Citat:
Ursprungligen postat av
inte.en.boll
Anklagar inte dig för fusk. De flesta på läkarprogrammen är väl över normalbegåvade därav fritiden man har. Det finns folk som pluggar dubbelt teknisk fysik och läkare. Dessa människor har tid och tillbringar inte så lång tid att plugga. Skulle tro att många många skulle kunna gå med i mensa utan större problem. Vad jag menar är att de flesta i världen inte är så jäkligt smarta. Det är helt ofattbart för mig hur en vuxen människa kan skriva under 1.2.
Tänk dig en värld där folk skiver 0.9-0.95 på HP. Det är så lågt... Det är dessa människor jag syftar på när jag menar normalbegåvade för att det är vad medeln/medianen är i Sverige.
Min teori är att människor som skriver 0.9-0.95 kan höja sig till 1.4-1.5 göra 'begåvningstest' och intervju, komma in på läkarprogrammet. Men väl inne på läkarprogrammet kommer de inte ha det så roligt. Det kommer vara mer plugg för dessa människor än de som har studievana och kan gå med i mensa. Och därför tror jag att de som har fuskat in sig kan klara läkarprogrammet men det kommer bli väldigt tufft.
Tror det handlar mycket om hur mycket tid som har gått mellan högskoleproven, över längre tid förändras man mer. Jag personligen skrev 1.0 efter lumpen, en tid på 15 månader då jag inte använde mitt huvud alls. Efter en högskoleutbildning á 5 år (masters) i ett naturvetenskapligt fält så skrev jag 1.8 på HP.
Men jag håller med, jag tror att personer som skriver 0.45 på HP är lite för korkade för att någonsin, utan en slavdrivare, skriva bättre än 1.4. Det här är oftast personer som aldrig läser tidningarna, aldrig ens tittar på nyheter, har ett vokabulär på en 15-årings nivå. Och med en matematisk förståelse som också håller sig på grundskolenivå.
Sen till de som säger att grundskolenivå fungerar för matematikdelen så håller jag inte med. Det finns många typer av uppgifter där den nivån av matematisk förståelse helt enkelt inte räcker. Detta tex lär man sig inte i grundskolan:
Bråk som exponent, tex: x^3/4 = 54, vad är X?
Kvadreringsregeln
Konjugatregeln
Räta linjens ekvation
Andragradsekvationer
Geometri: Likformighet och kongruens.
Listan går vidare men jag kommer inte ihåg mer direkt från minnet.