2016-05-04, 12:17
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Vilket läkarprogram i Sverige läser du på som har andra betyg än bara godkänt och underkänt? Du vet om att samtliga läkarprogram i Sverige endast tillämpar U/G som betyg?

Jag syftade på att jag presterar bra i klasserna överlag, vet mycket och är säker på vad jag gör. Helt klart U/G som betyg men man vet också vart man ligger när man kommer ut i klinik. En som ligger på gränsen till underkänd vet själv att han ligger där medan en som kan det mesta vet också att han kan det. Det är en stor skillnad på vad alla kan här i programmet.

Sen kan det också vara ett område som den ena är bättre än det andra på. Alla ligger inte på samma nivå här i vår klass. Vi får en hel drös med frågor när vi kommer ut i klinik och man ska veta vad man gör. Det är viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
Angående högskoleprovet så håller jag med om att det representerar IQ dåligt. Varken IQ, HP eller betyg säger något vidare om hur du klarar dig på läkarprogrammet och om du kommer att bli en bra läkare.

Det håller jag med om, fullständigt!

Många gånger är också förmågan att tänka "outside the box" och dessutom kommunikation med patienterna. Social kompetens - både med kollegorna och patienterna såklart. Att få ut viktig information som kan påverka diagnosen är extremt viktigt. Sen har vi tyvärr många psykopater som söker sig till just M.D. Var ju artikeln för inte så längesen som handlade om vilka jobb psykopater söker sig till som mest och första platsen låg just kirurger.

Andra artiklar som berör ämnet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/br...cle22148916.ab

http://www.metro.se/nyheter/fler-lak...qISujHuvX3mUk/
Senast redigerad av netr0pa 2016-05-04 kl. 12:26.
Citera
2016-05-04, 12:29
Medlem
Citat:
Vilket läkarprogram i Sverige läser du på som har andra betyg än bara godkänt och underkänt? Du vet om att samtliga läkarprogram i Sverige endast tillämpar U/G som betyg?
Du vet om att man kan räkna ut hur många poäng man får totalt på tentor, och jämföra dessa med andra?
Citera
2016-05-04, 12:31
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Jag syftade på att jag presterar bra i klasserna överlag, vet mycket och är säker på vad jag gör. Helt klart U/G som betyg men man vet också vart man ligger när man kommer ut i klinik. En som ligger på gränsen till underkänd vet själv att han ligger där medan en som kan det mesta vet också att han kan det. Det är en stor skillnad på vad alla kan här i programmet.

"Vet mycket och är säker på vad jag gör"? "En som kan det mesta?"
En läkarkandidat som resonerar på det sättet efter 6 terminers preklin och 3-4 terminers klinisk VFU är rejält snett ute. Är det någonting man inser efter 10-11 terminer på läkarprogrammet så är det hur lite man kan och hur komplext medicin som ämne egentligen är. Just my two cents...
Citera
2016-05-04, 12:33
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3568881916
Du vet om att man kan räkna ut hur många poäng man får totalt på tentor, och jämföra dessa med andra?

Och? Betyget är väl fortfarande bara U eller G?
Varför ska man räkna ihop poängen på tentor? Den biten sköter ju administrationen.
Ska du jämföra miniCEX, OSCE och andra kliniska praktiska bedömningsinstrument med dina kompisar också?
Citera
2016-05-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3568881916

Stämmer bra det!

Eftersom läkarprogrammet är ett prestigeprogram är det många som jämför resultat - speciellt de som ligger på toppen.

Dock är det inte alltid det som är avgörande hur bra läkare man blir utan snarare hur man samverkar med patienter och medarbetarna. Om man nu inte jobbar på ett labb som många patologer gör.

Men helt klart kan man räkna ut hur mycket man får på sina prov.
Citera
2016-05-04, 12:36
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Finns det något lärostäte där man har andra betyg än G/IG på läkarprogrammet?.
.

Nej, inte i Sverige. Samtliga universitet som erbjuder läkarprogram i Sverige, från Lund till Umeå, tillämpar mig veterligen endast U/G som betyg.
Citera
2016-05-04, 12:38
Medlem
Citat:
.

Nej, inte i Sverige. Samtliga universitet som erbjuder läkarprogram i Sverige, från Lund till Umeå, tillämpar mig veterligen endast U/G som betyg.

Det säger dock ingenting om att man inte kan jämföra varandras resultat. Förekommer väldigt ofta! Pluggar du ens själv till läkare?
Citera
2016-05-04, 12:41
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Det säger dock ingenting om att man inte kan jämföra varandras resultat. Förekommer väldigt ofta! Pluggar du ens själv till läkare?

Nej, men det ger ett väldigt tydligt svar på om man kan få något annat betyg än godkänt eller underkänt på kurserna...

Jag är i branschen om man säger så...
Citera
2016-05-04, 13:05
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Det märks att du inte går på läkarprogrammet!

Hade 20.0 från gymnasiet men fick bara 0.6 på HP. Kom in genom lottning och intervju. Befinner mig just nu på sista året och kan garantera dig att HP är bullshit jämfört med vad vi läser här.

Hur fasiken kan man jämföra medicin med ett jävla prov som skulle vara mer lämpat för journalistik?!?!

Dumma jävla idioter! HP är rena penismätning för de som vill hävda sig!

"Åh jag fick 17.5, jag skulle kunna bli president! Eller varför inte astronaut? Jag är så avundsjuk på allt och alla!"
Inte nog med att du får graderade betyg på läkarprogrammet. Du fick också 0,6 på HP och kom in via intervju. Vilket år var antagningsgränsen för att få komma på intervju för PIL 0,6?
Citera
2016-05-04, 13:05
Bannlyst
Alla invandrare som finns på denna listan bör bli utvisade, vi vill inte ha myglare i detta land.
Citera
2016-05-04, 13:07
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
"Vet mycket och är säker på vad jag gör"? "En som kan det mesta?"
En läkarkandidat som resonerar på det sättet efter 6 terminers preklin och 3-4 terminers klinisk VFU är rejält snett ute. Är det någonting man inser efter 10-11 terminer på läkarprogrammet så är det hur lite man kan och hur komplext medicin som ämne egentligen är. Just my two cents...
Preach!

Men nu är han ju inte läkarstudent som tur är.
Citera
2016-05-04, 13:11
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Finns det något lärostäte där man har andra betyg än G/IG på läkarprogrammet?

Angående högskoleprovet så håller jag med om att det representerar IQ dåligt. Varken IQ, HP eller betyg säger något vidare om hur du klarar dig på läkarprogrammet och om du kommer att bli en bra läkare.
Jo, det korrelerar helt ok. SAT som är jämförbart korrelerar med IQ med ca 0,7.

Självklart säger IQ väldigt mycket om hur din förutsättning för att klara av en krävande utveckling. Betyg gör det också, liksom HP-resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in