2016-02-18, 10:45
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Hur går fusket till?
Stort mörkertal?
Främst på två olika vis.

Ena viset är att spökskrivaren skriver provet i ett annat namn(den som betalat) med ett falskleg, här är det nästan omöjligt att bli upptäckt.

Det andra viset är att en som skriver provet meddelar rätt svar till sin kompanjon genom en hörsnäcka genom att knacka på öret eller dylikt, sedan meddelar kompanjonen rätt svar till alla fuskare som sitter med en hörsnäcka och fyller i rätt svar. Det är denna metod som fuskarna i denna tråd har använt.
Citera
2016-02-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66
Ta en titt på DTK, NOG eller LÄS - provet mäter i stor grad en persons uppfattningsförmåga och mentala snabbhet, faktiskt väldigt likt ett begåvningstest som till exempel Wechsler Adult Intelligence Scale. Sen kan du såklart plugga inför HP och höja ditt resultat den vägen, men provet ger trots allt en ganska god fingervisning av vart man placerar sig på gausskurvan, i alla fall första gången man tar provet. Social bakgrund och tidigare skolgång påverkar ju också mycket givetvis, sen kan det såklart vara svårt för personer med invandrarbakgrund att prestera på den verbala delen, men det ursäktar inte fusk. Det är ingen mänsklig rättighet att få läsa prestigeutbildningar.

Sammanfattat vill jag säga att jag har svårt att se varför människor med riktigt höga gymnasiebetyg eller högskoleprov inte skulle vara bättre än ett gäng medelmåttor som fuskar sig in på utbildningen.

Bara för man har lagt ner mer tid än någon annan på att plugga betyder inte detta att denna personen är smartare än den andra.. :P
Citera
2016-02-18, 10:54
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tydligen inte. Hekmat Alimi stoltserar på sin Facebook att han läser på KI: https://www.facebook.com/hekmat.alimi?ref=br_rs
Jag har dragit iväg ett mail till KI så att de iallafall kan titta på det. Har hänvisat till registret och denna tråd. Fuskare kan vi vara utan.
Mycket bra! Fuskare vill vi slippa.
Citera
2016-02-18, 10:54
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det var mycket SU??

Helt ofattbart enligt mig.

På SU sitter man med minst 40 cm mellanrum i alla dimensioner. Det finns fem eller sex vakter som faktiskt vakar över en. Det va en tjej som kom EN minut försent till sista delprovet i matte förra provet och hon fick inte komma in. Den blonde mannen är stenhård!

Jag vet från förstahandskälla att det är mycket lätt att fuska i Jakobsberg då personen gjorde det själv.

Edit: Jag vet inte om det finns fler salar där de gör provet än ugglevikssalen.
Senast redigerad av Luftfrikadelle 2016-02-18 kl. 10:57.
Citera
2016-02-18, 10:59
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Helt ofattbart enligt mig.

På SU sitter man med minst 40 cm mellanrum i alla dimensioner. Det finns fem eller sex vakter som faktiskt vakar över en. Det va en tjej som kom EN minut försent till sista delprovet i matte förra provet och hon fick inte komma in. Den blonde mannen är stenhård!

Jag vet från förstahandskälla att det är mycket lätt att fuska i Jakobsberg då personen gjorde det själv.
Jag gjorde Högskoleprovet i Lund för många år sedan. En kille sprang på toaletten 5 - 6 gånger. Ingen vakt reagerade (köpta?). Väldigt konstigt tyckte jag, men jag hade fullt upp med frågorna och sa ingenting om detta.
Citera
2016-02-18, 11:06
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag gick in på en slumpvald fuskares facebook, Nasim Abdullaev. Han stoltserar på bild med studentmössan på och bukett i handen. Såklart är hans studentbetyg inte värt mycket, om ens något. Jag har mycket svårt för sånt här.
Citera
2016-02-18, 11:12
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag gjorde Högskoleprovet i Lund för många år sedan. En kille sprang på toaletten 5 - 6 gånger. Ingen vakt reagerade (köpta?). Väldigt konstigt tyckte jag, men jag hade fullt upp med frågorna och sa ingenting om detta.

Det verkar inte vara någon enhetlighet i hur vakterna beter sig. Känns som var man gör provet kommer spela roll i framtiden.

Jaha du gjorde det på Fuskskolan1 då godkänner vi inte ditt prov.
Jaha du gjorde det på SU där de tog fast många fuskare, så är det bra för de har koll!
Citera
2016-02-18, 11:15
Medlem
Beatriceaurores avatar
Professorn i historia Dick Harrisson vid Lunds universitet gick nyss ut med en larmrapport om hur det numera är ställt vid Sveriges högre läroanstalter. Studenterna är oerhört okunniga, kan inte skriva, kan inte stava, förklarar för läraren att han har fel när det t ex gäller religion (Allah är ofelbar och evig).Universiteten känner sig tvingade att godkänna allt och alla, efter till exempel gruppövningar där en student överhuvudtaget inte deltagit i grupparbetet.
Det säger sig självt att en elev som fuskat sig fram till att komma in på en högre utbildning inte kan hänga med i studierna. Då fuskar man sig vidare bara.
Citera
2016-02-18, 11:23
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Främst på två olika vis.

Ena viset är att spökskrivaren skriver provet i ett annat namn(den som betalat) med ett falskleg, här är det nästan omöjligt att bli upptäckt.

Det andra viset är att en som skriver provet meddelar rätt svar till sin kompanjon genom en hörsnäcka genom att knacka på öret eller dylikt, sedan meddelar kompanjonen rätt svar till alla fuskare som sitter med en hörsnäcka och fyller i rätt svar. Det är denna metod som fuskarna i denna tråd har använt.
Det händer att läraren får rätta prov där ett tiotal elever svarat fel exakt likadant, svarat bortitok på samma sätt alltså. Hörsnäckemetodens snille råkade ge fel svar till hela fusk-bunten
Citera
2016-02-18, 11:25
Medlem
Här kan man läsa på UHR.se om varför de anmälts:

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pr...skoleprovsvar/

Bl.a står det:
Citat:
Att identiska mönster i de 42 utpekade svaren skulle bero på slumpen är statistiskt sett högst osannolikt. Men för att säkerställa rättssäkerheten för de personer som nu inte får något resultat på högskoleprovet så erbjuds samtliga berörda möjlighet att göra ett omprov utan avgift den 12 december.

Skulle vara intressant att höra från någon av de som berörs vad som egentligen skett.
Citera
2016-02-18, 11:27
Medlem
Gunvald66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Bara för man har lagt ner mer tid än någon annan på att plugga betyder inte detta att denna personen är smartare än den andra.. :P
Det är fortfarande en god predikator för framtida studieframgång. Betydligt bättre än att släppa in vem som helst på högskolan.

Läs denna studie:
https://www.uka.se/download/18.1ff6b...%B6gskolan.pdf
Citera
2016-02-18, 11:28
Jag kan inte ens uttala hälften utav namnen.

Reagerade på en som heter Niklas Lindgren. Är det Hagamannen som försökt fuska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in