Citat:
Ursprungligen postat av
Hugh.Mungus
VR är en bluff.
Här är en person som är mycket positivt inställd till VR, men ändå blir det mycket tydligt att hela konceptet är en bluff;
https://www.youtube.com/watch?v=x3mMc_0_UtU
Det kommer bli som 3D tv; ingen vill ha det om något år.
Jag är benägen att hålla med. Vanligt folk orkar inte hålla på och fippla med VR-glasögon och en massa paraphernalia, så det kommer troligtvis inte uppstå någon större kundbas som gör det lönt för utvecklare att skapa VR-spel. Det är nu uppenbart att konceptet inte tar fart; ingen förutom de största entusiasterna snackar om VR. Kolla bara här: Flashbacks VR-tråd är snart ett år gammal och har inte ens 50 inlägg än. Det är inte tecken på en succé.
Möjligtvis kanske VR hankar sig vidare ett tag till som en nischad grej inom TV och datorspel, men nyhetens behag kommer snart att försvinna när köpare börjar inse att ett annorlunda perspektiv faktiskt inte tillför så mycket och rentav kan introducera nya oväntade irritationsmoment. Sen när spelutvecklingen avstannar på grund av att det inte finns någon ekonomi i det, får VR göra sällskap med betamax och 3D-TV i teknikhimlen.
Övriga tillämpningar av VR känns också dödfödda. Dagstidningen DN har slagit på stora trumman angående sin nya VR-reportage, men i verkligheten bryr sig ingen nämnvärt. Nyheter och reportage konsumerar man genom att läsa eller se på klassisk 2D-TV, för det räcker liksom så.
Slutligen så tycker jag att hela konceptet har lite av en tragikomisk aspekt; få saker ser för en yttre betraktare så löjliga ut som en person som lever helt i sin egen värld med ett par VR-glasögon på. För ett tag sen läste jag t.ex. en artikel där en kille testade en VR-simulation där man skulle vara kossa på en äng. En vuxen man krälade runt på alla fyra på golvet och gaggade som en idiot. Om farsan sett mig i ett sådant tillstånd skulle han ha barnhärtighetsdödat mig på fläcken.
Min gissning är VR kommer vara bortglömt vid 2020. Det finns en viss tröghet i systemet, så dt dröjer nog några år till innan det ebbar ut.