2016-02-19, 07:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av awerty
Intressant att de flesta namnen är utländska!

ja jag påpekade det men sossarna förstår inte vad det betyder.
Citera
2016-02-19, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.en.boll
Det lär kosta ganska mycket att fuska sig till ett bra HP. Vi har haft gissningar från 10k till 100k. Själv tror jag att det ligger runt 10-50k. Det är ganska svårt att få fram så mycket pengar för en 19/20+ åring. Tror ni att deras föräldrar är med i själva 'fusket' dvs. föräldrarna har betalat och har vetat om syftet med betalningen? Hur mycket tror ni att föräldrarna har vetat om detta? Har barna ljugit och sagt att de ska ha pengarna för en superduper resa till Australien eller något liknande för att få pengarna?

Med tanke på fuskarnas bakgrund som ungdomar till barn till övre medelklass och akademiker så lär 10-50lax inte vara så mycket pengar för föräldrarna. Jag hoppas att vuxna människor har lite moral och etik i blodet, men denna händelse får mig att tvivla.

Roberth Grytterhielm SU

på listan är son till J*n Gr*tterhielm, CFO & COO / Ordförande på Schibsted.

* = a och y
Senast redigerad av Aimbert 2016-02-23 kl. 23:26. Anledning: Maskning
Citera
2016-02-19, 07:38
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Känner du till några exiliranier? Underlättar en hel del om man är bekant med iraniers psykologi. Alimi-släkten som blev ertappade är pashtuner. Förmodar att det råder samma mentalitet bland de som perserna i Sverige (båda är iranska folkslag). Att föräldrarna skulle vetat om det ter sig absurt. Deras mål var att bevisa att de duger lika mycket som akademikerna i släkten. Att föräldrarna/släkten skulle vetat om det motverkar ändamålet. Det skulle vara en stor skam, och det är förmodligen därför en av de försökte förneka det uppenbara i artikeln som kom ut på Expressen. Hans föräldrar är nog inte glada nu...

Tar du inte i lite nu? Nog för att iranska invandrare tenderar att vara både mer skötsamma och mer välutbildade än många andra från de trakterna, men att det skulle vara "absurt" att några specifika iranska föräldrar vet om sitt barns fuskande känns väl lite överdrivet?

Jag har genom åren träffat en hel del iranska invandrare och många har helt klart fog för sina titlar (vilket de alla är väldigt snabba med att framhålla) medan andra inte tycks kunna visa några som helst färdigheter som matchar deras examen.

Hur som helst tänkte jag fråga angående listan du presenterade i din trådstart om det finns liknande även från tidigare år?
Citera
2016-02-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.en.boll
Anklagar inte dig för fusk. De flesta på läkarprogrammen är väl över normalbegåvade därav fritiden man har. Det finns folk som pluggar dubbelt teknisk fysik och läkare. Dessa människor har tid och tillbringar inte så lång tid att plugga. Skulle tro att många många skulle kunna gå med i mensa utan större problem. Vad jag menar är att de flesta i världen inte är så jäkligt smarta. Det är helt ofattbart för mig hur en vuxen människa kan skriva under 1.2.

Tänk dig en värld där folk skiver 0.9-0.95 på HP. Det är så lågt... Det är dessa människor jag syftar på när jag menar normalbegåvade för att det är vad medeln/medianen är i Sverige.

Min teori är att människor som skriver 0.9-0.95 kan höja sig till 1.4-1.5 göra 'begåvningstest' och intervju, komma in på läkarprogrammet. Men väl inne på läkarprogrammet kommer de inte ha det så roligt. Det kommer vara mer plugg för dessa människor än de som har studievana och kan gå med i mensa. Och därför tror jag att de som har fuskat in sig kan klara läkarprogrammet men det kommer bli väldigt tufft.

Tror det handlar mycket om hur mycket tid som har gått mellan högskoleproven, över längre tid förändras man mer. Jag personligen skrev 1.0 efter lumpen, en tid på 15 månader då jag inte använde mitt huvud alls. Efter en högskoleutbildning á 5 år (masters) i ett naturvetenskapligt fält så skrev jag 1.8 på HP.

Men jag håller med, jag tror att personer som skriver 0.45 på HP är lite för korkade för att någonsin, utan en slavdrivare, skriva bättre än 1.4. Det här är oftast personer som aldrig läser tidningarna, aldrig ens tittar på nyheter, har ett vokabulär på en 15-årings nivå. Och med en matematisk förståelse som också håller sig på grundskolenivå.

Sen till de som säger att grundskolenivå fungerar för matematikdelen så håller jag inte med. Det finns många typer av uppgifter där den nivån av matematisk förståelse helt enkelt inte räcker. Detta tex lär man sig inte i grundskolan:

Bråk som exponent, tex: x^3/4 = 54, vad är X?
Kvadreringsregeln
Konjugatregeln
Räta linjens ekvation
Andragradsekvationer
Geometri: Likformighet och kongruens.
Listan går vidare men jag kommer inte ihåg mer direkt från minnet.
Citera
2016-02-19, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flumBoy
Visst, högst osannolikt att 43 personer har identiska svar, men vad är sannolikheten för att TVÅ personer har samma svar? Det kan finnas en eller två oskyldiga i denna lista..

Vi kan heller inte dra några slutsatser om invandrare på grund av ett enda tillfälle där de skyldiga dessutom antagligen känner varandra.

Förövrigt, häng ut dem!

Väldigt svårt att räkna ut sannolikheten att 43 personer har identiska svar på ett prov. Det har att göra med en hel del faktorer, tex hur svåra de frågor var de svarade fel på etc etc...
Ifall de båda har ALLA fel så är sannolikheten däremot 0.25^200 = astronomiskt liten sannolikhet. Uträkningen baserad på 5 svarsalternativ (det rätta svaret borttaget) och totalt 200 frågor.
Samma matematik kan självklart inte användas på alla eftersom det finns 5-6 personer som lyckas få alla rätt varje år. Och det är inte 1 på triljarders triljarder att det händer - obviously.
Jag personligen vet inte hur HP räknade här, men jag förmodar att de inte bara har använt någon korkad statistisk matematik utan också tittat på sannolikheten att en person höjer sig från 0.45 till 1.7 på 2 år som extremt liten, och med extremt liten så menar jag "det händer inte".
I slutändan så sitter de ju på all data och kan se "beteendemönster" som vi inte kan.
Citera
2016-02-19, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrow1
Beror helt på hur många fel de hade, har de ett fel så finns det ju bara 4*160 sätt att svara på. kom också ihåg att det är ca. 75 000 deltagare.

Nej, det finns 4^160 sätt att svara på.
Citera
2016-02-19, 08:19
Medlem
Rosikos avatar
Uthängningen är onödig. Skammen som kommer infinna sig när dessa individers vänner och familj får reda, räcker och blir över. Häng ut dömda våldtäktsmän och pedofiler, inte tonåringar som försökte ta en genväg i livet.
Citera
2016-02-19, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Uthängningen är onödig. Skammen som kommer infinna sig när dessa individers vänner och familj får reda, räcker och blir över. Häng ut dömda våldtäktsmän och pedofiler, inte tonåringar som försökte ta en genväg i livet.

Vill hävda att ju mer de skäms desto bättre. Denna tråd gör även att det finns en möjlighet att framtida arbetsgivare hittar hit efter att ha sökt på deras namn, något de gjort dig förtjänta av. Framtida provtagare ska tänka sig för både en och två gånger innan de får för sig att fuska.

Det är inte bara det att de tar en genväg, de förstör för andra genom att förskjuta nomeringstabellen och knuffa undan andra människor från t.ex läkarprogrammet. Hur tror du det känns för de 5 reserverna som fått reda på detta?
Senast redigerad av cokemaniac 2016-02-19 kl. 08:54.
Citera
2016-02-19, 08:45
Medlem
Hogdals avatar
Citat:

Ytterligare nio personer blev underkända för ett tag sedan:
Abboud Gülenay
Emdadullah Ebrahimi
Arin Rahim
Ammar Mirza
Karas Hardi
Azatullah Alimi
Amina Alimi
Hekmatullah Alimi
Lema Alimi

Hekmatullah/Hekmat Alimi och Emdad/Emdadullah Ebrahimi har börjat sin utbildning på läkarprogrammet. Här uppstår frågor som är av betydelse;
- Har KI blivit informerad om detta?
- Har de blivit avstängda?

Fyll på tråden med svar på frågeställningarna. Gärna deras facebook/bilder och annat som är av intresse för ändamålet.
Det var fem personer som hunnit börja på KI i vår som åkte fast va? Vilka var de tre övriga?

Finns det förresten någon förhoppning om att man backtrackar och kan hitta fuskare bland de som påbörjat utbildningen tidigare?

Och varför är det bara i Stockholmsregionen folk åkt fast, har fuskandet verkligen varit så regionalt?
Citera
2016-02-19, 08:47
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
denna tråd gör även att det finns en möjlighet att framtida arbetsgivare hittar hit efter att ha sökt på deras namn, något de gjort dig förtjänta av. Framtida provtagare ska tänka sig för både en och två gånger innan de får för sig att fuska.
Bajsnödig inställning. Inte ska ens liv förstöras för att ha fuskat på ett prov, finns garanterat flera som fuskat och kommit undan. Att förlora sin plats och sitt resultat på HP är ett adekvat straff, utan att behöva hängas ut.
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Hur tror du det känns för de 5 reserverna som fått reda på detta?
Säkerligen orättvist, men sedan så är livet också orättvist. Bara att bita i de sura äpplet och komma igen.
Citera
2016-02-19, 09:08
Medlem
Citat:
Bajsnödig inställning. Inte ska ens liv förstöras för att ha fuskat på ett prov, finns garanterat flera som fuskat och kommit undan. Att förlora sin plats och sitt resultat på HP är ett adekvat straff, utan att behöva hängas ut.
Tvärtom anser jag straffet vara alldeles för lågt, man borde inte få göra högskoleprovet på ungefär 5 år efter att man blivit påkommen med att fuska. Genom att statuera exempel så kan man även minska på de fuskare som inte blir tagna på bar gärning.

Citat:
Säkerligen orättvist, men sedan så är livet också orättvist. Bara att bita i de sura äpplet och komma igen.
Ja, livet är orättvist. Det betyder däremot inte att vi inte kan försöka få det mer rättvist. Vi bör passa på att skipa rättvisa när tillfället ges.
Citera
2016-02-19, 11:37
Bannlyst
Citat:
Här har vi ett problem, som kan lösas bäst genom att i förebyggande syfte hänga ut fuskare som blivit underkända av UHR (eller som man säger på franska; tagna på bar gärning). Självfallet kommer UHR att göra det svårare för framtida fuskare att lyckas, men man ska inte underskatta kraften i att hänga ut dessa personer med namn och bild, parallellt med UHRs arbete; som en varning till de som funderar på att fuska och som utan egna meriter tar någon annans plats på ett universitet. Visserligen finns det redan ett ställe för diskussioner om fusk på högskoleprovet. Innehållet i den tråden lutar dock mest åt spökskrivare som marknadsför sig själva och fuskare som är villiga att betala en stor summa för att gå från 0,5 till 1,7+. Den här tråden har emellertid som huvudsyfte att:
1- Hänga ut fuskarna med namn och bild.
2 - Se ifall någon av de blivit antagna redan och huruvida universiteten är medveten om att x fått provet ogiltighetsförklarad. Man kan aldrig vara säker efter skandalen på Karolinska. Rätt ska vara rätt. Här föreslår jag att respektive universitet kontaktas och att svaren publiceras här för att vara säker på att de vidtar åtgärder för att lösa problemet som uppstår när man med orätt tar en annan persons plats.

I höstas blev 42 personer underkända. Här är listan med deras tilltalsnamn, efternamn och ort:
Tilltalsnamn Efternamn Ort
Daniel Eriksson Högskolan Dalarna
Kim Arafat Högskolan Gävle
Tony Baranou Jönköping universitet
Niklas Hägglund Mittuniversitetet
Nasim Abdullaev SU
Marina Alemi SU
Ali Alhakim SU
Alhasan Al-Hameedawi SU
Asal Alshaikhli SU
Johannes Antar SU
Berat Kendal Bakac SU
Elchin Bashirov SU
Baalaj Duru SU
Tilda Evysdotter SU
Roberth Grytterhielm SU
Sekandar Habib SU
Selam Habtemariam SU
Alex Habtezghi SU
Sara Halil SU
Kevin Heidari SU
Ali Hussain SU
Anton Juric SU
Kristina Just SU
Goran Kadir SU
Bian Karatas SU
Soran Lavehi SU
Niklas Lindgren SU
Nicholas Lubwama SU
Ahmed Mahmoud SU
Diana Mahmoud SU
Mark Mejeedson SU
Elias Mghari SU
Attila Moharamzade SU
Sergei Persson SU
Robert Rhawi SU
Caroline Rossi SU
Pola Salih SU
Behesta Soltanhamid SU
Siyar Tokat SU
Golbarg Yarandpour SU
Minah Zuwak SU
Henok Abraham Örebro universitet

http://fuskbugg.se/dl/u9jScD/Ej%20go...P-resultat.pdf

Ytterligare nio personer blev underkända för ett tag sedan:
Abboud Gülenay
Emdadullah Ebrahimi
Arin Rahim
Ammar Mirza
Karas Hardi
Azatullah Alimi
Amina Alimi
Hekmatullah Alimi
Lema Alimi

Hekmatullah/Hekmat Alimi och Emdad/Emdadullah Ebrahimi har börjat sin utbildning på läkarprogrammet. Här uppstår frågor som är av betydelse;
- Har KI blivit informerad om detta?
- Har de blivit avstängda?

Fyll på tråden med svar på frågeställningarna. Gärna deras facebook/bilder och annat som är av intresse för ändamålet.

Hela den Alimisläkten verkar ju vara fuskare. Har de fler avkommor som går/gått på läkarprogrammet så skulle jag granska de också.

Jag antar att det är en ganska välbärgad släkt som sparat ihop bidragen/pengarna och investerat i fusk på hp, enbart där har de ju lagt minst 200 000kr, måste kännas surt nu i efterhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in