2016-12-04, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Med risk för att gå utanför ämnet: Hur överklagar man? Jag fick det här svaret när jag ville ha ut namnen:

Men dom skriver ju för fan exakt hur man gör.
Du begär skriftligt beslut > Du skickar in till kammarrätten.
Citera
2016-12-04, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Jag var nära på att få mitt högskoleprov underkänt. Inte för att jag hade fuskat eller dylikt men jag hade råkat skrivit svaret (i bokstäver) på blanketten man får behålla efter man har avlägsnat svarspappret från häftet. En av provledarna tog tag i det och rusade mot den andra läraren och frågade om detta räknades som fusk men den andra provledaren skakade bara på huvudet.

Höll fan på att skita ned mig av nervositet.

Vilken noob-vakt. Var nog första gången han satt där.
Citera
2016-12-04, 09:23
Medlem
Samir på SVT Dold känns som rätt person att inneha informationen om tidigare fuskare som idag pluggar läkare på andra orter. Han är emellertid lite för mesig/snäll, men uppmärksammar ändock problemet i media. Tror ni han sitter och lusläser denna tråden mellan de andra programmen han spelar in, eller bör vi maila honom med exempel på de som idag pluggar (efter att ha åkt fast tidigare)?
Citera
2016-12-04, 20:51
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men dom skriver ju för fan exakt hur man gör.
Du begär skriftligt beslut > Du skickar in till kammarrätten.

Att jag ska begära ett skriftligt beslut förstår jag, det gjorde jag med vändande post. Det är vad som kommer efter det som är lite otydligt. Att skicka in det skriftliga beslutet till kammarrätten lär inte ha någon effekt alls. Jag måste ju liksom kommunicera att jag vill överklaga beslutet också. Står det på beslutsdokumentet hur en överklagan går till?
Citera
2016-12-04, 22:21
Medlem
Citat:
Att jag ska begära ett skriftligt beslut förstår jag, det gjorde jag med vändande post. Det är vad som kommer efter det som är lite otydligt. Att skicka in det skriftliga beslutet till kammarrätten lär inte ha någon effekt alls. Jag måste ju liksom kommunicera att jag vill överklaga beslutet också. Står det på beslutsdokumentet hur en överklagan går till?

Jag har hört talas om en jättebra källa till information, den heter google.

Överklaga till kammarrätten
Om du är missnöjd med förvaltningsrättens dom kan du överklaga den skriftligen till kammarrätten. I förvaltningsrättens dom står det inom vilken tid och till vilken kammarrätt du ska klaga.

I överklagandet ska du tala om vilket avgörande du överklagar och på vilket sätt du vill att kammarrätten ska ändra det. Om målet kräver prövningstillstånd ska du tala om varför du anser att kammarrätten ska ge prövningstillstånd. Du bör även uppge de bevis du vill åberopa och vad du vill styrka med varje särskilt bevis. I skrivelsen bör du också berätta vad du vill att kammarrätten ska känna till och ta hänsyn till. I bilagan till förvaltningsrättens dom kan du läsa mer om hur du ska göra.

Du behöver inte skicka in sådant material som redan skickats till förvaltningsrätten, eftersom allt material som förvaltningsrätten haft tillgång till följer med till kammarrätten.

Vart skickar jag överklagandet?
Du ska alltid skicka in överklagandet till den förvaltningsrätt som meddelat domen. Förvaltningsrätten prövar sedan om överklagandet kommit in i rätt tid, och skickar det i så fall vidare till kammarrätten.

Hur lång tid har jag på mig att överklaga?
Var noga med att ta reda på hur lång tid du har på dig för att överklaga (det framgår av domen). I många fall är det tre veckor som gäller, från det att du fått del av domen. Men i till exempel skattemål har man oftast två månader på sig att överklaga.

Kostar det något att överklaga?
Det kostar inget att överklaga. Vid överklagande till förvaltningsrätt, kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen står du bara för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens om du förlorar.

Laga kraft
Om ingen av parterna klagar på domen vinner den laga kraft. Det innebär att den inte längre kan ändras av en högre domstol, och det som står i den kan genomföras.
Citera
2016-12-05, 12:02
Medlem
416.5hps avatar
Nå väl... Jag fick det skriftliga beslutet idag. Där står bland annat följande:

Citat:
Detta beslut kan överklagas. Överklagan ska ställas till kammarrätten i Stockholm men skickas till Universitets- och högskolerådet, Box 45093, 104 30 Stockholm. Universitets- och högskolerådet måste ha fått ditt överklagande inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
Citera
2016-12-08, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Är han bland toppresultaten för högskoleprovet VT16 som publicerades i Expressen inte så längesen?

Vilket program blev han antagen till? Om det är ett populärt program så krävs det kanske toppresultat på högskoleprovet.

Förlåt om jag låter som en rasistisk gubbe.
Dom fem första och många fler har invandrarnamn..
Nu säger jag inte att alla fuskat men folk som "nyligen" kommit kan knappast ha så skarp svenska.
Andra generationens invandrare kan absolut ha, men om man tänker på att deras föräldrar invandrat så lär inte språknivån ligga högt med svenska synonymer/facktermer och ackademiska ord.
Förhoppningsvis hårt jobb som ligger bakom
Citera
2016-12-08, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokofjong
Förlåt om jag låter som en rasistisk gubbe.
Dom fem första och många fler har invandrarnamn..
Nu säger jag inte att alla fuskat men folk som "nyligen" kommit kan knappast ha så skarp svenska.
Andra generationens invandrare kan absolut ha, men om man tänker på att deras föräldrar invandrat så lär inte språknivån ligga högt med svenska synonymer/facktermer och ackademiska ord.
Förhoppningsvis hårt jobb som ligger bakom

Det var ju en tjej som fick topp-resultat efter att ha varit i Sverige bara ett par månader.
2,0 på VERB efter ett par månaders plugg - skulle inte tro det

Tjejen kunde ju inte ens samtala med Samir i "Dold" på svenska, utan de var tvungna att ta det på engelska

Att dessa personer nekar är enbart patetiskt.
Citera
2016-12-08, 11:03
Medlem
VikingCarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Det var ju en tjej som fick topp-resultat efter att ha varit i Sverige bara ett par månader.
2,0 på VERB efter ett par månaders plugg - skulle inte tro det

Tjejen kunde ju inte ens samtala med Samir i "Dold" på svenska, utan de var tvungna att ta det på engelska

Att dessa personer nekar är enbart patetiskt.

Kan någon förklara för mig hur dessa personer kan komma in på högskola? För samtliga kurser / program krävs väl grundläggande behörighet, dvs. godkänt i bla. svenska 3? Att få godkänt i svenska 3 finns väl inte på kartan för någon som bara varit här några månader?

Eller missar jag något?
Citera
2016-12-12, 22:38
Medlem
antiqooles avatar
Citat:
Nå väl... Jag fick det skriftliga beslutet idag. Där står bland annat följande:

Bra.
Skriv i din överklagan att myndigheten inte motiverar hur ett utlämnande skulle strida mot PUL och att det inte finns skäl att anta att ett utlämnande till dig skulle innebära att uppgifterna behandlas i strid med personuppgiftslagen.

Uttryck dig kortfattat och koncist
Citera
2016-12-12, 23:23
Medlem
Varför vill ni veta namnet på fuskarna? Vad gör ni om ni vet exakt vilka som fuskat? Nyfiken då väldigt många verkar intresserade av det här ämnet.

Förövrigt tycker jag inte att man ska få skriva provet igen om man blivit tagen för fusk, äcklas så fort jag tänker på att någon idiot tagit en plats på grund av fusk medan andra krigar dag in och dag ut för att komma in på sin drömutbildning.
Citera
2016-12-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Varför vill ni veta namnet på fuskarna? Vad gör ni om ni vet exakt vilka som fuskat? Nyfiken då väldigt många verkar intresserade av det här ämnet.

Förövrigt tycker jag inte att man ska få skriva provet igen om man blivit tagen för fusk, äcklas så fort jag tänker på att någon idiot tagit en plats på grund av fusk medan andra krigar dag in och dag ut för att komma in på sin drömutbildning.

Fuskarna ska hängas ut offentligt så att de alltid får dras med den bördan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in