsetet. Du startar och styr allt via det sen. Du kan tom kra virtual desktop s du fr ditt skrivbord i VR.

Du behver inte rra ngot p datorn, se till s att Steam r igng bara.

Sen gr du ut i vardagsrummet och klickar p knappen vid sidan om din HTC Vive (Finns endast en knapp p headsetet)

Knappen startar SteamVR, nsta steg r att du startar dina kontroller (tips r att ha ett stll fr dina kontroller som laddar dom ocks (https://imgur.com/a/65N8C)

Ta p dig headsetet och kr, du kan till och med styra ditt desktop inne i VR med vivekontrollen.
Citera
2017-09-10, 19:17
Medlem
Hur bra upplsning r det p HTC VR etc?
Jag testade Samsung Gear VR med min Samsung S7 som har 2k upplsning och nd sg det inte direkt s bra ut.
Det r verkligen "Okej" fr att testa vad det handlar om men inget mer. Trodde jag skulle f uppleva det som jag sett folk gr p youtube men nr man vl stter p headsetet s ser det inte alls lika skarpt ut som p video.

Kanske nr mobilerna har 8k skrmar brjar vi nrma oss ngot... (Vilket troligtvis r rtt snart)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in