2016-02-15, 15:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Var inte en sådan dramaqueen. Det hade inte behövt vara mer dramatiskt än att följa Finland eller Danmark i spåren. Av någon märklig anledning gjorde vi inte det.

Anledningen är inte alls "märklig". Inget litet land förklarade Tyskland krig. Finland invaderades av Sovjetunionen och Danmark blev invanderat av Tyskland. (Fem länder i Europa var neutrala/icke-krigförande: Irland, Portugal, Spanien, Schweiz och Sverige.)
Citera
2016-02-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Anledningen är inte alls "märklig". Inget litet land förklarade Tyskland krig. Finland invaderades av Sovjetunionen och Danmark blev invanderat av Tyskland. (Fem länder i Europa var neutrala/icke-krigförande: Irland, Portugal, Spanien, Schweiz och Sverige.)
Men ingen av de icke-invaderade länderna du räknar upp är kända för sina excesser vad gäller flyktingpolitik, vad jag vet.
Citera
2016-02-15, 15:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men ingen av de icke-invaderade länderna du räknar upp är kända för sina excesser vad gäller flyktingpolitik, vad jag vet.

Jag invände mot, att du skrev, att Sverige borde ha "[följt] Finland eller Danmark i spåren". Finland och Danmark deltog inte i kriget pga eget initiativ.

Ett lands självförståelse formas (inkl. deformeras) av sin historia. Det svenska etablissemanget (och gemene man) har formats av, att Sverige inte drabbades av andra världskriget, vilket har påverkat politiken.
Citera
2016-02-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...ka-populister/

Citat:
1. Det är ingen slump att Tyskland och Sverige tagit största ansvaret för denna unika flyktingvåg – två länder som sedan 1945 kompenserat gamla synder med hög moral. När det nu reses krav på haverikommissioner för att på svenskt manér hitta perfekta lösningar i efterhand, bör man beakta både den långa förhistorien och det dramatiska omvärldsläget.

Ursäkta - men vad är det för "gamla synder" som åsyftas här? Vad är det för utrotning av folkslag som sverige ägnat sig åt de senaste 70 åren? Lite luddigt tycker jag, men någon kanske kan reda ut det hela...

Citat:
3. Sverige har en lång katalog av hemgjorda politiska problem – skolresultat, arbetslöshet, bostadsbrist, sociala klyftor, svaga regeringar – som denna ökade invandring kan skapa förutsättningar att lösa. Redan efter ett halvår är debattklimatet öppnare.
Den här meningen är för mig obegriplig. Det går över huvud taget inte att förstå vad han menar - förutom att invandringen kommer ge högre skolresultat, fler bostäder, ökade arbetstillfälle och sist men inte minst starkare regeringar framöver. Är mannen från vettet?
/
Citera
2016-02-15, 16:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Den här meningen är för mig obegriplig. Det går över huvud taget inte att förstå vad han menar - förutom att invandringen kommer ge högre skolresultat, fler bostäder, ökade arbetstillfälle och sist men inte minst starkare regeringar framöver. Är mannen från vettet?
/
Vad han menar är att det systemskifte som nyliberaler under lång tid arbetat för att genomföra i Sverige är lättare att få igenom med den stora massinvandringen som murbräcka.
Citera
2016-02-15, 16:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursäkta - men vad är det för "gamla synder" som åsyftas här? Vad är det för utrotning av folkslag som sverige ägnat sig åt de senaste 70 åren? Lite luddigt tycker jag, men någon kanske kan reda ut det hela... //
/

I herr Ekdahls och hans gelikars värld är Sveriges agerande under ww2, med transittrafiken mm en "synd". Något som tyvärr har propagerats i skolorna för generationer av skolbarn. Att de ska skämmas för att Sveriges regering var smarta och höll svenskarna utanför ett brutalt krig.
Det är naturligtvis rent trams men tyvärr har det en viss bäring på en av förklaringarna till varför regering efter regering systematiskt plågat svenskarna med att tillåta en massinvasion av främmande och inkompatibla folkslag.
Det är en sån där folkmyt som slår rot och blir en egen "sanning".
Citera
2016-02-15, 16:36
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
I herr Ekdahls och hans gelikars värld är Sveriges agerande under ww2, med transittrafiken mm en "synd". Något som tyvärr har propagerats i skolorna för generationer av skolbarn. Att de ska skämmas för att Sveriges regering var smarta och höll svenskarna utanför ett brutalt krig.
Det är naturligtvis rent trams men tyvärr har det en viss bäring på en av förklaringarna till varför regering efter regering systematiskt plågat svenskarna med att tillåta en massinvasion av främmande och inkompatibla folkslag.
Det är en sån där folkmyt som slår rot och blir en egen "sanning".
Fast det där har aldrig lämnat mytstadiet. Jag har inte stött på en enda person i hela mitt liv som känt nån skuld för Sveriges agerande under WWII. Inte de värsta mångkulturalisterna ens. Det är bara ett sätt för folkmördarna att rationalisera sitt hat.

Det spelar för övrigt ingen som helst roll för något land i Europa hur detta har agerat historiskt. Det finns påhittade myter för alla länder. Nu lyder inte Polen NWO-agendan, och vad händer då? Jo, då får de också skulden för gamla brott (trots att de stod på motsatt sida, och var ett offer för, "nazisterna"):
Citat:
I en artikel publicerad i september 2015 i tyska tidningen Die Welt kritiserade Jan Tomasz Gross den ovilja att ta emot flyktingar som östeuropeiska länder visat, samtidigt som han hävdade att polackerna tog livet av fler judar än man dödade nazister under andra världskriget.
http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/va...ersutmarkelse/

Så länge vi utan protest accepterar att judar utsätter oss för "blood libel", så kommer detta att fortsätta. För de är inte nöjda förrän folkmordet är fullbordat.
Citera
2016-02-15, 16:42
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast det där har aldrig lämnat mytstadiet. Jag har inte stött på en enda person i hela mitt liv som känt nån skuld för Sveriges agerande under WWII. Inte de värsta mångkulturalisterna ens. Det är bara ett sätt för folkmördarna att rationalisera sitt hat.

Det spelar för övrigt ingen som helst roll för något land i Europa hur detta har agerat historiskt. Det finns påhittade myter för alla länder. Nu lyder inte Polen NWO-agendan, och vad händer då? Jo, då får de också skulden för gamla brott (trots att de stod på motsatt sida, och var ett offer för, "nazisterna"):

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/va...ersutmarkelse/

Så länge vi utan protest accepterar att judar utsätter oss för "blood libel", så kommer detta att fortsätta. För de är inte nöjda förrän folkmordet är fullbordat.

Det är bara att inte acceptera anklagelserna som ett argument, men vanligtvis är det ledarna själva som använder det "moraliska" argumentet för att genomföra massinvandringen som de tror att de själva ska bli rika på.

Jag har faktiskt träffat på arbetskamrater som skäms för att tyskarna fick röra sig på svensk mark men varje gång påminner jag dem om att Sverige var väldigt aktiva i Nationernas Förbund som lovade aldrig mer krig i Europa. Sverige drev fredslinjen och satsade inte på försvaret. Sverige agerade liksom England tolerant gentemot Tyskland.

De är inte rätt personer att hävda att Sverige var fegt och uselt när Sverige drev deras egen freds och toleranslinje.
Citera
2016-02-15, 16:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursäkta - men vad är det för "gamla synder" som åsyftas här? Vad är det för utrotning av folkslag som sverige ägnat sig åt de senaste 70 åren? Lite luddigt tycker jag, men någon kanske kan reda ut det hela...

Du verkar ha missat berättelsen om Sveriges "roll" alt. "delaktighet i Förintelsen" som sjösattes på 1990-talet - inte minst i skolundervisningen.

(FB) Vad är det dolda politiska motivet till Sveriges extrema invandring?

Citat:

Ekdahl menar, att så länge som " skolresultat, arbetslöshet, bostadsbrist, sociala klyftor, svaga regeringar" INTE är alarmerande stora problem, så kan svenska politiker ignorera små missförhållanden.

Genom att importera analfabeter, lågproduktiva och ej anställningsbara och därmed göra problemen mycket STÖRRE - med urusla skolresultat, en katastrofal bostadsbrist, hög arbetslöshet och stora social klyftor - så tvingas svenska politiker att kännas vid dessa
nu s-t-o-r-a problem.

Alla skavanker kan enl. Niklas Ekdahl därför åtgärdas ... bara man ser till att förvärra problemen ordentligt först, ty kriser och katastrofer ger ett större handlingsutrymme. Det är enklare att köra över befolkningen med hänvisning till att det råder ett krisläge... regeringen blir därför relativt sett "starkare".

Det är naturligtvis ett galopperande vanvett... men Niklas Ekdahl är en utopist som är övertygad om, att politik blott är "att vilja". Det är en öppen fråga, om det ska kallas att "vara från vettet".
Senast redigerad av Meiji 2016-02-15 kl. 16:57.
Citera
2016-02-15, 16:58
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd utbruten ur:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

// mod
Citera
2016-02-15, 17:01
Medlem
Vilka är de gamla synderna som vi nu skall betala för? Det hade varit intressant att få veta vad eller vilka de är, som resten av oss då tydligen har någon genetisk skuld till eller hur den nu kan tänkas ha överförts.
Citera
2016-02-15, 17:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Vilka är de gamla synderna som vi nu skall betala för? Det hade varit intressant att få veta vad eller vilka de är, som resten av oss då tydligen har någon genetisk skuld till eller hur den nu kan tänkas ha överförts.

Resonemanget är inte genetiskt grundat utan psedoreligiöst: Arvssynd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in