Citat:
Ursprungligen postat av
Tunicliff
Jag tror inte att de som fuskat skulle kunna tro att de skulle bli uthängda på internet på det här sättet. Deras liv är då förstört för en lång tid framöver på många plan. Det bör samtliga här inne inse. Jag är en sann vän av rättvisa. Tyvärr är inte fusk på Högskoleverket olagligt - vilket det borde vara. Men för den sakens skull är det INTE rätt att hänga ut folk på det här sättet. Framför allt inte eftersom att det är relativt okontrollerat. Som det nämnts tidiogare: det är myndigheten UHR som tagit ett beslut. Ingen domstol etc. Även myndigheter kan begå fatala misstag i sina utredningar. Samtliga personer behöver faktiskt inte vara fuskare. Ta informationen varsamt även om de är "offentliga handlingar" och ha för Guds skull en förståelse för att de konsekvenser de råkar ut för vid en uthängning inte motsvarar deras "omoraliska agerande" överhuvudtaget. Det är små, lata människor som helt enkelt har svårt för att klara av vissa saker. Inte mer än det. Helt ärligt förtjänar de inte den här hetsjakten.
Nu vet de att det minsann finns konsekvenser med att fuska på högskoleprovet, rejäla konsekvenser dessutom. Om det är bra eller dåligt att det finns konsekvenser när man fuskar är väl upp till dig men jag har bestämt mig. Skadan vi gör här är tyvärr långt från proportionerlig till deras brott; de som blev utkastade ur KI denna terminen har tagit platser från andra ansökande som råkade hamna bakom dem i kön. Istället för de potentiella läkarna som hade kunnat komma in blev platserna bortslängda. Jag anser att de förtjänar uthängning för att ha förhindrat flera personer från att bli läkare. Visst, myndigheter begår misstag men UHR är inte en myndighet som skulle anklaga massa människor för fusk om inte de var säkra på det. "Oskyldig tills motsatsen bevisats" tillämpas i denna tråden, om man hamnat på en offentlig lista över fuskare har motsatsen bevisats och man förtjänar uthängning. Det finns givetvis en risk att de är oskyldiga - men detta gäller allt, även rättssystem.
Deras synder har ej ännu sonats och tyvärr kommer vi aldrig uppnå ett rimligt straff genom att hänga ut de i en Flashbacktråd. Det främsta syftet med denna tråden är att avvärja andra potentiella fuskare och framhäva riskerna med fusk på högskoleprovet. Jag hoppas dock att vi kan åsamka så mycket skada som möjligt mot dessa fuskare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejsan94
Denna häxjakt börjar verkligen gå till överdrift.
Hur då? Ge konkreta exempel är du snäll.