2016-02-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du menar på samma sätt som man kom in på samma villkor?

Exakt! Jag syftar på det dilemmat många verkar ha med läkare som fuskat sig in. Håller du inte med?
Citera
2016-02-18, 13:37
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det är ju en tänkbar, alternativ modell. Vill minnas att det åtminstone förr har fungerat så i vissa andra europeiska länder. Men det blir ju rätt oundvikligt att den första delen av utbildningen blir en sorts utsortering (inte minst för att frigöra platser), och då har man i praktiken ett högskoleprov på programmet. En fördel jag kan se är dock att man per automatik får en prövning som är mer kopplad till det aktuella programmets materia, men då kan man å andra sidan i princip lika gärna expandera t.ex. de tekniska högskolornas "Matematik- och fysikprov" till andra ämnen.

Så jo, jag kan väl åtminstone erkänna att det är en komplex fråga.
Platsbrist är största problemet, men jag anser att man kan lösa det genom att dels erbjuda programmet eller kursen på fler platser, och dels lösa det genom distansutbildning med videoföreläsningar. De som inte är lämpade kommer falla bort tids nog.
Citera
2016-02-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corta40
Aha, så att man ska kunna matematik 2 och läsa lexicon för att kunna bygga broar och bli läkare.

Jag är emot fuskarna Men tycker att provet är värdelös. Dessutom tycker jag att varje utbildning borde ha sitt intagningsprov så att det blev mer jämt för alla.

Hp är inte värdelöst, om än något missvisande för vissa typer av utbildningar. Bara för att det är matematik a som krävs betyder inte det att varenda pucko som råpluggat sig igenom kursen klarar mattedelen galant, då det främst handlar om problemlösning. Folk som inte förstår vad provet testar brukar uttala sig som du. Provet mäter din lämplighet och inte dina kunskaper. Eller det är i varje fall tanken.

För övrigt finns det många utbildningar som har egna intagningsprov redan.
Citera
2016-02-18, 13:39
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Aha, så att man ska kunna matematik 2 och läsa lexicon för att kunna bygga broar och bli läkare.

Jag är emot fuskarna Men tycker att provet är värdelös. Dessutom tycker jag att varje utbildning borde ha sitt intagningsprov så att det blev mer jämt för alla.

Ja, för att kunna bli läkare eller "brobyggare" (även kallat ingenjör) så bör man rimligen kunna behärska matematik 2 (vilket jag antar är vad man döpt om matte B till) och att läsa svenska.

Jag kan hålla med om att det varit bättre att proven var anpassade till den utbildning man ska gå, men för alla ingenjörsutbildningar så behöver du använda avsevärt mycket mer avancerad matematik än det trams man lär sig i de första mattekurserna på gymnasiet.
Citera
2016-02-18, 13:41
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HP-guden
Exakt! Jag syftar på det dilemmat många verkar ha med läkare som fuskat sig in. Håller du inte med?

Du håller alltså med om att ditt argument är helt absurt... Har man kunnat fuska sig in på utbildningen så kan man givetvis också fuska sig igenom den.
Citera
2016-02-18, 13:42
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsundLivsstil
Tror att du kan ha missuppfattat mig lite, men jag ser att jag kan ha skrivit lite luddigt. Jag menar inte att jag är för både fuskandet samt att slippa konsekvenser.

Om man blir tagen på bar gärning vid fuskandet, så får man självfallet stå sitt kast och ta konsekvenserna.
Om man istället "lyckas" fuska på ett diskret sätt, anser jag det lite fult att bli uthängd såhär - för trots allt, någon gång kommer förmodligen sanningen upp till ytan, och Då får man stå sitt kast.
MEn, jag förstår även hur Ni tänker angående det, det gör jag.

Jag antar att mitt sätt att se en duktig fuskare som något "ädelt", inte hör till vanligheterna.
Jaha okej då förstår jag dig. Du och jag delar samma syn på detta ser jag.
Citera
2016-02-18, 13:49
Medlem
Släng tråden i papperskorgen! Hänga ut folk på det här sättet är bara så lågt och onödigt.
Citera
2016-02-18, 14:10
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Släng tråden i papperskorgen! Hänga ut folk på det här sättet är bara så lågt och onödigt.

Lågt? Vad som är lågt är väl att försöka fuska sig före i kön till utbildningar.
Citera
2016-02-18, 14:16
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:

Det finns en konstig inställning till utbildning och bildning i Sverige. Den som pluggar är liksom lite löjlig, en töntig plugghäst, och man behöver egentligen inte alls läsa, man är tillräckligt smart ändå tycker man. Har man möjlighet att fuska ska man såklart göra det, osv.
Så blir PISA-resultaten som de blir, och helt i stil med den här ickebildnings-inställningen försöker våra styrande förklara bort de usla resultaten med att "eleverna tyckte inte det var så viktigt att lösa problemen eller svara på frågorna". Otroligt.
"Die dumme Schweden", det är vi det! (För den som tog ledigt på tyskalektionerna, här kommer en fusklapp: Betyder "De dumma svenskarna")
Och så stavas det faktiskt "lexikon" ...
Citera
2016-02-18, 14:20
Medlem
CpPraktikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Känner du dig träffad?

Annars finns det ingen anledning att klaga. Folk som fuskar sig till antagningsplatser borde absolut hängas ut och bli avstängda från alla universitet, inga undantag.

Vad skulle du säga om du slitit som ett djur för en plats på din drömutbildning och en fuskare som inte lyft ett finger sveper in och tar din plats? Inte så kul va?
Citera
2016-02-18, 14:34
Medlem
Mamarketels avatar
Bra att sådant här uppmärksammas. Om uppgifterna är 100% verifierade skall vederbörande personer i första hand stängas av från sina utbildningar de blivit antagna på. Kontakta alla universitet och informera sakligt att det finns fuskande personer på deras utbildningar. Om inte det funkar får vi hänga ut dem på annat sätt. Kontakta personerna i fråga (via mejl/facebook/annat). Kontakta anhöriga, kursare, lärare etc.

Tycker även media borde snappa upp att det finns personer som får gå kvar på utbildningar på vissa universitet, trots att det fastställts att de fuskat sig in. Vet att de skrivit om liknande saker tidigare. Framför allt gällande läkarprogrammet.

Skiter i om de är invandrare eller svenskar. Skit skall skit ha.
Citera
2016-02-18, 14:35
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Vadå meningslöst? Högskoleprovet kan förändrar hela ens framtid till det bättre. Därav betalar folk 80 000 - 100 000 kr för topp-resultat.
100.000 kr? Skojar du? Det var rejäla summor.

De dära som fuskat, de har alltså filmat provet via en klocka och sen har det stått en smart gubbe utanför och sagt via en hörsnäcka i deras öron vad de ska fylla i?

På högskoleprovet skulle man ju faktiskt kunna få alla rätt genom att bara chansa. Man kryssar ju bara för vilket svar som är rätt på var fråga, man skriver inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in