2016-07-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Vad är det dumma? Jag säger inte att det är okej att fuska sig in på en utbildning (det är det inte). Men att påstå att man ej kan bli en bra läkare om man inte får tillräckligt bra på HP är idiotiskt. Det finns många personer som pluggar till läkare som man fundera på hur de egentligen hamnade där. De som kommer in på läkarprogrammet genom att fuska på HP och sedan blir kirurger kommer ej vara sämre kirurger än de som blivit kirurger efter att ha kommit in på läkarprogrammet utan att fuska. Så din kommentar om att "tänk att bli opererade av en av dem" är lite orelevant till sammanhanget tycker jag.

Dina argument är efterblivna. det sorgliga är att du själv inte inser det. Låt mig gissa; du har dåliga betyg och eller dåligt resultat på HP själv?

Enligt ditt sätt att tänka så kan vi slopa betyg och hp och låta alla människor som vill, bli läkare. Vi behöver heller inga prov under läkarprogrammet, enligt ditt resonemang.

Din dumhet är extremt irriterande.

Ens HP-resultat, IQ och betyg brukar korrelera. Men det fattar väl inte du.
Citera
2016-07-22, 21:10
Medlem
MrByberbob55s avatar
Om dessa personer är redo att fuska till sig en plats på till exempel läkarprogrammet, så är det skrämmande att tänka på hur långt dessa personer är redo att gå när de väl är färdiga läkare.
Citera
2016-07-22, 21:15
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrow1
Det är väl fullt möjligt att det händer, det är ju lika stor sannolikhet som att två stycken icke-fuskare har samma svar.
Det är fortfarande 0.00000001% chans att det händer, visst, fullt möjligt att man kan ha lika många fel på olika frågor, men att 50 personer svarar fel på exakt samma frågor med exakt samma antal fel är matematiskt omöjligt.
Citera
2016-07-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Om dessa personer är redo att fuska till sig en plats på till exempel läkarprogrammet, så är det skrämmande att tänka på hur långt dessa personer är redo att gå när de väl är färdiga läkare.

Precis. Det är sjukt att påstå att dessa idioter skulle bli bra kirurger. Det är skrämmande hur vissa försvarar fusket.
Citera
2016-07-22, 21:44
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Det är fortfarande 0.00000001% chans att det händer, visst, fullt möjligt att man kan ha lika många fel på olika frågor, men att 50 personer svarar fel på exakt samma frågor med exakt samma antal fel är matematiskt omöjligt.
Matematiskt omöjligt är det inte eftersom rent matematiskt kan folk svara exakt hur som helst. Men det är inte så sannolikt. Det som däremot är mer sannolikt är att 49 fuskar och svarar lika medan 1 svarar lika utan att fuska, ju färre fel man har desto större blir sannolikheten att det händer. T.ex. om två stycken har 0 fel så är det helt plötsligt 100% säkert att de svarat likadant.
Citera
2016-07-22, 21:53
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Matematiskt omöjligt är det inte eftersom rent matematiskt kan folk svara exakt hur som helst. Men det är inte så sannolikt. Det som däremot är mer sannolikt är att 49 fuskar och svarar lika medan 1 svarar lika utan att fuska, ju färre fel man har desto större blir sannolikheten att det händer. T.ex. om två stycken har 0 fel så är det helt plötsligt 100% säkert att de svarat likadant.

Sedan får du tänka på att HP har fyra alternativ att välja mellan varav tre är felsvar, man har alltså 75% chans att INTE svara rätt, en som inte fuskar kan bara inte svara fel på exakt samma alternativ som en massa fuskare gjort och därför åkt dit. Att man har samma felsvar i kombination med rätta svar som de som fuskar, händer bara inte om man inte fuskar. Man kollar ju inte bara på antalet rätt och fel när man misstänker fusk, utan också vilka alternativ man valt för att ha som felsvar. Tänk dig att HP består av 20 frågor, alltså kan man få 20 poäng som högst. Om då alla svarat rätt på 13 frågor, OCH har delsvar på samma alternativ (A,B,C och D) så blir det väl lite konstigt. Typ att 20 pers kryssade D i 2 frågor, C i 3 frågor, och B i 2 frågor som alla är felsvar. Det blir ju lite konstigt. Sedan så får du ha i åtanke att detta är ett exempel och att HP är mycket större i verkligheten, vilket gör detta ännu mer omöjligt.
Senast redigerad av MrByberbob55 2016-07-22 kl. 22:09.
Citera
2016-07-22, 21:56
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Sedan får du tänka på att HP har fyra alternativ att välja mellan varav tre är felsvar, man har alltså 75% chans att INTE svara rätt, en som inte fuskar kan bara inte svara fel på exakt samma alternativ som en massa fuskare gjort och därför åkt dit. Det är mer sannolikt att du kan bita av könsorganet på en snabbt flygande gås, än det som beskrivits!
Det beror på hur många fel de hade, om det rör sig om ett fel så är det fullt möjligt. Och om just den frågan är en kugg fråga så är det ännu mer sannolikt.
Citera
2016-07-22, 22:03
Medlem
Citat:
Det beror på hur många fel de hade, om det rör sig om ett fel så är det fullt möjligt. Och om just den frågan är en kugg fråga så är det ännu mer sannolikt.

Men alltså ge dig.

Sannolikheten att 50 personer svarar exakt likadant är nästan obefintligt utan fusk.

Och om det händer, vilket är EXTREMT osannolikt, så är det synd men en nödvändig förlust för samhället.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2016-07-22, 22:08
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Men alltså ge dig.

Sannolikheten att 50 personer svarar exakt likadant är nästan obefintligt utan fusk.

Och om det händer, vilket är EXTREMT osannolikt, så är det synd men en nödvändig förlust för samhället.

Vad är det du inte förstår?

Det är din kompis som inte fattar han sa att det är matematiskt omöjligt, vilket inte stämmer. Rent matematiskt kan alla svar förekomma.

Att 50 svarar lika är precis som du sa "EXTREMT" osannolikt, men att 49 fuskar och svarar samma och en 50:e svarar av ren otur likadant är mycket mer sannolikt. Vilket leder till att den som inte fuskade riskerar att bli uthängd trots att han/hon är oskyldig.
Senast redigerad av sparrow1 2016-07-22 kl. 22:11.
Citera
2016-07-22, 22:11
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Det är din kompis som inte fattar han sa att det är matematiskt omöjligt, vilket inte stämmer. Rent matematiskt kan alla svar förekomma.

Att 50 svarar lika är precis som du sa "EXTREMT" osannolikt, men att 49 fuskar och svarar samma och en 50:e svarar av ren otur likadant är mycket mer sannolikt. Vilket leder till att den som inte fuskade riskerar att bli uthängd trots att den är oskyldig.

Jag tror att någon som är bättre på att förklara saker än mig får göra det, läs mitt redigerade inlägg.
Citera
2016-07-22, 22:15
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Jag tror att någon som är bättre på att förklara saker än mig får göra det, läs mitt redigerade inlägg.
Är du trög? Om felsvaren är få så ökar ju chansen att flera svarar samma, du kan ju bara svara rätt på ett sätt. Det finns historiskt flera deltagare som har fått alla rätt hur kan du förklara det? Borde inte det vara statistiskt omöjligt med tanke på hur många kombinationer som finns?
Citera
2016-07-22, 22:27
Medlem
MrByberbob55s avatar
Sa
Citat:
Är du trög? Om felsvaren är få så ökar ju chansen att flera svarar samma, du kan ju bara svara rätt på ett sätt. Det finns historiskt flera deltagare som har fått alla rätt hur kan du förklara det? Borde inte det vara statistiskt omöjligt med tanke på hur många kombinationer som finns?

Det är just det det inte är, felsvaren är fler, därför är det svårare att svara rätt. Det jag tror att du inte förstår är att de som fuskar eller har fuskat, väljer exakt samma bokstav som sitt svar på varje fråga, samtidigt som det finns två andra man kan svara mellan (felsvar). De som fått exakt alla rätt tror jag det finns 5 av i hela Sverige, och dessa har uppkommit under loppet av hela HP:s existens, dvs att det kanske sker vart fjärde år att en person har alla rätt, eller ett fel, som undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in