Citat:
Ursprungligen postat av
spatzibski
r ocks elektriker och kan intyga att Plejd r verlgset lttast p marknaden, bde att installera som yrkesman samt att anvnda som lekman.
Det hr verkar vara nyckeln till framgngarna.
Det r frst nu som Plejd brjar f ett ngorlunda komplett sortiment och nd verkar mnga installatrer ha fredragit Plejd i ett par r nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
raptorjr
Hade aldrig hrt om Plejd frut. Men varfr vill jag anvnda det istllet fr t.ex. Zwave enheter?
Det r en hgst relevant frga som jag ocks stllt mig.
Av ngon anledningar verkar Plejd ha blivit elinstallatrers frstahandsval. Enkelhet och robusthet, kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av
Aigis
nd r omsttningen inte s stor. Deras TAM mste ju vara mycket strre ven om man bara rknar Sverige.
Kommer det lyckas att kopiera framgngsreceptet att vertyga elektrikerna ven i andra lnder? I s fall r det nstan svrt att se ngon vre grns.
Hittills har de bara frskt i Norge och det verkar fungera bra dr.
Det r frst nu som man p allvar ska dra igng den internationella expansionen.
Citat:
Med en pbrjad expansion i Norge och lnsamhet under kvartalet lgger vi vr frsta
pusselbit fr en mngrig internationell expansion. Vi tror p en modell dr vi parallellt pbrjar
etablering i flera lnder till en lg kostnad per land i en initial fas med bearbetning av grossister
och anpassningar av produktsortimentet. Det blev vldigt tydligt genom att analysera vr
resa i Norge att det var frst nr marknaden hade den rtta produktmixen det brjade ta fart.
Frklaringen r enkel, fr att en elektriker skall kunna arbeta med sortimentet som standard
krvs att sortimentet klarar av de flesta situationer som elektrikern stter p. Med detta sagt
s kommer vr ambition vara att starta upp i s mnga lnder som mjligt parallellt fr att
kunna bearbeta grossister och gra produktanpassningar och drigenom snabbare n en
etablering i fler lnder under samma period n om vi fokuserat p ett land i taget.
Det med vrdering r oerhrt svrt hr och helt avhngigt hur lnge till man tror de kan vxa i hg takt.
Att de har en fungerande affrsid har de bevisat genom att de redan nu r lnsamma.
De har vxt med ver 50 % per r i flera r nu.
Jag har gjort en simulering med antagandena att de vxer med 40 % nsta r drefter 30 % per r 2022 och 2023.
Med hnsyn taget till avskrivningar och med en bruttomarginal p 55 % fr jag d en nettoomsttning p 495 mkr och ett rrelseresultat p 164 mkr fr r 2023.
Detta motsvarar ett EV/EBIT p 16,4 mot dagens kurs p 264 kr. Det r inte srskilt mycket fr en lnsam snabbvxare.
Med en relativt mttlig kning av fasta kostnader och en bibehllen bruttomarginal kommer vinstmarginalen skjuta i hjden snabb de kommande tre ren.
Fortstter tillvxten lnge in i framtiden kommer den fortstta att vrderas upp och sannolikt har jag anvnt fr konservativa antaganden i min simulering.
Skulle det bli ett hack i kurvan ngonstans r andra sidan fallhjden stor i aktien. D lr vi f se vinsthemtagningar.