2016-02-18, 16:49
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Fast det blir ju exakt samma. Ja du jag vet inte mina motiv förutom att jag hakar upp mig på petitesser. Smått autistiskt jajamänsan.

Enligt en tidning jag läste så:
Ett resultat på 0,4 innebär i princip att du kan ha chansat dig igenom provet genom att till exempel svara ”C” på alla frågor.

http://lundagard.se/2014/02/17/slutc...ogskoleprovet/

Räcker väl för att bli lärare haha
Jo precis, jag vill minnas att jag läste att det blev annorlunda, men där ser man. Du skulle räknat rätt om man beräknade resultatet på antal rätt utifrån det hela resultatet. (2.0*0.2 = 0,4). Men resultatet baseras ju på en normeringstabell.

Det har du rätt i, man får väl helt enkelt se det som att spendera en lördag 8 timmar på en skolbänk är tillräckligt bemödande för att komma in på lärarprogrammet
Citera
2016-02-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
100.000 kr? Skojar du? Det var rejäla summor.

De dära som fuskat, de har alltså filmat provet via en klocka och sen har det stått en smart gubbe utanför och sagt via en hörsnäcka i deras öron vad de ska fylla i?

På högskoleprovet skulle man ju faktiskt kunna få alla rätt genom att bara chansa. Man kryssar ju bara för vilket svar som är rätt på var fråga, man skriver inget.

100 000 kr är småsummor om du tänker på hur mycket mer man skulle tjäna som t.ex. läkare jämfört med att jobba på ICA!

Sannolikheten att få 146 rätt eller mer (vilket krävs för 2.0) om det finns fyra svarsalternativ på varje fråga och du svarar helt slumpmässigt är cirka 1 på 8 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 0 så du har nog större chans att vinna på en trisslott!
Citera
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Haha du skulle inte klara av provet särskilt bra.

Olle skriver ett prov med fem svarsalternativt varav ett av svaren är rätt.
Olle väljer C på alla svarsalternativ.
Statistiskt sett, hur många procent rätt får Olle?

A: 20%
B: 25%
C: 50%
D: 0%

Hint: Rätt svar är A. Eftersom det är fem svarsalternativ är chansen 1/5. Skriver du in det på en miniräknare så får du 0.2. Detta översätts som 20% utav 100%.
Rent statistiskt borde du få ca 20% rätt om du chansar på alla uppgifter; vilket skulle resultera i ca 0,4 beroende på normeringen. Att få 0.00 poäng är en bedrift och kan endast uppnås av folk som vet svaret på frågorna men medvetet svarar fel.

Ontopic: Helt rätt att hänga ut dessa fuskare.
Något som folk inte verkar ha nämnt här i tråden är att ju bättre resultat provdeltagarna får desto sämre blir din poäng. Ditt resultat ställs alltså i kontrast mot alla fuskares.
Visserligen är 50 stycken inte så många så det påverkar särskilt mycket, men jag misstänker att det finns många fler fuskare än så, vilket känns förjävligt för oss hederliga provdeltagare.

Detta förutsätter dock att "rätt" svar är jämnt fördelat utöver alla svarsalternativen, att det inte finns svar där flera är riktigt eller att en kombination utav svar krävs, och att det bara är kryss alternativ, istället för att vara en uppgift man måste(nja) räkna igenom för att få rätt svar.

Men ändå bra att hänga ut folk som fuskar på den här typen utav test, det är för jävligt när folk som rent sagt inte förtjänar det får förtur över en, oavsett om det är baserat på inkvotering, kön eller fusk.
Citera
Medlem
För flera år sedan roade jag mig med att beräkna sannolikheten att man fick 0.2 eller 0.3 på ett högskoleprov genom att gissa alla svar. Minns inte exakt sannolikheten, men den låg inte speciellt högt, men minns jag rätt kretsade den kring 5-10%.
Citera
2016-02-18, 17:24
Medlem
Socialkonservativs avatar
Finns det ingen möjlighet att personer blivit underkända utan att för den delen ha fuskat? Kan ju röra sig om misstag från de som har hand om HP eller att man gjort något förbjudet utan att ha uppsåt att fuska överhuvudtaget.

Eller kan man till 100% veta att alla som blivit underkända fuskat medvetet?
Citera
2016-02-18, 17:29
Medlem
Myskosnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Här har vi ett problem, som kan lösas bäst genom att i förebyggande syfte hänga ut fuskare som blivit underkända av UHR (eller som man säger på franska; tagna på bar gärning). Självfallet kommer UHR att göra det svårare för framtida fuskare att lyckas, men man ska inte underskatta kraften i att hänga ut dessa personer med namn och bild, parallellt med UHRs arbete; som en varning till de som funderar på att fuska och som utan egna meriter tar någon annans plats på ett universitet. Visserligen finns det redan ett ställe för diskussioner om fusk på högskoleprovet. Innehållet i den tråden lutar dock mest åt spökskrivare som marknadsför sig själva och fuskare som är villiga att betala en stor summa för att gå från 0,5 till 1,7+. Den här tråden har emellertid som huvudsyfte att:
1- Hänga ut fuskarna med namn och bild.
2 - Se ifall någon av de blivit antagna redan och huruvida universiteten är medveten om att x fått provet ogiltighetsförklarad. Man kan aldrig vara säker efter skandalen på Karolinska. Rätt ska vara rätt. Här föreslår jag att respektive universitet kontaktas och att svaren publiceras här för att vara säker på att de vidtar åtgärder för att lösa problemet som uppstår när man med orätt tar en annan persons plats.

I höstas blev 42 personer underkända. Här är listan med deras tilltalsnamn, efternamn och ort:
Tilltalsnamn Efternamn Ort
Daniel Eriksson Högskolan Dalarna
Kim Arafat Högskolan Gävle
Tony Baranou Jönköping universitet
Niklas Hägglund Mittuniversitetet
Nasim Abdullaev SU
Marina Alemi SU
Ali Alhakim SU
Alhasan Al-Hameedawi SU
Asal Alshaikhli SU
Johannes Antar SU
Berat Kendal Bakac SU
Elchin Bashirov SU
Baalaj Duru SU
Tilda Evysdotter SU
Roberth Grytterhielm SU
Sekandar Habib SU
Selam Habtemariam SU
Alex Habtezghi SU
Sara Halil SU
Kevin Heidari SU
Ali Hussain SU
Anton Juric SU
Kristina Just SU
Goran Kadir SU
Bian Karatas SU
Soran Lavehi SU
Niklas Lindgren SU
Nicholas Lubwama SU
Ahmed Mahmoud SU
Diana Mahmoud SU
Mark Mejeedson SU
Elias Mghari SU
Attila Moharamzade SU
Sergei Persson SU
Robert Rhawi SU
Caroline Rossi SU
Pola Salih SU
Behesta Soltanhamid SU
Siyar Tokat SU
Golbarg Yarandpour SU
Minah Zuwak SU
Henok Abraham Örebro universitet

http://fuskbugg.se/dl/u9jScD/Ej%20go...P-resultat.pdf

Ytterligare nio personer blev underkända för ett tag sedan:
Abboud Gülenay
Emdadullah Ebrahimi
Arin Rahim
Ammar Mirza
Karas Hardi
Azatullah Alimi
Amina Alimi
Hekmatullah Alimi
Lema Alimi

Hekmatullah/Hekmat Alimi och Emdad/Emdadullah Ebrahimi har börjat sin utbildning på läkarprogrammet. Här uppstår frågor som är av betydelse;
- Har KI blivit informerad om detta?
- Har de blivit avstängda?

Fyll på tråden med svar på frågeställningarna. Gärna deras facebook/bilder och annat som är av intresse för ändamålet.

LOL, vem fan fuskar för att komma in på stockholms universitet
Citera
2016-02-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Lär dig fuska du med, din clown. Vem fan bryr sig om vad staten plockar fram för prov för att skilja agnarna från vetet? Högre utbildning ska vara öppet för alla oavsett betyg.

Bara prestationsfjollor är av en annan åsikt.
Du vill alltså slopa allt som har med betyg att göra, och låta alla få komma in på läkarutbildningen?

Har du gått ur grundskolan ens? med tanke på dina argument menar jag..
Citera
2016-02-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
En person som fuskar sig till en plats på läkarutbildningen kommer i sin tur inte att klara av studierna.
Personen kan göra det, men den förtjänar inte att göra det.
Senast redigerad av intesomdu 2016-02-18 kl. 17:59.
Citera
2016-02-18, 17:51
Medlem
tuffkatts avatar
Mycket bra initiativ!

Tanken på att människor jag studerar tillsammans med har fuskat till sig sin plats på universitetet äcklar mig.

Problemet med svenska universitet är att du oavsett hur du blivit antagen till universitetet kan fuska på tentorna, hur enkelt som helst. Jag vet folk på mitt program som under salstentor gått in på toaletten och fuskat med hjälp av sin mobil, under i princip varenda tenta. Tentabevakarna är clueless.
Citera
2016-02-18, 17:53
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Finns det ingen möjlighet att personer blivit underkända utan att för den delen ha fuskat? Kan ju röra sig om misstag från de som har hand om HP eller att man gjort något förbjudet utan att ha uppsåt att fuska överhuvudtaget.

Eller kan man till 100% veta att alla som blivit underkända fuskat medvetet?
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Man ser trender i listan - bl.a. att en stor majoritet fuskade på SU, många familjenamn återfinnes(=flera som fuskat i familjen), och att många av de listade just nu går en utbildning med höga antagningskrav tex KI. I de flesta scenarion du radade upp blir man antingen bara utslängd ur en provdel eller får ett uteblivet resultat, man skrivs dock inte in i någon särskild lista.
Mitt svar tidigare i tråden.
Citera
2016-02-18, 17:53
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Problemet med svenska universitet är att du oavsett hur du blivit antagen till universitetet kan fuska på tentorna, hur enkelt som helst. Jag vet folk på mitt program som under salstentor gått in på toaletten och fuskat med hjälp av sin mobil, under i princip varenda tenta. Tentabevakarna är clueless.
Får man fråga vilket program (eller åtminstone vilket universitet) du läser på?
Citera
2016-02-18, 17:54
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myskosnubben
LOL, vem fan fuskar för att komma in på stockholms universitet
Orten innebär vilket universitet som arrangerade provtillfället, d.v.s de flesta på listan skrev det i Stockholm. Den visar dock inte vilket universitet de senare valt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in