2018-03-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav8
Hur tyckte du det var att jobba med produkten? r den s anvndarvnlig som man hr verallt? Ingen aning om hur timingen ser ut just nu, den har ju precis som sger gtt upp vldigt mycket senaste tiden. Jag r absolut ingen expert utan kper bara bolag jag tror lngsiktigt p. Knns som att det finns en hel del uppsida i det hr caset! ven spnnande med ngra nya produkter

r ocks elektriker och kan intyga att Plejd r verlgset lttast p marknaden, bde att installera som yrkesman samt att anvnda som lekman.
Citera
2018-03-04, 18:18
Medlem
Hur hgt kan Plejd n i kurs?
Citera
2018-03-06, 17:35
Medlem
DoungAs avatar
Fick hra idag frn personal p tv olika grossar(Jag r inte elektriker, men vi har ju tv gemensamma grossar) att Vadsbo(Plejds strsta konkurrent??) plockar marknadsandelar och fr in mycket kapital med mjlighet till expansion nu nr Plejd inte kan leverera.
S Vadsbo vntas nog plocka en del marknadsandelar. Elektriker tvingas anvnda deras produkter nu nr Plejd inte levererar och kanske gr ver till dem.
Stmmer detta och kan det skada Plejd? ger sjlv andelar fr 6-7-tusen kr i Plejd s lite nyfiken r man.
Citera
2018-03-08, 07:15
Medlem
Wazas avatar
Jobbar som elektriker har dock aldrig installerat Plejd i arbetet pga att jag enbart gr p strre byggen dr det r KNX DALI HELVAR mm.
Dock har jag 10+ puckar hemma och det r mycket nvndarvnligt!
Att privatpersonen sjlv kan gra senario och annat i efterhand r vrt mycket.
Sen fr man ju hoppas att gateways och annat kommer snart d det r en stor faktor med.
Citera
2018-03-08, 07:16
Medlem
Wazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2018-Aktiespanaren
Hur hgt kan Plejd n i kurs?
Hur lngt r ett snre?
Citera
2018-03-08, 09:57
Medlem
Mahhbechhs avatar
Nr brjade produkterna sljas i Norge?

https://www.kjell.com/no/sok?query=plejd
Citera
2018-03-09, 15:29
Medlem
Hade aldrig hrt om Plejd frut. Men varfr vill jag anvnda det istllet fr t.ex. Zwave enheter?
Citera
2018-11-16, 20:35
Medlem
Plejd

Hej alla flashbackare. Jag har under en tid nu funderat p att investera i teknikbolaget PLEJD. Vad tror ni om detta?
Citera
2021-02-08, 18:21
Medlem
Rapport fr plejd p fredag den 12e, gick upp nstan 10% idag. Ngon som har tankar eller tips?
Citera
2021-02-12, 19:44
Medlem
ksvs avatar
Aktien upp 21 % p dagens rapport.

Hela 70 % tillvxt.
Citat:
  • Nettoomsttningen kade med 70% till 73 268 tkr (42 977 tkr)
  • Bruttomarginalen uppgick till 55% (50%)
  • Rrelseresultat fre avskrivningar (EBITDA) uppgick till 15 656 tkr (4 388 tkr)
  • vilket motsvarar en rrelsemarginal fre avskrivningar p 21% (10%)
  • Resultatet fre skatt uppgick till 11 161 tkr (968 tkr)
  • Resultat fre skatt per aktie uppgick till 1,04 kr (0,10 kr)
Hade nstan varit lge fr fniga raket-emojs om man varit lagt t det hllet.
Citera
2021-02-12, 21:49
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Aktien upp 21 % p dagens rapport.

Hela 70 % tillvxt.
Hade nstan varit lge fr fniga raket-emojs om man varit lagt t det hllet.

nd r omsttningen inte s stor. Deras TAM mste ju vara mycket strre ven om man bara rknar Sverige.
Citera
2021-02-13, 18:13
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatzibski
r ocks elektriker och kan intyga att Plejd r verlgset lttast p marknaden, bde att installera som yrkesman samt att anvnda som lekman.
Det hr verkar vara nyckeln till framgngarna.
Det r frst nu som Plejd brjar f ett ngorlunda komplett sortiment och nd verkar mnga installatrer ha fredragit Plejd i ett par r nu.

Citat:
Ursprungligen postat av raptorjr
Hade aldrig hrt om Plejd frut. Men varfr vill jag anvnda det istllet fr t.ex. Zwave enheter?
Det r en hgst relevant frga som jag ocks stllt mig.
Av ngon anledningar verkar Plejd ha blivit elinstallatrers frstahandsval. Enkelhet och robusthet, kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
nd r omsttningen inte s stor. Deras TAM mste ju vara mycket strre ven om man bara rknar Sverige.
Kommer det lyckas att kopiera framgngsreceptet att vertyga elektrikerna ven i andra lnder? I s fall r det nstan svrt att se ngon vre grns.
Hittills har de bara frskt i Norge och det verkar fungera bra dr.
Det r frst nu som man p allvar ska dra igng den internationella expansionen.
Citat:
Med en pbrjad expansion i Norge och lnsamhet under kvartalet lgger vi vr frsta
pusselbit fr en mngrig internationell expansion. Vi tror p en modell dr vi parallellt pbrjar
etablering i flera lnder till en lg kostnad per land i en initial fas med bearbetning av grossister
och anpassningar av produktsortimentet. Det blev vldigt tydligt genom att analysera vr
resa i Norge att det var frst nr marknaden hade den rtta produktmixen det brjade ta fart.
Frklaringen r enkel, fr att en elektriker skall kunna arbeta med sortimentet som standard
krvs att sortimentet klarar av de flesta situationer som elektrikern stter p. Med detta sagt
s kommer vr ambition vara att starta upp i s mnga lnder som mjligt parallellt fr att
kunna bearbeta grossister och gra produktanpassningar och drigenom snabbare n en
etablering i fler lnder under samma period n om vi fokuserat p ett land i taget.

Det med vrdering r oerhrt svrt hr och helt avhngigt hur lnge till man tror de kan vxa i hg takt.
Att de har en fungerande affrsid har de bevisat genom att de redan nu r lnsamma.

De har vxt med ver 50 % per r i flera r nu.
Jag har gjort en simulering med antagandena att de vxer med 40 % nsta r drefter 30 % per r 2022 och 2023.
Med hnsyn taget till avskrivningar och med en bruttomarginal p 55 % fr jag d en nettoomsttning p 495 mkr och ett rrelseresultat p 164 mkr fr r 2023.
Detta motsvarar ett EV/EBIT p 16,4 mot dagens kurs p 264 kr. Det r inte srskilt mycket fr en lnsam snabbvxare.
Med en relativt mttlig kning av fasta kostnader och en bibehllen bruttomarginal kommer vinstmarginalen skjuta i hjden snabb de kommande tre ren.

Fortstter tillvxten lnge in i framtiden kommer den fortstta att vrderas upp och sannolikt har jag anvnt fr konservativa antaganden i min simulering.
Skulle det bli ett hack i kurvan ngonstans r andra sidan fallhjden stor i aktien. D lr vi f se vinsthemtagningar.
Senast redigerad av ksv 2021-02-13 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in