2016-12-05, 19:32
Medlem
Någon som kan rekommendera vr-glasögon för mobilen?
Citera
2016-12-26, 11:37
Medlem
Jag som hade tänkt vänta på vr grejen ngt år fick ett par samsung gear vr till jul här och måste säga att de fungerar grymt för sitt pris självklart kan man inte jämföra med oculus och psvr men är tillräckligt bra spel upplevelse för att inte vilja gå tillbaks till spel på vanlig tv/dator skärm
Citera
2016-12-26, 13:44
Avslutad
Jag har sett fram emot VR sedan jag var en liten pojk och såg tillbaka till framtiden. När jag för några år sedan fick höra om oculus rift blev jag eld och lågor och har bara väntat på att dom skall gå att köpa i affär. Nu till jul fick mina systerbarn VR glasögon till mobil och jag var väldigt förväntansfull mär jag skulle prova dom för första gången, men vilken besvikelse det var!

Jag började faktiskt tveka över om det ens är någon idé att köpa oculus. Hur stor skillnad är det mellan oculus och vanliga mobil-glasögon? Att grafik o s v blir mycket bättre i oculus ser jag som självklart men hur är det med synfältet? I glasögonen så såg man själva lådan i periferin vilket förstörde verklighetskänslan helt och hållet för mig.
Citera
2017-01-18, 06:56
Medlem
Hittade två svenska Facebook grupper inom Vr https://www.facebook.com/groups/605313109634521/

VR Racing Sverige , för bil spel. https://www.facebook.com/groups/398970360435851/
Citera
2017-01-28, 19:20
Medlem
Tips på appar eller videos till gear vr?
Citera
2017-01-28, 19:32
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har sett fram emot VR sedan jag var en liten pojk och såg tillbaka till framtiden. När jag för några år sedan fick höra om oculus rift blev jag eld och lågor och har bara väntat på att dom skall gå att köpa i affär. Nu till jul fick mina systerbarn VR glasögon till mobil och jag var väldigt förväntansfull mär jag skulle prova dom för första gången, men vilken besvikelse det var!

Jag började faktiskt tveka över om det ens är någon idé att köpa oculus. Hur stor skillnad är det mellan oculus och vanliga mobil-glasögon? Att grafik o s v blir mycket bättre i oculus ser jag som självklart men hur är det med synfältet? I glasögonen så såg man själva lådan i periferin vilket förstörde verklighetskänslan helt och hållet för mig.

Well...Mobil VR, det är ju inte än VR. En jävla mobiltelefon har ju inte kraften som krävs för VR. Även vi som har riktig bra HIGH-END PC grej sliter hårt med dom hårdaste spelen som RAW-Data etc. Även med GeForce 1070 och i7-5820 6 kärnig processor med 32 GB DDR 4 ram går det bara JUST "ok" att spela dom bästa VR spelen i en upplösning av 1280x1080 varje ögon.

Men positionerings systemet är omatchat nånstans, den precision du får med VIVE's lighthouse system är det som gör VR till verklighet. Så har du inte provat HTC VIVE än, så...ja, du blir INTE lessen.
Citera
2017-01-28, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Well...Mobil VR, det är ju inte än VR. En jävla mobiltelefon har ju inte kraften som krävs för VR. Även vi som har riktig bra HIGH-END PC grej sliter hårt med dom hårdaste spelen som RAW-Data etc. Även med GeForce 1070 och i7-5820 6 kärnig processor med 32 GB DDR 4 ram går det bara JUST "ok" att spela dom bästa VR spelen i en upplösning av 1280x1080 varje ögon.

Men positionerings systemet är omatchat nånstans, den precision du får med VIVE's lighthouse system är det som gör VR till verklighet. Så har du inte provat HTC VIVE än, så...ja, du blir INTE lessen.

Tack för svar! Men för en datornoob som jag så var det rena grekiskan. Det jag var mest nyfiken på var hur själva periferiseendet är i riktig VR?
Citera
2017-01-28, 20:41
Medlem
Ergolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tack för svar! Men för en datornoob som jag så var det rena grekiskan. Det jag var mest nyfiken på var hur själva periferiseendet är i riktig VR?

I min erfarenhet av HTC Vive ser du bara skärmarna och blir således helt innesluten i VR världen.
Citera
2017-01-30, 19:30
Medlem
Vilka vr spel ser ni fram emot framöver?
Citera
2017-02-02, 19:04
Medlem
Hugh.Munguss avatar
VR är en bluff.

Här är en person som är mycket positivt inställd till VR, men ändå blir det mycket tydligt att hela konceptet är en bluff; https://www.youtube.com/watch?v=x3mMc_0_UtU

Det kommer bli som 3D tv; ingen vill ha det om något år.
Citera
2017-02-07, 22:35
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Mungus
VR är en bluff.

Här är en person som är mycket positivt inställd till VR, men ändå blir det mycket tydligt att hela konceptet är en bluff; https://www.youtube.com/watch?v=x3mMc_0_UtU

Det kommer bli som 3D tv; ingen vill ha det om något år.
Jag är benägen att hålla med. Vanligt folk orkar inte hålla på och fippla med VR-glasögon och en massa paraphernalia, så det kommer troligtvis inte uppstå någon större kundbas som gör det lönt för utvecklare att skapa VR-spel. Det är nu uppenbart att konceptet inte tar fart; ingen förutom de största entusiasterna snackar om VR. Kolla bara här: Flashbacks VR-tråd är snart ett år gammal och har inte ens 50 inlägg än. Det är inte tecken på en succé.

Möjligtvis kanske VR hankar sig vidare ett tag till som en nischad grej inom TV och datorspel, men nyhetens behag kommer snart att försvinna när köpare börjar inse att ett annorlunda perspektiv faktiskt inte tillför så mycket och rentav kan introducera nya oväntade irritationsmoment. Sen när spelutvecklingen avstannar på grund av att det inte finns någon ekonomi i det, får VR göra sällskap med betamax och 3D-TV i teknikhimlen.

Övriga tillämpningar av VR känns också dödfödda. Dagstidningen DN har slagit på stora trumman angående sin nya VR-reportage, men i verkligheten bryr sig ingen nämnvärt. Nyheter och reportage konsumerar man genom att läsa eller se på klassisk 2D-TV, för det räcker liksom så.

Slutligen så tycker jag att hela konceptet har lite av en tragikomisk aspekt; få saker ser för en yttre betraktare så löjliga ut som en person som lever helt i sin egen värld med ett par VR-glasögon på. För ett tag sen läste jag t.ex. en artikel där en kille testade en VR-simulation där man skulle vara kossa på en äng. En vuxen man krälade runt på alla fyra på golvet och gaggade som en idiot. Om farsan sett mig i ett sådant tillstånd skulle han ha barnhärtighetsdödat mig på fläcken.

Min gissning är VR kommer vara bortglömt vid 2020. Det finns en viss tröghet i systemet, så dt dröjer nog några år till innan det ebbar ut.
Citera
2017-02-11, 21:37
Medlem
elbels avatar
Vad är det för skillnad på att använda vr med sin android kontra oculus rift etc?

Hur köper man spel till android, google apps?

Skulle va döskoj och lira lite bil eller zombiespel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in