2016-02-18, 03:30
Bannlyst
Jag börjar bli jävligt trött på detta nu. Inte bara att invandrare fullkomligt dominerar gruppvåldtäkter och mord, sexuella trakkaserier på badhus och bibliotek, nej då, dom till och med dominerar när det kommer till att försöka fuska sig in på universiteten?

Vad är egentligen "fel" på denna "grupp" ? Hur kan det komma sig att en grupp som ändå utgör en sån liten procent av totalbefolkningen, ändå är av majoritet när det kommer till fiffens, fusk, våld och djävulskap?

RIP Sverige säger jag bara, dessa individer har dragit ner oss i skiten totalt.
Citera
2016-02-18, 04:09
Medlem
Vad är listan grundad på? Är det bara jag som tänker att det faktum att nästan alla är av utländsk bakgrund kan innebära att man kanske helt enkelt inte vet hur man ska bete sig på provet? Kanske försöker resa sig upp och hämta något i väskan, kanske glömt stänga av mobilen, kanske ett id-kort som inte funkar, etc.
Citera
2016-02-18, 04:17
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Vad är listan grundad på? Är det bara jag som tänker att det faktum att nästan alla är av utländsk bakgrund kan innebära att man kanske helt enkelt inte vet hur man ska bete sig på provet? Kanske försöker resa sig upp och hämta något i väskan, kanske glömt stänga av mobilen, kanske ett id-kort som inte funkar, etc.
Man ser trender i listan - bl.a. att en stor majoritet fuskade på SU, många familjenamn återfinnes(=flera som fuskat i familjen), och att många av de listade just nu går en utbildning med höga antagningskrav tex KI. I de flesta scenarion du radade upp blir man antingen bara utslängd ur en provdel eller får ett uteblivet resultat, man skrivs dock inte in i någon särskild lista.
Citera
2016-02-18, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeoriFunktion
"Någon av dessa människor med ett faktiskt resultat en bra bit under medel kan i framtiden bli din läkare, om de nu klarar utbildningen. Vill du sätta ditt i liv den personens händer?"

Samtidigt ser jag inte kopplingen dina kunskaper i matematik och ordkunskap och din förmåga till att vara en kompetent läkare. Systemet för hur man kommer in på utbildningar är dåligt uppbyggt. U feel me?

Jag tror poängen är att om de här människorna fuskar på högskoleprovet så kommer de fuska på tentorna också. Och kunskapen som tentorna mäter hänger ihop med förmågan att arbeta som läkare.
Citera
2016-02-18, 07:15
Medlem
Gunvald66s avatar
Citat:
Samtidigt ser jag inte kopplingen dina kunskaper i matematik och ordkunskap och din förmåga till att vara en kompetent läkare. Systemet för hur man kommer in på utbildningar är dåligt uppbyggt. U feel me?

Ta en titt på DTK, NOG eller LÄS - provet mäter i stor grad en persons uppfattningsförmåga och mentala snabbhet, faktiskt väldigt likt ett begåvningstest som till exempel Wechsler Adult Intelligence Scale. Sen kan du såklart plugga inför HP och höja ditt resultat den vägen, men provet ger trots allt en ganska god fingervisning av vart man placerar sig på gausskurvan, i alla fall första gången man tar provet. Social bakgrund och tidigare skolgång påverkar ju också mycket givetvis, sen kan det såklart vara svårt för personer med invandrarbakgrund att prestera på den verbala delen, men det ursäktar inte fusk. Det är ingen mänsklig rättighet att få läsa prestigeutbildningar.

Sammanfattat vill jag säga att jag har svårt att se varför människor med riktigt höga gymnasiebetyg eller högskoleprov inte skulle vara bättre än ett gäng medelmåttor som fuskar sig in på utbildningen.
Senast redigerad av Gunvald66 2016-02-18 kl. 07:27.
Citera
2016-02-18, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Kopplingen är inte så tydlig men en läkare som fuskar till sig en plats är en omoralisk läkare, och sådana människor bör inte ha så stort ansvar som ett mänskligt liv. Dessutom behövs det inte toppbetyg för att komma in på läkarlinjen; genom PIL räcker det med att man har visat ett konkret intresse för yrket och att vilja hjälpa människor.
Visst, han är omoralisk. Men tror du inte det finns läkare som är omoraliska i andra områden förutom fusk i högskoleprovet? Kanske han fifflar med incheckningen för att få lite extra timmar eller liknande. Det påverkar inte hans förmåga att sköta sitt jobb som läkare.

Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Jag tror poängen är att om de här människorna fuskar på högskoleprovet så kommer de fuska på tentorna också. Och kunskapen som tentorna mäter hänger ihop med förmågan att arbeta som läkare.
Mjoo, men man kan knappast fuska på alla tentor under en läkarutbildning, så man kommer behöva lära sig saker ändå.
Citera
2016-02-18, 07:50
Medlem
Citat:

Mjoo, men man kan knappast fuska på alla tentor under en läkarutbildning, så man kommer behöva lära sig saker ändå.

Inte alla såklart, men de kommer fuska på dem där de tycker sig behöva det och tror att de kan komma undan med det. En hel del måste de lära sig ändå, men inte lika mycket som den som inte fuskar.

Sen kommer de fuska i kontakten med sina patienter. Varför streta med referenslitteratur för att ta reda på vad som är fel på patienten, när man kan använda tiden till att porrsurfa och kolla börskurser istället?

Därefter är det dags för forskarutbildning med tillhörande forskningsfusk.

Ju fler krokben man sätter ut för människor med den här personlighetstypen, desto mindre skada hinner de orsaka.
Citera
2016-02-18, 08:04
Medlem
Så många som möjligt bör kontakta lärosätena som dessa individer huserar på så att vi kan få de avstängda.
Citera
2016-02-18, 08:24
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Bra initiativ! Tycker det behövs en motpol här på flashback där vi hänger ut svinen!

Riktat till mod: Delning av offentliga uppgifter bryter inte mot flashbacks regler. Namnen skall således stå kvar, utan censurering.

Är du säker på att det är offentliga uppgifter även t.ex email står med i dokumenten ?

Det är ju märkligt att prov och personliga uppgifter såsom mejl eller telefon som någon själv fyllt i är offentliga.

(Ja jag vet att det mesta är offentligt i detta land)
Citera
2016-02-18, 08:25
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så många som möjligt bör kontakta lärosätena som dessa individer huserar på så att vi kan få de avstängda.

Det finns väll en databas där universiteten kan se allas provresultat ?
Citera
2016-02-18, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det finns väll en databas där universiteten kan se allas provresultat ?

Tydligen inte. Hekmat Alimi stoltserar på sin Facebook att han läser på KI: https://www.facebook.com/hekmat.alimi?ref=br_rs
Jag har dragit iväg ett mail till KI så att de iallafall kan titta på det. Har hänvisat till registret och denna tråd. Fuskare kan vi vara utan.
Citera
2016-02-18, 09:01
Medlem
Bra tråd, tycker jag. Känner faktiskt några av dessa fuskare, faktum är att de fuskat sen grundskolan vilket inte är en alltför ovanlig företeelse. Dessutom var alla ögontjänare.
Jag är själv invandrare och tycker så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in