2016-02-21, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Jag kommer nog inte logga in på Flashback under en lång tid framöver. Måste ta detta som sista inlägg;
Jag har fått massvis med PM om tips på "misstänkta" fuskare och huruvida deras namn skall hängas ut eller inte. Vet inte riktigt hur reglerna på flashback är, men tråden går att missbruka grovt om man börjar hänga ut "misstänkta" fuskare som inte finns med på UHRs register. Skicka ett mail till UHR istället om ni har några tips angående personer som inte finns på listan.
Lägg absolut INTE ut namn på personer ni tror fuskat. Namnen som läggs upp bör endast vara sådana som har blivit bekräftade.
Detta är ingen häxjakt.
Citera
2016-02-21, 01:56
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Jag känner inte de personligen. Det var ett antagande baserat på normen som råder bland de. Jag ser det som mycket osannolik händelse att föräldrarna skulle vetat om det. Det du fiskar efter är "finns ju undantag för varje regel." - självklart finns det undantag, men det vore inte intellektuellt hederligt att ta upp undantaget framför regeln. Det är möjligt, däremot inte sannolikt.

Nja, vad jag fiskar efter är snarare att iraniers prat om tunga utbildningar ibland inte handlar om annat än just prat. Jag skulle säga att även om iranier är mer välutbildade än många andra folk i Mellanöstern så är de inte så mycket mer utbildade eller ärliga än gemene europé, varför det blir lite udda att bedöma huruvida några föräldrar har rent mjöl i påsen uteslutande baserat på att de kommer från just Iran. Hur som helst blir väl iraniers utbildningar och moral ganska OT i den här tråden.

Citat:
Nej. Vi får hoppas på att UHR sätter stopp för fusket i så hög utsträckning som möjligt med de nya åtgärderna.

Okej, trist att det inte har redovisats tidigare, men ja, förhoppningsvis är detta något UHR fortsätter med.
Citera
2016-02-21, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Fuskade inte när jag skrev HP en gång back in the days, men skulle någon fuska är det deras ensak, och har de inte IQn som krävs för en viss utbildning kommer dom ändå droppa av som flugor ändå, naturen har sin väg med dumma individer.

Känns som en massa energi har lagts åt helt meningslösa saker i denna tråd.
Jag tycker inte att det är "någons ensak". Om man fuskar så förstör man spelets regler, för ALLA. Att säga; "låt ungen fuska, världen är inte rättvis", gör att man öppnar upp för alla potentiella fuskare där ute. "Kan han så kan jag". En dominoeffekt, samt en marknad av tjänster. Tillslut måste alla fuska för att ens ha en chans.

Medan man i stället kunde förebygga eller förhindra, så tycker du att man ska blunda för det. Att blunda för något förändrar ingenting. Man måste statuera ett exempel.
Citera
2016-02-21, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Lägg absolut INTE ut namn på personer ni tror fuskat. Namnen som läggs upp bör endast vara sådana som har blivit bekräftade.
Detta är ingen häxjakt.

Precis. Som någon har nämnt tidigare i tråden: fruktansvärt lätt att förstöra livet för vem som helst genom att anonymt påstå fusk.

Ang extrema höjningar så finns det alltid massor med logiska förklaringar till det.
Citera
2016-02-21, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Är det fel av oss att avslöja fuskarna? När man fuskar förstår man att det finns en viss risk. Man väljer att fuska trots denna risken. Ibland råkar man bli påkommen och då får man stå ut med konsekvenserna, annars finns det ju ingen risk med att fuska. Det vi gör här är helt rätt, om vi inte gjorde detta skulle deras fusk inte vara fusk för att det inte finns några risker med det. Det handlar inte om avund, menar du att poliser är avundsjuka på brottslingar eller?

Jag tror inte att de som fuskat skulle kunna tro att de skulle bli uthängda på internet på det här sättet. Deras liv är då förstört för en lång tid framöver på många plan. Det bör samtliga här inne inse. Jag är en sann vän av rättvisa. Tyvärr är inte fusk på Högskoleverket olagligt - vilket det borde vara. Men för den sakens skull är det INTE rätt att hänga ut folk på det här sättet. Framför allt inte eftersom att det är relativt okontrollerat. Som det nämnts tidiogare: det är myndigheten UHR som tagit ett beslut. Ingen domstol etc. Även myndigheter kan begå fatala misstag i sina utredningar. Samtliga personer behöver faktiskt inte vara fuskare. Ta informationen varsamt även om de är "offentliga handlingar" och ha för Guds skull en förståelse för att de konsekvenser de råkar ut för vid en uthängning inte motsvarar deras "omoraliska agerande" överhuvudtaget. Det är små, lata människor som helt enkelt har svårt för att klara av vissa saker. Inte mer än det. Helt ärligt förtjänar de inte den här hetsjakten.
Citera
2016-02-21, 09:46
Medlem
Denna häxjakt börjar verkligen gå till överdrift.
Senast redigerad av Hejsan94 2016-02-21 kl. 09:55.
Citera
2016-02-21, 10:46
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunicliff
Jag tror inte att de som fuskat skulle kunna tro att de skulle bli uthängda på internet på det här sättet. Deras liv är då förstört för en lång tid framöver på många plan. Det bör samtliga här inne inse. Jag är en sann vän av rättvisa. Tyvärr är inte fusk på Högskoleverket olagligt - vilket det borde vara. Men för den sakens skull är det INTE rätt att hänga ut folk på det här sättet. Framför allt inte eftersom att det är relativt okontrollerat. Som det nämnts tidiogare: det är myndigheten UHR som tagit ett beslut. Ingen domstol etc. Även myndigheter kan begå fatala misstag i sina utredningar. Samtliga personer behöver faktiskt inte vara fuskare. Ta informationen varsamt även om de är "offentliga handlingar" och ha för Guds skull en förståelse för att de konsekvenser de råkar ut för vid en uthängning inte motsvarar deras "omoraliska agerande" överhuvudtaget. Det är små, lata människor som helt enkelt har svårt för att klara av vissa saker. Inte mer än det. Helt ärligt förtjänar de inte den här hetsjakten.
Nu vet de att det minsann finns konsekvenser med att fuska på högskoleprovet, rejäla konsekvenser dessutom. Om det är bra eller dåligt att det finns konsekvenser när man fuskar är väl upp till dig men jag har bestämt mig. Skadan vi gör här är tyvärr långt från proportionerlig till deras brott; de som blev utkastade ur KI denna terminen har tagit platser från andra ansökande som råkade hamna bakom dem i kön. Istället för de potentiella läkarna som hade kunnat komma in blev platserna bortslängda. Jag anser att de förtjänar uthängning för att ha förhindrat flera personer från att bli läkare. Visst, myndigheter begår misstag men UHR är inte en myndighet som skulle anklaga massa människor för fusk om inte de var säkra på det. "Oskyldig tills motsatsen bevisats" tillämpas i denna tråden, om man hamnat på en offentlig lista över fuskare har motsatsen bevisats och man förtjänar uthängning. Det finns givetvis en risk att de är oskyldiga - men detta gäller allt, även rättssystem.

Deras synder har ej ännu sonats och tyvärr kommer vi aldrig uppnå ett rimligt straff genom att hänga ut de i en Flashbacktråd. Det främsta syftet med denna tråden är att avvärja andra potentiella fuskare och framhäva riskerna med fusk på högskoleprovet. Jag hoppas dock att vi kan åsamka så mycket skada som möjligt mot dessa fuskare.
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan94
Denna häxjakt börjar verkligen gå till överdrift.
Hur då? Ge konkreta exempel är du snäll.
Citera
2016-02-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Nu vet de att det minsann finns konsekvenser med att fuska på högskoleprovet, rejäla konsekvenser dessutom. Om det är bra eller dåligt att det finns konsekvenser när man fuskar är väl upp till dig men jag har bestämt mig. Skadan vi gör här är tyvärr långt från proportionerlig till deras brott; de som blev utkastade ur KI denna terminen har tagit platser från andra ansökande som råkade hamna bakom dem i kön. Istället för de potentiella läkarna som hade kunnat komma in blev platserna bortslängda. Jag anser att de förtjänar uthängning för att ha förhindrat flera personer från att bli läkare. Visst, myndigheter begår misstag men UHR är inte en myndighet som skulle anklaga massa människor för fusk om inte de var säkra på det. "Oskyldig tills motsatsen bevisats" tillämpas i denna tråden, om man hamnat på en offentlig lista över fuskare har motsatsen bevisats och man förtjänar uthängning. Det finns givetvis en risk att de är oskyldiga - men detta gäller allt, även rättssystem.

Deras synder har ej ännu sonats och tyvärr kommer vi aldrig uppnå ett rimligt straff genom att hänga ut de i en Flashbacktråd. Det främsta syftet med denna tråden är att avvärja andra potentiella fuskare och framhäva riskerna med fusk på högskoleprovet. Jag hoppas dock att vi kan åsamka så mycket skada som möjligt mot dessa fuskare.

Hur då? Ge konkreta exempel är du snäll.

Jag tror du riktar ilskan åt fel håll. Det är UHR som ansvarar för att upptäcka detta, de har trots allt en månad på sig at analysera, granska, se mönster etc innan de meddelar resultat på provet. Det är alltså varken KI eller de 9 i fråga som bär ansvaret för att UHR gav dem ett resultat. Så argumentet att platser har gått till spillo beror endast på att UHR inte var tillräckligt uppmärksammade från första början. Förstår inte hur du kan anklaga personerna för att ha påbörjat en utbildning med deras, då, gällande resultat? Ilskan bör istället riktas mot UHR. Hur fördelar dem deras resurser? De höjde priset på provet, men var tar dessa pengar vägen? Titta bara på andra länder och hur de arbetar mot fusk. Det är extremt naivt att anta att en flashbacktråd kommer göra skillnad. Skillnaden görs hos UHR, och de har kommit undan kritik alldeles för enkelt eftersom människor i denna tråd har större intresse av att kommentera några stackare som ville in på högskolan. Jag vill vara tydlig med att jag inte försvarar deras agerande, men problemet tacklas i fel ände.
Citera
2016-02-21, 12:16
Medlem
Bra gjort!

Fortsätt med det här, tack vare er så läste jag att flera fuskare blev utslängda från KI.
Hoppas att denna tråd fortsätter, ingen jävla fuskare ska komma undan.

Ni som uppmuntrar fuskandet i denna tråd, hur tror ni personen som egentligen borde komma in känner? han som på riktigt satsat och fått bra resultat?

Tycker ni verkligen att en iq-befriad individ med hjälp av en dags fusk förtjänar platsen före de som verkligen kämpat? Jag förstår inte riktigt hur vissa tänker
Citera
2016-02-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CiruzzQ
Jag tror du riktar ilskan åt fel håll. Det är UHR som ansvarar för att upptäcka detta, de har trots allt en månad på sig at analysera, granska, se mönster etc innan de meddelar resultat på provet. Det är alltså varken KI eller de 9 i fråga som bär ansvaret för att UHR gav dem ett resultat. Så argumentet att platser har gått till spillo beror endast på att UHR inte var tillräckligt uppmärksammade från första början. Förstår inte hur du kan anklaga personerna för att ha påbörjat en utbildning med deras, då, gällande resultat? Ilskan bör istället riktas mot UHR. Hur fördelar dem deras resurser? De höjde priset på provet, men var tar dessa pengar vägen? Titta bara på andra länder och hur de arbetar mot fusk. Det är extremt naivt att anta att en flashbacktråd kommer göra skillnad. Skillnaden görs hos UHR, och de har kommit undan kritik alldeles för enkelt eftersom människor i denna tråd har större intresse av att kommentera några stackare som ville in på högskolan. Jag vill vara tydlig med att jag inte försvarar deras agerande, men problemet tacklas i fel ände.

Anklagelsen är korrekt eftersom dom antas använda ett resultat som dom själva inte har gjort sig förtjänta av. Med ditt resonemang så är det jämförelsevis polisers resurser som är bristande vid brott och inte kriminella val som anklagelser ska riktas mot. UHR borde öka säkerheten men i slutändan så ska provdeltagare förstå att fusk inte är långsiktigt hållbart.
Citera
2016-02-21, 13:46
Medlem
bezmenovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Alltså, vad fan är grejen med denna tråd? Så oerhört "svenskt" att det inte finns, avundsjuka på att folk lyckas (eller lyckas fuska) för den delen. "Den där jäveln fuskar, nä nu jävlar" "Rätt ska vara rätt"... Världen är inte rättvis.

Kommer alltid finnas fuskare oavsett vad saken gäller, folk som vill köpa sig till diverse saker, deal with it.
Det är en direkt samhällsbärande attityd...
Citera
2016-02-21, 14:01
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Några av fuskarna:

Azatullah Alimi, 19831004-9054, Vällingby
http://i.imgur.com/vodJbI6.jpg

Nicholas Lubwama, 19930927-2772, C/O Farsta
http://i.imgur.com/WIk1hKQ.jpg
http://imgur.com/jdqrwpH.jpg

Elias Mghari, 19951031-8430, Enskededalen
http://i.imgur.com/QRyWRs6.jpg
Vad är källan till detta?

Undrar också vad källan är bakom detta.

Jag är inte alls för troll som börjar sprida felaktigheter och hänga ut oskyldiga personer i trådar, lika lite som jag gillar fuskarna på högskoleprovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in