Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-04, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
aha! Tack för du gjorde allt lite mer klart för mig i denna soppa!

Hur har dessa blivit påkomna?
Citera
2016-05-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Hur har dessa blivit påkomna?

UHR analyserade proven från högpresterande och fann ett mönster i både rätta och felaktiga svar.
Citera
2016-05-04, 10:16
Medlem
SituationReports avatar
Det mest tragiska och otäcka med detta är att det finns en hel drös människor därute som får jobb på sina akademiska meriter, när de egentligen inte vet ett skit.

Jag önskar inte att något kärnkraftverk får ingenjörer som fuskat sig genom sin utbildning.
Citera
2016-05-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CiruzzQ
UHR analyserade proven från högpresterande och fann ett mönster i både rätta och felaktiga svar.

Vad är högpresterande? 1,9 och 2,0?

Då lär det finnas många fuskare som gått igenom. Ligan avrådde ju SVTs testfuskare att ta högre poäng än vad han behöver då risken för upptäckt ökar.

Dessutom hade det blivit omöjligt att statistiskt säkerställa fusk om ligan haft en riktigt bra dag och lyckats perfekt frånsett ett eller två fel.

Så det lär bli visitation i framtiden. Samtidigt går tekniken framåt och de lär komma på något ännu smartare sätt att ge svaren. Genom skärm innanför glasögon etc...
Senast redigerad av avec 2016-05-04 kl. 10:32.
Citera
2016-05-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Seriöst, ditt inlägg måste vara det mest obildade inlägget i tråden hittills

Tänker inte ens bemöta det du skriver, för det är så urbota dumt. Du vet ju ingenting om hur Läkarprogrammet är uppbyggt, vad man läser t.ex. i början och i slutet av programmet och vad som man syftar till när man pratar om "att lära sig fakta utantill" (trots att det faktiskt står indirekt i inlägget som du precis besvarade).

Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Efter att ha läst den här tråden så verkar det som att endast användaren "lighten-up" vet vad som krävs för att studera på läkarprogrammet (antagligen för att han/hon själv läser till det). Äntligen en som förstår!

Vissa andra användare här kan jag tyvärr inte ta på allvar. Så mycket BS att det känns nästan hopplöst.

Så ni menar att typ vem som helst kan klara av läkarprogrammet, bara man kommit in?

Även en "kaosblatte" direkt från förorten som knappt tagit sig genom gymnasiet och har 0.6 i HP?

Citat:
Tidigare räckte det med godkänt gymnasiebetyg plus HP. Hade en kompis som fick 1,8 på HP ca ett år innan han tog studenten. Han gick på halvfart genom hela tredje året.

Fast största kritiken mot HP måste vara att det är så medvetet diskriminerande. Gynnar äldre, svenskfödda och språkintresserade.

Någon nämnde kritik mot betyg men problemen där beror på att det svenska systemet även där är så naivt. Skicka in eleverna och låt dem göra nationella prov centralt och som sedan rättas av oberoende. Sedan får du betygsmedel på klasserna som lärarna ska vara tvugna att följa när de sätter betyg. Det är ju fullständigt vansinnigt att skolor och lärare kan sätta de betyg de vill. Självklart ligger det i deras intresse att sätta höga betyg. Betygen är ju ett mått på hur de skött sig som rektor och lärare.

Ja HP är rätt dåligt uppbyggt fast de säger det "håller på göras om".

Tyvärr verkar det ju som att det i detta låtsasland ska göras om främst för att försöka förbättra kvinnors resultat. Vilket lär innebär mer fokus på språk då det är enda som kvinnor är bättre på än män.

Själv fick jag bra på HP eftersom jag är bra på språk men t.ex. hade jag varit urusel på en ingenjörslinje eftersom jag är relativt dålig på matte. HP-matten var jag bra på eftersom det ligger mer på "klurighetsnivå", iaf på den tiden jag gjorde det hade man kommit långt med bara högstadiematte. Vill minnas en av frågorna krävde att man förstod sig på ekvationer, mer avancerat var det inte.

Visst säger HP litegran om hur bra man kan lyckas för att sålla agnar från vetet så att säga. Den som kan få 1.7 på HP har ju generellt bättre förutsättningar att klara av en utbildning än den som har 0.6.

Men man borde ändå komplettera HP med något annat för att bättre utvärdera hur lämpad en person är för en utbildning. Den som slappat i 3 år på gymnasiet och skriver ett HP har ju sämre förutsättningar än den som givit gärnet på gymnasiet. Slappar man på gymnasiet lär man fortsätta slappa på universitet.

Kanske låta universitetsprogram göra sina egna antagningsprov som t.ex. på polishögskolan, för att bedöma personens lämplighet och motivation?
Senast redigerad av grelin1999 2016-05-04 kl. 10:50.
Citera
2016-05-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Så ni menar att typ vem som helst kan klara av läkarprogrammet, bara man kommit in?

Även en "kaosblatte" direkt från förorten?

Om de anstränger sig ordentligt och tar den tid de behöver så tror jag det. Anledningen till att så många kuggar på högskolorna beror på att de är lata, inte på att de är korkade. Högskolorna får dessutom pengar för varje student som klarar en kurs så de brukar se till så att studenterna som anstränger sig lite tar sig igenom. Det tar bara lite längre tid.
Citera
2016-05-04, 10:57
Medlem
Brunbeverns avatar
Folk i tråden har ju en poäng när de säger att det viktigaste är att komma in på programmet (allt därefter är ju en fråga om tid och investering). Annars hade ju knappast fuskarna betalat närmare 100k för att få ett bra HP-resultat, det hade ju varit helt bortkastat då. Så ni kan väl sluta upp med dumförklaringarna av folk i tråden.

Alla universitetsprogram (på grundnivå framförallt) går att klara med tid och uthållighet, även om man är dum, ointelligent och obildad. Det handlar om så mycket mer, det finns ju många väldigt smarta personer som går med oklarade utbildningar och vice-versa många dumma personer som klarar sig direkt. Det är så många faktorer inblandade. Faktum är att man kan klara sin utbildning på universitetsnivå på godkäntgränser genom att bara tvinga sig på lärare och komplettera tills man får godkänt om man så vill. Det finns jättemånga som gör så.

En sak är säker åtminstone, har man kommit in på ett program, då kan man klara det om man investerar sin tid och energi i det och även om det skulle ta lite extra tid. Självfallet har man en enorm fördel som intelligent och bildad individ, fast det är knappast ett måste. Långt ifrån alla är nämligen bildade och intelligenta som läser på universitetet. Detta borde folket som dumförklarar andra i tråden för att "de själva läser på universitetet" vara medveten om redan.
Citera
2016-05-04, 11:17
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Även en "kaosblatte" direkt från förorten som knappt tagit sig genom gymnasiet och har 0.6 i HP?

I mitt fall jobbade jag väldigt hårt under gymnasietiden och jag vet hur man pluggar väl till mina prov. Jag har aldrig haft några problem att få bra betyg under mina tider på både gymnasienivå, grundskolan och även här på läkarprogrammet. Man känner till sina rutiner och man vet vad som krävs för att prestera. Det är det som är viktigast.

Sen vad gäller HP så har jag endast gjort det EN gång och den gången hade jag 38-39 graders feber samt haft strul där hemma under samma dag. Dock hade jag redan betalt för provet så det var lika bra att gå dit för att testa sig på hur provet ser ut. Eftersom HP kan man ändå göra hur många gånger som helst så är det inte alla som går 100 % på första taken utan det finns också folk som vill känna på det första gång och andra gång går fullt ut. Det påverkar ändå inte ditt högskoleprov-betyg.

Sen nämnde nån här innan att vår civilminister fick 0.7 på HP så det säger sig en hel del....

Dessutom är inte HP-provet nån slags "IQ-prov" för det är 2 helt olika upplägg. Kan säga att jag fick väldigt högt resultat på Mensas betaltest. HP-test gynnar också de äldre, svenskfödda, språkintresserade, etc som någon här nämnde.
Citera
2016-05-04, 11:41
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Vad är högpresterande? 1,9 och 2,0?
I gårdagens reportage sas det att 2% får 1.7 - 2.0. Antar att det är dessa som avses.
Citera
2016-05-04, 11:53
Medlem
Borde vara grund för att stängas av direkt från sina utbildningar, både på grund av antagning på falska meriter och på grund av uppenbart bristande etik. Helst även spärra dem från högre studier under den närmsta framtiden.
Fuskar man för att komma in ligger det dessutom nära till hands att fuska för att klara utbildningen.

Tycker synd om de ärliga personerna som inte fick plats för att någon fuskade sig in.
Citera
2016-05-04, 12:00
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
I mitt fall jobbade jag väldigt hårt under gymnasietiden och jag vet hur man pluggar väl till mina prov. Jag har aldrig haft några problem att få bra betyg under mina tider på både gymnasienivå, grundskolan och även här på läkarprogrammet. Man känner till sina rutiner och man vet vad som krävs för att prestera. Det är det som är viktigast.

Sen vad gäller HP så har jag endast gjort det EN gång och den gången hade jag 38-39 graders feber samt haft strul där hemma under samma dag. Dock hade jag redan betalt för provet så det var lika bra att gå dit för att testa sig på hur provet ser ut. Eftersom HP kan man ändå göra hur många gånger som helst så är det inte alla som går 100 % på första taken utan det finns också folk som vill känna på det första gång och andra gång går fullt ut. Det påverkar ändå inte ditt högskoleprov-betyg.

Sen nämnde nån här innan att vår civilminister fick 0.7 på HP så det säger sig en hel del....

Dessutom är inte HP-provet nån slags "IQ-prov" för det är 2 helt olika upplägg. Kan säga att jag fick väldigt högt resultat på Mensas betaltest. HP-test gynnar också de äldre, svenskfödda, språkintresserade, etc som någon här nämnde.

Finns det något lärostäte där man har andra betyg än G/IG på läkarprogrammet?

Angående högskoleprovet så håller jag med om att det representerar IQ dåligt. Varken IQ, HP eller betyg säger något vidare om hur du klarar dig på läkarprogrammet och om du kommer att bli en bra läkare.
Citera
2016-05-04, 12:13
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Kan nämna att jag haft riktigt bra betyg här i mitt program och jag är faktiskt i princip redan klar. Jag tycker bara det är sjukt att folk stirrar sig blint på HP och ser det som det enda riktiga testet för att se om en person är lämpad för ett program eller ej.

Vilket läkarprogram i Sverige läser du på som har andra betyg än bara godkänt och underkänt? Du vet om att samtliga läkarprogram i Sverige endast tillämpar U/G som betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in