Citat:
Ursprungligen postat av
lighten-up
Seriöst, ditt inlägg måste vara det mest obildade inlägget i tråden hittills
Tänker inte ens bemöta det du skriver, för det är så urbota dumt. Du vet ju ingenting om hur Läkarprogrammet är uppbyggt, vad man läser t.ex. i början och i slutet av programmet och vad som man syftar till när man pratar om "att lära sig fakta utantill" (trots att det faktiskt står indirekt i inlägget som du precis besvarade).
Citat:
Ursprungligen postat av
netr0pa
Efter att ha läst den här tråden så verkar det som att endast användaren "lighten-up" vet vad som krävs för att studera på läkarprogrammet (antagligen för att han/hon själv läser till det). Äntligen en som förstår!
Vissa andra användare här kan jag tyvärr inte ta på allvar. Så mycket BS att det känns nästan hopplöst.
Så ni menar att typ vem som helst kan klara av läkarprogrammet, bara man kommit in?
Även en "kaosblatte" direkt från förorten som knappt tagit sig genom gymnasiet och har 0.6 i HP?
Citat:
Ursprungligen postat av
avec
Tidigare räckte det med godkänt gymnasiebetyg plus HP. Hade en kompis som fick 1,8 på HP ca ett år innan han tog studenten. Han gick på halvfart genom hela tredje året.
Fast största kritiken mot HP måste vara att det är så medvetet diskriminerande. Gynnar äldre, svenskfödda och språkintresserade.
Någon nämnde kritik mot betyg men problemen där beror på att det svenska systemet även där är så naivt. Skicka in eleverna och låt dem göra nationella prov centralt och som sedan rättas av oberoende. Sedan får du betygsmedel på klasserna som lärarna ska vara tvugna att följa när de sätter betyg. Det är ju fullständigt vansinnigt att skolor och lärare kan sätta de betyg de vill. Självklart ligger det i deras intresse att sätta höga betyg. Betygen är ju ett mått på hur de skött sig som rektor och lärare.
Ja HP är rätt dåligt uppbyggt fast de säger det "håller på göras om".
Tyvärr verkar det ju som att det i detta låtsasland ska göras om främst för att försöka förbättra kvinnors resultat. Vilket lär innebär mer fokus på språk då det är enda som kvinnor är bättre på än män.
Själv fick jag bra på HP eftersom jag är bra på språk men t.ex. hade jag varit urusel på en ingenjörslinje eftersom jag är relativt dålig på matte. HP-matten var jag bra på eftersom det ligger mer på "klurighetsnivå", iaf på den tiden jag gjorde det hade man kommit långt med bara högstadiematte. Vill minnas en av frågorna krävde att man förstod sig på ekvationer, mer avancerat var det inte.
Visst säger HP litegran om hur bra man kan lyckas för att sålla agnar från vetet så att säga. Den som kan få 1.7 på HP har ju generellt bättre
förutsättningar att klara av en utbildning än den som har 0.6.
Men man borde ändå komplettera HP med något annat för att bättre utvärdera hur lämpad en person är för en utbildning. Den som slappat i 3 år på gymnasiet och skriver ett HP har ju sämre förutsättningar än den som givit gärnet på gymnasiet. Slappar man på gymnasiet lär man fortsätta slappa på universitet.
Kanske låta universitetsprogram göra sina egna antagningsprov som t.ex. på polishögskolan, för att bedöma personens lämplighet och motivation?