• 1
  • 2
2016-02-23, 10:03
Medlem
FinwireTVs avatar
Idag blev Plejd godknt fr notering p Aktietorget, bolaget r aktuella med emission och ska noteras p Aktietorget nu under vren. Planerad frsta handelsdag r 11:e april.

Under 2000-talet jobbade Erik Calissendorff som teknisk chef p ngra av vrldens strsta superyachter. Dr hade han ofta utmaningar med att systemen som skulle kontrollera belysning och hemmabio ofta var svra att programmera och svra att anvnda. Drfr fddes idn att skapa ett nytt system med fokus p just flexibilitet och anvndarvnlighet. Bolaget fr detta system blev kallat Plejd och har nu sina system installerade p ngra av vrldens absoluta strsta yachter genom ett samarbete med den hollndska systemintegratren VBH.

Trots att smarta belysningssystem och uppkopplade mediasystem funnits i lyxsegmentet lnge s har det inte riktigt kommit ngra kostnadseffektiva lsningar fr gemene man. Detta vill Plejd ndra p genom att anvnda sin teknologi till att producera och slja elprodukter fr det smarta hemmet.

Plejds produkter bestr av bland annat dimmers, LED-drivers, controllers fr tredjeparts LED-drivers och smartplugs fr vanliga uttag. Dessa produkter kopplas ihop med Bluetooth Smart, vilket man valt p grund av lga kostnader p chip samtidigt som det r ngonting som alla vrldens smartphones och surfplattor stdjer. Frsta produkten lanseras under vren och kommer sedan kompletteras till en strre serie.

Bolaget gr i samband med noteringen en nyemission p 13 miljoner kronor som r garanterad till 68 procent. Plejd vrderas innan emissionen till 23,2 miljoner kronor.

Hemma Hos Plejd: https://www.youtube.com/watch?v=NSU5d0USDMg
Intervju med vd: https://www.youtube.com/watch?v=dD6FozTqZx8

Vad tror ni om Plejd? Internet-of-Things r ju hett just nu och det r nog mnga som har emissionen frn Raybased i bakhuvudet. Om Plejd blir en repris eller inte, det terstr att se!

Mvh,
Olle p Finwire.tv
Citera
2016-03-07, 21:34
Medlem
BHBs avatar
Kommer att kpa in mig i detta fretag, om n med en blygsam summa.

//BHB
Citera
2016-03-07, 22:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinwireTV
Idag blev Plejd godknt fr notering p Aktietorget, bolaget r aktuella med emission och ska noteras p Aktietorget nu under vren. Planerad frsta handelsdag r 11:e april.

Under 2000-talet jobbade Erik Calissendorff som teknisk chef p ngra av vrldens strsta superyachter. Dr hade han ofta utmaningar med att systemen som skulle kontrollera belysning och hemmabio ofta var svra att programmera och svra att anvnda. Drfr fddes idn att skapa ett nytt system med fokus p just flexibilitet och anvndarvnlighet. Bolaget fr detta system blev kallat Plejd och har nu sina system installerade p ngra av vrldens absoluta strsta yachter genom ett samarbete med den hollndska systemintegratren VBH.

Trots att smarta belysningssystem och uppkopplade mediasystem funnits i lyxsegmentet lnge s har det inte riktigt kommit ngra kostnadseffektiva lsningar fr gemene man. Detta vill Plejd ndra p genom att anvnda sin teknologi till att producera och slja elprodukter fr det smarta hemmet.

Plejds produkter bestr av bland annat dimmers, LED-drivers, controllers fr tredjeparts LED-drivers och smartplugs fr vanliga uttag. Dessa produkter kopplas ihop med Bluetooth Smart, vilket man valt p grund av lga kostnader p chip samtidigt som det r ngonting som alla vrldens smartphones och surfplattor stdjer. Frsta produkten lanseras under vren och kommer sedan kompletteras till en strre serie.

Bolaget gr i samband med noteringen en nyemission p 13 miljoner kronor som r garanterad till 68 procent. Plejd vrderas innan emissionen till 23,2 miljoner kronor.

Hemma Hos Plejd: https://www.youtube.com/watch?v=NSU5d0USDMg
Intervju med vd: https://www.youtube.com/watch?v=dD6FozTqZx8

Vad tror ni om Plejd? Internet-of-Things r ju hett just nu och det r nog mnga som har emissionen frn Raybased i bakhuvudet. Om Plejd blir en repris eller inte, det terstr att se!

Mvh,
Olle p Finwire.tv
Hur ser de senaste rens omsttning och eventuella vinst ut, och vad ger det fr vrdering av bolaget (p/e, p/s osv.)? Och hur ser deras marknadsposition gentemot andra aktrer i branschen ut, hur r konkurrenssituationen?
Citera
2016-03-08, 08:14
Medlem
FinwireTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur ser de senaste rens omsttning och eventuella vinst ut, och vad ger det fr vrdering av bolaget (p/e, p/s osv.)? Och hur ser deras marknadsposition gentemot andra aktrer i branschen ut, hur r konkurrenssituationen?

Vad det gller senaste rens omsttning s kan du hitta dessa i memorandumet frn och med sida 34. Annars gr det frsts att ladda ner rsredovisningen frn t.ex. hitta.se. Memorandum hittar du hr: http://aktietorget.se/pressdocs/Plej...Feb%202016.pdf.

Jag r sker p att du kommer hitta fler svar dr .

Mvh,
Olle p Finwire.tv
Citera
2016-03-08, 20:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinwireTV
Vad det gller senaste rens omsttning s kan du hitta dessa i memorandumet frn och med sida 34. Annars gr det frsts att ladda ner rsredovisningen frn t.ex. hitta.se. Memorandum hittar du hr: http://aktietorget.se/pressdocs/Plej...Feb%202016.pdf.

Jag r sker p att du kommer hitta fler svar dr .

Mvh,
Olle p Finwire.tv
Tnkte att du som var intresserad hade gjort en analys av bolaget, och kanske kunde bertta mer. Vad bolaget sjlva skriver om exempelvis konkurrenssituationen och sin egen position visavi konkurrenterna i ett dokument riktade till folk vars pengar de vill locka, det ger jag inte s mycket fr, har lst alldeles fr mnga memorandum, teasers och liknande fr att gra det.
Citera
2016-03-09, 20:26
Medlem
FinwireTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tnkte att du som var intresserad hade gjort en analys av bolaget, och kanske kunde bertta mer. Vad bolaget sjlva skriver om exempelvis konkurrenssituationen och sin egen position visavi konkurrenterna i ett dokument riktade till folk vars pengar de vill locka, det ger jag inte s mycket fr, har lst alldeles fr mnga memorandum, teasers och liknande fr att gra det.

Jag har sklart gjort en analys av bolaget infr intervjuerna men vill inte uttrycka min sikt eftersom vi har arbetat med bolaget. Hoppas du frstr att jag vill vara neutral.

Idag presenterade Babak bolaget p en investerarlunch hos Aktietorget. Sjlvklart filmade vi detta och det finns p lnken nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=p1QW3ii0kcY

Mvh,
Olle p Finwire.tv
Citera
2016-03-13, 22:11
Medlem
Gr det att teckna via isk? Stod i pappret fr teckning att man mste kolla upp med banken om erbjudandet r frenligt med isk-regler.
Citera
2016-03-14, 07:54
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Den hr Callisendorf, r det samma stekare som hade/har en bilfirma som slde premium och lyxbilar?

I.s.f. nja.....

/#LOUDmouth#
Citera
2016-03-15, 08:53
Medlem
starbounds avatar
Brspodden var skeptisk, det r jag med. Knns inte som att behovet finns fr den hr typen av produkter.
Citera
2016-03-15, 09:51
Medlem
knug87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Brspodden var skeptisk, det r jag med. Knns inte som att behovet finns fr den hr typen av produkter.

Jag kommer inte investera i PLEJD men jag knner tv stycken som hller p med just detta s har rtt god insyn i marknaden!

Det r grova pengar inblandat d det inte direkt r Janne och Leif som bestller, bland annat installerade de ett app-baserat system i en 600kvm lgenhet i Berlin med appkontroller fr flktar i rkrum, hemmabiosystem med mediebibliotek etc, allting gick att styra frn en pad t.ex

Fr just det jobbet var det 6 siffrigt (euro)

P ett annat s var det en lyxyacht i Grekland dr det hnde ngot med garen (konkurs eller ddsfall eller liknande) och nsta gare vgrade betala , d stngde de helt sonika ner hela systemet och vntade p ett samtal och fick betalt d inget fungerade .h.t p bten

Det r lite fr mycket av en fuffensmarknad fr att jag skulle vilja lgga mina pengar i det, men att det finns en marknad, det gr det! Dessa tv jag knner jobbar oavbrutet hela tiden runt om i rikemanslnderna (de bda r tyskar) och vad jag vet r de lngt ifrn ensamma p marknaden heller
Citera
2016-03-21, 16:36
Medlem
N, fick ni tilldelning?

Avanza slr ihop 10 deper till 1 st teckningsanmlan medan Nordnet lter 10 deper bli 10 teckningsanmlningar. Beroende p hur mnga deper man tecknar via har man sledes x ggr strre chans att f tilldelning via Nordnet jmfrt med Avanza, och detta gller alla introduktioner!
Citera
2016-03-22, 23:06
Medlem
FinwireTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
N, fick ni tilldelning?

Avanza slr ihop 10 deper till 1 st teckningsanmlan medan Nordnet lter 10 deper bli 10 teckningsanmlningar. Beroende p hur mnga deper man tecknar via har man sledes x ggr strre chans att f tilldelning via Nordnet jmfrt med Avanza, och detta gller alla introduktioner!

I detta fall s stmmer dock inte detta. Tilldelningen beslutas alltid och av bolagets styrelse i samrdan med bolagets finansiella rdgivare. I just detta fall s valde dom en tilldelningsprincip dr alla som tecknat ver ett visst belopp fick tilldelning p 1600 aktier och dr alla som tecknade under det beloppet fick delta i utlottningen om poster p 800 aktier. Lite frenklat kan man sga att ju strre belopp du tecknade fr, desto bttre sannolikhet att du fick tilldelning.

Om det stmmer det du skriver om att Avanza slog ihop anmlningarna s hade det kunnat innebra att din sammanslagna teckning ndde upp ver grnsbeloppet vilket d skulle gett dig tilldelning. I just detta fall hade det allts varit bttre med en stor anmlan istllet fr 10 st mindre.

Mvh,
Olle p Finwire.tv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här