2016-04-09, 17:52
Medlem
Freebops avatar
Det jag mest är intresserad av är hur UHR fick tipsen? Någon som vet?
Citera
2016-04-09, 19:56
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Fast det förklarar fortfarande inte varför inte fler fuskare var i Götebort eller Malmö. Men kanske handlar detta om ett och samma fusk, dvs samma fuskanordnare, därav inte så stor geografisk spridning.

Det skulle mycket väl kunna bero på att UHR finns i Stockholm och Visby och inte på orterna du nämner. Möjligen är det lättare att granska något som finns i ens närhet snarare än i andra sida landet. Sen kan man orera kring om det är rätt eller fel. Min gissning är att Göteborg och Malmö "kom undan" denna gång då man lade mer krut på Stockholm. Kanske ser annorlunda ut efter dagens prov och avslöjade fuskare?
Citera
2016-04-09, 21:35
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0rillan
Inväntar listan över dagens fuskare med spänning
I onödan
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Det skulle mycket väl kunna bero på att UHR finns i Stockholm och Visby och inte på orterna du nämner. Möjligen är det lättare att granska något som finns i ens närhet snarare än i andra sida landet. Sen kan man orera kring om det är rätt eller fel. Min gissning är att Göteborg och Malmö "kom undan" denna gång då man lade mer krut på Stockholm. Kanske ser annorlunda ut efter dagens prov och avslöjade fuskare?

Du har kapacitet att få max 0.5 poäng på Högskoleprovet. Det är min gissning
Citera
2016-04-10, 01:21
Medlem
Jag har bara läst tråden lite sporadiskt, men hur har det kommit fram att de fuskat? För inte kan det vara för att de höjt sig mer än 0.3 som vissa skribenter antytt?

Första gången jag skrev HP fick jag 0.6, andra gången 1.25 och tredje gången 1.85. Inför första gången så hade jag inte pluggat något gick dit med feber och chansa lite hej vilt. Andra gången hade jag förberett mig lite med att plugga lite ord och läst lite mer regelbundet. Inför tredje gången så använde jag mig utav HPG och räknade om Matte A,B och C samt gjorde ca 20-30 gamla prov på tid hemma. Dessa tre prov skrev jag på ett år.

Att bara utgå ifrån höjningen är fel då ett prov under tidspress och med okunskap om själva provet leder till att man första gången skriver sämre än sin egentliga kapacitet. Sen är det väldigt mycket "strategier" man kan använda sig utav som underlättar och ger ganska många poäng vilket man lär sig när man går med sidor som HPG.

Jag hoppas ni har mer kött på benen än "höjningar" för att hänga ut dessa personer, för om ni tror att man inte kan höja sig med mer än 0.3 (som är medel, inte regel) på 6 månaders regelbundet plugg så har ni uppenbarligen aldrig gjort HP, och än mindre förberett er för det.

Edit: Jag läste lite mer i tråden och såg att denna artikeln var upplagd: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22291053.ab

Det står att de kollade upp svaren på nätet, men förutom orden, hur och vad har de kollat upp på nätet? Hur ska de tex få fram rätt svar på DTK och LÄS genom nätet? Jag fattar inte...

Och ord-delen är dessutom den lättaste delen att höja sig snabbt på
Senast redigerad av Kalesia 2016-04-10 kl. 01:36.
Citera
2016-04-10, 08:13
Medlem
dunn0mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalesia

Läs här varför de 42st underkändes. https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pr...skoleprovsvar/
Citera
2016-04-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdawoon
Under sjuksköterskeutbildningen måste du typ ha alla rätt i deras matteprov (90% eller vad det var, hört det av en bekant som läste utbildningen) för vad händer om du räknar fel när du ställer in droppet? "Woops, dubbel dos morfin!" eller när det kommer till blodförtunnande medel eller kanske hjärtmedicin. Måste räkna på personens vikt, ålder, andra medicinska faktorer, med mera. En felräkning kan lätt kosta någon livet eller fördärva dess njurar..
Visst, men då är det ändå bara multiplikation, division och inpetande i diverse formler. Det är inte direkt någon avancerad matematik. Men jag ser din poäng, även om jag tycker det är att dra på det lite.
Citera
2016-04-16, 22:19
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66
Jag tycker synd om den antagligen kompetenta, snabbtänkta individen med 1.7-1.75 som uppenbarligen kan prestera under tidspress, men som inte blir antagen till exempelvis läkarprogrammet för att dessa mindre begåvade människor lyckas med att fuska och får 1.8-1.9.

Jag såg i en annan tråd listan där deras tidigare resultat också var med. Det var få som tidigare presterat över 1.0. Några hade till och med resultat under 0.5. Det var alltså verkligen inte så att det var särskilt många människor med relativt höga resultat (som 1.3-1.6 kanske) som fuskade!

Någon av dessa människor med ett faktiskt resultat en bra bit under medel kan i framtiden bli din läkare, om de nu klarar utbildningen. Vill du sätta ditt i liv den personens händer?

En tidigare läkarstudent som var dömd för mord stoppade man, genom att landstinget i fråga beslutade om att neka honom praktikplats. Då blev det omöjligt att fullfölja utbildningen, även om man formellt sett inte kunde få ut personen från programmet.
http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=11376
Var finns deras tidigare resultat att läsa? Har sovit under en sten ett tag och inte varit aktiv här. Dags att plöja igenom tråden.

Wtf, kolla hur mycket den här tråden har blivit rapporterad för. Klicka på "rapportera" i trådstarten för att se, helt otroligt, har inte sett något liknande tidigare.
Senast redigerad av Soulsurfer 2016-04-16 kl. 22:23.
Citera
2016-04-17, 02:55
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Var finns deras tidigare resultat att läsa?
Nvm, hittade det på egen hand.

Edit: Någon som vet vilka program alla dessa personer som fuskade från SU läste eller läser förresten? De fick alltså inte kicken? Japp, jag är nyfiken.
Senast redigerad av Soulsurfer 2016-04-17 kl. 03:30.
Citera
2016-04-17, 10:01
Medlem
Citat:

Edit: Någon som vet vilka program alla dessa personer som fuskade från SU läste eller läser förresten? De fick alltså inte kicken? Japp, jag är nyfiken.

Det var ju ett par stycken som hade börjat på Läkarutbildningen på KI under vårterminen, men som blev utkastade drygt en månad in, när deras fusk på HP avslöjades.

http://unvis.it/www.expressen.se/nyh...ki-efter-fusk/

http://www.expressen.se/nyheter/stud...ki-efter-fusk/
Senast redigerad av arr 2016-04-17 kl. 10:03.
Citera
2016-04-17, 10:22
Medlem
Jag tillhör nog de som påverkas mest av fusket. Ligger vid 1.75.
Citera
2016-04-17, 10:36
Medlem
Citat:

SU är endast anordnare av provet, dvs. att samtliga som skriver provet någonstans i Stockholm får benämningen "SU". De läser alltså inte vid universitetet, rätt missvisande. De enda som hade börjat läsa var de som slutligen blev utskickade.
Citera
2016-04-27, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeoriFunktion
"Någon av dessa människor med ett faktiskt resultat en bra bit under medel kan i framtiden bli din läkare, om de nu klarar utbildningen. Vill du sätta ditt i liv den personens händer?"

Samtidigt ser jag inte kopplingen dina kunskaper i matematik och ordkunskap och din förmåga till att vara en kompetent läkare. Systemet för hur man kommer in på utbildningar är dåligt uppbyggt. U feel me?

Håller helt med, vad säger det om en människas riktiga kompetens speciellt när det i det här fallet gäller biologi (och lite fysik och kemi)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in