2016-11-15, 12:20
Medlem
Även Azatullah Alimi finns med i dokumentet.
Citera
2016-11-15, 13:27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 919191
Hur kommer det sig att majoriteten av förbrytarna har så exotiska namn?

Reagerade också på det men det ligger väl i sakens natur. De känner ingen samhörighet med det svenska samhället och tycker att de får fuska som de vill, men nu är det slut med det.
Dessutom är det ju ingen hemlighet att MÖ-folk inte är de smartaste på denna jord så fuska är väl deras enda sätt att komma in.

Citat:
Ursprungligen postat av fermion
//

Ett sätt att säkra provet är att varje student får randomiserade frågor ur en mycket stor provbank som fylls på kontinuerligt. De som får över en viss poäng (säg 1.6) får sedan göra ett andra helt hemligt men identiskt prov om de vill kunna få mer än denna gräns. På så sätt får man ett likvärdigt och hållbart system som förvisso är något dyrare men framförallt kräver uppkavlade ärmar hos de ansvariga ( UHR ) .

Ja ett andra prov kan vara ett sätt även om jag tycker att det lika gärna kan vara ett kunskapsprov, liknande det som tex KTH har för sina utbildningar.
Den som söker tex till läkare får ett prov med kemi och biologi och den som söker tekniska utbildningar får ett matte- och fysikprov.
Senast redigerad av konstapel 2016-11-15 kl. 13:31.
Citera
2016-11-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taharahh
Fyfan. Kommer lägga ett mail till LIU och UHR idag. Ni andra får gärna göra samma sak - ju fler som uppmärksammar det, desto bättre.
Jag vill gärna göra detsamma, men är osäker på vad man ska skriva.
Var finns bevisen för fusket?
Det räcker ju inte att han hade ett högt resultat.
Citera
2016-11-15, 14:28
Medlem
PilotHockeys avatar
Får verkligen dessa individer som tidigare fuskat skriva igen? Måste de inte vänta ett par år innan de får skriva igen åtminstonde?
Citera
2016-11-15, 15:54
Även jag kommer att skicka iväg mail och uppmärksamma lärosätena och uhr. Se till att även förklara hur det funkar när man köper fusk.
"Om man köper fusk och inte får önskad resultat på provet eller blir tagen för fusk så erbjuder aktörerna att man gör provet igen för att få poängen man betalade för"
Citera
2016-11-15, 18:57
Medlem
Jag har nu kontaktat UHR för att få ut listan själv. Har även kontaktat Östgöta Correspondenten, lokaltidningen i Linköping. Gav dem lite information, länkar och namn. Får se om de gör någonting åt det.

Kommer även kontakta medicinska fakultetens rektor när listan från UHR kommer.
Citera
2016-11-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Jag har nu kontaktat UHR för att få ut listan själv. Har även kontaktat Östgöta Correspondenten, lokaltidningen i Linköping. Gav dem lite information, länkar och namn. Får se om de gör någonting åt det.

Kommer även kontakta medicinska fakultetens rektor när listan från UHR kommer.
Vad ska dem kunna göra? Eftersom deras prov inte har strukits så kommer det inte hända något... UHR har säkert redan kontrollerat deras prov extra innan de fick sina resultat sist gång också...
Citera
2016-11-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Vad ska dem kunna göra? Eftersom deras prov inte har strukits så kommer det inte hända något... UHR har säkert redan kontrollerat deras prov extra innan de fick sina resultat sist gång också...
Som jag förstod trådstarten så hade de individerna fått sina prov underkända?
Citera
2016-11-15, 19:52
Medlem
Citat:
Som jag förstod trådstarten så hade de individerna fått sina prov underkända?
De fick sina prov strukna på förra höstens prov ja, men detta gäller ju vårens prov. Även fast det är högst sannolikt att de har fuskat igen så finns det inga riktiga bevis...
Citera
2016-11-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
De fick sina prov strukna på förra höstens prov ja, men detta gäller ju vårens prov. Även fast det är högst sannolikt att de har fuskat igen så finns det inga riktiga bevis...
Nej bevis kommer det ju knappt aldrig finnas.
Men jag tycker ändå man kan informera berört universitet och/eller tidningen, så får de utreda saken vidare om de vill.
Citera
2016-11-16, 02:50
Medlem
Yodude-357s avatar
Citat:
Nej bevis kommer det ju knappt aldrig finnas.
Men jag tycker ändå man kan informera berört universitet och/eller tidningen, så får de utreda saken vidare om de vill.
kommer fuskarna kontaktas i förväg (får hem ett brev eller ett telefonsamtal om att provet strykits), eller blir det en överraskning när de ser sina namn i listan här på flashback?
Citera
2016-11-16, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Fusket på högskoleprovet är nog bland det mest samhällsfarliga som finns i Sverige. Vårt samhälle är till stor del byggt på tillit. Svenskar är världsunikt tillitsfulla. Vi friar hellre än fäller och pekar gärna finger åt dem som är alltför misstänksamma. Det är oftast ingen social tillgång att i ett sällskap säga saker som "alla zigenare stjäl" även om det är mer sant än motsatsen.
Denna tillit skapar smidighet och gör att "jobbet blir gjort" till priset av att några fifflare klarar sig undan. Till slut åker de ändå fast eller "de får ju ändå leva med skammen" tänker vi.
Dessa fuskare slår rakt in i hjärtat på samhället. De hindrar flitiga och hängivna ungdomar att bli det de vill och att bidra till samhället. De stjäl skamlöst utbildningsplatser och kan sedan se ner på sina offer, de suger ut vårt samhälle utan att känna den minsta lojalitet.

- Stoppa fusket till varje pris
- Döm fuskarna (nu skall det visst vara möjligt?)
- Inför möjlighet att bli helt avstängd för högre studier vid grovt fusk.
- Häng ut fuskarna med namn, skriv till de utbildningar där de tycks finnas, skriv till kurskamrater och till dem själva.

Ett sätt att säkra provet är att varje student får randomiserade frågor ur en mycket stor provbank som fylls på kontinuerligt. De som får över en viss poäng (säg 1.6) får sedan göra ett andra helt hemligt men identiskt prov om de vill kunna få mer än denna gräns. På så sätt får man ett likvärdigt och hållbart system som förvisso är något dyrare men framförallt kräver uppkavlade ärmar hos de ansvariga ( UHR ) .

Den bilden du målar upp av Sverige delar inte jag. Svenskar är typiskt väldigt konkurrerande om vad som helst nästan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in