2016-02-20, 18:26
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Några av fuskarna:

Azatullah Alimi, 19831004-9054, Vällingby
http://i.imgur.com/vodJbI6.jpg

Nicholas Lubwama, 19930927-2772, C/O Farsta
http://i.imgur.com/WIk1hKQ.jpg
http://imgur.com/jdqrwpH.jpg

Elias Mghari, 19951031-8430, Enskededalen
http://i.imgur.com/QRyWRs6.jpg
Vad är källan till detta?
Citera
2016-02-20, 18:31
Medlem
Om fuskarna i samma sal inte vill att det ska synas att dem båda fuskar, och inte vill få någon misstanke, så tar dessa säkerligen och byter rätt svarsalternativ mot ett fel lite då och då (för att inte erhålla identiska svar). Två i en sal kan ju därmed ha samma "fusktjänst" men ändå inte identiska prov eller hp-resultat. Dock kanske detta märktes när man undersökte provet då "snillet" som skrivit 1.8 plötsligt, på vissa frågor då och då, inte verkar förstå enkla matematiska regler. Detta tänker ju inte fuskaren på för han räknar ju inte någon fråga, han fyller ju enbart i svar.
Därmed bör man kunna se fusk.
Om jag på många frågor kan räkna bra, och på andra frågor inte kan räkna alls, så kan man ju ana något.
Svårigheten blir väl att veta vem som faktiskt gjort detta, för om man själv som hederlig provskrivare hoppat över lite frågor här och där som man inte är riktigt säker på, så chansar man ju i slutet innan tiden går ut. Ibland fyller man kanske bara i ett random alternativ i all hast. Och just detta kan ju visa exakt samma sak. Skicklig lite här och där, men på vissa ställen inte alls.

Så måste ju bero på annat, att någon hört, sett eller märkt fusket ? Att rykten går, eller att någon tjallat? Tror inte att man enbart kan titta på svarsalternativen och ropa fusk.

Edit: men självklart om många prov i samma sal är näst intill identiska så kan de säkert märka av fusk.
Senast redigerad av intesomdu 2016-02-20 kl. 18:47.
Citera
2016-02-20, 19:09
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Vad är källan till detta?
Namnen kommer från listan på första sidan. Personerna är ensamma om sina namn i Sverige och bor på samma ort som universitet ifråga.
Men visst, det vore ju ännu bättre om TS kunde få tag på personnumren på namnen på sin lista via sin egen källa. Går det?

Den här filuren har hunnit radera sin Linkedin-profil, men hans porträtt finns kvar på nätet:
Citat:
Stockholm, Sverige - ‎Student at Kungliga tekniska högskolan
Visa Azatullah Alimis yrkesprofil på LinkedIn.

De andras porträtt finns kvar på sina ursprungssidor.

Det går garanterat att hitta fler av fuskarna.

Här har vi en fjärde, en partyiranier vid namn Golbarg ("Golli") Yarandpour, 19851020-7403:
https://www.instagram.com/p/BBvUPkgu...-by=yarandpour

Hon får väl sälja sex, istället för att plugga då...
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-20 kl. 19:35.
Citera
2016-02-20, 19:48
Medlem
Påfallande många invandrare på "fuskarlistan". Man kan undra hur många fler som fuskat men som kom undan med det.

(FB) Är det möjligt att få bra resultat i högskoleprovet som invandrare?

(FB) Är det möjligt att få bra resultat i högskoleprovet som invandrare?
Citera
2016-02-20, 23:32
Medlem
NirvanAs avatar
Alltså, vad fan är grejen med denna tråd? Så oerhört "svenskt" att det inte finns, avundsjuka på att folk lyckas (eller lyckas fuska) för den delen. "Den där jäveln fuskar, nä nu jävlar" "Rätt ska vara rätt"... Världen är inte rättvis.

Kommer alltid finnas fuskare oavsett vad saken gäller, folk som vill köpa sig till diverse saker, deal with it.
Citera
2016-02-20, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kommer alltid finnas fuskare oavsett vad saken gäller, folk som vill köpa sig till diverse saker, deal with it.
Tack, Captain Obvious!

Och vissa fuskare kommer att avslöjas. Deal with it without yelping
Citera
2016-02-21, 00:24
Medlem
Citat:
Alltså, vad fan är grejen med denna tråd? Så oerhört "svenskt" att det inte finns, avundsjuka på att folk lyckas (eller lyckas fuska) för den delen. "Den där jäveln fuskar, nä nu jävlar" "Rätt ska vara rätt"... Världen är inte rättvis.

Världen är inte rättvis. Från detta kan vi inte derivera hur världen bör vara dock. Människor strävar alltid efter att förändra världen från vad den är till vad den bör vara. Vad vore mänskligheten utan denna strävan...? Anledningen till TS var inte "avundsjuka". Man behöver inte vara ett geni för att kunna fuska på HP. Det är lätt att göra det (utan att bli påkommen) om man ser till hur UHR hanterat detta tidigare år. Mitt mål var mer att uppmärksamma fallet med de 5 som hade blivit antagna på KI. Det lyckades ganska bra. Tog ju inte lång tid innan Expressen och AB skrev om det. Jag vet inte hur de andra i tråden ser det, men jag hyser inget agg/avundsjuka mot de som kom in. De förstörde endast för sig själva och 5 reserver som säkerligen förtjänade platserna och hade bättre möjligheter till att bli bra läkare. Dessutom var TS riktat till UHR mer (och för att avskräcka fuskare tills vidare), i förhoppning om att de tar fram kontrollmekanismer som reducerar fusk på HP avsevärt. Hädanefter kommer UHR ta hårdare tag i detta. De jobbar på det redan och det är bra att deras tidigare missar diskuteras. Men det som varit kommer de nog inte gräva vidare i. Hursomhelst känns det som att tråden uppnått sitt mål (åtminstone för min del...). Finns inte mycket mer som diskussioner på flashback kan göra tills vi fått se UHRs nya åtgärder. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att de är effektiva.
Senast redigerad av Rebax 2016-02-21 kl. 00:27.
Citera
2016-02-21, 00:29
Medlem
skitmackans avatar
Citat:

Är det fel av oss att avslöja fuskarna? När man fuskar förstår man att det finns en viss risk. Man väljer att fuska trots denna risken. Ibland råkar man bli påkommen och då får man stå ut med konsekvenserna, annars finns det ju ingen risk med att fuska. Det vi gör här är helt rätt, om vi inte gjorde detta skulle deras fusk inte vara fusk för att det inte finns några risker med det. Det handlar inte om avund, menar du att poliser är avundsjuka på brottslingar eller?
Citera
2016-02-21, 00:52
Medlem
Jag kommer nog inte logga in på Flashback under en lång tid framöver. Måste ta detta som sista inlägg;
Jag har fått massvis med PM om tips på "misstänkta" fuskare och huruvida deras namn skall hängas ut eller inte. Vet inte riktigt hur reglerna på flashback är, men tråden går att missbruka grovt om man börjar hänga ut "misstänkta" fuskare som inte finns med på UHRs register. Skicka ett mail till UHR istället om ni har några tips angående personer som inte finns på listan. Må väl!

PS.
Minns mig som jag var.
DS.
Citera
2016-02-21, 01:01
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Jag kommer nog inte logga in på Flashback under en lång tid framöver. Måste ta detta som sista inlägg;
Jag har fått massvis med PM om tips på "misstänkta" fuskare och huruvida deras namn skall hängas ut eller inte. Vet inte riktigt hur reglerna på flashback är, men tråden går att missbruka grovt om man börjar hänga ut "misstänkta" fuskare som inte finns med på UHRs register. Skicka ett mail till UHR istället om ni har några tips angående personer som inte finns på listan. Må väl!

PS.
Minns mig som jag var.
DS.
Du kan väl svara på om UHR lämnar ut personnumren på dem som du listat?
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-21 kl. 01:06.
Citera
2016-02-21, 01:37
Medlem
Citat:

Vem är avundsjuk på en lat förlorare? tänk efter lite.
Som du säger är inte världen rättvis, men varför ska vi välkomna fusk med öppna armar?
Hoppas du blir påkommen, för det känns mer som att du försöker skydda dina egna intressen än andras.
Citera
2016-02-21, 01:42
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Vem är avundsjuk på en lat förlorare? tänk efter lite.
Som du säger är inte världen rättvis, men varför ska vi välkomna fusk med öppna armar?
Hoppas du blir påkommen, för det känns mer som att du försöker skydda dina egna intressen än andras.
Fuskade inte när jag skrev HP en gång back in the days, men skulle någon fuska är det deras ensak, och har de inte IQn som krävs för en viss utbildning kommer dom ändå droppa av som flugor ändå, naturen har sin väg med dumma individer.

Känns som en massa energi har lagts åt helt meningslösa saker i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in