2016-02-18, 18:56
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Jag har läst vad du skrivit. Och hur menar du att fusk på högskoleprovet INTE skadar någon?
Det ger ju platser till fuskare i stället för dem som förtjänar dem!!? Men det skadar ju inte någon, säger du? Nej, dom bli säkert glada? Skrattar dem kanske? Det var ju bara deras drömyrke och källan till god framtid med god inkomst som stod på spel, det gör väl inte så mycket?

Så klart det skadar folk, men du ser det bara som skadligt i fall det skadar dig!

Att du inte ser det är oroande..
Fuskar man till sig 2.0 är man sannerligen mer driven och uppfinningsrik än någon av de fjantarna som pluggar dagarna i ända. Som läkare och ingenjör måste man lära sig tänka i nya banor. Bryta mot regler som inte skadar någon ska alltid uppmuntras.
Citera
2016-02-18, 18:56
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Jag skiter i vad folk har för mål. Min dröm är ett samhälle utan stat och utan tvång. Om du gillar att bli hunsad som en satans hund så är det din ensak. Alla är inte lika undergivna och saknar karaktär.
Flytta till någon by ute i djungeln eller Afrika? Det du verkar vara lite för dum att förstå är att vi aldrig skulle kunna leva med den standarden vi lever i dagens samhälle utan stat. Lätt att ta för sig och bara klaga.

Som sagt, finns många civilisationer som lever utan stat och tvång, ingen tvingar dig att bo kvar här.
Citera
2016-02-18, 18:57
Medlem
kottedelakottes avatar
Kan nån förklara mig lite:

Är de som står på listan underkända för de har fuskat på provet? Eller bara inte lärt sig till provet?

Hur en utlänning kan gå studera medicin (?) i Sverige? Vilka ämne de måste passera?
Vad betyder 0.5 osv. ? Vilken utvärdering är högst?

Intressant att det är så mycket utlänningar, för jag har svårt att föreställa mig att de som går med mig på SFI kan gå studera på uni (några av de vill, men språklig de är så dålig att jag tror att det skulle inte hända).

Jag vet att det är många Svenskar och Norskar som kommer till Polen att studera medicin för de får inte plats på de skandinaviska universiteter (och betalar jättemycket för det i Polen, men kanske det är biligare än i Sverige).
Citera
2016-02-18, 19:02
Medlem
Citat:
Fuskar man till sig 2.0 är man sannerligen mer driven och uppfinningsrik än någon av de fjantarna som pluggar dagarna i ända. Som läkare och ingenjör måste man lära sig tänka i nya banor. Bryta mot regler som inte skadar någon ska alltid uppmuntras.
Men nu är det ju så att det faktiskt skadar...?
Citera
2016-02-18, 19:02
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66

Någon av dessa människor med ett faktiskt resultat en bra bit under medel kan i framtiden bli din läkare, om de nu klarar utbildningen. Vill du sätta ditt i liv den personens händer?

Nåja, tar man sig igenom läkarlinjen och sedan sin AT så är man per definition en kompetent läkare. Frågan är snarare hur många av dessa fuskare som faktiskt tar sig igenom sin utbildning.
Citera
2016-02-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awerty
Intressant att de flesta namnen är utländska!

Jag vill inte låta för rasistisk men detta är helt uppenbart ett kulturellt problem. Kommer man från korrupta skitländer har man en helt annan syn på att "köpa sig sin utbildningsplats". Hade inte förvånat mig om de flesta av fuskarna har informerat sina föräldrar i sitt agerande och dessa sedan bistått med pengar.
Citera
2016-02-18, 19:10
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Vilket skitsnack. Det kräver en stor ambition för att själv höja sitt HP-resultat rejält, menar du att man är mer "driven" för att ens föräldrar är rika och man helt sonika kan slänga bort 30 tusen? Nej, som läkare och ingenjör måste man inte lära sig att korruption är det enda sättet att lyckas. Och som tidigare nämnts skadas givetvis alla sämre provdeltagare av dessa fuskare.
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Nåja, tar man sig igenom läkarlinjen och sedan sin AT så är man per definition en kompetent läkare. Frågan är snarare hur många av dessa fuskare som faktiskt tar sig igenom sin utbildning.
Ja, det är ännu värre om de inte ens tar ut examen. Det innebär att någon potentiell läkare förlorar sin plats på läkarprogrammet för att någon nolla med ett köpt HP-resultat kanske ville "prova på" läkarlinjen i en termin eller två.
Citera
2016-02-18, 19:13
Medlem
Citat:
Här drar du i stora växlar. Var har jag sagt att skolor ska rivas? Det enda jag säger är att ingen människa äger rätten att tvinga någon till något. Skolgång är inget undantag. Det finns många, många barn som gärna går i skolan. Tyvärr utövar den svenska staten indoktrinering på svenska barn. Hemundervisning är inte tillåtet av anledningen att barnen då undgår att tjäna sin stat och sitt land.

Jag skiter i vad folk har för mål. Min dröm är ett samhälle utan stat och utan tvång. Om du gillar att bli hunsad som en satans hund så är det din ensak. Alla är inte lika undergivna och saknar karaktär.

Jag skrev: Du vill alltså slopa allt som har med betyg att göra, och låta alla få komma in på läkarutbildningen?

Du skrev: Ja. Svårt att förstå?

Du menar att betygen inte ska betyda något, att alla ska få fuska, men säger att du vill ha kvar skolan. Hur menar du att du vill ha kvar skolgången, när du tar bort ALLT som har med skola att göra? Man går i skola för att utbildas och få betyg, och detta för att få en utbildning och ett jobb. Om alla fuskar så blir inte betygen värda ett skit. Ingen lär sig något. Alla har mentala åldern som en femåring. Ingen är kapabel till att göra något. För om alla får fuska blir inte betygen rättvisa, och vem fuskar ärligt talat inte då? Man vill ju inte vara den enda i hela Sverige som INTE har MVG i alla ämnen!+
Betyget är den enda drivkraften skolan har, och du vill helt och hållet slopa den.

Din dröm är ett samhälle utan stat och tvång. En lekplats.
Men faktum är att du behöver inte gå ur gymnasiet, du behöver inte läsa eller jobba. Det är helt frivilligt. Dock blir du rejält mycket fattigare än dem som vill. Detta märken du av väldigt snabbt.
Så man MÅSTE jobba, ha en inkomst, arbeta för sin framtid. Det är inte många som älskar det, det är många som inte orkar det, men saken är den att det inte finns något val. Vi måste överleva.

Ett samhälle utan stat och tvång är i princip en lekplats. Ingen kommer jobba, ingen kommer plugga, ingen kommer ha pengar och råd till mat, och INGEN kommer att vara allmänbildad.
Detta tog du bort när du omvandlade skolan till en lekplats.
Citera
2016-02-18, 19:16
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunicliff

Som någon dessutom har påpekat så tror jag att det finns en uppenbar risk att hänga ut folk som inte har haft ett uppenbart uppsåt att begå fusk på HSP. Det är oerhört förödande för dessa individer.

Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Finns det ingen möjlighet att personer blivit underkända utan att för den delen ha fuskat? Kan ju röra sig om misstag från de som har hand om HP eller att man gjort något förbjudet utan att ha uppsåt att fuska överhuvudtaget.

Eller kan man till 100% veta att alla som blivit underkända fuskat medvetet?
Om samtliga av de uthängda har fyllt i samma svarsalternativ på varje fråga rör det sig garanterat om fusk. Har man åkt dit för fusk på högskoleprovet är risken mycket låg att det är ett felbeslut tagen av en tentamensvakt/hp-vakt.
Citera
2016-02-18, 19:17
Medlem
Citat:
Om du tar dig tid att läsa vad jag skriver, ser du att jag stödjer fusk när det inte skadar någon. Att en tandläkare är inkompetent och gör en felaktig lagning, att hantverkare gör osäkra byggen och så vidare påverkar mig i högsta grad. Jag betalar ju till och med för det.

Idiot.

Vänta nu lite. Så om någon går före mig i antagningen till universitet pågrund av fusk, har han då inte skadat mig? Visst, inte fysiskt. Men han har fuskat till sig en fördel och det är att skada någon.

Sen är det väl bra att vi svenskar inte fuskar. Det är det som gjort att vi har byggt ett av de mest överlägsna samhällena vad gäller utbildning, säkerhet, välfärd, etc etc. Sen kollar du på arabländer som fuskar konstant och ser vilka jävla skithål till länder det är. Inte konstigt att de flesta i listan har arabklingande namn.
Citera
2016-02-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Om samtliga av de uthängda har fyllt i samma svarsalternativ på varje fråga rör det sig garanterat om fusk. Har man åkt dit för fusk på högskoleprovet är risken mycket låg att det är ett felbeslut tagen av en tentamensvakt/hp-vakt.

Inte nog med suspekta samband mellan svarsalternativen. Om man tittar på listan över deras tidigare resultat har det flesta skrivit ≈0.5 för att sedan hoppa upp till 1.8. Detta rör sig om fusk, inget annat är tänkbart.
Citera
2016-02-18, 19:21
Medlem
Citat:
Driven? tror inte det.
Du orkar ju knappt lämna soffan för att plugga lite matte, och du låter någon skriva åt dig. Det kallar jag inte drivkraft. Finns ingen mer motsats till drivkraft än att fuska.

Uppfinningsrik? Nja. inte det heller.
Du finner genvägar, och detta må vara aningen uppfinningsrikt, men du ska inte tro att du kom på hela iden med att fuska. Så uppfinningsrik är du inte.

Men en förlorare? Ja.
Du är kanske inte mycket, som fuskare; varken driven eller uppfinningsrik, men du är en förlorare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in